Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5220 221 222 223 224421 422 423 424 425
Space_Ace
28.11.2010 11:55:41
Aki: Tämä ei ole kovin vaikeaa. Katso S-1:n ohjeista mihin tallamikin + -johto kytketään. Sitten kato Humbuckerin ohjeista mikä johdoista on +, ja kytke se S-1:n ohjeen mukaiseen paikkaan. Sitten katsot Humbuckerin ohjeista miten ja mihin muut johdot laitetaan.

Joo kiitos kattellaan
Mun mielestä mulla on erittäinkin hyviä juttuja, mutta silti mä en koskaan saa plussaa...
Space_Ace
28.11.2010 12:43:54
Hei! Mitä jos tekis näin? http://www.seymourduncan.com/images … lectric/stratocaster/501015-100.pdf että punanen ja valkonen johto juotettu yhteen? Toimiiko toi silti viellä humbuckerina? Mitään puolituksia en tartte
Mun mielestä mulla on erittäinkin hyviä juttuja, mutta silti mä en koskaan saa plussaa...
NitroJeesus
28.11.2010 14:38:07
Space_Ace: Hei! Mitä jos tekis näin? http://www.seymourduncan.com/images … lectric/stratocaster/501015-100.pdf että punanen ja valkonen johto juotettu yhteen? Toimiiko toi silti viellä humbuckerina? Mitään puolituksia en tartte

Jep, nimenomaan näin ja kyllä toimii.
Space_Ace
28.11.2010 14:51:24
NitroJeesus: Jep, nimenomaan näin ja kyllä toimii.

Okei kiitospaljon.
Juicy
28.11.2010 21:06:43

Sanottakoon nyt ensin, etten ole mikään kovin kokenut putkivahvareiden biasoinnissa...

Tässä vaihdoin Bugeran 6262:een uudet pääteputket (Svetlanan 6L6GC:t), vanhoilla putkilla sain mittauspisteestä hilajännitteen arvoksi -47,5V. Uudet putket vaihdettuani mittasin -49V arvoja, mutta edes trimmerin ääriasennossa en saanut kuin -48V. Trimmeri oli alunperinkin lähellä ääriasentoa (vastapäivään päin).

Sitä lähinnä mietin, että onko mahdollista/turvallista säätää biasia kuumemmaksi, jos valintakytkimen kääntäisi EL34-asentoon, trimmerin toiseen ääriasentoon (kylmäksi), ja siitä lähtisi sitten säätämään kuumemmaksi?

Tekeekö edes noilla arvoilla yhtään mitään, kun ilmeisesti pitäisi tietää anodijännitteet tjsp? Pahoittelut jos puhun väärillä termeillä... Jollain ulkomaisilla foorumeilla oli karkea ohjeistus että -40V olisi "turvallinen" EL34:lle ja -48V 6L6:lle, ja ketjussa käsiteltiin juurikin 6262:n biasointia.

Soundeissa en huomannut mitään ihmeempää parannusta tehdasputkiin, mutta eipä sitä näin kotosalla pysty oikein luukuttamaankaan.
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
tommiot
30.11.2010 22:57:47 (muokattu 30.11.2010 22:58:52)
Juicy: Sanottakoon nyt ensin, etten ole mikään kovin kokenut putkivahvareiden biasoinnissa...

Tässä vaihdoin Bugeran 6262:een uudet pääteputket (Svetlanan 6L6GC:t), vanhoilla putkilla sain mittauspisteestä hilajännitteen arvoksi -47,5V. Uudet putket vaihdettuani mittasin -49V arvoja, mutta edes trimmerin ääriasennossa en saanut kuin -48V. Trimmeri oli alunperinkin lähellä ääriasentoa (vastapäivään päin).

Sitä lähinnä mietin, että onko mahdollista/turvallista säätää biasia kuumemmaksi, jos valintakytkimen kääntäisi EL34-asentoon, trimmerin toiseen ääriasentoon (kylmäksi), ja siitä lähtisi sitten säätämään kuumemmaksi?

Tekeekö edes noilla arvoilla yhtään mitään, kun ilmeisesti pitäisi tietää anodijännitteet tjsp? Pahoittelut jos puhun väärillä termeillä... Jollain ulkomaisilla foorumeilla oli karkea ohjeistus että -40V olisi "turvallinen" EL34:lle ja -48V 6L6:lle, ja ketjussa käsiteltiin juurikin 6262:n biasointia.

Soundeissa en huomannut mitään ihmeempää parannusta tehdasputkiin, mutta eipä sitä näin kotosalla pysty oikein luukuttamaankaan.

Hilajännite ei kyllä kerro oikeastaan mitään anoditehohäviöstä...

