Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5194 195 196 197 198421 422 423 424 425
vulgaar
21.05.2010 19:08:07

Aki: Putkien tasapaino on hukassa. Jos putket ovat alunperin olleet paritetut, on mitä todennäköisimmin syynä toisen putken ajelehtiminen. Periaatteessa on mahdollista että vahvistin itse antaa liikaa löpöä toiselle putkelle, mutta se selviää biasta mitatessa.

Okei, pitää varmaan sitten käyttää ammattimiehellä fiksauttamassa. Voiko putki mennä miten helposti paskaksi tuommoisesta tai yleensäkin jos joutuu ottamaan vastaan liikaa hönkää?
Nyt sattu Juhaa leukaan
SirElwood
21.05.2010 19:10:59
vulgaar: Okei, pitää varmaan sitten käyttää ammattimiehellä fiksauttamassa. Voiko putki mennä miten helposti paskaksi tuommoisesta tai yleensäkin jos joutuu ottamaan vastaan liikaa hönkää?

Todella helposti. Aikaa voi arvioida ehkäpä puolesta minuutista muutamaan minuuttiin, riippuu vähän miten kosolti se anodi punottaa. Kauaa siinä ei kuitenkaan mene.
Aki
21.05.2010 19:21:27

vulgaar: Okei, pitää varmaan sitten käyttää ammattimiehellä fiksauttamassa.

Vikaa vois vielä tutkia sen verran että vaihdat päättäreiden paikkaa. Säilyykö punotus samassa putkessa, samanpuoleisessa putkessa, vai poistuuko.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
joomak
22.05.2010 17:17:46
Olen rakentelemassa vahvistinta. Homma on virtapuolta vajaa paketissa. Virtalähteenä on n. 300 VA rengassydän muuntaja ja lähdöt on +15V ja -15V ja maa. Vahvistimessa on oma identtinen piirilevynsä vasemmalle ja oikealle kanavalle.

Onko jotain haittaa jos otan esivahvistimelle virran +15V- lähdöstä? Tällöin siis -15V ja +15V virrankulutus on epäbalanssissa.
En itse näe, miksi tämä haittaisi toimintaa, mutta tulipahan mieleen kun en ennen ole tällaista +- virtalähdettä käyttänyt. Virtaa tasailee 2x 10000mikroF kondensaattorit.
EelisHyvarinen
22.05.2010 17:20:22
Kysymys kitaramikin itsetekemisestä.

Olen tässä pohtinut, josko vaihtaisin puoliakustiseni tallamikin humpparista yksikelaiseen. Mikkien hintoja katsellessani juolahti mieleeni ajatus mikin väsäämisestä omin käsin, sellaisen kustannukset kun ovat vain kympin luokkaa.

Onko itse tekemällä ylipäätään mahdollista saada samanlaista laatua kuin kaupasta? Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä?

Mm. tuollaiset ohjeet olen jo löytänyt: http://www.sciencebuddies.org/scien … ects/project_ideas/Music_p004.shtml
Keep On Rockin' In The Ritala World
Aki
22.05.2010 20:48:49

EelisHyvarinen: Olen tässä pohtinut, josko vaihtaisin puoliakustiseni tallamikin humpparista yksikelaiseen.

Jos käytetyn laatumikin hankinta on hinnasta kiinni, niin halvimmalla pääsisit jos asentaisit tallahumbuckerille puolituksen.

Onko itse tekemällä ylipäätään mahdollista saada samanlaista laatua kuin kaupasta?

Todennäköisyys on kyllä häviävän pieni. Toisaalta, voittaahan tyypit lotossakin.

Kukaan ei taida tehdä mikkejä itse ainoastaan rahansäästön takia. Mielenkiintoista harrastetta se kyllä on, mutta rahaa säästyy enemmän sillä että hankkii jo ekalla kerralla sen mihin päätyisi kuitenkin.
MPU
22.05.2010 20:53:29
Aki:Todennäköisyys on kyllä häviävän pieni. Toisaalta, voittaahan tyypit lotossakin.
Kukaan ei taida tehdä mikkejä itse ainoastaan rahansäästön takia. Mielenkiintoista harrastetta se kyllä on, mutta rahaa säästyy enemmän sillä että hankkii jo ekalla kerralla sen mihin päätyisi kuitenkin.

