Sitten on syytä muistaa, että tällaisesta "variscreen" -kytkennästä saatava kompressio käytännössä tarkoittaa pikemminkin signaalin perinteistä säröä. Koska EF86:n vahvistuksen määrän ohjaus muodostuu suojahilavirran vastuksen yli synnyttämästä jännitteestä ja takaisinkytkennästä särö on puolestaan myös asymmetristä johtuen pitkälti suojahilan signaalin asymmetrisyydestä. Kompressiota saadaan siis vain yhteen signaalin puolijaksoista. Molempien puolijaksojen kompressointi vaatisi vuorovaiheasteen. Hyvin samankaltainen säröyttämiskytkentä on "Morph Control", mikä käytännössä on vain hieno nimi piirille joka hyödyntää jännitejakoa B+ oton ja pentodin anodin välillä.. Käytännössä siis portaaton säätö triodikytkennästä pentodikytkentään. Kaikkien näiden sivutuote on vahvistuksen määrän draamaattinen ero kontrollin eri ääripäissä, jolloin ilman sopivaa kompensointia kontrolli toimii lähinnä vain kuin "Volume" tai "Gain" potikka. Itse olen aina suositellut, että tuo potikka korvattaisiin "Dual" -tyypillä ja toinen puolisko kytkettäisiin tasoittamaan vahvistuksen määrän eroa. ...Niin, ja koska puhutaan pikemminkin säröefektistä niin toimivin paikka signaalitiellä ei ole ensimmäinen vahvistusaste, jonka tulosignaali riittää harvoin yliohjaukseen. Sillehän nämä EF86:t sun muut kuitenkin tuntuvat päätyvän lähinnä koska "siellä se siinä Voxissakin oli". ;-) |
Morph controlia en ole havainnut omaan käyttööni mitenkään käyttökelpoiseksi. Kyllähän se toimii (pienen taajuusvasteen muuttumisen kustannuksella tosin). Vinkkinä kokeiluhaluisille : vari-mu EF183 + morph control. Olen kokeillut EF86:tta eri kohdissa vahvistusketjua. Omiin käyttötarkoituksiini se vain tuntuu toimivan parhaiten tuloasteena. Makuasia lienee. Haittapuolena on, että suuresta gainista johtuen se noukkii kyytiin kaikki mahdolliset häiriöt mitä vaan ympärillä on. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |