Tympee Huttunen 16.02.2012 12:17:48 | |
---|
Mitäs tekisin 5000uF 400V elkoilla? Kuusi kipaletta tollasia 0.5l kaljatölkin kokoisia konkkia olisi. |
rrroope 16.02.2012 12:41:09 | |
---|
|
Tympee Huttunen 16.02.2012 14:23:28 | |
---|
|
Old Joe 16.02.2012 22:08:10 | |
---|
Lastinen: Huh, tuossa on kyllä jo jotain. Pitäisikö ottaa projektiksi? Juu, laitappa sitten kuvaa uudesta käherretystä tukkalookistasi ;o) Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
rrroope 17.02.2012 09:50:37 (muokattu 17.02.2012 09:52:40) | |
---|
paljon muutakin korkeajännitejännää löytyy goglettamalla, en tiedä kuinka järkevää tai turvallista touhua toi sitten on. melko vaarallisiahan noin isot kondensaattorit on väärin käsiteltyinä. |
Tuomoo 18.02.2012 00:35:17 | |
---|
Onko palstalla ketään, kuka olisi joutunut tekemään konkkaremonttia Topfieldin digiboksiin? Tallentava boksi lopetti toiminnan, ja hetken aikaa intterwebbiä selailtuani törmäsin melkoisen yleiseen vikaan, että digiboksin virtalähteen heikkolaatuiset konkat tuhoavat kiintolevyn. Pitäisi vaan haalia osat jostakin kokoon ja ottaa työn alle. Kysymys kuuluukin, että onko tuossa operaatoissa järkeä? Konkat varmaan saa parillakympillä pienitehoiseen digiboksin virtalähteeseen, ja samalla vaivalla saisi vaihdettua isomman kiintolevyn 320Gb:n tilalle. Takuu vermeestä loppui kaksi kuukautta sitten, eli tuon voisi vielä saada virhevastuuseen vetoamalla liikkeestä korvatuksi. Tartunko siis kolviin suosiolla, vai lähdenkö vääntämään Veljekset Keskiselle uudesta boksista? Eli siis, mitä tulee ottaa huomioon konkkia vaihdettaessa? Vehje irti pistorasiasta pidemmäksi aikaa ennen sisuskalujen rönkkimistä, varmasti konkat oikein päin, mitä muuta? "IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss" |
Old Joe 18.02.2012 02:18:33 | |
---|
Ihan uteliaisuuttani kysyn, kun ei itselläni ole koskaan moista vehjettä ollut. Miten tuo kiintolevyn alustus toimii noissa digibokseissa? Onko boksissa itsessään alustusohjelma, vai onko vietävä liikkeeseen, tai ostettava boksiin yhteensopivaksi valmiiksi alustettu kiintolevy? Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
Tympee Huttunen 18.02.2012 07:45:48 (muokattu 18.02.2012 14:49:36) | |
---|
Tuomoo: Onko palstalla ketään, kuka olisi joutunut tekemään konkkaremonttia Topfieldin digiboksiin? Tallentava boksi lopetti toiminnan, ja hetken aikaa intterwebbiä selailtuani törmäsin melkoisen yleiseen vikaan, että digiboksin virtalähteen heikkolaatuiset konkat tuhoavat kiintolevyn. Pitäisi vaan haalia osat jostakin kokoon ja ottaa työn alle. Kysymys kuuluukin, että onko tuossa operaatoissa järkeä? Konkat varmaan saa parillakympillä pienitehoiseen digiboksin virtalähteeseen, ja samalla vaivalla saisi vaihdettua isomman kiintolevyn 320Gb:n tilalle. Takuu vermeestä loppui kaksi kuukautta sitten, eli tuon voisi vielä saada virhevastuuseen vetoamalla liikkeestä korvatuksi. Tartunko siis kolviin suosiolla, vai lähdenkö vääntämään Veljekset Keskiselle uudesta boksista? Eli siis, mitä tulee ottaa huomioon konkkia vaihdettaessa? Vehje irti pistorasiasta pidemmäksi aikaa ennen sisuskalujen rönkkimistä, varmasti konkat oikein päin, mitä muuta? Itse en usko kiintolevyn hajonneen, jos vikana virtalähteen konkat. Anna laitteen tosiaan olla pidemmän aikaa pois seinästä. Ota laite auki. Luultavasti silmämääräisesti näet jo virtalähteen pullistuneet konkat. Katso arvot kyljestä. Käy ostamassa tai tilaa samanlaiset (itse laitan aina jännitekestolta karvan suuremmat). Vaihda konkat ja tosiaan laita ne oikein päin. Hintaa tuskin tulee lähellekään 20e, vaan lähemmäs 2e, olettaen että vaihtoon menee pari konkkaa. Varovasti hommat ja turvallisesti. Se on hieno tunne kun saa laitteen pelaamaan. edit: automaattinen tekstinsyöttö-virheet. |
Aki 18.02.2012 14:18:34 | |
---|
Tuomoo: Onko palstalla ketään, kuka olisi joutunut tekemään konkkaremonttia Topfieldin digiboksiin? Koska vian syy ei tarkemmin ole tiedossa, lähtisin ensin kokeilemaan valmistajan/maahantuojan virhevastuuta. Jos ongelma onkin muualla, vaihtamalla uudet konkat menetät sen mahdollisuuden. Jos taas Vesa on liian itsepäinen sun kärsivällisyydelle, vaihda konkat sitten. Jos vaihdat itse, ihan ensimmäisenä oikosulkisin konkat tehovastuksella tai lampulla ennen operaatiota. Noi on kuitenkin ne konkat jotka pitää varauksensa kaikista pisimpään. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Tuomoo 18.02.2012 23:01:43 | |
---|
Old Joe: Ihan uteliaisuuttani kysyn, kun ei itselläni ole koskaan moista vehjettä ollut. Miten tuo kiintolevyn alustus toimii noissa digibokseissa? Onko boksissa itsessään alustusohjelma, vai onko vietävä liikkeeseen, tai ostettava boksiin yhteensopivaksi valmiiksi alustettu kiintolevy? Topfieldissä on ainakin oma formatointisofta sisällä, ja kiintolevy käyttää myös jotakin pc-maailmalle vierasta tiedostojärjestelmää. Muista merkeistä en tiedä. Aki: Koska vian syy ei tarkemmin ole tiedossa, lähtisin ensin kokeilemaan valmistajan/maahantuojan virhevastuuta. Jos ongelma onkin muualla, vaihtamalla uudet konkat menetät sen mahdollisuuden. Jos taas Vesa on liian itsepäinen sun kärsivällisyydelle, vaihda konkat sitten. Erittäin hyvä pointti muuten. Mitä nyt oon netistä etsinyt tietoa, niin tuolta menee vaihtoon 11-16 kondensaatoria, ja jotkut jopa myyvät suoraan konkkasarjoja noihin Topfieldeihin. Kiintolevyt ovat perhanan kranttuja sen jännitteen suhteen, ja kun boksin virtalähteen pari konkkaa ovat tiensä päässä, saa kiintolevyn +12V tulo jopa +16V jännitteen, joka tuhoaa joko levyn pyörityskoneiston tai kirjoitus/lukupään. Mutta taidanpa tarttua ensimmäiseksi siihen, että koitan etsiä boksin ostokuitin, ja kysyä mitä tehdä. Jos eivät korvaa, niin sitten minä joudun tuon korjaamaan. Jos vaihdat itse, ihan ensimmäisenä oikosulkisin konkat tehovastuksella tai lampulla ennen operaatiota. Noi on kuitenkin ne konkat jotka pitää varauksensa kaikista pisimpään. Hyvä vinkki. Vähemmän olen näiden verkkovirtalaitteiden kanssa ollut tekemisissä, joten suuri varovaisuus onkin tarpeen. Kait nuo konkat kuitenkin purkautuvat, jos boksi on tarpeeksi kauan, esim. vuorokauden irti verkkovirrasta? "IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss" |
Old Joe 19.02.2012 02:04:58 | |
---|
