kulmahiomakone 05.11.2004 11:00:21 | |
---|
Tämä vibratallan mollaaminen ja usko että se niin paljon vaikuttaa sustainiin perustuu varmaan väärään luuloon ja väärinkäsitykseen. Luultavasti tuo usko, luulo ja väärinkäsitys perustuu kuitenkin fyysikan lakeihin. Oma luulo on yli 20 vuoden rämpyttämisen kokemuksella että umpiperäinen strato ei niin hirveästi soi erilailla. Kahdenkymmenen vuoden aikana olet varmaan huomannut myös tallajousien resonoinnin ja soimisen? Mistä luulet niiden ottavan energiansa? Asiasta en mitään tiedä mutta periaatteessa voi olla aina eri mieltä kuin muut. Asia ei ole kovin monimutkainen. Minäkin sen ymmärrän vaikka toisaalta en ymmärrä fysiikasta. On vain ymmärrettävä, että energia kuluu joko soimiseen tai sitten johonkin muuhun. Mitä enemmän muuhun, sitä vähemmän soimiseen. ---- Ajattelin kokeen vuoksi tehdä yhden telen kauloista 13 asteen kulmalla ja leikkaa-liimaa menetelmällä. Näkee sitten että kuinka paljon vaikuttaa se. |
Shaft 05.11.2004 11:17:59 | |
---|
Luultavasti tuo usko, luulo ja väärinkäsitys perustuu kuitenkin fyysikan lakeihin. Niin, kyllähän vibrakoneisto syö sustainia. Toisistaan poikkeavat mielipiteet voivat ainakin osittain olla selitettävissä kitaroiden välisillä yksilöeroilla. Stratossakin voi olla ihan hyvä sustain, toisaalta ei kiinteä tallakaan vielä takaa hyvää lopputulosta. |
JCM 05.11.2004 11:56:23 | |
---|
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Kumiankka 05.11.2004 19:47:43 (muokattu 05.11.2004 20:11:41) | |
---|
Katsokaa fysiikan kirjasta kohta "inertia", varmaan löytyy jostain "Mekaniikka" luvun alta. Myös vipujutut eli insinöörien kielellä momentti eli voima ja voiman varsi vaikuttaa asiaan. Mutta jos ollaan tarkkoja niin lukion fysiikan kirjan ja statiikan keinoin ei tässä pärjää, vaan kyseessä on dynaaminen prosessi jossa on erilaisia värähdysliikkeitä. Mulla on viisi jäykkää jousta ja paksut kielet ja säädöt kohdallaan, jos jotain häviöitä tulee niin ei kaikilla kielillä ja nuoteilla kuitenkaan. Vibrallisen laitoin kun halusin sellaisella soitella. En väitä ettei häviötä tapahdu, vaan että häviö on vähäinen ja ei välttämättä vaikuta kovin paljon perusäänensävyyn ja sustainiin. Jokainenhan voi vaikka valaa sementtiin tallansa. |
Kumiankka 05.11.2004 20:30:19 (muokattu 05.11.2004 20:48:41) | |
---|
Mahdollisesti erikoisen kovaksi karkaistu erikoisteräs voisi olla hinta-laatu-lujuussuhteeltaan paras bodymateriaali, myös jotkut keraamiset materiaalit vosivat olla niin kovia ettei mitään värähtelyitä pääse tapahtumaan. Talla kannattaa vetää isoilla läpipulteilla kiinni bodyyn ja vielä hitsata saumat ja vetää loppurakoihin epoksit. Olen vain vanha pieru, ja olen ollut vuosia väärässä luulossa että Jimi Hendrixillä, Stevie Ray Vaughanilla ja Hank B. Marvinilla on ollut ihan mukavasti sustainia ja hyvää saundia stratossaan. Jossain vanhassa kitarakirjassa sanottiin, että paras sustaini saataisiin jos kieli olisi pingoitettu kahden ison ruuvipenkin väliin. Ennen hyvään vanhaan kekkosen aikaan isoja venäläisiä ruuvipenkkejä sai joskus halvalla, kenties tässä olisi ratkaisu... Myös täytyy pohtia soittajan omaa painoa ja kimmoisuutta. Mahdollisesti omiin mittaustuloksiin on aiheuttanut hajontaa se, että nuoruudessani olin hieman ns. "kukkakeppi" mallia. Olen rakentanut kehoani, ja nyt olen lähempänä "normaalia", ja "sustain" voi sen vuoksi kuulostaa paremmalta nykyisessä setupissani. |
kulmahiomakone 05.11.2004 20:44:44 | |
---|
-> Juu, niin, kyllä. Et taida ymmärtää lukemaasi? Monille straton sustain on riittävä. Säikeen aloittajalle ei. Mikä sinä olet määrittelemään, että kyllä stratosta löytyy riittävästi sustainia? Helvetti. Jos joku haluaa stratoonsa lisää sustainia, niin tämä on oikea paikka kysyä vinkkiä. Ja täällä olemme yrittäneet niitä vinkkejä parhaan tietomme mukaan antaa. Kukin tyylillään tiedätkös. |
Kumiankka 05.11.2004 20:58:22 (muokattu 05.11.2004 21:24:49) | |
---|
Lucifer kirjoitti: "Et taida ymmärtää lukemaasi?" Sorry repesin, kirjoitan tätä lattialta... yritän koota itseni Käsittääkseni tässä on keskusteltu monipuolisesti asian tiimoilta ja hyviä vinkkejä ja totuuksiakin rivien väleissä on kirjoitettu. Minun laskujen mukaan herra Lucifer itse itsestään kirjoitti ettei fysiikasta paljon ymmärrä ;) |