Jos haluisit oikeasti biasoida sen, niin sun tarttis mittaa päätemuuntajan ensiöpuolelta resistanssi ja jännite center tapista putkien anodeille, niin saat laskettua tehohäviöt... Sit tulisit huomaamaan myös että bias-piirin jännitteenjakoa joutuu todennäköisesti muuttaa jos haluaa biasit kohdalleen. Mä ainakin tykkäsin 5150:n saundista enemmän "oikein" säädetyllä biasilla.

5150 II:ssa voi ihan surutta pitää sitä biastrimmeriä vaan täysillä, tai siis vähiten negatiivisella hilajännitteellä, mut enpä uskalla tosta sanoa, kun ei voi tietää onko biasoitu yhtä kylmäksi.
Juicy
30.11.2010 23:46:01 (muokattu 30.11.2010 23:46:34)

Moridin: Hilajännite ei kyllä kerro oikeastaan mitään anoditehohäviöstä...

Jos haluisit oikeasti biasoida sen, niin sun tarttis mittaa päätemuuntajan ensiöpuolelta resistanssi ja jännite center tapista putkien anodeille, niin saat laskettua tehohäviöt... Sit tulisit huomaamaan myös että bias-piirin jännitteenjakoa joutuu todennäköisesti muuttaa jos haluaa biasit kohdalleen. Mä ainakin tykkäsin 5150:n saundista enemmän "oikein" säädetyllä biasilla.

5150 II:ssa voi ihan surutta pitää sitä biastrimmeriä vaan täysillä, tai siis vähiten negatiivisella hilajännitteellä, mut enpä uskalla tosta sanoa, kun ei voi tietää onko biasoitu yhtä kylmäksi.

Jeps, jotain tuommoista arvelinkin. Annan olla tuossa, ellei seuraavissa reeneissä kultaiset korvani havaitse minkään olevan pielessä. =)
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
TurpaLarva
05.12.2010 14:03:07
Moro. Löytyskö mistään valmiina semmosta adapteria jossa toinen pää ois paristoneppari ja toinen pää dc-liitin (uros). Pitäs saada suht vähällä vaivalla big muff fuel tankkiin kiinni.

Vai pitääkö täs itte alkaa rukkailla semmosta?
LoFisteillaan HiFeillä.
SiwamieS
05.12.2010 16:06:14
Project.Aepina: Moro. Löytyskö mistään valmiina semmosta adapteria jossa toinen pää ois paristoneppari ja toinen pää dc-liitin (uros). Pitäs saada suht vähällä vaivalla big muff fuel tankkiin kiinni.

Vai pitääkö täs itte alkaa rukkailla semmosta?

Visual soundilta löytys tämmönen: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=399 ? Tosin naaras tuo dc, mutta jos laittais semmosen Fuel tankista tulevan urospiuhan päähän..
I wanna see movies of my dreams
stw307
06.12.2010 00:12:49
Muuntajakysymys: Jos putkivahvistin on suunniteltu toimimaan muuntajalla A+diodisillalla, mutta siihen lisätään 1 (pääte)putki, niin A-mallista loppuu jerkku kesken. Vaihdamme malliin B, josta tulee tarpeeksi voimaa, mutta esim 20V enemmän AC-jännitettä. Putkisuuntaus olisi toivottava ominaisuus piirillä. Diodit siis hevon reikään ja B:n jatkoksi tasasuuntausputki, jonka jännitehäviö on 20V luokkaa, ja virran kesto riittävä. Oletamme tässä, että lämmitinvirrat yms muuntajan speksit on mitoitettu oikein. Keskitymme siis muuntajan DC-ulostulon jännitteen säätöön "yhden" komponentin vaihdolla. Toimiiko näin helpolla, vai pitääkö lähteä mittaamaan koko piiri, ja vaihtamaan puolet osista? Tai mitata se pitää kumminkin, mutta... You see the point here?
SirElwood
06.12.2010 00:41:54
stw307: You see the point here?

Ehkä johtuu vain vuorokauden ajasta, mutta en nyt "ihan" ymmärtänyt mitä olet tekemässä, mihin ja miksi.
akuankkakomppi
06.12.2010 09:47:21 (muokattu 06.12.2010 09:47:40)
Kysymys kondensaattoreista: mikä on tämä symboli | |:
sum ergo cogito
SirElwood
06.12.2010 10:02:05 (muokattu 06.12.2010 10:03:33)
akuankkakomppi: Kysymys kondensaattoreista: mikä on tämä symboli | |:

Olisikohan styroflex konkka. Ilman taustatietoa (missä tuo esiintyy) on paha sanoa.
akuankkakomppi
06.12.2010 10:09:29 (muokattu 06.12.2010 10:10:17)
1950-luvun puolenvälin putkiradion skemoissa on useita tämäntyyppisiä konkkia, kts. esim. vasen alakulma (C704) tai oikeassa reunassa (C776).

http://www.aijaa.com/v.php?i=7146278.jpg
sum ergo cogito
stw307
06.12.2010 12:56:52
SirElwood: Ehkä johtuu vain vuorokauden ajasta, mutta en nyt "ihan" ymmärtänyt mitä olet tekemässä, mihin ja miksi.

