Ekku01 03.10.2012 22:38:08 (muokattu 03.10.2012 22:42:01) | |
---|
Zeeboo: Jos vaan mahdollista, niin holkitetuilla ruuveilla olen levyt koteloihin laittanut. Senkkikantaruuveilla pohjaan ei tule turhia patteja. Jos kotelossa on tarpeeksi paksuutta, niin pohjaan jengalliset reijät ja ruuvit levyn puolelta holkeilla kiinni. Eli tuossa tulisi levy kiinni pohjaan? Tässä tapauksessa pitäisi saada kiinni kanteen - tai ainakin se tekee avaamisen ja tutkimisen paljon helpommaksi. Tän projektin levyssä - sattuneesta syystä - on niin vähän tilaa porata ylimääräisiä reikiä, ettei ruuvien poraaminenkaan oikein käy, ellei sitten jotain millin tai alle ole niiden paksuus (Levy on n. 5 x 2,5 cm). Mites tuollainen velcro tms. toimisi, jos sitä laittaisi levyn päihin n. kolmen millin levyiset siivut, vai onko ihan tuhoon tuomittu idea? Edit: lisäyksiä. "Joh. 3:16" |
fox 04.10.2012 10:22:22 | |
---|
Ekku01: Milläs te muut pedaalien rakentelijat kiinnitätte piiri- ja verolevynne? Jos vaan mahdollista, juotan jonin potikan liitännät jäykällä kytkentälangalla (vähän paksummalla) siihen verolevyn kiskoihin. Potikan kun pistää kiinni kanteen, se ite kytkentälevy jää siihen killumaan. Riippuu tosin aivan siit levyn "kalustuksesta" ja muusta. |
Tuomoo 04.10.2012 13:23:55 | |
---|
fox: Jos vaan mahdollista, juotan jonin potikan liitännät jäykällä kytkentälangalla (vähän paksummalla) siihen verolevyn kiskoihin. Potikan kun pistää kiinni kanteen, se ite kytkentälevy jää siihen killumaan. Riippuu tosin aivan siit levyn "kalustuksesta" ja muusta. Tällä tavoin mäkin olen tehnyt. Tarpeen vaatiessa lisäksi sitten jotakin sähköä johtamatonta pehmeää matskua kahden puolen levyä, ettei juotokset pääse "kitkumaan". Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista. |
Ekku01 04.10.2012 15:38:47 | |
---|
Toi foxin idea oli hyvä - samantapaisia virityksiä löysin nettiä tutkiessanikin. Mä rakennan uutta efektiä vanhan pedaalin koteloon, joten potikkojen ja liitinten paikat eivät ole mun valittavissani. Olen pakotettu laittamaan kytkentälevyn yhteen nurkkaan, enkä esim. potikoitten viereen tai jakkien väliin, jolloin olisi ollutkin helppoa juottaa levy niihin. Toki voisin juottaa toisesta päädystä, mutta mites sitten toinen. Toisaalta eikö noin pieneen (5 x 2,5cm) levyyn voisi riittää yksipuoleinenkin kiinnitys? Alle vaan jotain eristettä, ettei pääse koskemaan pohjaa? "Joh. 3:16" |
Klezberg 04.10.2012 15:43:59 | |
---|
Ekku01: Toi foxin idea oli hyvä - samantapaisia virityksiä löysin nettiä tutkiessanikin. Mä rakennan uutta efektiä vanhan pedaalin koteloon, joten potikkojen ja liitinten paikat eivät ole mun valittavissani. Olen pakotettu laittamaan kytkentälevyn yhteen nurkkaan, enkä esim. potikoitten viereen tai jakkien väliin, jolloin olisi ollutkin helppoa juottaa levy niihin. Toki voisin juottaa toisesta päädystä, mutta mites sitten toinen. Toisaalta eikö noin pieneen (5 x 2,5cm) levyyn voisi riittää yksipuoleinenkin kiinnitys? Alle vaan jotain eristettä, ettei pääse koskemaan pohjaa? Eikös koteloon voisi panna ruuvilla juotoskorvan, siihen tukevan lankan jonka sitten juottaa toisesta päästä levyyn kiinni sopivaan paikkaan. Siis jos toinen reuna on potikassa, niin toisessa reunassa olisi tämmöinen. Ei silti, mulla kun oli 70-luvulla Big Muff, niin siinä oli iso levy pelkästään potikoiden juotosten varassa heilumassa, yhdeltä sivulta, vaikka tilaa olisi ollut vaikka kuinka järjestää kiinnitys. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Ekku01 04.10.2012 15:51:13 | |
