Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5246 247 248 249 250421 422 423 424 425
Gary oin
25.07.2011 18:31:04

Turisas: Tuli reenikämpällä lojuvasta SWR WorkingPro-bassonupista viestiä, että oli pimennyt. Nuppia lainannut kaveri oli laittanut virrat pois reenien päätteeksi, päättäneet soittaa vielä yhden biisin, mutta virtaa ei enää tulekaan..

Jatkoa vanhaan ongelmaan saman nupin kanssa. Nuppi siis poltti pari sulaketta peräkkäin, koitin mittailla enkä mitään ilmiselvää löytänyt. Vehje kävi myös huoltoliikkeessä tarkastuksessa ja tuli takaisin täysin toimivana siihen asti, että sulakkeen korkki putosi keikkareissulla. Vihdoin sain hommattua uuden, sulake paikalleen ja rokit soimaan... ei.

Parin kuukauden käyttämättömyyden jälkeen poltti taas sulakkeen, eli mitähän tuolle nyt tekisi. Ainakin päätetrankut, konkat, muuntajat ja tasasuuntaaja näyttäisivät olevan vieläkin täysin kunnossa. Soundikin oli täysin ennallaan, mutta joku piikki käynnistystilanteessa on näköjään liikaa. Olisiko tuo neljän ampeerin sulake vain alimitoitettu tuolle laitteelle ja tämän talon/reeniksen sähköjen vakaudelle (takapaneelista 840W~3,7A), vai löytyisikö muita vinkkejä? Edellisen huoltoreissun parikymppiä jo tympäisi, kun vikaa on mutta ei löydy.
Jari on sellanen vähän juntti, lähes kääpiön mitoissa oleva harmaa kumipää. Kunnon reppana.
Gary oin
25.07.2011 18:41:48 (muokattu 25.07.2011 18:42:24)

Turisas: Jatkoa vanhaan ongelmaan saman nupin kanssa. Nuppi siis poltti pari sulaketta peräkkäin, koitin mittailla enkä mitään ilmiselvää löytänyt. Vehje kävi myös huoltoliikkeessä tarkastuksessa ja tuli takaisin täysin toimivana siihen asti, että sulakkeen korkki putosi keikkareissulla. Vihdoin sain hommattua uuden, sulake paikalleen ja rokit soimaan... ei.

Parin kuukauden käyttämättömyyden jälkeen poltti taas sulakkeen, eli mitähän tuolle nyt tekisi. Ainakin päätetrankut, konkat, muuntajat ja tasasuuntaaja näyttäisivät olevan vieläkin täysin kunnossa. Soundikin oli täysin ennallaan, mutta joku piikki käynnistystilanteessa on näköjään liikaa. Olisiko tuo neljän ampeerin sulake vain alimitoitettu tuolle laitteelle ja tämän talon/reeniksen sähköjen vakaudelle (takapaneelista 840W~3,7A), vai löytyisikö muita vinkkejä? Edellisen huoltoreissun parikymppiä jo tympäisi, kun vikaa on mutta ei löydy.

E: Tekisi jo mieli laittaa rautanaula ja katsoa mikä komponentti ponkaisee paikaltaan. ...ja väärä nappula, laitetaas maanantain piikkiin
Jari on sellanen vähän juntti, lähes kääpiön mitoissa oleva harmaa kumipää. Kunnon reppana.
Aki
25.07.2011 19:31:50

Turisas: löytyisikö muita vinkkejä?

Mittaa tai mittauta paljonko laite vie virtaa. Niitähän saa ulkoisiakin töpselin väliin tulevia mittareita. En tosin tiedä kuinka nopeisiin piikkeihiin reagoivat.

Josta tulikin mieleeni, onhan sulake oikeaa tyyppiä? F (fast) vai T (slow)?
"Your hair is like a sunset after a bomb went off. Pretty" - Terry Bellefleur
kojones
25.07.2011 21:00:48 (muokattu 25.07.2011 21:50:40)
Löytyi 3PDT ON-OFF-ON kytkin straton tallahumbuckeria varten. Mitenhän tuon kytkisi? Series/parallel/split ei taida onnistua?

E: taidan laittaa split/series/kaulamikki tallamikin rinnalle
Gary oin
25.07.2011 21:20:07 (muokattu 25.07.2011 21:27:46)

Aki: Mittaa tai mittauta paljonko laite vie virtaa. Niitähän saa ulkoisiakin töpselin väliin tulevia mittareita. En tosin tiedä kuinka nopeisiin piikkeihiin reagoivat.

