Ekku01 10.08.2012 20:37:49 | |
---|
"Joh. 3:16" |
Zeeboo 10.08.2012 23:59:53 (muokattu 11.08.2012 00:01:15) | |
---|
White men can't Monk |
Ekku01 11.08.2012 00:07:45 (muokattu 11.08.2012 00:08:08) | |
---|
Zeeboo: Esim efektilenkissä, kun lenkkiin ei ole kytketty mitään, kulke signaali normaalisti kiinni olevien kärkien kautta. Äh, mun moka. Kun uudestaan katsoin linkittämääni juttua, siellähän lukikin selvästi: "Esim. kitaraVAHVISTIMIEN input...". Mä jo ihmettelin, miksi kitaran inputissa pitäisi olla kytkin. ;o) Tuolla pärjää oikein hyvin. Niin aattelinkin, kiitos! "Joh. 3:16" |
Sirgtr 11.08.2012 19:01:26 | |
---|
Hankin liki 10 vuotta sitten Pännärin Revenge vahvistimen sähköiset komponentit (putket KR300BXLS ja muut pikkuputket, Lundahlin muuntajat, konkat, vastukset, diodisillat, potikat yms). Muiden projektien takia rakentelu jäi sikseen ja nyt on tullut vastaan rimakauhu, joten ajattelin myydä komponentit, jos jostain löytyisi komponenteista kiinnostunut osaava hifi-rakentelija-harrastelija. Mikä olisi sopiva kanava kaupitella tällaisia kamoja? |
Aki 12.08.2012 09:50:00 | |
---|
Ekku01: Mä jo ihmettelin, miksi kitaran inputissa pitäisi olla kytkin. ;o) Kitarassa ei ole inputtia lainkaan, joten eipä tuosta pitäisi epäselvyyttä syntyä. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
rrroope 13.08.2012 14:50:36 | |
---|
minkälaista lakkaa ootte metallipinnoilla käyttänyt esim noiden siirtokuvien kanssa? ja mistä saa helposti? |
Ekku01 13.08.2012 17:00:23 | |
---|
Aki: Kitarassa ei ole inputtia lainkaan, joten eipä tuosta pitäisi epäselvyyttä syntyä. Totta tuokin. Netti vaan on pullollaan ohjeita "How to change guitar INPUT jack" yms. http://www.youtube.com/watch?v=tI0423ljm2k Mutta outputhan se tietenkin on kun vähänkään ajattelee. Minä en ajatellut, siitä sekaannus. ;o) "Joh. 3:16" |
totto 13.08.2012 22:30:09 | |
---|
Vahvistimeen olisi tarkoitus vaihdella vastuksia... "Ohjeissa" sanotaan että tarvitsen 1/4 watt vastuksen, mutta ei millään mahda löytyä oikeen laisia tuolla wattimäärällä.. onko ja mitä eroa jos laitan isompi wattisen mutta oikeata ohmi määrä olevan vastuksen? |
Old Joe 13.08.2012 22:50:26 (muokattu 13.08.2012 22:51:25) | |
---|
totto: Vahvistimeen olisi tarkoitus vaihdella vastuksia... "Ohjeissa" sanotaan että tarvitsen 1/4 watt vastuksen, mutta ei millään mahda löytyä oikeen laisia tuolla wattimäärällä.. onko ja mitä eroa jos laitan isompi wattisen mutta oikeata ohmi määrä olevan vastuksen? Riippu paikasta. Jos vastuksella alennetaan jännitettä, on tehon kestolla merkitystä. Pelkästään signaalia sisältävän ketjun vastuksella ei wateista tarvitse välittää. e. Miksi muuten vaihdat vastuksia? Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
Tuomoo 13.08.2012 23:25:20 | |
---|
rrroope: minkälaista lakkaa ootte metallipinnoilla käyttänyt esim noiden siirtokuvien kanssa? ja mistä saa helposti? Ei ehkä kuulu elektroniikan jelppikerhoon, mutta vastaan silti. Suoran metallipinnalle en ole (vielä) siirtokuvaa laittanut, mutta maalatulle metallipinnalle olen kyllä. Aivan paukkupullolakkaa, taisi olla Mastonin kirkasta lakkaa, mitä minä suihkuttelin päälle. Hyvin toimii. Löytyy oikeastaan jokaisesta tavaratalosta, autotarvikeliikkeistä yms. Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista. |
Mr.Sit.com 13.08.2012 23:31:47 | |
---|
Vahvarista paloi pääteasteputki (6V6G). Ostin uuden mut eri merkkisen, tartteeko silti biasoida? Sama tyyppikoodi on molemmissa putkissa. Vahvistin on VHT Special 6, eli pelkästään yks etu- ja pääteasteputki. Ihan vitun sama mä oon vittu rock-stara - '"Heh heh juum", sanokaa minun sanoneen.' - Skywriter |
