Aihe: No nii, nyt joka jannu tekemään itselleen straton.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
efunkelist
10.10.2005 00:17:04

Noniin, nyt kun kello on 00:06 niin voinen sanoa että TÄLLÄ viikolla asetan tilauksen thomannille kun muut tilpehöörit saan listaani varmistettua.

Tämän projektin osalta lista on valmis:
-HB-kitaranrakennuspaketti
-Dimarzio X2N tallamikiksi (hb-paketin mikeistä teen kaulaan humbuckerin)
-earvana (asennan kitaraan vasta kun kitara muutoin kohtuulliseksi todettu, onhan tuo kolmanneksen kitarapaketin hinnasta)
-ehx 11's kielet

---

-kitaran lapaa en leikkaa vaan "ylimääräiset" poltan pois, joten muotoilu sinne tulee aidolla liekillä B^) - kokeeksi poraan siihen yhden ylimääräisen reiän johon tuhti pultti kokeillakseni sustainin lisäämistä

-kitaralle hihnaksi tulee käytöstä poistettua paloletkua ja sen pulttaan kiinteästi runkoon kiinni. straplockiakin varmempi vaihtoehto :)

-runkoa polttelen myös jonkin verran jotta saadaan hiilestä väriä, ja päälle lakkaa suojaksi. koska olen laiska ja tämä on proto, luultavasti ihan spraypullosta pari kerrosta ettei vaatteet mene nokiseksi kitarasta ;)

-pleksi korvataan läpinäkyvällä jota myös jonkun verran kärtsätään. suunnitteilla pleksin alle tehdä oransseilla ledeillä vähän "kytöpaloa" stageshown vuoksi. toimii paristoilla ja jos oikein jaksaisi panostaa voisi ledeistä tehdä signaaliin reagoivia : isompi sointu=isompi valo (tämä vaatisi meikäläiseltä jo vähän enemmän panostusta)

-myös potikoita turmellaan stendarilla. kitarasta on tarkoitus tehdä tulipalosta pelastetun näköinen, olenhan brankkari kuitenkin ammatiltani ;)

-tallasta tehdään mallia kiinteä. joko ihan kunnon jousilla tai sitten jollain vielä kiinteämmällä ratkaisulla, ehdotuksia?

---

myös muita vinkeitä ehdotuksia/vinkkejä/kannatuksia otetaan vastaan. käteinen raha käy myös, tilisiirtoja varten voi pikaviestillä kysyä tilinumeroa :D
efunkelist
13.10.2005 15:43:22

Slerbis, onko soitin jo valmis? Kuvia/tarinoita/ääninäytteitä?

Mä laitoin thomannille jo tilaukseen tuon settini mutta stratopakettia saavat vasta marraskuun alkupuolella, omat varastot ovat jo tyhjät. Ja just kun pitäis projekti päästä näppeihin HETI jotta pääsis tekee ja soittaa...

Jos huonosti käy niin ennen tuota marraskuista hetkeä mä vielä löydän jostain jonku halvan kohtuukitaran kakkoskepiksi ja perun tilaukseni. Mutta kyllä mä sen oman palokitaran vielä jossain vaiheessa teen, sanokaa mun sanoneen!
slerbis
13.10.2005 17:03:49
Slerbis, onko soitin jo valmis? Kuvia/tarinoita/ääninäytteitä?

Mä laitoin thomannille jo tilaukseen tuon settini mutta stratopakettia saavat vasta marraskuun alkupuolella, omat varastot ovat jo tyhjät. Ja just kun pitäis projekti päästä näppeihin HETI jotta pääsis tekee ja soittaa...

Jos huonosti käy niin ennen tuota marraskuista hetkeä mä vielä löydän jostain jonku halvan kohtuukitaran kakkoskepiksi ja perun tilaukseni. Mutta kyllä mä sen oman palokitaran vielä jossain vaiheessa teen, sanokaa mun sanoneen!

