Tuomoo 20.02.2012 20:16:31 | |
---|
poppamies: Just tässä joulun jälkeen teetin Topfieldiin tuon rempan. Oireethan on että toisto pysähtyy kesken kaiken eikä halua totella kakea. Mulla remppa tuli maksaan 40 korjaamolla ja laite on kuin uusi, ja tulee toimimaan niin kauan kuin kovalevy kestää. No eipä ole pahan hintainen teetettynäkään. Samalla voisin heittää tuonne isomman kiintolevyn sisälle. 1,5Tb olis kiva. "IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss" |
fox 21.02.2012 02:01:30 | |
---|
|
Old Joe 21.02.2012 20:33:37 (muokattu 21.02.2012 20:35:54) | |
---|
Mysteria: Kysyisin yksinkertaisesti, mitä minun tulee ottaa huomioon tehdessäni tällaista kaapelia, etenkin kolvauksessa http://www.thomann.de/fi/cordial_ctm_5_fp_sw.htm Female XLR - mono jack 6,3mm Liittimien juottamisessa kannatta noudattaa käytäntöä: Juota ensin pelkät johdon päät ja juotoskorviin ohut tinakerros. Juotoskorvien juureen, jos suinkin mahtuu, lämpöä johtava elementti, esim. hauenleuka, johtamaan liiat lämmöt pois. Varsinkin eräät 6,3 mm.n plugit ovat muovieristettyjä ja muovi saattaa liiasta lämmöstä sulaa. Nopeasti juottaen johto kiinni juotoskorvaan. Kannattaa myös hulehtia, ettei käy vanhanaikaisesti, eli muistetaan laittaa kuori ja taivutussuoja johtimeen ennen juottamista ;-) e. lisäys ja typo Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
Ekku01 23.02.2012 19:37:26 | |
---|
Kaapissa on lojunut kauan Danelectron Chicken Salad -pedaali (siis tämä '"köyhän miehen Uni-Vibe"). Eilen poistin elektroniikat kotelosta, vaihdoin muutaman osan laadukkaampaan ja tein true bypass -kytkennän, tarkoituksena siirtää rojut uuteen metallikoteloon. Kokeilin pedaalia ja harmikseni siitä kuului pieni poks-ääni kun masiinan kytkee päälle, lisäksi tuntuu, että pedaali hakee pari-kolme senkuntia "oikeaa saundia", ennen kuin toimii kuten kuuluu. Näin siis kun vahvistimen välissä oli vain pelkkä pedaali. Mulla on kuitenkin lähes aina Bad Monkey käytössä ja kokeilin jossain vaiheessa fiksailemaani pedaalia Bad Monkeyn kanssa. Ja kas kummaa: ei poksuntaa, ei "saundin hakemista". Ei väliä oliko Monkey päällä vai ei, kunhan vain oli mukana efektiketjussa. Mulle ei nyt tosta tule muuta mieleen kuin, että BM:ssa on bufferi (itse asiassa ainoa pedaali mulla jossa on bufferi) joka jotenkin vaikuttaa tuon toisenkin pedaalin käytökseen. Vai mistä moinen johtuu? Olisi tietysti kiva voida tarvittaessa käyttää pedaalia yksinäänkin, joten voikohan noillle yllä mainitulle epäkohdille tehdä jotain? "Joh. 3:16" |
Aki 23.02.2012 20:10:20 | |
---|
Ekku01: Kokeilin pedaalia ja harmikseni siitä kuului pieni poks-ääni kun masiinan kytkee päälle, lisäksi tuntuu, että pedaali hakee pari-kolme senkuntia "oikeaa saundia", ennen kuin toimii kuten kuuluu. Muuta sun true bypass -kytkentää sillä tavoin että efektin ollessa ohitettuna efektin sisäänmeno maadoittuu. Ilmiö saattaa johtua siitä että kytkimellä vaihtuu sisääntulon kuormitusta äärettömän ja ~8kohmin välillä. Efekti menee tästä hämmennyksiin. Bad Monkeyn bufferi näkyy efektille erilaisena, jonka takia ilmiötä ei esiinny. Näin veikkaan. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Ekku01 23.02.2012 21:16:47 | |
---|
Aki: Muuta sun true bypass -kytkentää sillä tavoin että efektin ollessa ohitettuna efektin sisäänmeno maadoittuu. Ilmiö saattaa johtua siitä että kytkimellä vaihtuu sisääntulon kuormitusta äärettömän ja ~8kohmin välillä. Efekti menee tästä hämmennyksiin. Bad Monkeyn bufferi näkyy efektille erilaisena, jonka takia ilmiötä ei esiinny. Näin veikkaan. Kiitti vinkeistä. Mun sähköalan opinnoista on 20 vuotta, joten vaati aikaa ja luonnostelua paperille, että sain edes tuon true bypass -kytkennän tehtyä 3PDT-kytkimen kanssa, vaikka toiminnaltaanhan tollanen luuppi on äärimmäisen yksinkertainen. Saas nähä saanko tosta mun johtohässäkästä vielä jotain tolkkua. ;o) Kaikki - pienetkin - lisäneuvot ovat tervetulleita. "Joh. 3:16" |