kivi 05.11.2004 22:05:28 (muokattu 05.11.2004 22:09:49) | |
---|
Kumiankka: Jossain vanhassa kitarakirjassa sanottiin, että paras sustaini saataisiin jos kieli olisi pingoitettu kahden ison ruuvipenkin väliin. Ennen hyvään vanhaan kekkosen aikaan isoja venäläisiä ruuvipenkkejä sai joskus halvalla, kenties tässä olisi ratkaisu... Hm? Ettei vaan olis kuitenkin ollut se Nashville Straights (tjsp., Kossu muistaa paremmin) kielten mainos, ne kielet joiden piti soida paremmin koska eivät olleet koskaan olleet rullalla..? Siinähän väitettiin muistaakseni, että soivat paremmin jopa höyläpenkissä. Ja eihän se loputon sustaini straton juttu oo. Feedbackilla sen saa pulttikaulastakin jos tarvii, lyö vaikka kitaran lavan combon kuoreen. Tai kuten mm nuo em. Hendrix ja Vaughn; tekee pienenpientä vibraattoa koko ajan, ja tavallaan hankaa kieliä soimaan. Tekniikkalaji se sustainkin on, kun mennään sen ohi, mitä puu koputtaessa soi. Tämän alkuperäinen kysyjä kyllä tietää, se on selvä. JuSu on soittanut ennenkin. Itse olen hankinnut mm. jyrsittää kitaran kellometallipronssista, tai ainakin laittaa mahdollisimman ison fosforipronssisen blokin rungon sisään. Ei siksi että tarvisi, vaan kokeillakseni, miten se vaikuttaisi mm juuri tuohon sustainiin. |
kulmahiomakone 05.11.2004 22:14:11 | |
---|
Minun laskujen mukaan herra Lucifer itse itsestään kirjoitti ettei fysiikasta paljon ymmärrä ;) Sekö on matematiikkaa, että olet ymmärtänyt jotain kirjoittamaani? Mulle ei ole kovin vaikeaa tunnustaa tietämättömyyttäni. Sinä sen sijaan kirjoitat aiheesta käsittämättömän määrän paskaa tyyliin: Les Paul painaa epätarkalla vaa´alla punnittuna noin 5 kiloa, Strato painaa samalla epätarkkuudella noin 3,5 kiloa, joten resonanssit on taatusti hieman eri kohdilla. Suojamurinamikrofoonien ominaisresonanssi tähän yhdistettynä saattaa myös vaikuttaa äänen luonteeseen. ...ja sitten implikoit tietäväsi jotain fysiikasta hiettämällä kehiin parit termit: Katsokaa fysiikan kirjasta kohta "inertia", varmaan löytyy jostain "Mekaniikka" luvun alta. Myös vipujutut eli insinöörien kielellä momentti eli voima ja voiman varsi vaikuttaa asiaan. Mutta jos ollaan tarkkoja niin lukion fysiikan kirjan ja statiikan keinoin ei tässä pärjää, vaan kyseessä on dynaaminen prosessi jossa on erilaisia värähdysliikkeitä. Ja sitten nämä, joissa toteat, että straton sustainin ei tarvitse olla parempi, tai ainakaan se ei ole strato, jos sustain on parempi: Jos soi kovin erilailla niin voidaan kysyä onko soitinta modattu jo niin paljon että kyseessä on joku muu kuin strato ... olen ollut vuosia väärässä luulossa että Jimi Hendrixillä, Stevie Ray Vaughanilla ja Hank B. Marvinilla on ollut ihan mukavasti sustainia ja hyvää saundia stratossaan. Kuten jo sanoin, en tiedä fysiikasta paljoakaan. Sen sijaan ymmärrän toisinaan lukemani. Lukemani ja ymmärtämäni asiat ovat kovasti ristiriidassa sen kanssa mitä esität. Koska minulla ei ole syytä olettaa, että tiedät asiasta enempää kuin ne, joita pidetään alan asiantuntijoina, voin huoletta todeta sinun puhuvan paskaa. Näin yksinkertaista se on humanistille. Aristotelestä mukaillen, parhaiten perustellut väitteet ovat tietoa, koska oikealle tiedolle löytyy parhaat perustelut. Ja sitten vedetään (suomalaisen karkea) ironiakortti hihasta, kun on syytä uumoilla, että tullut puhuttua läpiä päähän. Anteeksi moninaiset lainaukset. Mutta jäävätpähän talteen :) |
kivi 05.11.2004 22:31:41 (muokattu 05.11.2004 22:47:12) | |
---|
Mutta hei, c'mon, eihän tämä nyt niin vakavaa oo. Jos stratot kuulostais lespauleilta, PRS:n ei olis tarvinnut ruveta tekemään kitaroita. :-) |
Kumiankka 05.11.2004 22:42:32 | |
---|
Joo, kerran kun aloin vittuilemaan tosissaan niin eräs foorumi suljettiin. Kun se avattiin, ei se ole ollut enää entisellään. Aivoriihikurssilla tosin kerrotiin että kaikenlaisten mielipiteiden pitää antaa tulla esille. Jokuhan aina suorittaa ns. loppukarsintaa ja valintaa, ja lopputulokseksi tulee mitä tulee. Jääköön nyt sitten nämä muut keinot sustainin parantamiseksi muiden vastattavaksi ja pohdittavaksi, vaikka siitä lähtöjakista eteenpäin. |