Ohan tuo valmis, tosin ilman viimeistelyjä. Kyllä ääntä lähtee, mutta en ole koskaan soittanut näin huonon tatsin omaavalla kitaralla. Mukana tulevat kielet ovat sieltä itsestään ja mikit kyllä kuulostavat ykskelasilta, mut hurina on melkonen. Pitäis varmaan juotokset tehä ite kunnolla... Jotkut ruuvien reiät oli porattu miten sattuu (esim. virityskoneiston) ja tallapalojen korkeudensäätö-ruuvien kuusioavainaukko meni samantien säätökelvottomaks ja talla muutenkin tuntuu hiukan rimpulalta. Jotain positiivista jos etsitään, niin nauhat eivät törröttäneet ollenkaan ja otelauta oli muutenkin ihan hyvin tehty

Ei siinä mitään, kyllä tuolla soittelee, mut ei siitä soitinta ja työkalua saa kirveelläkään. Seinälle sensijaan tuo menee, jollain räikeellä maalauksella.

Voipi olla, että kyseessä on maanantaikappale, mutta eipä ainakaan paljoa kustantanut

Siinä on tuossa äsken 5 minuutissa kasattu näyte paskalla mikillä. Vahvistimena Uraltone Jr. ja kaikua lisätty GoldWavella.

http://www.rapidshare.se?386481
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
efunkelist
13.10.2005 20:15:37 (muokattu 13.10.2005 20:16:32)

kyllä tuolla soittelee, mut ei siitä soitinta ja työkalua saa kirveelläkään

Buhaha. Pakko kyllä uskoa kerta thomann sitä myy HB-kitarana. Hmm... ehkäpä saatan vielä perua tilaukseni. Voinhan mä ostaa jonkun paremman halpakitaran/käytetyn ja siitä tehdä ittelleni "palokirveen"

Näin sitä aina innostuu kaikesta, unohdin ihan että ehkä kitaraa mielelläni käyttäisin muuhunkin kuin vain näpertelyyn...

EDIT: linkki ääninäytteeseen ei pelittänyt täällä
slerbis
13.10.2005 22:33:24
EDIT: linkki ääninäytteeseen ei pelittänyt täällä

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=161728&type=dl

koitetaas tuolta
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
LamaAjanElvis
14.10.2005 22:40:59 (muokattu 14.10.2005 22:41:08)
ei ollut edes pahaääninen hintaisekseen, mutta jos soitettavuus on kökkö, niin ehkä hommaan sittenkin jonkun käytetyn squierin näperreltäväksi.
Sormet lähtee soundista Suhteettomat Toverit Club#3 AKKK#4 Romantikkoitkijät#7 Ihmevalittajat#8
jarmos
14.10.2005 22:54:30 (muokattu 14.10.2005 22:55:04)
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=161728&type=dl

koitetaas tuolta

No hei mieti mitä luulit saavas, ajattele, sait hyvän podin ja ehkä kaulan, lähe siitä kehittelee, eihän sun noita metalleja tartte säästää vaihda parempiin sitte ajan kanssa, uskon kuitenkin että perus jutut on kondiksessa ja varmasti halvemmat kuin itse tekisit, eli podi ja kaula varmaan tehty samoilla spekseillä kun orginelli strato tai tele, ja jos puutkin on käypiä niin lähde tuosta rakentelemaan, niinkuin jossain aikaisemmissa jutuissa luki, niin fender alkoi jo 80 luvulla ulkopuolistamaan tuotantoaan, saattaapi olla jopa samalta tehtaalta podit ja kaulat? mistä sen tietää?
Eli ei aina kannata tuijottaa noihin ns. merkkijuttuihin, vinkuintiassa ne kaikki tehdään.

