Aihe: Puiden tilaus
1 2 3 4 5
leka
16.04.2005 20:12:57 (muokattu 16.04.2005 20:13:19)
Mutta lämpökäsiteltynä huom. On kuin eri puuta soinniltaan tuo seetri senjälkeen.

Tiiäksää käsitteleekö ne puut itse vai tuleeko se espanjasta jo lämpökäsiteltynä (sieltä ne ymmärtääkseni puut hommaa).

EDIT: ai niin oho, Juzzu tässä, lekan tunnuksilla vaan oon m.netissä.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
Teijo K.
16.04.2005 23:10:44

Tiiäksää käsitteleekö ne puut itse vai tuleeko se espanjasta jo lämpökäsiteltynä (sieltä ne ymmärtääkseni puut hommaa).

EDIT: ai niin oho, Juzzu tässä, lekan tunnuksilla vaan oon m.netissä.

Suomessahan ne lämpökäsitellään, koska se käsittely on suomalainen keksintö ja ei taida olla muualle vielä levinnyt. Alunperin oli tarkoitus vain keksiä uusi saasteeton tapa kyllästää puuta. Satuin olemaan puuseppäoppilaana niihin aikoihin kun VTT tutki lämpökäsittelyä ja jo silloin se idea vetosi. Käsittely vanhentaa puun, ajaa ylimäräiset "pihkat" pois - värähtelee paremmin.

Ensimmäisenä soitinrakennukseen sitä käytti Porthanin urkuveistämö. Eli ensimmäiset lämpökäsitellystä puusta tehdyt soittimet on niitä liki vanhan millin kirkkourkuja. Luottamus oli kova, eivätkä joutuneet pettymään kuulemma. Lämpökäsittely toimii juuri niinkuin tilattiinkin. Avaa puun sointia. Ruokangas taisi olla seuraava, nykyäänhän sitä lämpökäsittelyä käyttää kai jo Landolakin.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
spyykko
17.04.2005 13:11:48 (muokattu 17.04.2005 13:13:13)

Mutta lämpökäsiteltynä huom. On kuin eri puuta soinniltaan tuo seetri senjälkeen.

Hetkonen, eikös se seetri ole nimen omaan lämpökäsittelemätöntä?

Onks tähän jotain lisäinfoa? Mä olin käsittänyt että espanjan cheddari tulee väliamerikasta ja ettei sillä ole mitään muuta tekemistä espanjan kanssa kuin nimi.

EDIT: Lainaus Ruokankaan weppisivulta: "The Duke body/neckwood is not thermo treated, since cedar can not take such process without cracking. "
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
18.04.2005 09:41:09
Nonih, toistaiseksi tullut vain yksi pikaviesti halukkuudesta puiden tilaukseen. Tässäkö tämä kimppa sitten oli? :o)
Noh, odotellaan...
"I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore
tommi_899
18.04.2005 10:03:43

olisin muuten mukana mutta vahvistin hankinta on edessä eli ei rahaa irtoa nyt.
pastilli? Do not belive me!!
päänahka
18.04.2005 14:02:55
No voi helvata, se hieno vaahtera lähti. Pitää katella joku muu.
Soolot on perseestä.
Teijo K.
18.04.2005 15:00:28

Hetkonen, eikös se seetri ole nimen omaan lämpökäsittelemätöntä?

Onks tähän jotain lisäinfoa? Mä olin käsittänyt että espanjan cheddari tulee väliamerikasta ja ettei sillä ole mitään muuta tekemistä espanjan kanssa kuin nimi.