---|
Klezberg: Eikös koteloon voisi panna ruuvilla juotoskorvan, siihen tukevan lankan jonka sitten juottaa toisesta päästä levyyn kiinni sopivaan paikkaan. Siis jos toinen reuna on potikassa, niin toisessa reunassa olisi tämmöinen. Mites tuo ruuvi tulisi kiinni? Siis ilman että tarttee porata kotelon kanteen sille reikää? Jonkun virityksen voisi tietysti tehdä kaksikomponenttiliimalla tuolle juotoskorvalle, mutta vähän hankalalta sekin tuntuu. "Joh. 3:16" |
Klezberg 06.10.2012 20:01:34 | |
---|
Ekku01: Mites tuo ruuvi tulisi kiinni? Siis ilman että tarttee porata kotelon kanteen sille reikää? Jonkun virityksen voisi tietysti tehdä kaksikomponenttiliimalla tuolle juotoskorvalle, mutta vähän hankalalta sekin tuntuu. Ai kato joo, mä en huomannut tuota vaatimusta, kuvittelin enemmänkin että levyyn ei mahdu reikiä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Ekku01 07.10.2012 19:13:41 | |
---|
Klezberg: Ai kato joo, mä en huomannut tuota vaatimusta, kuvittelin enemmänkin että levyyn ei mahdu reikiä. Joo, se oli vähän sekä että. Siksi homma niin pulmallinen olikin. Laitoin tällä kertaa kuitenkin velcrolla ja tuntuu toimivan ihan hyvin näin kotitarpeiksi. Ensi kerralla sitten pitää kokeilla noita potikoihin juottamisia yms. "Joh. 3:16" |
Ekku01 07.10.2012 19:17:05 (muokattu 07.10.2012 19:20:23) | |
---|
Onkos muuten mitään yhtä selkeää syytä sellaiseen ilmiöön kun toisissa särö- / od- pedaaleissa kohina vaimentuu kun kitaran volapotikan ruuvaa kiinni, mutta toisissa se suhina jää sinne taustalle vaikka volat olisikin nollilla? EDIT: Onko merkitystä onko pedaalissa bufferi vai ei? "Joh. 3:16" |
Aki 07.10.2012 23:04:10 | |
---|
Ekku01: Onkos muuten mitään yhtä selkeää syytä sellaiseen ilmiöön kun toisissa särö- / od- pedaaleissa kohina vaimentuu kun kitaran volapotikan ruuvaa kiinni, mutta toisissa se suhina jää sinne taustalle vaikka volat olisikin nollilla? EDIT: Onko merkitystä onko pedaalissa bufferi vai ei? Kaikissa pedaaleissa on bufferi/vahvistusaste käytössä kun ne ovat päällä. True bypass-pedaaleissa bufferi ei vain ole käytössä kun efekti on pois päältä. Volat nollilla ilmenevä suhina on suhinaa jonka pedaali itse tekee. Jos pedaali ei suhise volat nollilla, se on joko paremmin tehty kuin suhiseva malli, tai sitten kytkentä itsessään vaan tuottaa vähemmän suhinaa. Esim hi-gainnsäröpedaalit tapaavat aina suhista koska ne vahvistavat signaalia niin paljon. Delay taas suhisee oikeastaan vain jos se on tehty vähän huonosti tai huonoista osista. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Ekku01 08.10.2012 00:48:26 (muokattu 08.10.2012 00:49:12) | |
---|
Aki: Kaikissa pedaaleissa on bufferi/vahvistusaste käytössä kun ne ovat päällä. True bypass-pedaaleissa bufferi ei vain ole käytössä kun efekti on pois päältä. Volat nollilla ilmenevä suhina on suhinaa jonka pedaali itse tekee. Jos pedaali ei suhise volat nollilla, se on joko paremmin tehty kuin suhiseva malli, tai sitten kytkentä itsessään vaan tuottaa vähemmän suhinaa. Esim hi-gainnsäröpedaalit tapaavat aina suhista koska ne vahvistavat signaalia niin paljon. Delay taas suhisee oikeastaan vain jos se on tehty vähän huonosti tai huonoista osista. Tämä selvensi hyvin, tänks! Oon vaan tottunu siihen, että hurinat (ainakin ne pahimmat) yms. saa _aina_ veks straton mikkikytkimen 2- ja 4- asennoilla (sikäli kun keskimikki on "rwrp") tai rullaamalla volat pois. Puhutaan siis säröluokasta Peavey Classic tai Fender HRD jne. Mutta Red Llama overdrive (alla oleva kytkentä) ainakin hurisee enemmän kuin tarpeeksi - varsinkin jos sillä yrittää boostata jo olemassa olevaa säröä. Esim. Bad monkey ei tätä tee - tosin se onkin miedompi särö. http://www.aronnelson.com/gallery/m … A_001.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1 "Joh. 3:16" |
UKKOMIES 08.10.2012 02:59:05 (muokattu 08.10.2012 10:52:48) | |
---|
Terve Näköjään näitten pedaali rakentelujen kanssa menee yömyöhälle.. Tilailin uraltonelta fuzz faceen kamat, ja tein tämän kytkentäkaavion pohjalta itse verolevy layoutin: http://fuzzcentral.ssguitar.com/fuzzface/fuzzfacepnpschematic.gif Verolevy jonka suunnittelin. http://muusikoiden.net/dyn/users/104298.jpg Uskaltaako tuon perusteella lähtemään kasaamaan, vai onko ihan päin honkia tehty, en kamalasti ymmärrä schemoista vielä mutta tässä on nyt muutama tunti päätä raavittu ja katottu muita layoutteja ja schemoja.. Niin ja tuon 1k vastuksen ja 2.2uf konkan alla on tinasillan katkasu mikä ei varmaan näy tuossa imagehackin raiskaamassa kuvassa. Tällä tavalla ajattelin muut hilppeet kytkeä http://img840.imageshack.us/img840/9904/stompboxwiring.png Kokemusta ei tosiaan ole muuta kuin SirElwoodin overdrive, mutta siinä ei oikeastaan päässyt kuin kolvaamaan kun oli niin hyvät ohjeet.. Muokkausta: huomasin yhden källin jo nyt pitäs olla oikein oman järjen mukaan.. Rohkea rokan syö. |
uusiipe 08.10.2012 11:02:02 | |
---|
UKKOMIES: ....Verolevy jonka suunnittelin. ...Muokkausta: huomasin yhden källin jo nyt pitäs olla oikein oman järjen mukaan.. Normaalisti potikat piirretään "takaapäin". Nyt sulla on molempien potikoiden äärinavat väärinpäin. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
Tinippa84 08.10.2012 12:56:44 | |
---|
Hoplaa! Mulla on käytössä pari kappaletta vahvarin toimintojen ohjaamisen simppeleitä on/off kytkimiä. Suurinpiirtein tämmösiä: http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=et53pe2i0p1uh4t2vo7plmmpa7 Näissä ei ole indikaattorilediä ja tämän puute tuottaa välillä hankaluuksia. Ei varmaan olis mahdoton homma viritellä näihin lediä näyttämään kytkimen asennon. Miten olis viisain toteuttaa tämmönen systeemi ja mistä ledille virta? Onkohan nuissa tehtaan tekemissä vastaavissa joku patteri tms. systeemi ledille? |
UKKOMIES 08.10.2012 13:30:39 | |
---|
uusiipe: Normaalisti potikat piirretään "takaapäin". Nyt sulla on molempien potikoiden äärinavat väärinpäin. Okei, aina oppii! Muuten näytti ihan hyvältäkö? Rohkea rokan syö. |
Niq 08.10.2012 13:32:22 (muokattu 08.10.2012 13:32:54) | |
---|