Mutta joskus voi tosiaan voittaa. Varsinkin, jos halutunlaista mikkiä ei edes voi ostaa. Tuolla hiukka alempana on mun versio mikinteosta. Hintaa yhdelle mikille tulee ehkä maksimissaan noin 20 euroa. Soundi on mun korvaan tuossa mun tekeleessä aivan mahtava. Tosin kopioin konstrukstion suoraan maailman foorumeilta. Itse tekemisessä ei ole mitään ihmeellistä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
EelisHyvarinen
22.05.2010 21:01:16
Aki: Kukaan ei taida tehdä mikkejä itse ainoastaan rahansäästön takia. Mielenkiintoista harrastetta se kyllä on, mutta rahaa säästyy enemmän sillä että hankkii jo ekalla kerralla sen mihin päätyisi kuitenkin.

Kyllä mullakin tässä puolet motiivista on sitä diy-kuumetta. Kesälle on tiedossa myös styrkkarimodailua ja efektien väsäilyä, joten ajattelin jos siinä sivussa yhden mikinkin vääntäisi.

Eiköhän ongelma ratkea yksinkertaisesti tekemellä se mikki. Jos ei tyydytä, käsken Seymouria kieputtamaan paremman.
Keep On Rockin' In The Ritala World
aleksi-
23.05.2010 20:37:36 (muokattu 23.05.2010 20:38:47)
Moi taas.
Sain fuzz facen kasaan, mutta ääntä siitä ei kuulu, joten tietävämmät neuvokaa.
http://www.freewebs.com/originalfuzzface/originalpnpfuzzface.png
tuon virtapiirin mukaan tein, mutta käytännössä seurasin layout-kuvaa
http://img.villagephotos.com/p/2004-11/897786/SILICONFUZZFACEVero.jpg

josta käänsin virtalähteen johdot ja konkat toisin päin. Jäikö jotain huomioimatta?
Niin ja sitten käytössäni on jalkakytkin 9 johdolle, jätin keskimmäisen rivin kokonaan tyhjäksi, voiko syy olla siinä?
Ironica
23.05.2010 23:26:41
Rakenteilla olevaan skebaan olisi tulossa yksi tonen säätönuppi, ja sitten molemmille mikeille (humpparit) omat volume säätimet eli kaksi volume säädintä.

Mitä kaikkea pitää tilata että saisi sähköt toimimaan (kondensaattoreita, potikoita yms?). Ja potikat saisivat mielellään olla noita warmothilla myytäviä cts:n potikoita, koska ovat jenkkiratastuksella, ja suht laadukkaitakin. Ja mielellään linkkejä niihin tuotteisiin siellä warmothilla, kun ei itse jaksa ettiä. Ja ei tarvitse olla mitään erikoista kuten mikinpuolituksia yms.
päänahka
24.05.2010 00:41:02
aleksi-: Niin ja sitten käytössäni on jalkakytkin 9 johdolle, jätin keskimmäisen rivin kokonaan tyhjäksi, voiko syy olla siinä?

No luonnollisesti tossa on se sekaannuksen vaara, että menee juotosnastoissa vaaka- ja pystyrivit sekaisin. Toi pitäisi aina mittarilla testata, että kummin päin kytkin yhdistää niitä nastoja.
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
fox
24.05.2010 01:53:05

Ironica: Rakenteilla olevaan skebaan olisi tulossa yksi tonen säätönuppi, ja sitten molemmille mikeille (humpparit) omat volume säätimet eli kaksi volume säädintä.

Mitä kaikkea pitää tilata että saisi sähköt toimimaan (kondensaattoreita, potikoita yms?). Ja potikat saisivat mielellään olla noita warmothilla myytäviä cts:n potikoita, koska ovat jenkkiratastuksella, ja suht laadukkaitakin. Ja mielellään linkkejä niihin tuotteisiin siellä warmothilla, kun ei itse jaksa ettiä. Ja ei tarvitse olla mitään erikoista kuten mikinpuolituksia yms.

No tuossapa skemat ja "ostoslista", muuta ei puutu kuin se kondensaattori, joka ehken saa olla kooltaan vaikka 22 nF (jenkki-tyyliin .022)
http://www.guitarelectronics.com/pr … y_Toggle_Switch2_Volumes1_Tone.html
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Aki
24.05.2010 02:24:14

aleksi-: Sain fuzz facen kasaan, mutta ääntä siitä ei kuulu, joten tietävämmät neuvokaa.
...
josta käänsin virtalähteen johdot ja konkat toisin päin. Jäikö jotain huomioimatta?

