Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5289 290 291 292 293421 422 423 424 425
Aki
19.08.2012 19:45:50

jaakkor: nyt tulisi yksi kysymys josta on varmaan jo ennenkin puhuttu.

Niin on. Kerro toki tarkemmin jos aiempien keskusteluiden vastaukset eivät riittäneet.

Olisiko tähän joku selkeä keino jolla tätä naksahtamistä pienentäisi.

On, kaksi keinoa joilla sen saa kokonaan pois:
1) Pidä kielistä kiinni aina kun soitat, ja laita vola nollille kun et soita.
2) Vaihda soittimeesi aktiivimikit.

pehko: tallamikki menisi jonkun 2-asentoisen kytkimen, jolla sen saisi suljettua kokonaan, kautta.

Mikäs siinä, saattaa toimia sulle. Mihin tarkemmin ottaen tarvitset apua?
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
jaakkor
19.08.2012 19:50:49 (muokattu 19.08.2012 19:51:04)
Aki: Niin on. Kerro toki tarkemmin jos aiempien keskusteluiden vastaukset eivät riittäneet.

On, kaksi keinoa joilla sen saa kokonaan pois:
1) Pidä kielistä kiinni aina kun soitat, ja laita vola nollille kun et soita.
2) Vaihda soittimeesi aktiivimikit.

No lähinnä kyselin sitä kautta, että mitä tarkalleen ottaen vaikuttaa siihen, että tonen vaikutus vahvistaa napsahduksen voimakkuutta.

Miksi joissain kitaroissa tätä esiintyy, toisissa ei?

Eli onko asia niin, että jos haluan näillä mikeillä jatkaa, niin tuolle ei voi tehdä mitään?

Voisiko esim. erilaisilla potikoilla tai muilla osilla vaikuttaa asiaan yhtään?
pehko
19.08.2012 19:52:20

Aki: Mikäs siinä, saattaa toimia sulle. Mihin tarkemmin ottaen tarvitset apua?

varmaan lähinnä siihen että mimmonen kytkin siihen skulais ja ja..... mulla kun on tuossa bassossa jo hyvän kokonen reikä kun oli enne lespa kytkin siinä, niin toimisko esim tämmönen http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=edt85reqmrpscclfrht1a940n7 siihen et vetäsen sen toisen mikin tota kautta? ja sitten tuo sarjaan veto, tarviiko siihen isomman ku 250 potikan ja vetäsenkö mikkipiuhat vaan samaan pinniin vai miten?
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö
Aki
20.08.2012 00:47:47

jaakkor: No lähinnä kyselin sitä kautta, että mitä tarkalleen ottaen vaikuttaa siihen, että tonen vaikutus vahvistaa napsahduksen voimakkuutta.

Mm se että tone nollalla ollessaan oikosulkee kitaran lähdön navat kondensaattorilla, jolloin maadoituksen varauksen äkillinen muutos ei enää aiheuta kuuluvaa napsahdusta.

Miksi joissain kitaroissa tätä esiintyy, toisissa ei?

Kaikissa passiivimikkisissä sitä esiintyy. Napsun (ja maadoittamattoman kitaran häiriön) voimakkuus iippuu mikrofonien tyypistä ja laadusta, kitarapiuhan laadusta, vahvistimesta, käytössä olevasta sähköverkosta, sekä loisteputkista että muista magneettikenttään häiriöitä aiheuttavista asioista.

Eli onko asia niin, että jos haluan näillä mikeillä jatkaa, niin tuolle ei voi tehdä mitään?

Luultavasti ei mitään oleellista. Miksi pitäisi? Kitaran yleinen häiriösuojaus sekä nk. life-saver -kytkentä saattavat hieman vaimentaa napsua.

pehko: mimmonen kytkin siihen skulais

Mikä tahansa.

sitten tuo sarjaan veto

Mitä tarkoitat "sarjaan vedolla"? Tallamikki kytketään tavallisesti kaulamikin kanssa rinnan. Potikan kokoa ei ole syytä tämän takia muuttaa. Ja kyllä, tuolta tallamikin kytkimeltä lähtevä johto juotetaan volapotikkaan yhdessä kaulamikin +:n kanssa.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Hirsimäki
21.08.2012 11:55:55
Ukkonen mennä pamautti hajalle kymmenkunta LED-muuntajaa ja näyttäisi, että onneksi vain ensiöpuolen sulake palanut. Mutta sulakkeessapa ei ole minkäänlaisia merkintöjä, joten onko keinoja joiden avulla voisi päätellä sopivan sulakekoon?
Käyttöjännite: 230 VAC
Ulostulojännite: 12 VDC
Virta: 0.5 A
Teho: 6 W