ps. ei tu niin pahalta kuulostanut.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
slerbis
15.10.2005 01:43:47
No hei mieti mitä luulit saavas, ajattele, sait hyvän podin ja ehkä kaulan, lähe siitä kehittelee, eihän sun noita metalleja tartte säästää vaihda parempiin sitte ajan kanssa, uskon kuitenkin että perus jutut on kondiksessa ja varmasti halvemmat kuin itse tekisit, eli podi ja kaula varmaan tehty samoilla spekseillä kun orginelli strato tai tele, ja jos puutkin on käypiä niin lähde tuosta rakentelemaan, niinkuin jossain aikaisemmissa jutuissa luki, niin fender alkoi jo 80 luvulla ulkopuolistamaan tuotantoaan, saattaapi olla jopa samalta tehtaalta podit ja kaulat? mistä sen tietää?
Eli ei aina kannata tuijottaa noihin ns. merkkijuttuihin, vinkuintiassa ne kaikki tehdään.

ps. ei tu niin pahalta kuulostanut.

Mainitsin jo ensimmäisissä kommenteissani tähän ketjuun, että en todellakaan luule saavani mitään kunnon kitaraa tuolla rahalla ;).

Mutta tosiaan tuo runko on kyllä ihan hyvin tehty, tosin tallan aukko on hiukan vinossa, mutta siihen vois jyrsiä vaikka floikallekkin tilat. Uudet mikit ja joku peilipleksin tyylinen viritelmä, paremmat virittimet ym. niin johan vois ollakkin ihan mukiinmenevä kasariviritys. Tosin onko se sitten enää 83 euron kitara?

Ja ei tuo todellakaan aivan paskalta kuulosta, enkä missään vaiheessa niin ole sanonutkaan.. tiedä sitten miltä kuulostaisi hb:n vahvistimella :D
efunkelist
15.10.2005 19:12:35

Soitettavuus on mulle tärkeämpää kuin rakenteellinen soundi: hyvä tatsi korvaa ne puutteet.

Mä taidan oman "tuhkakitarani" tehä niin että etsin jonkun edullisen kitaran ja modailen ulkokuorta itse.
Bee-äf
18.10.2005 09:32:19
Soitettavuus on mulle tärkeämpää kuin rakenteellinen soundi: hyvä tatsi korvaa ne puutteet.

Ja jos ei soita vintagevahvistimella kliinisaundeilla ilman mitään efektejä, niin mun mielestä on yks v-un hailee mitä puuta joku runko on...
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
ilopertti
18.10.2005 10:56:40

Ihan mielenkiinnosta, ei niitä kuvia olis tyrkyllä missään?

-alppu
askomiko
18.10.2005 16:47:03 (muokattu 18.10.2005 16:50:03)
Ja jos ei soita vintagevahvistimella kliinisaundeilla ilman mitään efektejä, niin mun mielestä on yks v-un hailee mitä puuta joku runko on...

:) Kitaran soundi kuuluu paljolti hirmusäröissäkin. Tai ainaki pitäis. Halpissarjojen suurin harmi on miusta se kaula, se on yleensä semmoinen torrakko jota ei saa oikein mitenkään järin mukavaksi. Tai ehkä jos muotoilisi uudestaan ja vaihtaisi nauhat, mutta se on aika liikaa hommaa. Soundilla ei niin väliä, hyväsoundiset kitarat on sit erikseen.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
trih
18.10.2005 17:13:42
:) Kitaran soundi kuuluu paljolti hirmusäröissäkin. Tai ainaki pitäis. Halpissarjojen suurin harmi on miusta se kaula, se on yleensä semmoinen torrakko jota ei saa oikein mitenkään järin mukavaksi. Tai ehkä jos muotoilisi uudestaan ja vaihtaisi nauhat, mutta se on aika liikaa hommaa. Soundilla ei niin väliä, hyväsoundiset kitarat on sit erikseen.

Halvimmissa tuo kaula on lisäksi jotain "löysää" vaahteraa. Ei ole vaaleaa ja sisältää tummia viiruja ym. Nauhatkin tuppaavat olemaan jotain suht pehmeää massaa.
As the water flows over the bridge, as we walk on the floodland, as we walk on the water, we forget.
oiva tumpeloinen
18.10.2005 17:15:19

Eli toisin sanoen toi on täydellinen kokeilukappale aloittelijoille. Saat muotoilla kaulaa, vaihtaa nauhoja jne.....