Mun silmään tossa leiskassa on trankut kytketty väärin. Tarkista sun trankkujen jalkajärjestys.

Niin ja sitten käytössäni on jalkakytkin 9 johdolle, jätin keskimmäisen rivin kokonaan tyhjäksi

Jätitkö väärän rivin tyhjäksi? Ja ymmärsithän mikä jakin korvake yhdistää mihinkin napaan?
Ironica
24.05.2010 17:26:43
fox: No tuossapa skemat ja "ostoslista", muuta ei puutu kuin se kondensaattori, joka ehken saa olla kooltaan vaikka 22 nF (jenkki-tyyliin .022)
http://www.guitarelectronics.com/pr … y_Toggle_Switch2_Volumes1_Tone.html

Kannataisiko noina potikoina käyttää 500k potikoita, kun tuotekuvauksessa lukee näin: "The 500k potentiometer is the traditional pot used for volume and tone controls for humbuckers and higher output pickups".
fox
24.05.2010 22:00:23

Ironica: Kannataisiko noina potikoina käyttää 500k potikoita, kun tuotekuvauksessa lukee näin: "The 500k potentiometer is the traditional pot used for volume and tone controls for humbuckers and higher output pickups".

Kyllä minä käyttäisin.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
käyhis
25.05.2010 03:10:30
Moi!

Nyt olis vähän basson maadoituksessa ongelmaa. Eli hommasin uuden on board etusen ja sen asentamisen jälkeen on ollut kovaa pörinää, surinaa ja pauketta joka lakkaa kun kieliin koskee. Kyseessä on vähän erikoisempi design, jossa mikkien maajohdot menee suoraan piiriin kiinni. Tallan ja jakin maat on puolestaan sitten kiinnitetty basson elektroniikkakotelon kyljessä kiinni olevaan mutikkaan, kuten aikaisemmankin etusen kanssa. Kaikki juotokset on tarkistettu, mutta eipä ole auttanut.

Erikoista on, että kotonani tämä basso on täysin hiljainen, mutta kaikkialla muualla missä on tullut soiteltua niin pörinä on ihan helvetillinen. Oisko kellään mitään vinkkejä tähän tilanteeseen?

Pitäisi ainakin varmaan jollain multimeterillä jotain mittailla, mutta mulle sähkö melkoinen mysteeri. Jos kävisin tällaisen aparaatin faijapuolelta lainaamassa, niin mitä sillä mittailisin? Oikeastaan ainoa mikä tuossa voisi pissiä on se, että se piiriin vedetty maa ei syystä tai toisesta kulkisi koko piirin ja kaikkien potikoiden läpi. Onko tällainen mahdollisuus mittarilla todennettavissa?
okabass
25.05.2010 04:01:29
Aki: ...Voxin AC:t ja A-luokan vahvistimet kuuluukin imeä 100%:a idlenä.

Vox EI ole A-luokan kone.

Mulla toimii hyvin se että mittaan ensin virran 80%:iin, katon missä säätöpotikka on, ja ruuvailen siitä pikkuhiljaa pienemmälle

Parempi olisi mennä pienemmästä suurempaan.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
okabass
25.05.2010 04:04:18
vulgaar: Tere,

Juuri ostin uudet putket nuppiin mutta askarruttaa suuresti tämmöinen; vanhoilla putkilla, jotka siis vieläkin kiinni, aina vasen putki kuumuu niin että se alkaa hehkua punaista kun laittaa stand by-kytkimen päälle. Onko tässä bias vain liian pielessä, saako putki liikaa virtaa jotenkin muuten vai miksi kuumuu liikaa?

Voi olla vioittunut putki. Etenkin EL34 vioittuu aika helposti.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
päänahka
25.05.2010 10:43:24
okabass: Vox EI ole A-luokan kone.

Siksihän tuossa lukikin "ja" eikä "ja muut".
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
Aki
25.05.2010 12:17:03

käyhis: Nyt olis vähän basson maadoituksessa ongelmaa.

Mikä etunen? Oisko sulla kytkistä tai skemaa näyttää?

Kyllä yleismittari näyttää kulkeeko sähkö. Mutta jos pörinä loppuu kieliin koskemalla, maadoitus sinänsä ilmeisesti toimii. On myös mahdollista että etusen tuoma diskantin lisäys tuo pörinät esille paremmin kuin ennen. Mutta anna lisää tietoa niin tutkitaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)