Tuomoo: Kait nuo konkat kuitenkin purkautuvat, jos boksi on tarpeeksi kauan, esim. vuorokauden irti verkkovirrasta? Boxeista en paljon tiedä, mutta pienjännitteitähän tuolla on, eli ei henki lähde vaikka noista lyyteistä tällin saisikin. Näpit voi kyllä kärähtää. Jos piirissä on kuormaa konkat purkautuvat varsin nopeasti. Halpa yleismittari selvittää helposti onko konkilla jännitettä. Jos et omista moista vempelettä, kannustaisin sellaisen hankkimaan. Sille on yllättävän monesti tarvetta. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |
rosberg 19.02.2012 12:24:59 | |
---|
moikkista! eihän kellään ole tietoa noiden DBZ-kitaroiden mikeistä. en mistään löydä värikoodeja. Valmistaja on G & B eli sama kuin SE-skeboissa, mutta löytämäni tieto punainen kuuma, vihreä ja valkoinen yhteen ja musta paljas maahan ei herättänyt mikkiä henkiin. Battaya Love Machine |
Campylobacter 19.02.2012 20:49:07 | |
---|
"Vessanpöntön reunat voi haistaa vitun!" |
Tympee Huttunen 19.02.2012 21:39:48 (muokattu 19.02.2012 21:40:47) | |
---|
Tuomoo: Erittäin hyvä pointti muuten. Mitä nyt oon netistä etsinyt tietoa, niin tuolta menee vaihtoon 11-16 kondensaatoria, ja jotkut jopa myyvät suoraan konkkasarjoja noihin Topfieldeihin. Kiintolevyt ovat perhanan kranttuja sen jännitteen suhteen, ja kun boksin virtalähteen pari konkkaa ovat tiensä päässä, saa kiintolevyn +12V tulo jopa +16V jännitteen, joka tuhoaa joko levyn pyörityskoneiston tai kirjoitus/lukupään. Mutta taidanpa tarttua ensimmäiseksi siihen, että koitan etsiä boksin ostokuitin, ja kysyä mitä tehdä. Jos eivät korvaa, niin sitten minä joudun tuon korjaamaan.
Itse luulen, että tuossa 11-16 määrässä on pelattu silleen varman päälle, että vaihtaessa nuo kaikki, vaihtuu samalla ne 1-4 oikeasti hajonnutta. Salaisuus noissa valmiissa konkkapaketeissa on se, että saadaan myytyä enemmän konkkia -> enemmän katetta myyjälle. Ei ole kovin todennäköistä, että nuo kaikki konkat olisivat tulleet tiensä päähän. Toki vaihtamalla nuo kaikki konkat, voi välttyä tulevilta ongelmilta. Paskoja konkkia tuntuu käyttävän melkein kaikki isot valmistajat. Itse en boxin kytkentää kummemmin tunne, mutta silti suhtautuisin hieman skeptisesti tuon jännitteen nousemiseen konkan hajoamisen seurauksena. Toivottavasti menee takuuhommat purkkiin. Nykyelektroniikka on paskaa. |
Tuomoo 19.02.2012 21:56:28 | |
---|
Lastinen: Itse luulen, että tuossa 11-16 määrässä on pelattu silleen varman päälle, että vaihtaessa nuo kaikki, vaihtuu samalla ne 1-4 oikeasti hajonnutta. Salaisuus noissa valmiissa konkkapaketeissa on se, että saadaan myytyä enemmän konkkia -> enemmän katetta myyjälle. Ei ole kovin todennäköistä, että nuo kaikki konkat olisivat tulleet tiensä päähän. Toki vaihtamalla nuo kaikki konkat, voi välttyä tulevilta ongelmilta. Paskoja konkkia tuntuu käyttävän melkein kaikki isot valmistajat. Itse en boxin kytkentää kummemmin tunne, mutta silti suhtautuisin hieman skeptisesti tuon jännitteen nousemiseen konkan hajoamisen seurauksena. Toivottavasti menee takuuhommat purkkiin. Nykyelektroniikka on paskaa. Joo, saattaahan tuossa olla sekin, että myyjä hakee itselleen katetta, mutta eipä noin pienessä määrässä kuitenkaan valtavia katteita vielä synny. Varmuuden vuoksi ne siis ehkä kuitenkin kannattaa vaihtaa kaikki. Minäkään en kytkentää tunne, enkä sähkötekniikasta muuta ole opiskellut kuin AMK:n kaksi peruskurssia. Tällaista tietoa kuitenkin netistä löytyy: Topfieldin