Josta tulikin mieleeni, onhan sulake oikeaa tyyppiä? F (fast) vai T (slow)?

Oikeassa olet, mutta eipä tuolla viiden pennin yleismittarilla onnistu. Liekö paras vain kuskata Huolto-Kallelle kun siellä kävi aikaisemminkin, vai onko miten suuri riski tökätä pykälän verran suurempaa sulaketta? Satunnaisesti käynnistystilanteen virtapiikistä tuo selvästi käräyttelee, jos vain virrat saa päälle niin toimii täysin normaalisti. Liikkeessä olivat varovasti herätelleet säätömuuntajan kanssa, mutta eivät ilmeisesti sitten verkkovirtajännitteellä toistuvasti sammutelleet ja käynnistäneet.

Sulake on kyllä hidasta mallia. Google kertoi parista samankaltaisesta ongelmasta saman vahvistimen kanssa, mutta ensimmäisessä oli käytetty nopeaa sulaketta, toisessa kiikutettu takuuseen.

E: Hieman kyllä hämäsi, kun kyselin SWR:ltä tuota kadonnutta sulakkeenpidikettä. Lähettivät 5x20mm mallin sijaan 6,3x32mm pidikkeen, hetken kiroilin ja päätin kokeilla. Näköjään tuohon Littelfusen pesään sopivat molemmat.
L.Ruoska
25.07.2011 22:15:18

Akai LPK25 midi keyboardi hajosi. http://www.akaipro.com/lpk25

Takuita ei enää ole ja ulkomailta ostettu joten vaikeampi lähteä hakemaankaan. Kerran usb-piuhaa liittäessä ei vain yksinkertaisesti enää toiminut.

Eihän noi paljon mitään maksa, joku 35€ taisin maksaa mutta mitäs semmoselle voi edes tehdä? Kattella yleismittarilla että onko konkat ehjät? En haluais roskiin heittää kun toi on päällisin puolin oikein siisti ja toimiva.
Aki
25.07.2011 23:48:02

Leo Lindgren: Akai LPK25 midi keyboardi hajosi. http://www.akaipro.com/lpk25
...
mitäs semmoselle voi edes tehdä?

Kokeilla eri USB-piuhalla sekä eri tietokoneella. Jos ei futaa niin ehkä ekana kattoisin ettei Akain USB-liitin ole murtunut juotoksistaan. Ne pienet USB-liittimet kun saattavat sen helposti tehdä.
Vurki
26.07.2011 00:05:08
Mulla on FireWire 410 -äänikortti. Nyt kun läppärissä on vain 4-pin liitin, täytyy virta saada sähköverkosta. Tarviin muuntajan, mutta alkuperäistä ei löydy. Mulla on tässä tällainen yleismuuntaaja, jossa on säädöt jännitteelle ja polarisuudelle ja löytyy 6 erilaista plugia. Muuntajassa lukee AC - DC ADAPTOR. Seuraavasta linkistä löytyy oikeanlainen muuntaja:

http://www.m-audio.com/products/en_us/PowerSupply12VDC1000mA.html

Äänikortissa sen liitännän johon muuntaja laitetaan päällä lukee 12V DC 1000mA.

Kysymys kuuluu; miten säädän yleismuuntajan? Plugi tietysti se mikä käy, jännite 12 volttia. Mutta entä polarisuus? Entä tuo AC-DC -juttu, käykö tämä muuntaja?

Kiitän!
Aki
26.07.2011 02:13:22

Vurki: Tarviin muuntajan, mutta alkuperäistä ei löydy.

Neljällä asialla on merkitystä:

1) AC vai DC? Töpselissä on AC:tä, M-Audio haluaa DC:tä. Muuntaja lupaa muuttavansa AC:n DC:ksi, eli tämä ok.
2) Voltit. M-Audio vaatii 12. Säädä muuntaja myös 12:een.
3) Amppeerit. M-Audio haluaa ottaa 1000mA, katso muuntajasta montako on tarjoolla.
4) Polariteetti (vain DC). Virtaliittimen vieressä on kuva joka kertoo tuleeko +:n olla liittimen keskellä vai reunalla.
mattim
26.07.2011 12:27:18

Aki:

3) Amppeerit. M-Audio haluaa ottaa 1000mA, katso muuntajasta montako on tarjoolla.

