Aihe: Millä kolvilla värkkäilette kamoja, jos värkkäilette
1 2 3 4
basisti1971
14.09.2018 10:02:01
Moi.

Kefiiri: Taisin ostaa puukahvaisen ERSA:nkin taannoin, niitä vanhoissa elektroniikkakirjoissa mainostetaan. Pitäisi varmaan kokeilla lämpeneekö se.

Kuten kaikissa sähköteknisissä kirpparilöydöissä, kokemuksesta kehottaisin ensin purkamaan kahvan ja varmistamaan ettei johtojen kuoret ole hapertuneet olemattomiin.
Sulakehan siinä vaan palaa tai johdonsuojakatkaisija laukeaa, mutta etenkin hitain aika-arvoin helpot saattaa tulla housuun jos ei osaa odottaa oikosulun mukanaatuomia ilmiöitä ;).

T:Samuli
Kefiiri
14.09.2018 11:15:03
Oikein hyvä muistutus. Yleensä olen vaan tyytynyt vähän rystypuolella kokeilemaan tuleeko metalliosista tälliä. Perusteellisempi katsastus kannattanee suorittaa :)
En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
14.09.2018 12:29:02

Kumiankka: Xytronic tai Xytronics on kanssa kovaa laatua jos ei kovempi, kestää kansainvälisen vertailun ja hinta-laatu kohtaavat. Varaosia ym saatavissa

Mulla on tollanen Xytronic LF-1600:
http://www.uraltone.com/xytronic-lf-1600-juotosasema.html

En ole pätevä vertailemaan, ja toi on ehkä vähän tyyris mun satunnaiseen käyttöön, mutta pari halpiskolvia paskoneena meni hermot, enkä ole ostosta katunut. On se niin paljon kätevämpi.
Larox
14.09.2018 23:52:01
Moro.
Ostin LIDListä kun halvalla sai. Säädettävä juotos asema. En muista speksejä, mutta kerran olen testannu ja toimi paremmin kuin odotin. Yhden marshall kloonin jmp 2203 olen kolvannu vanhalla bebekin 40 wattisella ja tuo lidlin vehje tuntu äkkiseltään paremmalta.

Muutenki nuo Lidlin työkalut on ollu odotusta parempia työkaluja ja aion ostaa niitä jatkossakin.
basisti1971
18.09.2018 07:30:38
Moi.

Kefiiri: Yleensä olen vaan tyytynyt vähän rystypuolella kokeilemaan tuleeko metalliosista tälliä.

:D

Tuohan se tosiaan on se tuttu tapa jos sähkökynää ei satu olemaan just silloin käsillä.

Kefiiri: Perusteellisempi katsastus kannattanee suorittaa :)

Joo, selviää pienemmin vaurioin, vaikka aika harvoin mitään peruuttamatonta hajoaa kunhan sulakkeet on kunnossa.

Mutta ylimääräistä jumppaahan nuo tuollaiset aina aiheuttavat.

T:Samuli
Pelimonni
20.09.2018 11:30:37
6ry9yr3lu: Moi,

Silmäilen tässä kolvia itselleni, mutten osaa. Kertokaas kanssasoittimenomistajat, millä vehkeellä juottelette erilaisia liitäntöjä. Eli mitä kolvia käytätte, millaisia hommia sillä teette ja mitä mietitte sen soveltuvuudesta tarkoitukseen.

Tehdään tästä nyt se kolviketju, jonka jälkeen toista ei tarvitse.

Weller. Sama joka mulla oli aikoinaan elektroniikkatehtaassa töissä.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Straton keskimikki on häirikkö. Ite pidän vaa kuoren. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Di
Joel Harald
08.10.2018 22:00:38
Bilteman asemallinen kolvi (liukupotentiometri, ei digitaalinen) täytti juuri 11 vuotta ja sillä on tehty muutamat vahvistimet ja useampi pedaali. Kärjenvaihto tuli ajankohtaiseksi vasta kun lyijyttömän tinan kolvailu söi alkuperäisen kärjen.

Uraltone myy vastaavaa kolvia varaosineen mutta niiden juotoskärki on hieman eri designiä kuin tuo Bilteman, lienee jossain vaiheessa muuttunut. Jouduin tilaamaan eBaysta sopivan kärjen kympillä. Seuraavaksi vaihdan varmaan tuon koko käsikahvaosan (saa Uraltonelta) koska yksi vääränlainen kärki on jo varastossa.

Tottakai tuo tuntuu mopolta kun on koittanut Wellerin monitoimiasemaa (kolvi, alipaineimukuppi, imuri ja kuumailmapuhallin samassa) mutta kyse onkin harrasteluhommista, ei työstä.
Kefiiri
09.10.2018 09:29:15 (muokattu 09.10.2018 09:31:25)
Mun mielestä tärkeintä kolvissa on talttamainen, kuparinen kärki. Piikkimäisestä teräskärjestä se lämpö livahtaa jotenkin kontrolloimattomasti sinne juotokseen. Voi olla ihan mutua ja kuvittelua... mutta niin se on. Wellerin juotosasema toki on paras, mutta termostaatittomalla 40W kolvilla pärjää vallan hyvin, jos vaan kärki on asiallinen.

Niin pienten osien kolvaaminen, johon 40W talttakärki on liian iso, jätetään suosiolla ammattilaisille :)

Vai onkohan mun suosikkikolvi sittenkin 25-wattinen? Tuo 40 rupeaa kuulostamaan kovin jytkyltä.
Pauli Lappalainen
09.10.2018 09:58:25
Weller Magnastat on ollut käytössä kymmenkunta vuotta ja muutaman tinakilon jälkeenkin mennään vielä alkuperäisellä kärjellä.
efinque
09.10.2018 17:03:44

Aikaisemmin oli Velleman VTSS4N-juotosasema säädettävällä lämpötilalla ja keraamisella kärjellä joka tosin lakkasi toimimasta.. nykyään on CFH:n kynäkolvi jolla saa ihan ok-jälkeä silläkin, kärki vaan kuluu melko nopsaan.
askomiko
01.02.2019 23:09:51
Kun parhaus on nyt saatu konsensukseen, niin mistäs saan ERSAn tai Wellerin mukavimpaan hintaan?
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
pharaox
02.02.2019 05:15:32
Tuo kun tilaat niin et kadu! Eikä hintakaan ole paha siihen ihanuuteen mitä tällä on värkkäillä!!

https://www.elektrolinna.fi/kauppa/ … a=000000000&infosivukoodi=WS-81
Digillä pärjää ja analogilla korjataan. Putkivahvistin R.O.C.K
Gypsy
14.02.2019 05:54:03
pharaox: Tuo kun tilaat niin et kadu! Eikä hintakaan ole paha siihen ihanuuteen mitä tällä on värkkäillä!!

https://www.elektrolinna.fi/kauppa/ … a=000000000&infosivukoodi=WS-81

Tuo on kyllä hyvä ja WSP80 -kahva aivan loistava.

Tosin reilu satasella näkyy aina välillä noita digitaalimalleja tuosta kun seuraa eBayta ja sellaisia. Itse bongasin omani Huuto.netistä reilu satasella. Melkein kuin uusi oli ja tuli kilon rulla tinaa mukaan.

Jonkun tällaisen minä metsästäisin: https://www.ebay.co.uk/itm/Weller-W … mp;rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Aamen
velipekka
02.03.2020 14:48:35
Suositus EDULLISESTA kolvista tai juotosasemasta otetaan kiitollisena vastaan.

Käyttö erittäin satunnaista eli hinnassa ei saisi olla kolmea numeroa.

Tämä ei varmaan ole vaihtoehto.

https://www.lidl.fi/fi/p/viimeistel … e-saeaedettaevae-juotosasema/p23404
Kefiiri
02.03.2020 15:07:40 (muokattu 02.03.2020 15:49:41)
Mulla on tuommoinen vanhempi malli, ei sillä kolvaamisesta todellakaan nauti, mutta kyllä sillä hajonneen johdon saa tinailtua uudestaan kuntoon. Se on vähän kuin jarruttomalla polkupyörällä ajaminen, hyvällä tuurilla onnistuu mutta tuskanhikeä pukkaa.

Esimerkiksi kolvin johto on niin kankea, että kun kolvia kääntelee, kevyen sorttinen asema meinaa kellahtaa pöydältä alas. Tyhjää parempi tuokin on, mutta herkempiin hommiin en sillä uskaltautuisi.

Mukana tuli kaksi pikkuruista rullaa ihan käypää lyijyllistä tinaa. Tina lienee uudessa kolvisetissä lyijytöntä? Siitä matskusta kannattaa pysyä loitolla. Vai miten asia nykyään on, saako lyijyllistä yhtään mistään?

Ylempänä nimimerkki Larox taitaa muuten puhua samasta Lidlin kolvisysteemistä ihan positiiviseen sävyyn. Uudessa linkissä kolvin kärki näyttää professionaalisemmalta kuin omassani.
velipekka
02.03.2020 16:50:12
Tuohon vaan sattumalta törmäsin aamiaspöydässä Lidlin mainosta selatessani.
Kyllähän asiallisesta nyt voi enemmänkin maksaa.

Onkohan tämä esim. Parempi vaihtoehto?
Tai vastaava 80 w malli.
Pahoittelut tälläisten esimerkkien heittelystä, ei ole vaan tämän alan laitteiden tuntemusta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/806 … 0-juotoskolvi-LED-kohdevalolla-40-W
Serenity
02.03.2020 17:22:46

velipekka:
Onkohan tämä esim. Parempi vaihtoehto?

On. Mielestäni tuolla Motonetin kolvilla (Weller) kyllä satunnaiset tinailut hoitaa. Lidlin "juotosaseman" jättäisin väliin.
Kefiiri
02.03.2020 17:38:10 (muokattu 02.03.2020 17:40:41)
Juu, halvempikin Weller on aina ihan oikea työkalu, ihan eri meininki kuin Lidlin kolvissa.
80 W olisi jo tarpeettoman jytky peruskolviksi.
velipekka
02.03.2020 18:20:13
Kiitokset neuvoista, ehkä tuon Wellerin noudan lähi-Motonetista.

Törmäsin vielä tälläiseen akkukäyttöiseen kolviin ja rupesi lievästi kiinnostamaan
koska saman sarjan työkaluja ja akkuja löytyy kotoa jo valmiiksi.

https://fi.ryobitools.eu/sahkotyoka … uumailmapuhaltimet/r18soi/r18soi-0/

https://youtu.be/27hYGYn2IDE
Serenity
02.03.2020 21:56:46

Tuo Ryobin akkukolvi ei kyllä sovi elektroniikkatöihin. Lämpötila on näköjään hurjat 480 astetta. Taitaa olla tarkoitettu enempi askarteluhommiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)