hakkuriteholähteessä +5V syötöllä on erityisasema muihin syöttöihin verrattuna. Hakkuriteholähde tarkkailee kyseisen syötön jännitettä. Mikäli se poikkeaa viidestä voltista, nostaa hakkuri hakkurimuuntajalta otettua tehoa ja kaikkia jännitteitä. Vastaavasti käänteisessä tilanteessa hakkuri säätää jännitteitä alas, mikä johtaa kaikkien jännitteiden putoamiseen. Jännitteiden ylöspumppaus voi olla varsin rajuakin. Kun +5V syötön ikääntyneet tai alunperinkin huonolaatuiset kondensaattorit eivät jaksa hoitaa hommiaan, jää jännite +5V linjassa esim. +4.38 volttiin. Tällöin hakkurin muihin lähtöihin syntyy jo merkittäviä ylijännitteitä. Kiintolevylle menevä +12V syöttöjännite on jo 15,5 Volttia. Moinen ylijännite särkee kiintolevyn pitkään jatkuessaan. Lähde: http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00/Kondensaattorien_vaihto Sinänsä tuo ihan uskottavalta kuulostaa, ja noita bokseja on ilmeisesti tuon takia hajonnut useitakin. Mutta kuitin metsästys on käynnissä, toivottavasti se vielä jostakin löytyy... "IntriguingMan: Siittimen läpsyttelyn todistajamieeeesss" |
Tympee Huttunen 19.02.2012 22:53:14 | |
---|
Tuomoo: Joo, saattaahan tuossa olla sekin, että myyjä hakee itselleen katetta, mutta eipä noin pienessä määrässä kuitenkaan valtavia katteita vielä synny. Varmuuden vuoksi ne siis ehkä kuitenkin kannattaa vaihtaa kaikki. Minäkään en kytkentää tunne, enkä sähkötekniikasta muuta ole opiskellut kuin AMK:n kaksi peruskurssia. Tällaista tietoa kuitenkin netistä löytyy: Lähde: http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00/Kondensaattorien_vaihto Sinänsä tuo ihan uskottavalta kuulostaa, ja noita bokseja on ilmeisesti tuon takia hajonnut useitakin. Mutta kuitin metsästys on käynnissä, toivottavasti se vielä jostakin löytyy... Hyvä tietopaketti, eikä tuon jälkeen voi sanoa mitään muuta :) Toivotaan kuitin löytymistä. |
poppamies 19.02.2012 23:26:24 | |
---|
Tuomoo: Onko palstalla ketään, kuka olisi joutunut tekemään konkkaremonttia Topfieldin digiboksiin?... Just tässä joulun jälkeen teetin Topfieldiin tuon rempan. Oireethan on että toisto pysähtyy kesken kaiken eikä halua totella kakea. Mulla remppa tuli maksaan 40 korjaamolla ja laite on kuin uusi, ja tulee toimimaan niin kauan kuin kovalevy kestää. G strings are for strippers |
Aki 20.02.2012 02:06:21 | |
---|
Campylobacter: pitäisi saada Shadow'n Kill Pot toimimaan. ... omaan silmään nämä kaksi skeemaa näyttäisi olevan ristiriidassa. Eivät ole ristiriidassa. BKP ei ole antanut ohjeita kill-switchin juottamiseksi, joten sun pitää vain korvata BKP:n ohjeesta volumepotikan osio kill-switchin ohjeella. Käytännössä siis sun pitää vain juottaa + ja - (samat jotka menee ulostulojakille) sen volumepotikan lisälevyssä oleviin ylimääräisiin napoihin. "Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan."
- rintapek 10.1.2012 |
Campylobacter 20.02.2012 12:08:19 | |
---|
Aki: Käytännössä siis sun pitää vain juottaa + ja - (samat jotka menee ulostulojakille) sen volumepotikan lisälevyssä oleviin ylimääräisiin napoihin. Aivan, kokeillaanpa tätä kunhan kolvin ääreen eksytään, kiitoksia! "Vessanpöntön reunat voi haistaa vitun!" |
Mysteria 20.02.2012 19:08:32 | |
---|
http://maihinnousu.net/a/2585 |