Pienen vahvistimen pääteputken rinnalle lisätään toinen. Muuntajasta loppuu ampeerit kesken, joten muuntajan joutuu vaihtamaan suurempaan. Suuremmassa muuntajassa on ikävä kyllä myös suuremmat voltit, joten sitä yritetään kompensoida vaihtamalla diodisillan tilalle tasasuuntausputki. Putki tiputtaa jännitettä huomattavasti diodeja enemmän. Silloin jännite päätteelle ja esiasteelle pysyisi teoriassa suht samana. Oliks tää nyt tarpeeks rautalangasta, en mä sitä oikein osaa muutenkaan selittää...
SirElwood
06.12.2010 13:01:02 (muokattu 06.12.2010 13:05:56)
stw307: Pienen vahvistimen pääteputken rinnalle lisätään toinen. Muuntajasta loppuu ampeerit kesken, joten muuntajan joutuu vaihtamaan suurempaan. Suuremmassa muuntajassa on ikävä kyllä myös suuremmat voltit, joten sitä yritetään kompensoida vaihtamalla diodisillan tilalle tasasuuntausputki. Putki tiputtaa jännitettä huomattavasti diodeja enemmän. Silloin jännite päätteelle ja esiasteelle pysyisi teoriassa suht samana. Oliks tää nyt tarpeeks rautalangasta, en mä sitä oikein osaa muutenkaan selittää...

Jaa tuommoin. Ei sun tartte siihen sitä tasuriputkea alkaa laittamaan. Ihan tavallinen noin 100-200ohm tehovastus piisaa tai sitten sopivajännitteinen zener diodi. Toki jos haluaa putken niin sitte. Toinen mikä tuossa menee pieleen on päätemuuntajan sovitus.
SirElwood
06.12.2010 13:05:06
akuankkakomppi: 1950-luvun puolenvälin putkiradion skemoissa on useita tämäntyyppisiä konkkia, kts. esim. vasen alakulma (C704) tai oikeassa reunassa (C776).

http://www.aijaa.com/v.php?i=7146278.jpg

Jaa noin. Näinköhän ne ihan vaan siitä jännitteenkestosta tuossa kertoo, eikä niinkään konkan tyypistä. Styroflexiä olen nähnyt noin piirettävän, mutta en muista että niitä olisi 1kV kestolla. Jotain paperi/vaha/piki konkkia lienevät.
akuankkakomppi
06.12.2010 13:24:53
SirElwood: Jaa noin. Näinköhän ne ihan vaan siitä jännitteenkestosta tuossa kertoo, eikä niinkään konkan tyypistä. Styroflexiä olen nähnyt noin piirettävän, mutta en muista että niitä olisi 1kV kestolla. Jotain paperi/vaha/piki konkkia lienevät.

OK, kiitos tiedoista. Jotain jännitteeseen liittyvää mullekin tuli mieleen. Ko. radiossa on mm. melko iso Siemensin elko, jossa tekstit "50+50" ja "350/385V".

Jos tämä homma etenee suunnitelmien mukaan, huomenna saan vehkeen polkaistua tulille. Sulake (250mA) oli kovasti hapettunut ja jossain vaiheessa mossahtanut, muuten vaikuttas olevan soipa peli. Voi olla, että yksi radioputki (EF 89) pitää jossain vaiheessa uusia. Kovasti on mustunut, mutta muuten ehjän oloinen.

Toisaalta juuri tuo putki ei taida mitenkään vaikuttaa vahvistinosan toimintaan, vai miten on?
sum ergo cogito
stw307
06.12.2010 13:33:56
SirElwood: Jaa tuommoin. Ei sun tartte siihen sitä tasuriputkea alkaa laittamaan. Ihan tavallinen noin 100-200ohm tehovastus piisaa tai sitten sopivajännitteinen zener diodi. Toki jos haluaa putken niin sitte. Toinen mikä tuossa menee pieleen on päätemuuntajan sovitus.

No niin tietty. Aattelinkin että jotain pääsi unohtumaan. Pitänee palata aiheeseen, jos nyt kuitenkin päätän tuon yrittää tehdä...
stw307
06.12.2010 13:48:48
stw307: No niin tietty. Aattelinkin että jotain pääsi unohtumaan. Pitänee palata aiheeseen, jos nyt kuitenkin päätän tuon yrittää tehdä...

1 kpl EL84 ajetaan n. 250V jännitteellä -> Hammond 125DSE. Sanoisin, että hieman järeämpi Hammond 125ESE ajaa tässä asiansa jos pääteputki tuplataan. Ns yleismallin OT kun ovat, pienitehoinen vahvari yms, niin tuommoinen "sinnepäin" sopiva OT luulis olevan ok. Vai?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)