NitroJeesus 14.08.2012 00:52:06 | |
---|
totto: onko ja mitä eroa jos laitan isompi wattisen mutta oikeata ohmi määrä olevan vastuksen? Eipä haittaa isompi tehonkesto mitään, jos vaan fyysisesti mahtuu paikalleen. |
Twinkle 14.08.2012 15:51:05 (muokattu 14.08.2012 15:51:34) | |
---|
rrroope: minkälaista lakkaa ootte metallipinnoilla käyttänyt esim noiden siirtokuvien kanssa? ja mistä saa helposti? mie olen kiskaissut joko lakkaa paukkupullosta, kyseistä saa suurinpiirtein jokaisesta autotarvikeliikkeestä. EDIT: lakkaa tai väritöntä mattamaalia. |
uusiipe 14.08.2012 22:35:41 | |
---|
Sirgtr: Hankin liki 10 vuotta sitten Pännärin Revenge vahvistimen sähköiset komponentit (putket KR300BXLS ja muut pikkuputket, Lundahlin muuntajat, konkat, vastukset, diodisillat, potikat yms). Muiden projektien takia rakentelu jäi sikseen ja nyt on tullut vastaan rimakauhu, joten ajattelin myydä komponentit, jos jostain löytyisi komponenteista kiinnostunut osaava hifi-rakentelija-harrastelija. Mikä olisi sopiva kanava kaupitella tällaisia kamoja? http://www.uraltone.com/forum/ ja siellä "Ostetaan ja myydään". Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
uusiipe 14.08.2012 22:39:29 | |
---|
Mr.Sit.com: Vahvarista paloi pääteasteputki (6V6G). Ostin uuden mut eri merkkisen, tartteeko silti biasoida? Sama tyyppikoodi on molemmissa putkissa. Vahvistin on VHT Special 6, eli pelkästään yks etu- ja pääteasteputki. Ei tarvitse biasoida. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
Aki 14.08.2012 23:19:56 | |
---|
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
poppamies 15.08.2012 00:04:20 | |
---|
Aki: Pakko kysyä täältä. Tuttu antoi vahvistimen huoltoon, mutta en millään keksi mikä vois olla vialla. Löytyiskö täältä tietäjiä? https://www.dropbox.com/s/qxljkbcz8iqvrem/Vahvistin_ei_toimi.jpg Kannattaisko aluks vaihtaa kaikki putket,konkat ja muutaman vastuksen. Päällepäin ei huomaan mitään viallisia kytkentöjä näin äkkiä. G strings are for strippers |
uusiipe 15.08.2012 13:41:40 | |
---|
Aki: Pakko kysyä täältä. Tuttu antoi vahvistimen huoltoon, mutta en millään keksi mikä vois olla vialla. Löytyiskö täältä tietäjiä? Hieman lisätietoa siitä mikä vahvistimessa ei toimi, olisi hyvä olla. Ihan ekaksi kannattaa mitata jännitteet jokaisen putken anodilta, että ovat järkevissä lukemissa. Jos anodeilta löytyy kummallisia lukemia, niin putket irti ja virtalähde syyniin. Jos ilman putkia virtalähde antaa järkeviä lukemia, voi kyseessä olla viallinen putki tai suotokonkka. Jos vahvistin on täysin mykkä, on vian paikallistaminen signaaligeneraattorilla ja oskilloskoopilla vahvistusasteita seuraten varsin yksinkertainen toimenpide. Putken jälkeen mitattaessa skooppi kannattaa tökätä erotuskonkan (coupling cap) taakse, sillä joissain skoopeissa ei jännitekesto riitä suoraan anodilta mittaamiseen. Jos signaali kulkee pääteputkien hiloille saakka, on joko pääteputki (-ket) tai ulostulomuuntaja viallinen. Jos pääteputkien vaihtamisen jälkeen ei vieläkään kuulu mitään, on myös päätemuuntaja vaihdettava. Ehdotettu putkien ja konkkien vaihto on hyvä ja suositeltava liikkeellelähtö joka tapauksessa, jos vahvistin kerran on huoltoon tullut. Ja varmasti paikallaan, vaikka ei varsinaista vikaa eliminoisikaan. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
tumo7 15.08.2012 16:17:59 (muokattu 15.08.2012 16:42:04) | |
---|
Elektroniikan DIY-miehet ja -naiset: Hyvää (ensimmäistä) kolvia olen haeskelemassa. Saako enintään 80 eurolla laatua? "Musiikkia voi luoda kaikkialla, se on
näkymätöntä eikä se haise."
-W.H. Auden (1907-73) |
kojones 15.08.2012 16:32:57 | |
---|
|