Aki 24.02.2012 03:10:31 | |
---|
Kokeile tätä: 3PDT-kytkimen eka kanava vaihtaa efektin sisääntuloon joko maan tai input-jakin. Toka vaihtaa output-jakille input-jakin tai efektin ulostulon. Kolmas kanava vaihtaa ledin pois tai päälle. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Ekku01 24.02.2012 03:55:12 (muokattu 24.02.2012 04:07:13) | |
---|
Aki: Kokeile tätä: 3PDT-kytkimen eka kanava vaihtaa efektin sisääntuloon joko maan tai input-jakin. Toka vaihtaa output-jakille input-jakin tai efektin ulostulon. Kolmas kanava vaihtaa ledin pois tai päälle. Noin mulla just on. Paitsi, että kolmannessa ei ole lediä, vaan se vain katkaisee DC-jakin jännitteensyötön. Käytän edelleen laitteen omaa, piirilevyllä olevaa lediä, koska se on kuitenkin aina päällä kun virta kulkee ja sammuu kun virtaa ei ole. Onkos tämän kanssa joku mahdollinen ongelma, jota en nyt ole tullut ajatelleeksi? Alkup. pedaalissa oli myös oma ON/OFF-kytkimensä jonka vaihdoin jumpperiin, jotta masiinassa olisi jatkuva jännite, ellei sitä tuolla 3PDT-kytkimellä katkaista. En tehnyt edellä olevia minkään "taiteen sääntöjen" mukaan, vaan järkeilin, että homma voisi toimia noin ja tuntuihan se toimivan - ainakin jotenkin. ;o) Ai niin. Eipä ole laite edes kotelossakaan, kun en viitsinyt ostaa koteloa ennen kuin näen toimiiko homma ollenkaan. Ja pari maajohtoakin oli tarkoitus juottaa vielä potikankuoriin (ei onnistunut tehottomalla halpiskolvilla) kunhan saan postista haettua tilaamani juotosaseman. Mutta kuinka paljon edellä olevat vaikuttavat/voivat vaikuttaa noihin jo aiemmin mainittuihin häiriöihin? Nimim. Elektroniikan perusasiat vähän hukassa. "Joh. 3:16" |
Sax-pappa 24.02.2012 09:35:34 | |
---|
Ekku01: Noin mulla just on. Paitsi, että kolmannessa ei ole lediä, vaan se vain katkaisee DC-jakin jännitteensyötön. Käytän edelleen laitteen omaa, piirilevyllä olevaa lediä, koska se on kuitenkin aina päällä kun virta kulkee ja sammuu kun virtaa ei ole. Onkos tämän kanssa joku mahdollinen ongelma, jota en nyt ole tullut ajatelleeksi? Alkup. pedaalissa oli myös oma ON/OFF-kytkimensä jonka vaihdoin jumpperiin, jotta masiinassa olisi jatkuva jännite, ellei sitä tuolla 3PDT-kytkimellä katkaista. En tehnyt edellä olevia minkään "taiteen sääntöjen" mukaan, vaan järkeilin, että homma voisi toimia noin ja tuntuihan se toimivan - ainakin jotenkin. ;o) Ai niin. Eipä ole laite edes kotelossakaan, kun en viitsinyt ostaa koteloa ennen kuin näen toimiiko homma ollenkaan. Ja pari maajohtoakin oli tarkoitus juottaa vielä potikankuoriin (ei onnistunut tehottomalla halpiskolvilla) kunhan saan postista haettua tilaamani juotosaseman. Mutta kuinka paljon edellä olevat vaikuttavat/voivat vaikuttaa noihin jo aiemmin mainittuihin häiriöihin? Nimim. Elektroniikan perusasiat vähän hukassa. Nuo kuvaamasi ongelmat johtuvat varmastikin tuosta jännitteen katkomisesta. Kuuluu poks ja kestää hetken ennenkuin lyytit latautuu. Näin siis itse kytkentää tuntematta. Anna jännitteen olla päällä. |
Aki 24.02.2012 10:34:29 | |
---|
Sax-pappa: Nuo kuvaamasi ongelmat johtuvat varmastikin tuosta jännitteen katkomisesta. Juuri näin. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Ekku01 24.02.2012 17:24:42 | |
---|
