Midrange 21.05.2012 20:14:32 (muokattu 21.05.2012 20:27:14) | |
---|
Kaverin kanssa ollaan tekemässä muutamaa humbuckeria itse. Ensimmäinen kela (n. 6000 kierrosta) tehtiin pyörittämällä kelaa porakoneessa. Lanka katkesi monia kertoja ja sanotaan näin että oppirahat on maksettu tämänkin suhteen. Helvetin kova homma ohjata samaan aikaan kädellä lankaa ja yrittää pitää nopeus stabiilina porakoneessa. Nyt ollaan siirtymässä parempaan systeemiin, on käytössä kunnon laadukas taajuusmuuntaja jonne voi syötää vaikka minkälaista parametriä, se kytketään sähkömoottoriin joka pyörittää sitä kelaa eli amerikkalaisittain bobbinsia. Ongelmahan noissa kelojen käämimisessä tulee usein siinä että lanka katkeaa helposti ja tästä on saanut meidänki projekti kärsiä. Tuo ongelma olis tarkoitus ratkaista laittamalla vetonauha kelaa pyörittävästi sähkömoottorista siihen akseliin jonka varassa lankarulla pyörii. Näin lankaan ei kohdistu painetta kun molemmat pyörivät samassa tahdissa. On käynyt mielessä josko taajuusmuuntajaan ohjelmoisi pientä nopeuden/kiihtyvyyden vaihtelua jolloin se tavallaan edes hieman simuloisi puhtaasti käsinkäämittyä kelaa, jotka joidenkin mukaan tuovat lisämojoa ja erottelevuutta mikkiin. Kierroslaskuria emme katsonee tarpeelliseksi vielä. Tuleepahan kokeiltua nyt sitäkin millaista soundia saa kierrosluvuiltaan epäsymmetrisistä humbuckereista kun jotkut ovat niitä hehkuttaneet. Laitan tänne viestiä kun ensimmäinen itse tehty humbbari on valmis ja kerron miltä kuullostaa. Langan paksuutena meillä on 42 awg. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
kulmahiomakone 21.05.2012 20:42:18 | |
---|
Midrange: Tuo ongelma olis tarkoitus ratkaista laittamalla vetonauha kelaa pyörittävästi sähkömoottorista siihen akseliin jonka varassa lankarulla pyörii. Näin lankaan ei kohdistu painetta kun molemmat pyörivät samassa tahdissa. Ei sitä lankarullaa kannata pyörittää, jos ei ole pakko. Pakolla tarkoitan, että lanka ei millään purkaannu rullasta, kun se on 90 asteen kulmassa mikkikelaan nähden. Rullan laita kannattaa tarvittaessa viilata ja hioa pyöreiksi, ettei se katko lankaa ja että homma sujuisi. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Midrange 21.05.2012 20:48:49 | |
---|
kulmahiomakone: Ei sitä lankarullaa kannata pyörittää, jos ei ole pakko. Pakolla tarkoitan, että lanka ei millään purkaannu rullasta, kun se on 90 asteen kulmassa mikkikelaan nähden. Rullan laita kannattaa tarvittaessa viilata ja hioa pyöreiksi, ettei se katko lankaa ja että homma sujuisi. Taisit nyt käsittää jotenkin väärin. Pakkohan sen rullan on pyöriä joko niin että kelaan menevä lanka vetää sitä jolloin se purkautuu, tai sitten sitä autetaan vetonauhan avulla jotta lankaan ei kohdistu painetta. Eli tällöin rulla ja kela pyörivät samalla nopeudella. En tajua mitä tarkoitat että rullan reuna pitäisi hioa? Eihän lanka ota missään vaiheessa kiinni rullan reunaan. Meillä se rulla on vaakatasossa. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
Kefiiri 21.05.2012 20:56:17 | |
---|
Midrange: En tajua mitä tarkoitat että rullan reuna pitäisi hioa? Eihän lanka ota missään vaiheessa kiinni rullan reunaan. Meillä se rulla on vaakatasossa. Juu mutta toiset pitää rullaa pystyasennossa. Se ei pyöri, vaan lanka purkautuu siitä sujuvasti jos reuna on hiottu :) |
s151669 21.05.2012 20:57:46 (muokattu 21.05.2012 21:06:46) | |
---|
Midrange: Eli tällöin rulla ja kela pyörivät samalla nopeudella. Jos rulla ja kela tosiaan pyörivät samalla nopeudella, niin rullan ja kelan halkaisijan suhteesta riippuen lanka menee poikki tai sulla on vyyhti lankaa lattialla... E: Katkeaakos se lanka siksi, että mikrofoni ei ole pyöreä vaan ovaali -> lankaa ei vedetä tasaisesti -> nykäisy per kierroksen puolikas tempaisee langan poikki kun se ei jaksa kiihdyttää (painavaa ?) lankarullaa. Jos vika on tuossa, niin ei siihen auta mikään rullan apupyöritys, vaan joku langan jännityksen tasain mallia kolme rullaa ja punnus / jousi ynnä kevyt jarru rullassa. Tai sitten ihan kiihtyvyyksien pienentäminen eli pienemmät kierrosuluvut. Tai kevyemmät rullat. Tai Kefiirin kikka. Yhtään mikkiä en ole kääminyt, kunhan sivusta huutelen :) Antikitarasankari |
Midrange 21.05.2012 21:05:09 (muokattu 21.05.2012 21:09:43) | |
---|
s151669: Jos rulla ja kela tosiaan pyörivät samalla nopeudella, niin rullan ja kelan halkaisijan suhteesta riippuen lanka menee poikki tai sulla on vyyhti lankaa lattialla... Oikeassa olet. Kävikin mielessä lisäänkö siihen "about samalla nopeudella" koska jos se on tismalleen sama niin noinhan siinä tarkalleen ottaen kävisi. Täytyy nyt katsoa tarviiko tuota vetonauhaa ollenkaan. Taajuusmuuntajalla tuon nopeuden saa niin hyvin asetettua että katkoja ei juuri pitäis esiintyä. On sitä ihan kädellä ohjaamalla porakoneen avulla saatu onnistuneesti 6000 kierrosta yhteen käämiin kun tarpeeksi harjoitteli :) Käsitinkö oikein aiemmista kommenteista että eräs tapa hoitaa käämintä olisi niin että rulla on koko ajan paikallaan pyörimättä, lankarullan toinen pää käämiä kohti ja lanka purkautuu sieltä ikäänkuin spiraaleissa vapaasti? E: Katkeaakos se lanka siksi, että mikrofoni ei ole pyöreä vaan ovaali -> lankaa ei vedetä tasaisesti -> nykäisy per kierroksen puolikas tempaisee langan poikki kun se ei jaksa kiihdyttää (painavaa ?) lankarullaa. Jep, tämä on ollut syynä todennäköisimmin. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
Kefiiri 21.05.2012 21:10:05 | |
---|
Midrange: Käsitinkö oikein aiemmista kommenteista että eräs tapa hoitaa käämintä olisi niin että rulla on koko ajan paikallaan pyörimättä, lankarullan toinen pää käämiä kohti ja lanka purkautuu sieltä ikäänkuin spiraaleissa vapaasti? Joo... siihen malliin. Jotkut laittavat väliin systeemin, jossa lanka kulkee esim. kahden huovanpalan välistä. Näin se ei pääse purkaantumaan rullalta vallan hallitsemattomasti, vaan huopa tuottaa hiukan vastusta langan kululle. |
kulmahiomakone 21.05.2012 21:13:13 | |
---|
Midrange: Taisit nyt käsittää jotenkin väärin. Pakkohan sen rullan on pyöriä joko niin että kelaan menevä lanka vetää sitä jolloin se purkautuu, tai sitten sitä autetaan vetonauhan avulla jotta lankaan ei kohdistu painetta. Eli tällöin rulla ja kela pyörivät samalla nopeudella. Kyllä mä luullakseni ymmärrän tasan tarkkaan mitä olette tekemässä. Se vaan voi olla turhaa riippuen siitä kelarungosta, jolla kuparilanka on. Jos lanka juoksee siitä nätisti pois kun se on vaikka lattialla pystyssä, niin ei sitä kannata pyörittää. Yleensä juoksee. Ei ole vielä sellaista rullaa tullut vastaan, jota olisi ihan pakko pakko tai edes kannattaisi pyörittää, vaikka mulla koneessa sellainenkin optio on. Meillä se rulla on vaakatasossa. Niinpä. Kokeilkaapa kääntää pystyyn ja laittakaa se tarpeeksi kauas koneen ekasta ohjurista. Metri yleensä riittää. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Midrange 21.05.2012 21:16:25 (muokattu 21.05.2012 21:19:29) | |
---|
kulmahiomakone: Kyllä mä luullakseni ymmärrän tasan tarkkaan mitä olette tekemässä. Se vaan voi olla turhaa riippuen siitä kelarungosta, jolla kuparilanka on. Jos lanka juoksee siitä nätisti pois kun se on vaikka lattialla pystyssä, niin ei sitä kannata pyörittää. Yleensä juoksee. Hyvä vinkki! täytyy harkita tuota koska se poistaisi todennäköisimmin tuon katkeilun ongelman. Siinä rullassa on aika isot ja korotetut reunat mutta tarpeeksi kun laittaa välimatkaa niin luulisi onnistuvan. Minkälaisia mikkejä olette itse muuten saaneet aikaan? ovatko olleet suoraa roskikamaa vai ihan vertailukelpoisia duncaneiden ja dimarzioiden rinnalla soundiltaan ja kyvyiltään? How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
Kefiiri 21.05.2012 22:11:02 | |
---|
Midrange: Minkälaisia mikkejä olette itse muuten saaneet aikaan? ovatko olleet suoraa roskikamaa vai ihan vertailukelpoisia duncaneiden ja dimarzioiden rinnalla soundiltaan ja kyvyiltään? Omat mikkini on kasattu kaiken maailman roinasta, eikä ensimmäinen mieleen tuleva vertailukohta ole DiMarzio :D mutta yllättävän hyvin ne ovat toimineet. Ihan käyttökelvotonta mikkiä on vaikea saada aikaan. Enemmän lankaa tuottaa enemmän ulostulotehoa mutta tummemman soinnin, ja päinvastoin. Mitään dramaattisia sointieroja ei tule vaikka tuhat kierrosta välistä unohtuisikin. Hienoja AlNiCo-analyysejä ei ole tarjottavana... magneetteina ovat toimineet toisinaan esim. ovensulkijamagneetit tai ne pyöreät jutut joilla saa papereita roikkumaan jääkaapin oveen. Keikkaa ja äänityksiä noilla on tehty vallan sujuvasti. |
okabass 21.05.2012 23:17:18 (muokattu 22.05.2012 00:46:40) | |
---|
Toi "käämilankakerä pystyssä lattialla" on muistaakseni ainakin Nevalaisen tapa. Samoin kuin magneettien heikentäminen löylykuupassa saunankiukaalla vai oliko se s.pesässä. Taisi olla joskus jonkun musiikkilehden haastattelussa, kenties Riffi. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
kulmahiomakone 22.05.2012 18:07:08 | |
---|
Midrange: Minkälaisia mikkejä olette itse muuten saaneet aikaan? ovatko olleet suoraa roskikamaa vai ihan vertailukelpoisia duncaneiden ja dimarzioiden rinnalla soundiltaan ja kyvyiltään? Kuten nimim. Kefiiri jo totesikin, käyttökelvotonta mikkiä on vaikea saada aikaan. Toisaalta mahdollisuudet muokata saundia on mikin (ts. kelan, magneettien ja langan) avulla niin rajoittunutta, että toimivuus on useimmiten riittävä tavoite. Mikinkäämintä on ihan mukava homma opetella - koneen rakennus ja eri muuttujien vaikutuksen ymmärtäminen. Ja ihan näppärää osata, jos sattuu tarvitsemaan vähän spesiaalimman mikin, vaikka sitten vain ulkonäön osalta. Noin muuten hommasta voi todeta, että kiinalaiset tekevät perushuttua nykyään niin hyvin ja halvalla, ettei maksa vaivaa käämiä itse. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
MPU 22.05.2012 18:53:27 | |
---|
kulmahiomakone: Kuten nimim. Kefiiri jo totesikin, käyttökelvotonta mikkiä on vaikea saada aikaan. Toisaalta mahdollisuudet muokata saundia on mikin (ts. kelan, magneettien ja langan) avulla niin rajoittunutta, että toimivuus on useimmiten riittävä tavoite. Mikinkäämintä on ihan mukava homma opetella - koneen rakennus ja eri muuttujien vaikutuksen ymmärtäminen. Ja ihan näppärää osata, jos sattuu tarvitsemaan vähän spesiaalimman mikin, vaikka sitten vain ulkonäön osalta. Noin muuten hommasta voi todeta, että kiinalaiset tekevät perushuttua nykyään niin hyvin ja halvalla, ettei maksa vaivaa käämiä itse. Mukavaa hommaa kyllä, sekä koneen teko että käämintä. Kun mennään pois perushutusta alkaa hommassa olemaan jo ihan eri tavalla mielenkiintoa ja variaatioita. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Midrange 03.08.2012 18:52:42 (muokattu 03.08.2012 18:52:54) | |
---|
Noniin, saimme kaverini kanssa ensimmäisen kaulahumbbarin valmiiksi. Muutimme käämintätekniikkaa niin että lanka tuli rullasta vapaasti jolloin ongelmat katkeilun suhteet lakkasivat. Tehtiin tarkoituksella kierrosmääriltään eripariset kelat. Toiseen tuli puolet enemmän tavaraa kuin toiseen. Outoa on kuitenkin se, että vaikka toisessa kelassa on vain puolet langan määrästä, blokkaa humbucker huminaa silti yhtä tehokkaasti kuin Dimarziot ja Duncanit. Magneettina on tällä hetkellä A5. Kun löin tuon kiinni kitaraani niin olin ja olen yhä erittäin yllättynyt soundista. Se nimittäin on erottelevin soundi mitä olen ikinä mistään mikistä saanut irti. Vaikka mikin output on vain n. 7k on sustainia yllättävän paljon. Mikki reagoi erittäin herkästi plektrankäyttöön ja dynamiikkaa löytyy. Sellainen halvan tehdasmikin muovinen fiilis soundissa loistaa poissaolollaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä sillä epiphonen alkuperäisellä käämillä ja kyseisiin keloihin itse uudelleen käämityllä. Nyt sitten tärkein kysymys jota tässä olen itekin pohtinut. Onko tosiaan tuo käsin tekeminen ja ns. scatter wound tekniikka todella tuon erittäin erottelevan soundin salaisuus? Vaiko johtuuko tuo kenties enemmän siitä, että käämeissä on eri määrä lankaa? Summa summarum: jos itse tekemällä saa näin hyväsoundisia mikkejä niin nyt loppui duncaneiden ostaminen joita olen aina ennen suosinut. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better |
wilo 03.08.2012 21:37:27 | |
---|
Midrange: Kun löin tuon kiinni kitaraani niin olin ja olen yhä erittäin yllättynyt soundista. Se nimittäin on erottelevin soundi mitä olen ikinä mistään mikistä saanut irti. Vaikka mikin output on vain n. 7k on sustainia yllättävän paljon. Mikki reagoi erittäin herkästi plektrankäyttöön ja dynamiikkaa löytyy. Sellainen halvan tehdasmikin muovinen fiilis soundissa loistaa poissaolollaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä sillä epiphonen alkuperäisellä käämillä ja kyseisiin keloihin itse uudelleen käämityllä. Nyt sitten tärkein kysymys jota tässä olen itekin pohtinut. Onko tosiaan tuo käsin tekeminen ja ns. scatter wound tekniikka todella tuon erittäin erottelevan soundin salaisuus? Vaiko johtuuko tuo kenties enemmän siitä, että käämeissä on eri määrä lankaa? Mun kokemusten mukaan erotteleva saundi tulee keskimääräistä pienitehoisemmasta mikistä. Myöskin epäsymmetriset kelat tuo monasti saundiin avoimuutta, mutta se ei ole aina sama kuin erotteleva saundi. Jotkut sanoo, että irrottamalla magneetin toisen kelan napapaloista saa myös lisää avoimuutta saundiin. Sitä vois kannattaa kokeilla. |
Decadetroll 03.08.2012 21:54:47 | |
---|
wilo: Mun kokemusten mukaan erotteleva saundi tulee keskimääräistä pienitehoisemmasta mikistä. Myöskin epäsymmetriset kelat tuo monasti saundiin avoimuutta, mutta se ei ole aina sama kuin erotteleva saundi. Jotkut sanoo, että irrottamalla magneetin toisen kelan napapaloista saa myös lisää avoimuutta saundiin. Sitä vois kannattaa kokeilla. Tuo viimonen on muuten ns. half air mod, jota monet käyttää ainakin dimarzion mikeissä.. LonePhantomin sivulla kesytellään ToneZonea tällä tekniikalla muunmuassa. :) don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! |