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=683126 Lieneekö toivoa saada enempää kuin muuntajan hinta(sen alle tuskin kannattaa luopua)? Sallittaneen samalla pieni mainostus, vastaavia kohteita harvoin torilla pyörii, jos vaikka joku DIY-pertti innostuisi hienosta projektista. :) |
uusiipe 08.10.2012 13:42:55 | |
---|
Niq: Lieneekö toivoa saada enempää kuin muuntajan hinta(sen alle tuskin kannattaa luopua)? Sallittaneen samalla pieni mainostus, vastaavia kohteita harvoin torilla pyörii, jos vaikka joku DIY-pertti innostuisi hienosta projektista. :) Hieno projekti ei siinä mitään. Noita projekteja vaan kun on jo hyllyt täynnä... Soundin kirkastaminen ei sinänsä ole mikään iso homma. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
Niq 08.10.2012 14:45:56 | |
---|
uusiipe: Hieno projekti ei siinä mitään. Noita projekteja vaan kun on jo hyllyt täynnä... Soundin kirkastaminen ei sinänsä ole mikään iso homma. Niin, en tiedä sitten olisiko iso homma, itse en tosiaan juurikaan ole kärryillä sen vertaa että osaisin modailla vahvistinta. Tai osaisin juottaa jos joku sanoisi että mitä vaihdetaan. Mun mielestä vahvistin kaipaisi jotain ylipäästösuotoa johonkin väliin, ettei alapään kerrannaiset jyristelisi niin kauheasti. Onhan tuossa kaksialueinen EQ, mutta bassonapin veivailu ei alapään jytinöihin auta. Mä olen tähän asti pärjäillyt ajamalla signaalin kitarasta EQ:n kautta vahvariin, jolla saa hillittyä ne pahimmat korostukset. Olen pariin otteeseen kaverin bassoa näppäillyt tuon läpi ja siihenhän tuo tuntuu sopivan ehkä jopa paremmin kuin kitaravahvariksi. En vaan jaksa raahata tuota mötikkää ja kitarakaappia enää keikoille ja hommasin siis pikkucombon joka tekee suunnilleen saman, mutta vähemmällä hiellä ja voluumilla. :) |
uusiipe 09.10.2012 08:46:25 | |
---|
Niq: Niin, en tiedä sitten olisiko iso homma, itse en tosiaan juurikaan ole kärryillä sen vertaa että osaisin modailla vahvistinta. Tai osaisin juottaa jos joku sanoisi että mitä vaihdetaan. Mun mielestä vahvistin kaipaisi jotain ylipäästösuotoa johonkin väliin, ettei alapään kerrannaiset jyristelisi niin kauheasti. Onhan tuossa kaksialueinen EQ, mutta bassonapin veivailu ei alapään jytinöihin auta. Mä olen tähän asti pärjäillyt ajamalla signaalin kitarasta EQ:n kautta vahvariin, jolla saa hillittyä ne pahimmat korostukset. Olen pariin otteeseen kaverin bassoa näppäillyt tuon läpi ja siihenhän tuo tuntuu sopivan ehkä jopa paremmin kuin kitaravahvariksi. En vaan jaksa raahata tuota mötikkää ja kitarakaappia enää keikoille ja hommasin siis pikkucombon joka tekee suunnilleen saman, mutta vähemmällä hiellä ja voluumilla. :) Kitaravahvistimissa etuasteputkien katodikonkkien arvot on suuntaa 0,68 - 10 uF ja kytkentäkonkkien arvot suuntaa 1- 22 nF. Niillä poistetaan sitä alamuhjua. Yleisvahvistimissa ne on isompia. Basistit tykkää isoista ja painavista kamoista. Kyllä sen joku basisti ostaa ;) Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
heavy 09.10.2012 10:01:02 | |
---|
Les paul tyylisen basson tekeminen käynnissä mutta, mikkejä ei tunnu löytyvän. Oisko kellään hajua mistä vois saada tollaset humbuckerin näköset basson mikit mitä gibson käyttää les paul bassoissa. www.myspace.com/nitroxpressmusic |