Amppeereita saa olla enempikin kuin tuo 1000mA, mutta ei paljoa vähempää.
Tseka bu hao, tseka bujao, sie sie ni !
Old Joe
26.07.2011 23:33:43
Ja jos kyseessä on irralliset plugit, on plugeissa ja muuntajan jatkoliitännässä kohdistus merkinnät, napaisuus riippuu siitä, miten päin plugi liitetäänjohdon päähän.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
reverend
27.07.2011 10:53:26
Gibsonin piirilevyhässäkkään pitäisi vaihtaa Seymour Duncanin mikki. Tarvitsisin siis sen muovisen liittimen ja liittimen sisään menevät metallipalat. Ei viitsisi ostaa 100 kpl noita kun yhdelläkin liittimellä pärjäisi.

Olisiko jollain jäänyt ylimääräisiä? Voisin ostaa...

Eli siis ao. linkkien osia olen vailla:
http://fi.farnell.com/molex/43645-0 … /receptacle-in-line-2way/dp/3076015
http://fi.farnell.com/molex/43030-0 … crimp-socket-26awg-pk100/dp/9733035
Aki
27.07.2011 12:35:46 (muokattu 27.07.2011 12:37:06)

reverend: Ei viitsisi ostaa 100 kpl noita kun yhdelläkin liittimellä pärjäisi.

Gibsonkin lähtenyt noihin?! Mihin on järki jäänyt maailmasta?!

YE, Partco ja muutkin myyvät sulle myös pienissä erissä. Tai vilkase Vekoy:n verkkokauppa.

Ps. Mä perinteisesti juottaisin ne piuhat.
reverend
27.07.2011 12:41:13
Aki: Gibsonkin lähtenyt noihin?! Mihin on järki jäänyt maailmasta?!

YE, Partco ja muutkin myyvät sulle myös pienissä erissä. Tai vilkase Vekoy:n verkkokauppa.

Ps. Mä perinteisesti juottaisin ne piuhat.

Juu, tälläinenhan sieltä löytyy http://i178.photobucket.com/albums/ … lump63/Gibson%20Studio/IMG_3390.jpg
Ainakin mikkein vaihto on helppoa, kunhan on vain oikeanlaiset liittimet.

Pitänee vilkaista nuo paikat, mikäli ei kenelläkään jäsenellä satu olemaan ylimääräisiä.
Aki
27.07.2011 16:53:16

reverend: Ainakin mikkein vaihto on helppoa, kunhan on vain oikeanlaiset liittimet.

Eli eipä juuri koskaan.
Twinkle
27.07.2011 18:50:02
reverend: Juu, tälläinenhan sieltä löytyy http://i178.photobucket.com/albums/ … lump63/Gibson%20Studio/IMG_3390.jpg
Ainakin mikkein vaihto on helppoa, kunhan on vain oikeanlaiset liittimet.

Epäilen ettei noissa agendana ole ollut helpottaa asiakkaan mikkien vaihtoa vaan sitä, että nyt nuo voidaan kokoonpanossa laittaa kasaan ilman juottamista ja liittimien avulla koko assembly on huomattavasti helpompi testata luotettavasti.

En muuten edes ole varma, että myykö Gibson noita liittimellä varustettuja mikrofoneja laisinkaan kuluttajakaupassa, thomannilla pikainen selaaminen ei ainakaan tuottanut toivottua tulosta. Kaipa se on sitä, kun keskimääräinen kitaristi ei vaihda mikkejä kaiketi kertaakaan soittimeensa.
SirElwood
27.07.2011 19:18:43
Minä oon huolissani siitä kuinka paljon tuo piirilevy vaikuttaa soundiin.
Old Joe
27.07.2011 22:09:41
SirElwood: Minä oon huolissani siitä kuinka paljon tuo piirilevy vaikuttaa soundiin.

Tuskin vaikuttaa. Enemmän huolestuisin tuon kaukalon galvaanisen suojauksen puuttumisesta.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
reverend
27.07.2011 22:21:56
Old Joe: Tuskin vaikuttaa. Enemmän huolestuisin tuon kaukalon galvaanisen suojauksen puuttumisesta.

Omassa kitarassa on kaukalo kyllä maalattu suojamaalilla. Otin vain esimerkkikuvan netistä.
Aki
28.07.2011 00:39:46

SirElwood: Minä oon huolissani siitä kuinka paljon tuo piirilevy vaikuttaa soundiin.

Mä olen huolissani siitä miten nopeasti noi vetoliittimet alkaa pätkimään. EMG on siirtynyt samaan soopaan, ja niitä useamman asentaneena en voi kuin ristiä sormeni että toimivat kahden vuoden päästä vielä pätkimättä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)