Eli, että pedaalissa kulkisi jännite aina kun se on kytkettynä muuntajaan ja kytkimellä valittaisiin vain, että kulkeeko signaali pedaalin elektroniikan kautta vai ohitetaanko se kokonaan (true bypass)? "Joh. 3:16" |
tommiot 24.02.2012 17:32:04 (muokattu 24.02.2012 17:34:34) | |
---|
Ekku01: Eli, että pedaalissa kulkisi jännite aina kun se on kytkettynä muuntajaan ja kytkimellä valittaisiin vain, että kulkeeko signaali pedaalin elektroniikan kautta vai ohitetaanko se kokonaan (true bypass)? Kyllä. Näinhän ne pedaalit poikkeuksetta toimivat. |
Ekku01 24.02.2012 17:41:06 (muokattu 24.02.2012 20:41:59) | |
---|
Moridin: Kyllä. Näinhän ne pedaalit poikkeuksetta toimivat. No niinpä! Jotenkin toi true bypass -käsite sai aikaan, että kuvittelin kytkennällä katkaistavan kaiken mahdollisen, sitä ohitusta lukuunottamatta. Jos kohta saisi haettua sen juotosaseman postista, niin voisi muuttaa kytkentää. Minkäs kokoisia etuvastuksia olette muuten käyttäneet punaisille ledeille? Lähinnä, että kirkkaus olisi suht sama (mieluummin vähän kirkkaampikin) kuin muissakin pedaaleissa - siis noin keskimäärin? Vai onko se ihan kokeilemalla testattava, kun nykyään on ledejäkin niin monenlaisia. EDIT: Tuhannet kiitokset kaikille, jotka auttoivat! Kun korjasin ton jännitteensyötön, katosivat kaikki aiemmin mainitut viat. Jes! "Joh. 3:16" |
Aki 25.02.2012 00:58:58 | |
---|
Ekku01: Minkäs kokoisia etuvastuksia olette muuten käyttäneet punaisille ledeille? Kokeilemalla mä oon laittanu, mutta käsittääkseni vähintään 1,5kohm olis hyvä olla. 1,5k ja 10k trimmerillä oon tavannu testata. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Ekku01 25.02.2012 03:24:55 | |
---|
Aki: Kokeilemalla mä oon laittanu, mutta käsittääkseni vähintään 1,5kohm olis hyvä olla. 1,5k ja 10k trimmerillä oon tavannu testata. Tota luokkaa mäkin laskemalla sain. Monissa true bypass -kytkennöissä ovat ihmiset kuitenkin käyttäneet (ihmeellisestä Internetistä luin ;o) niinkin suurta kuin 4,7 kilon vastusta. Päätin sitten itsekin testata asiaa kokeilemalla ja juotin dc-jakkiin ledin ja siihen väliin potikan. Tuntuisi toimivan aika hyvin tuo noin 5 kilon resistanssi. Kynnysjännite ylittyy juuri sopivasti ja ledi loistaa sopivan kirkkaasti. "Joh. 3:16" |
gator 25.02.2012 11:50:02 (muokattu 25.02.2012 11:56:47) | |
---|
|
Zeeboo 25.02.2012 12:18:06 (muokattu 25.02.2012 12:19:37) | |
---|
....Väärä ketju.... White men can't Monk |
Aki 25.02.2012 13:55:58 | |
---|
gator: Kaappi toimii stereona niinkuin pitääkin, monona taas ei ollenkaan. Vaihtoehdot on hapettuneet kontaktit kytkimessä tai jakkien kytkimissä, tai murtuneita juotoksia. Kuvien perusteella ainakin toinen jakki näyttää jo melko hapettuneelta, eikä kytkinkään ole ihan tuoreimmassa kunnossa. Yleismittarilla selviäis. Jos ei ole tai et osaa, ruiki PRF 7-78 elektroniikan puhdistajaa kytkimen sisään ja jakkien kontakteihin, renklaa kytkintä hetki edes takas ja työnnä plugia liittimiin eestaas, odota nesteen haihtumista, ja kokeile josko toimis. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
gator 25.02.2012 14:13:11 | |
---|
Ok, kiitti. Käyn hakee yleismittarin ja opettelen käyttää sitä. Kattoo mimmosia toimintasavuja saa vahvarista parin tunnin päästä, heh. |
23456 26.02.2012 12:50:38 | |
---|
Moi olen nuori soittaja ja sain ekan stratocasterin kitaran isältä lahjaksi.Yleensä olen soittanut humpparikitaroilla.Nyt ihmetyttää kun mikit ovat s-s-s ja aika äänettömät alnico V magneettiset mutta ottaa häiriörutinaa aina mikrofonin säätöruuvista kun käsi osuu sinne.Eli onko maadotuksessa jotain vikaa vai pitäisikö siihen tehdä jotain häiriön poistoon liittyvään.Kun ei oikein ymmärrä näitä juttuja niin mitä pitäisi tarkastaa tai tehdä. Marsu jee |