EDIT: Lainaus Ruokankaan weppisivulta: "The Duke body/neckwood is not thermo treated, since cedar can not take such process without cracking. "

Nonin, oikaisu tuli heti. I stand correckted. Olen korroosiosuojattu.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
päänahka
18.04.2005 15:44:44
http://www.gilmerwood.com/images/05-06-04iw3195.jpg

Mittailin ja laskeskelin että tuo kolo reunassa alkaisi jotakuinkin täsmälleen siinä kohdassa, missä kaulamikin kolon reuna alkaa. Tuosta taitaa olla varaa höylätä poiskin (2 3/8" on paksuus). Vai kuinka paksu kannen pitäisi olla? Paljonko lespassa kansi laskee keskeltä reunalle?
Soolot on perseestä.
Juzzu
18.04.2005 15:59:41
http://www.gilmerwood.com/images/05-06-04iw3195.jpg

Mittailin ja laskeskelin että tuo kolo reunassa alkaisi jotakuinkin täsmälleen siinä kohdassa, missä kaulamikin kolon reuna alkaa. Tuosta taitaa olla varaa höylätä poiskin (2 3/8" on paksuus). Vai kuinka paksu kannen pitäisi olla? Paljonko lespassa kansi laskee keskeltä reunalle?

Eikös tuo mene näppärästi kaulataskun kolon kohdalle, suurin piirtein, näin pikaisesti katsottuna.

LP:n kansi on keskeltä n. 16 (-20)mm korkea ja reunoilta maksimissaan n. 5mm. Itse olen ollut tyytyväinen jos kansi oikohöylättynä on ollu sellaisen n. 20mm paksu liimatessa.

Kyllä tuossa höyläysvaraa on hurjasti tuossa kannessa, pelimies sahaisi tuosta vielä talteen ohuet palat tasakantiseen peliin.
päänahka
18.04.2005 16:42:17
Eikös tuo mene näppärästi kaulataskun kolon kohdalle, suurin piirtein, näin pikaisesti katsottuna.

Nappasin kuvan kuvankäsittelyohjelmaan ja laskin ihan tarkat mitat, ja justiinsa siihen mikkikoloon osuu, jos rungon sahaa ihan lankun reunaa myöten. Eipä haittaa sekään, eikä varmaan muutenkaan pikkuriikkinen ontelo kannen alla. Mutta päädyin kuitenkin eri lankkuun.
Soolot on perseestä.
tonicaster
18.04.2005 21:35:26
Nonih, toistaiseksi tullut vain yksi pikaviesti halukkuudesta puiden tilaukseen. Tässäkö tämä kimppa sitten oli? :o)
Noh, odotellaan...

No niin päänahka ja muut kitarasankarit!! Juzzulle pikaviestiä, notta saadaan tilaukset pystyyn!!=)
päänahka
18.04.2005 21:48:29
No niin päänahka ja muut kitarasankarit!! Juzzulle pikaviestiä, notta saadaan tilaukset pystyyn!!=)

Laitoin jo.
Soolot on perseestä.
tonicaster
18.04.2005 22:02:18
annoin plussaa niin nopeeta oli!!
päänahka
18.04.2005 22:05:42
annoin plussaa niin nopeeta oli!!

Ei kun laitoin tuossa neljän maissa. Kiitos kuitenkin. :)
Soolot on perseestä.
vrajala
21.04.2005 01:16:26 (muokattu 21.04.2005 01:16:42)
Vetäydyn hommasta näin julkisesti. En oikeen löytänyt tuolta mitään sopivan hintasta kivaa. Varsinaista tarvettakaan ei ole, eikä kyllä taida ihan lähitulevaisuudessa tullakaan. Katellaan uudestaan vuoden tai parin päästä.
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
21.04.2005 07:45:03
Tjooh, no mä ehtiessäni laittanen tuota tarjouspyyntöä näillä mitä nyt on.
tonicaster
21.04.2005 15:21:38
Juzzu
Moniko on nyt sitten ollut innokas?
Puavali
21.04.2005 17:23:39
Mulla on rahaa vasta ensi viikolla. Siis enemmän kuin nykyiset 70 €.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
päänahka
21.04.2005 18:25:54
Mulla on rahaa vasta ensi viikolla. Siis enemmän kuin nykyiset 70 €.

Eipä mullakaan vielä tämän kuun puolella ole, joten ei hätää.
Soolot on perseestä.
Puavali
22.04.2005 11:08:36
Pistin pikaviestin, jossa ois bodiin ja kaulaan sopivat puut. En vaan osannut valita otelautaa, ja ajattelin käyttää omia vaahteroita kannessa.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)