Huom! Olet kirjoittamassa yli 425 päivää vanhaan ketjuun! So not, silloin kun on mielestään asiaan. Tiestyst olisin voinut aloittaa uudenkin keskustelun, mutta kun asiasta on jo aika monta topicia olemassa, niin menköön vanhan jatkoksi. RC4558P on toinen alkuperäinen TS808 piiri ja monen mielestä se taas soundaa samalle kuin JRC4558. Eli jatketaanpas tähän. Duunailin taannoin omakätisesti Screamerin, johon laitoin piiriksi tuon kyseisen RC4558P:n (jonka olin muuten ostanut D-versiona!). Itse asiassa minulla oli spedua pakertaessani näitä piirejä kaksikin. Kokeilin molempia ja ilmeisesti revisiosta (näin olettaisin) johtuen päädyin selkeästi hyödyntämään toista IC:tä, joka soundasi miellyttävämmälle kuin toinen, joka siis jäi "varalle". Tästä aiheen vaiheeseen kaksi. Ostin, kun halvalla sain, vanhaan jonkin aikaa vähemmällä käytöllä olleeseen Korgin PME-40X -lautaani KOD-101 Over Driven. Tuo kyseinen laitehan on sieltä 80-luvun alkupuoliskolta, jolloin Tube Screameritkin olivat "originaalimpia", kuin tämän päivän reissuet. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt. Vilkaisin piruuttani pulikan sisuksiin ja sieltä löytyi 2 kpl JRC-4558DV -IC:tä. Kovin paljoa netistä en moisesta piiristä infoa löytänyt muuta kuin hämärän viittauksen siitä, että tätä olisi joskus käytetty TS-9:ssä. Siispä mieleeni jäikin kutkuttamaan kysymys, kuinka paljon ja millä tavoin nuo 4558-IC:t loppujen lopuksi eroavat toisistaan riippuen siitä onko kyseessä JRC tai RC, tai mikä kirjain siellä numerosarjan lopussa sitten koreileekin, kun jo kokemani mukaan periaatteessa samatkin IC:t voivat kuulostaa erilaisilta? Tietysti nyt vielä jäi kutkuttamaan mieleeni ajatus, että laittaisin tuohon KOD:iin IC-kannat ja kokeilisin mitä äänimaailman muutoksia noilla neljällä piirilläni saisin aikaiseksi kahdessa eri laitteessa .... Hmm, houkuttelevaa ;) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |