Aihe: Norm. mikki "reverse woundiksi"
1 2 3
Gypsy
25.09.2006 12:22:31
Ja nyt mulla on tässä kädessä semmonen Fender-setti, josta edellisellä sivulla jo puhuin.

Tietoo:

Tallamikki: CCW-S
Keskimikki: CCW-N
Etumikki: CCW-S

Jokaisen kelan loppu vasemmalla, kun katotaan mikkiä edestä päin niin, että johdot on alaspäin. Keskimikin johtojen värikoodit on toisinpäin = käännetyt johdot.

= Väliasennot Hum cancelling. Signaali vaiheessa.

Että pliis, älkää alkako käyttään kytkennästä G-kytkentä nimitystä, mihin semmonen nimitys ei kuulu. Vanha juttu...
"Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap
Tommi S.
25.09.2006 16:29:25
Kun kirjoitin ensimmäiselle sivulle lopullisen todistuksen niin sen oli tarkoitus olla LOPULLINEN.

Fox sanoi:
Vaiheistus siitä signaalipuolelta kyllä kääntyy, mutta humppariksi tosiaan tarvitaan se vastakkaiseen suuntaan käämitty mikki.

Tämä on väärin. VÄÄRIN. Lue todistukseni ensimmäiseltä sivulta. Lainaan sen taulukon tähän:

Oikeinpäin:
MN   MS   VN   VS
++   +-   --   -+
Väärinpäin:
MN   MS   VN   VS
--   -+   ++   +-

M=myötäpäiv. V=vastapäiv, N=pohj.ylös, S=etel.ylös
Ensimmäinen +/- on hurina, jälkimmäinen on signaali.

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?patentnumber=2896491

Ylläolevasta linkistä pääsee katsomaan Seth Loverin alkuperäistä humbucker-patenttia. Tosiaankin heti etusivulla näkyy kuvassa numero 6 (fig.6) humbucker jossa on kaksi samaan suuntaan käämittyä kelaa.
Patentin tekstissä mainitaan seuraava:
"It should be noted that the particular winding of the coils illustrated is not critical because cancellation of interfering voltages can be obtained when the direction of winding one is reversed if the inner or upper end of one coil is connected to the outer or lower end of the other coil."
Sivu 4, palsta 3, riviltä 17 eteenpäin

Huomatkaa Seth Loverin ALKUPERÄINEN PATENTTI (!!!), ja varsinkin kohta "WINDING OF THE COILS IS NOT CRITICAL" (!!!).

Tämä on vähintäänkin se lopullinen todistus. Piste.
fox
25.09.2006 17:59:28

Tämä on vähintäänkin se lopullinen todistus. Piste.

Hyväksyn lopullisen todistuksen humpparin osalta.. ;) Mutta en niin helposti tuota kahden ykskelaisen toisistaan erillään olevalta osalta.. pohjaan väittämäni yksinkertaisena ja todella kehnona korjaajana Seymour Duncanin taulukkoon, koska olen niin perin vähän teoreettiselta puolelta asiaa pohtinut näköjään.. Sitäpaitsi f-mikeissä ei se magneettisuuden kääntäminen oo ollenkaan "piece of cake".
Ja yhtä hankalaa on tuota tän threadin alkuperäistä juttua suorittaa, eikö? Tosin joiltain se onnistuu, muttei kaikilta. Taikuutta... 8)
Täytyypä katsella jos olis vanhoja f-mikkejä jossain, että pääsis kokeilemaan, onko signaali kaikesta huolimatta vaiheessa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
25.09.2006 18:05:28

Alkuperäiselle kysyjälle löytyis StewMacilta tuollaiset..

Wilkinson Tele Pickup
A matched pair of pickups for Tele, with the look and sound of more expensive models, and a classic tone combination for country, rock or blues. The bridge pickup has a copper shielded and taped coil, brass baseplate, and raised non-staggered polepieces; 5.9K ohms. The neck pickup has a nickel metal cover and is reverse-wound/reverse-polarity for hum-cancelling output when both the bridge and neck pickups are on; 4.6K ohms.

Se kaulamikki nyt on tarpeettomasti RW-RP koskapa ei sitä tuossa jutussa tarvita, kuten on jo moneen kertaan todistettu. Voi olla vaan haitallista.
Gypsy
25.09.2006 18:39:14
Hyväksyn lopullisen todistuksen humpparin osalta.. ;) Mutta en niin helposti tuota kahden ykskelaisen toisistaan erillään olevalta osalta.. pohjaan väittämäni yksinkertaisena ja todella kehnona korjaajana Seymour Duncanin taulukkoon, koska olen niin perin vähän teoreettiselta puolelta asiaa pohtinut näköjään..

Kaks kelaa vastavaiheeseen ja rinnakytkentään. Häiriöt kumoutuu, samaten signaali. Magneetti/tit ei vaikuta häiriön vaiheeseen, joten heitetään se/ne toisesta ympäri, niin signaalit saadaan vaiheeseen ja häröt jää vastavaiheeseen. On se vaikeeta.

Sitäpaitsi f-mikeissä ei se magneettisuuden kääntäminen oo ollenkaan "piece of cake".

Se riippuu ihan siitä millanen kelarunko siinä on. Jos näkyy pelkät magneetit joissa prespaanilevyt, niin voi olla huonompi juttu.

Ja yhtä hankalaa on tuota tän threadin alkuperäistä juttua suorittaa, eikö?

Riippuu siitä mistä roikkuu. ^
"Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap
kulmahiomakone
06.11.2006 18:26:20
JOstain Gibson-väittelystä ajauduin tänne... Ketjun aloittajalle sen verran, että onnistuu, joskin magneettien kääntäminen voi rikkoa kelan. Tämän joku taisi jo todeta.

Kukaan ei tainnut todeta, että kelan säilymistä ehjänä voi ja kannattaa auttaa hiomalla magneettien päitä pyöreämmäksi sikäli kun ne eivät sellaiset ole. Öljyä voi myös käyttää. Itse olen saanut muutaman kelan katki yrittäessäni operaatiota, mutta toisaalta olen suorittanut sen aina onnistuneesti öljyn ja hionnan kera.

Magneetit saa melko suurella todennäköisyydellä pois rikkomatta kelaa. Takaisin saanti on se haastavampi osio, mutta kuten jo totesin, napapalojen hiominen auttaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Mike M. Hiirenloukku
15.11.2006 10:55:34
Uskallankohan minä kysyä/ihmetällä/esittää omaa näkemystä laisikaan... no, yritetään.

Eikös se ole niin, että mikkiä käämiessä käämilanka kulkee vuoroin ylös vuoroin alas tehden niitä aiemmin mainittuja portaita ylös ja alas lukuisia kertoja? Tällöinhän voisi approksimoida tilannetta mielikuvalla, jossa mikissä olisi ainoastaan yksittäisiä lenkkejä, jotka jollain keinolla ovat toisissaan johtavasti kiinni, eli ei yksilöitäisi ollaanko menossa "alas" vai "ylös". Tällöin ainoa käämimisestä tuleva tekijä on se, kumpaan suuntaan idusoitunut virta kulkee, eli kummin päin johdot on (suhteessa magneettikenttään) - eli onko aloituspää vasemmassa kädessä vai oikeassa.
Magneetin suunta on toinen mitä voi muuttaa, ja täällä aiemmin mainituilla yhdistelmillä häriöt kumoutuu ja signaali ei. Ainakin minun reilu 3 vuotta fysiikkaa yliopistossa antaa aihetta ajatella näin. Oli sitten kyseessä humppari tai yksikelaisten huminan canceling.

Sitä en tiedä onko tästä ketjusta aloittajalle ollut mitään hyötyä - kenties edes muille. Joskoon tämä nyt saisi ko. väittelyn loppumaan.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
fox
15.11.2006 11:16:47

Uskallankohan minä kysyä/ihmetällä/esittää omaa näkemystä laisikaan... no, yritetään....

Tällöin ainoa käämimisestä tuleva tekijä on se, kumpaan suuntaan idusoitunut virta kulkee, eli kummin päin johdot on (suhteessa magneettikenttään) - eli onko aloituspää vasemmassa kädessä vai oikeassa.
Magneetin suunta on toinen mitä voi muuttaa, ja täällä aiemmin mainituilla yhdistelmillä häriöt kumoutuu ja signaali ei. Ainakin minun reilu 3 vuotta fysiikkaa yliopistossa antaa aihetta ajatella näin. Oli sitten kyseessä humppari tai yksikelaisten huminan canceling.

No, sen uhallakin, että taas tuomitaan, että "häiriköin" ketjussa, täytyy todeta että olen samaa mieltä. Tosin on olemassa myös vastakkainen näkemys. Varsin kunnioitettava.
Tosin, jos tuota näkemystä noudattaa, lienisi täysin turhaa sitten ostella RWRP- mikkipareja Teleen, kuten jo totesin. Miksikähän edes valmistavat moisia, höh.
Tommi S.
15.11.2006 11:59:22
No, sen uhallakin, että taas tuomitaan, että "häiriköin" ketjussa, täytyy todeta että olen samaa mieltä. Tosin on olemassa myös vastakkainen näkemys. Varsin kunnioitettava.

"Hey! I'm a cop, and you will respect my authority!" - Eric Cartman

Oikeasti sinä olet kylläkin eri mieltä, tai olit ainakin aikaisemmin. Se mitä tuossa esitettiin, oli että sillä miten päin käämi on käämitty , ei ole mitään merkitystä. Ei mitään merkitystä. Lue kirjoitus vaikka vielä uudelleen, ajatuksen kanssa. Esim. tämä kohta:
"Tällöinhän voisi approksimoida tilannetta mielikuvalla, jossa mikissä olisi ainoastaan yksittäisiä lenkkejä, jotka jollain keinolla ovat toisissaan johtavasti kiinni, eli ei yksilöitäisi ollaanko menossa "alas" vai "ylös"."

Ei yksilöidä mennäänkö ylös vai alas, eli jätetään käämimissuunta kokonaan huomioimatta. Tällöin ainoa merkittävä tekijä on magneetin napaisuus, ja se miten päin käämi, eli koko mikrofoni, on kytketty.

Ja vielä tämä kohta:
"Oli sitten kyseessä humppari tai yksikelaisten huminan canceling."

Tosin, jos tuota näkemystä noudattaa, lienisi täysin turhaa sitten ostella RWRP- mikkipareja Teleen, kuten jo totesin. Miksikähän edes valmistavat moisia, höh.

Niitä siis ilmeisesti valmistetaan siksi että ne napapalat maadoitetaan, ja se maadoittaminen tapahtuu siten että ne kytketään kiinni siihen teoreettiseen nollajohtimeen. Tämä teoreettinen nollajohdin on se joka sitten käytännössä on tarkoitus kytkeä maahan, vaikka mikrofoni toimii kyllä molemminpäin. Tämän maadoittamisen kannalta on sitten parempi että käämin sisäpuoli, eli se puoli joka on suoraan kosketuksissa napapalojen kanssa, on se maadoitettu puoli. Tämän tulkitsin tuosta vastauksesta jonka Gypsy sai Seymour Duncanilta, joka on tämän ketjun toisella sivulla.

Käämimissuunnalla on tällä tavoin merkitystä, mutta ei sen varsinaisen humbucker-efektin kannalta.
fox
15.11.2006 13:15:40

"Hey! I'm a cop, and you will respect my authority!" - Eric Cartman

Käämimissuunnalla on tällä tavoin merkitystä, mutta ei sen varsinaisen humbucker-efektin kannalta.

Ilmeisestikö on maadoitettu napapalat.. ;) On tahi ei? Toisessa on, toisessa ei, sen verran mutua.
Juu, en minä oo kovin paljoo tässä thriidissä mieltäni muuttanut.. Toki humbucker-efekti tulee, mutta sillä kustannuksella, että se signaali on vähän ohut ja "kummallinen" jos sen toisen kelan kytkennän kanssa kikkaillaan.. Oletko koskaan kuullu "out-of-phase" -kytkennästä? Uutta ja ihmeellistä?
Humppari voi olla kas sisäisesti kelat vastavaiheessa, vaikka olisikin humbucker. Toki saa purkaa ja kasata mikkejä mielin määrin, ja siitä sitten saa kaikenlaista kehiteltyä.
Taas toisaalta, miten voi kääntää magneetit N-S keloilla, että se N-S konfiguraatio säilyy.. Se on vähän kummallista, sillä mun käsittääkseni sitten seuraa joko N-N tai S-S kelaparin polariteettina kieliltä katsoen..
Tästä ei kai taas auta muuta kuin todeta, että
"Of course, dear! But please be careful!"

Cartman, hmm.. Kevyt-kuittailuako?
Ei mun teksteillä ole mitään tarkoitusta olla "authority", tuon jätän mielelläni toisille. Sitäpaitsi olen usein väärässä, olen ollut ja tulen olemaan, toisin kuin tosi ammattilaiset, joita niitäkin Luojan kiitos on.
Ja toki tulee ottaa huomioon sen mikkikaapelin hajakapasitanssi, ja pyörrevirrat, kuten ammattimiehet ottavat.. 8)
Tommi S.
15.11.2006 13:45:38
Cartman, hmm.. Kevyt-kuittailuako?
Ei mun teksteillä ole mitään tarkoitusta olla "authority", tuon jätän mielelläni toisille.

Cartman-lainaus on lähinnä viittaus itseeni. Välillä on hieman turhautunut olo kun omia perusteluita ei uskota, ehkä juuri siksi että niitä ei täysin ymmärretä. Kun perustelut eivät auta, niin auktoriteettiin vetoaminen on seuraava keino. Siksi juuri otin esiin muinaisen reliikin, eli Seth Loverin patentin. Kyllä jo Pyhä Seth oivalsi tämän asian, joten jos et usko minua, usko edes häntä.

Juu, en minä oo kovin paljoo tässä thriidissä mieltäni muuttanut.. Toki humbucker-efekti tulee, mutta sillä kustannuksella, että se signaali on vähän ohut ja "kummallinen" jos sen toisen kelan kytkennän kanssa kikkaillaan.. Oletko koskaan kuullu "out-of-phase" -kytkennästä? Uutta ja ihmeellistä?
...Taas toisaalta, miten voi kääntää magneetit N-S keloilla, että se N-S konfiguraatio säilyy.. Se on vähän kummallista, sillä mun käsittääkseni sitten seuraa joko N-N tai S-S kelaparin polariteettina kieliltä katsoen..

Se että luulit että toinen on kanssasi samaa mieltä, vaikka hän olikin eri mieltä, paljastaa että et ihan ymmärtänyt asiaa. Tämä on kuitenkin ihan yksinkertainen asia, kunhan vain unohdat sen reverse-wound- jutun ihan kokonaan, koska sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Usko minua, Pyhän Sethin nimessä. ("Respect my authority!")

Mikrofoni tuottaa kahdenlaista signaalia, sen varsinaisen hyötysignaalin kitarankielistä, ja sen hurinasignaalin ympäröivistä häiriölähteistä. Hurinasignaali tulee suoraan käämiin, eli mikrofonin magneetti ei siihen vaikuta, hurinaa tulee vaikka magneetti poistettaisiin kokonaan. Hyötysignaali taas tulee magneetin kautta, eli magneettikentässä liikkuva kieli muuttaa magneettikenttää, ja muuttuva magneettikenttä aiheuttaa käämiin jännitteen. Tästä seuraa se, että magneettia kääntämällä hyötysignaalin vaihe voidaan kääntää, mutta hurinasignaalin vaihe pysyy ennallaan.

Jos kaksi tällaista identtistä mikrofonia kytketään sarjaan, saadaan kaksi hyötysignaalia samassa vaiheessa, ja kaksi hurinasignaalia samassa vaiheessa. Toisinsanoen, kaksinkertainen signaalinvoimakkuus, ja kaksinkertainen hurinanvoimakkuus.
Kun toisesta mikrofonista nyt käännetään magneetti toisinpäin, niin hurinat pysyvät ennallaan, koska nehän eivät ole riippuvaisia magneetista, MUTTA signaalit ovat nyt vastakkaisissa vaiheissa. Seurauksena kaksinkertainen hurina, mutta vain minimaalinen signaali. (TÄMÄ on se out-of phase- kytkentä.)

Tässä seuraa nyt se päättelyketjun askel jossa on aivonyrjähdyksen vaara: KUN toinen mikrofoni nyt käännetään KOKONAAN ympäri, eli sen johdot vaihdetaan toisinpäin, niin silloin sen mikrofonin MOLEMPIEN signaalien, eli hurinan JA hyötysignaalin, vaiheet KÄÄNTYVÄT VASTAKKAISIKSI. Tällöin hurinat tulevatkin vastavaiheeseen, ja HYÖTYSIGNAALIT tulevat VAIHEESEEN. Tämä on se humbucker-kytkentä, eikä mikään out-of-phase- kytkentä.
Kuten voit huomata, pelkkä magneetin kääntäminen riitti, mitään uudelleenkäämintöjä ei tarvinnut tehdä. Tästä voi myös vetää sen johtopäätöksen että kaksi mikkiä joissa magneetit ovat erinapaisia, voidaan kytkeä humbucker-kytkentään, tosin tämän johtopäätöksen tekeminen vaatii hieman enemmän pohdiskelua.
Mike M. Hiirenloukku
15.11.2006 14:02:53
Tässä seuraa nyt se päättelyketjun askel jossa on aivonyrjähdyksen vaara:

No lähellä oli :D

Minä voisin veikata että asia on nyt käyty ja esimerkein todistettu. Mielipiteet ovat tärkeitä, mutta kiistely on turhaa.

Johtopäätös:
'Hum canceling' onnistuu myös "väärinpäin" käämityillä keloilla, mutta niitä ei välttämättä tarvita.

Tuossa yo. päättelyketjussa tosiaan ei missään vaiheessa oletettu että kelat olisivat yhdessä paketissa, eli tämä toimii myös yksikelaisten, ei toistensa vieressä olevien mikkien kanssa, eikä ainoastaan humbuckereiden kanssa. Out-of-phase kytkennän periaatteellinen toimintakin on esitelty ja se tosiaan onnistuu myös - aivan kuten hum canceling - samoin päin, tai eripäin käämityillä mikeillä, riippuen magneetin napaisuudesta.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Gypsy
15.11.2006 14:23:16 (muokattu 15.11.2006 14:25:20)
Niitä siis ilmeisesti valmistetaan siksi että ne napapalat maadoitetaan, ja se maadoittaminen tapahtuu siten että ne kytketään kiinni siihen teoreettiseen nollajohtimeen. Tämä teoreettinen nollajohdin on se joka sitten käytännössä on tarkoitus kytkeä maahan, vaikka mikrofoni toimii kyllä molemminpäin. Tämän maadoittamisen kannalta on sitten parempi että käämin sisäpuoli, eli se puoli joka on suoraan kosketuksissa napapalojen kanssa, on se maadoitettu puoli. Tämän tulkitsin tuosta vastauksesta jonka Gypsy sai Seymour Duncanilta, joka on tämän ketjun toisella sivulla.

Ei maadoteta. Toi hurina napapaloja koskettaessa tulee, vaikka magneetin ja kelan välissä olis kelarunko ja jos alku on kuuma (lähempänä magneettia). Tosin käytännössä tolla ei juurikaan oo merkitystä, tai en ainakaan ite sitä oo koskaan huomannukaan (eikä ihmiset oo tullu valittaan hurinoista käännellessä mikkien vaiheita keskenään) ennenkö Duncanin vastauksen jälkeen laitoin single coilin hauenleukoihin ja testasin.

Tosin joissain mikeissä, missä kela on käämitty suoraan magneettien päälle ja eriste on pettäny, alkupää on tietysti kosketuksissa magneetteihin. Sitten jos alusta tehään kuuma ja kieli koskee magneettiin, niin kitara hiljenee...
Aamen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)