Ja vielä noin halvalla. Kannattaa harkita, jos esim. haluaa opetella nauhojen vaihtoa tekemään.
McNulty
19.10.2005 08:58:47
huh huh... satku johonkin turhuuteen. Tuolla rahallahan saa jo Squier Affinity-sarjasen tai jopa standardin käytettynä itelleen modailtavaksi. Ne sentään on soitettavissa :)

Itse ostin MIJ Fernandesin "Straton" 200e hintaan ja siinä musakaupassa silloin testasin sitä ja paria Fenkun am. stratoa keskenään... enkä löytänyt mitään syytä miksi olisi pitänyt ostaa 1000e kalliimpi strato. No joo, ehkä se lavan muoto oli yks seikka, mutta ei kuitenkaan 1000e arvoinen. Teetän vaikka Finlandia Instrumentsilla vaihtokaulan siihen jos on tarvis.

Eli minä ainakin ennen tuota thomannin pakettia soittaisin levytukkuun ja kysyisin dr parts runkoja ja kauloja. Bodyt oli kai jotain 50-60e ja kaulat about 70e. Ne on kuulemma saatu soimaankin ihan hienosti ja hyvällä tatsilla.

Tai sitten metsästäisin Huttuselta tai huuto.netistä jonkun halvan käytetyn tuning-kohteen.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii)
Bee-äf
19.10.2005 11:40:08
:) Kitaran soundi kuuluu paljolti hirmusäröissäkin.

Mun Fuzz Facella ei varmasti kuulu. Sama vaikka kytkisi pölynimurin kaappiin. :D
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Juzzu
19.10.2005 11:43:49
Tuommosessa kitarassa kaula on todennäköisesti jostain ö-sarjan puusta, jolloin kitarasta ei saa soivaa vaikka vaihtais kaikki muut osat. Jos kaula ei oo jämäkkää, tiukkaa, hyvin soivaa puuta vaan absorboi värähtelyä enemmän kuin discotequen tanssilattian naiset niin ihan turha sen kanssa on jatkaa sen enempää. Kannattaisi tuokin effortti laittaa niihin tanssilattian vosuihin.
2N3904
19.10.2005 13:21:22
en ole koskaan soittanut näin huonon tatsin omaavalla kitaralla.

Osaatko kuvailla tarkemmin, mikä siinä on huonoa? "Huono tatsi" kun on kohtuullisen subjektiivinen ilmaisu. Oliko siinä jotain absoluuttisen huonoa, vai eikö vain sopinut käteen? Saiko esim. vireen kohdalleen koko kaulalta (sikäli kun sitä nyt yleensäkään saa) jne.
kalamies#22 >-)))> -Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja-
Haku Robotti
21.10.2005 10:00:13

Tuommosessa kitarassa kaula on todennäköisesti jostain ö-sarjan puusta, jolloin kitarasta ei saa soivaa vaikka vaihtais kaikki muut osat. Jos kaula ei oo jämäkkää, tiukkaa, hyvin soivaa puuta vaan absorboi värähtelyä enemmän kuin discotequen tanssilattian naiset niin ihan turha sen kanssa on jatkaa sen enempää. Kannattaisi tuokin effortti laittaa niihin tanssilattian vosuihin.

Juzzu on koputellut puita! Sillälailla. Kaikille ilmaisen loimukoivun metsästäjille kanssa tiedoksi. Hienosta puusta saa helposti hienon seinäkoristeen.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
Tomtom
21.10.2005 12:32:10 (muokattu 21.10.2005 12:32:28)
Juzzu on koputellut puita! Sillälailla. Kaikille ilmaisen loimukoivun metsästäjille kanssa tiedoksi. Hienosta puusta saa helposti hienon seinäkoristeen.

Saattaahan se kuulostaa humoristiselta mutta on kovin totta. Olen itse samaa mieltä. Nimim. 400€ kaulan ostanut. Ja kyllä soi.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)