Kiitoksia avusta jo etukäteen!
uusiipe
21.08.2012 12:31:52
Hirsimäki: Ukkonen mennä pamautti hajalle kymmenkunta LED-muuntajaa ja näyttäisi, että onneksi vain ensiöpuolen sulake palanut. Mutta sulakkeessapa ei ole minkäänlaisia merkintöjä, joten onko keinoja joiden avulla voisi päätellä sopivan sulakekoon?
Käyttöjännite: 230 VAC
Ulostulojännite: 12 VDC
Virta: 0.5 A
Teho: 6 W

Kiitoksia avusta jo etukäteen!

100 mA sulake 230 V:lla kestää 23W tehon. Sen verran syöksyvirtoja muuntaja kuitenkin ottaa käynnistyksessä, että voisi laittaa vaikkapa 250 mA sulakkeen.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Hirsimäki
21.08.2012 12:37:25
uusiipe: 100 mA sulake 230 V:lla kestää 23W tehon. Sen verran syöksyvirtoja muuntaja kuitenkin ottaa käynnistyksessä, että voisi laittaa vaikkapa 250 mA sulakkeen.

Kiitos oikein paljon!
n4ppul4
22.08.2012 18:27:39
En ole aivan varma onko oikea palsta, mutta elektroniikkaan tämä minun mielestä kuuluu tai sitten bassoihin ku basso vahvarista kyse.

Huomenna aion mennä testailee eri kaappeja ja nuppeja. Olen katellut tuota G-K:n 1001RB II ja siinä sanotaan olevan 700W@4ohm ja 460W@8ohm ulostulo. Ohmit olen ymmärtänyt aikalailla, mutta nuo watit mietityttää. Jos ostaisisin nyt 2:10 400w@8ohm ja myöhemmin samanlaisen uuden, haittaako, että nupissa on aluksi 60W "liikaa" ja jos uuden ostan niin 100W "liian vähän"?

Ei siis mitään soundi eroja ja kuuluvuuksia, vaan tehoista. Kotiin siis olen ostamassa, koska ei ole vielä tarpeeks materiaa keikoille.
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
poppamies
22.08.2012 19:25:35

n4ppul4: En ole aivan varma onko oikea palsta, mutta elektroniikkaan tämä minun mielestä kuuluu tai sitten bassoihin ku basso vahvarista kyse.

Huomenna aion mennä testailee eri kaappeja ja nuppeja. Olen katellut tuota G-K:n 1001RB II ja siinä sanotaan olevan 700W@4ohm ja 460W@8ohm ulostulo. Ohmit olen ymmärtänyt aikalailla, mutta nuo watit mietityttää. Jos ostaisisin nyt 2:10 400w@8ohm ja myöhemmin samanlaisen uuden, haittaako, että nupissa on aluksi 60W "liikaa" ja jos uuden ostan niin 100W "liian vähän"?

Ei siis mitään soundi eroja ja kuuluvuuksia, vaan tehoista. Kotiin siis olen ostamassa, koska ei ole vielä tarpeeks materiaa keikoille.

Kummallakaan asialla ei ole mitään merkitystä. Voit huoletta wattien puolesta käyttää 400w kaappia.
G strings are for strippers
n4ppul4
22.08.2012 19:28:52
poppamies: Kummallakaan asialla ei ole mitään merkitystä. Voit huoletta wattien puolesta käyttää 400w kaappia.

Kiitos :)
Jos asiaa veisi teoriassa pidemmälle. Lasketaanko eri kaappien (siis jos sama ohm määrä) watit yhteen? eli jos minulla olisi vaikka 2x 400W kaappia tulisiko siitä rinnakkain kytkettynä ja/tai sarjaan kytkettynä 800W?
fe..su
22.08.2012 19:29:02
Luenko tuota kaaviota ihan oikein, jos väitän että linkissä olevan releen "pinnit" menee seuraavasti:

4&13 common
6&11 normally closed
8&9 normally open

http://www.tycoelectronics.cz/download/relays/MT2.pdf
röh
poppamies
22.08.2012 22:54:46

n4ppul4: Kiitos :)
Jos asiaa veisi teoriassa pidemmälle. Lasketaanko eri kaappien (siis jos sama ohm määrä) watit yhteen? eli jos minulla olisi vaikka 2x 400W kaappia tulisiko siitä rinnakkain kytkettynä ja/tai sarjaan kytkettynä 800W?

Kaapeista tulee 800w paketti molemmissa tapauksissa.
G strings are for strippers
NitroJeesus
22.08.2012 23:11:00
poppamies: Kaapeista tulee 800w paketti molemmissa tapauksissa.

Ja tämä tarkoittaa siis ainoastaan tehonkestoa. Pinon todellisen tehomäärän määrää vahvistin.
Twinkle
22.08.2012 23:56:45
fe..su: Luenko tuota kaaviota ihan oikein, jos väitän että linkissä olevan releen "pinnit" menee seuraavasti:

4&13 common
6&11 normally closed
8&9 normally open

http://www.tycoelectronics.cz/download/relays/MT2.pdf

noin minäkin sen tulkitsisin.
n4ppul4
23.08.2012 17:18:58
NitroJeesus: Ja tämä tarkoittaa siis ainoastaan tehonkestoa. Pinon todellisen tehomäärän määrää vahvistin.

Okei kiitos! Watit lasketaan yhteen kun taas Ohmeille on laskukaavat :) Nyt on selkeentynyt tämäkin homma!
Tympee Huttunen
26.08.2012 00:07:11
Korg DT-10:n alkoi reistailemaan pahimmalla hetkellä eli keikalla. Mikä tuolle kytkimelle olisi hyvä ja kestävä korvaaja?
Juzo95
26.08.2012 15:37:18
Vaihdoin Tokai Les Pauliin mikkejä ja kaulamikki toimii loistvasti, mutta tallamikki on erittäin hiljainen. Mikit ovat yksijohtimisia, eli yksi johto jonka päällä on metallinen maadoitus "kuori".

Olen yrittänyt katsoa johdotusta mutten löydä vikaa. Mikähän siinä nyt sitten on?
Virhe! Tyhmä tai liian turha allekirjoitus.
Ojamieli
26.08.2012 18:11:09

Tarttis jelppiä mikkiswitchin kolvaamisessa. Kyseessä on siis LTDn switchi ( http://muusikoiden.net/dyn/users/102793.jpg ) ja ongelma on se, että kaikissa kytkentäkaavioissa switchin juotospisteet (vai mitä ovatkaan) menee siksakkia, kun taas tuossa ne on kaikki samalla puolella. Elikkä miten saan selville mikä juotospiste kytkiksessä vastaa switchin juotospistettä? Toivottavasti joku sai selvää minun selityksistä.
Twinkle
26.08.2012 18:58:46
Nonexistent: Tarttis jelppiä mikkiswitchin kolvaamisessa. Kyseessä on siis LTDn switchi ( http://muusikoiden.net/dyn/users/102793.jpg ) ja ongelma on se, että kaikissa kytkentäkaavioissa switchin juotospisteet (vai mitä ovatkaan) menee siksakkia, kun taas tuossa ne on kaikki samalla puolella. Elikkä miten saan selville mikä juotospiste kytkiksessä vastaa switchin juotospistettä? Toivottavasti joku sai selvää minun selityksistä.

Minä tarjoan taas sitä vanhaa kunnon ratkaisua eli mittaamista. Yksi niistä nappuloista on maa, loput on sitten eri asentoja. Dioditesteristä toinen pää maahan ja kokeilee mikä nasta johtaa minnekin missäkin kytkimen asennoissa.

mittaamalla saa varmuuden, niitä kun on vähän erilaisia vaikka ne onkin paperilla saman oloisia:
http://building.guitarbacktracks.hostei.com/images/5ways.jpg
Ojamieli
26.08.2012 19:24:17

Twinkle: Minä tarjoan taas sitä vanhaa kunnon ratkaisua eli mittaamista. Yksi niistä nappuloista on maa, loput on sitten eri asentoja. Dioditesteristä toinen pää maahan ja kokeilee mikä nasta johtaa minnekin missäkin kytkimen asennoissa.

mittaamalla saa varmuuden, niitä kun on vähän erilaisia vaikka ne onkin paperilla saman oloisia:
http://building.guitarbacktracks.hostei.com/images/5ways.jpg

Kiitoksia vastauksesta! Unohdin mainita että kyseessä on siis kolmiasentoinen kytkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)