NitroJeesus 17.05.2010 18:39:28 | |
---|
poppamies: Onhqn ne erillaiset mutta ei sillä liene suurempaa merkitystä pedalboardissa missä ei johtoja ja plugeja liikutella ollenkaan. Itse tekisin hyvillä mielin halpiksista tuohon käyttöön. Näin vähän itsekin pohdin asiaa. Mikäli ei mitään vastaväitteitä löydy, niin pitää laittaa plugeja tilaukseen. :) |
kojones 18.05.2010 14:40:17 (muokattu 18.05.2010 14:40:49) | |
---|
Miten ja millaisella kytkimellä onnistuisi helpoiten series/parallel/split-kytkentä ? Kolmella DPDT-kytkimellä tuon sain järkeiltyä, mutta oishan se mahtavaa jos sais vielä molemmat mikit puolitettua erikseen. Neljännen kytkimen ahtaminen tekee jo tiukkaa, kaks ois optimi mutta ei taida kolmiasentoisella kytkimellä onnistua? |
EelisHyvarinen 18.05.2010 15:34:18 | |
---|
Tehkääs mulle selväksi, mikä on OIKEASTI paras menetelmä säätää bias kohdilleen? Monessa lähteessä väitetään signaaligeneraattori-oskilloskooppi-menetelmän olevan se "oikea", kun taas monissa muissa lähteissä väitetään sen johtavan turmioon ja esitetään milloin mitäkin "oikeita" prosedyyrejä. Keep On Rockin' In The Ritala World |
Aki 18.05.2010 16:28:58 | |
---|
kojones: Miten ja millaisella kytkimellä onnistuisi helpoiten series/parallel/split-kytkentä ? 3-asentoinen 2PDT-kytkin (on-on-on). Kytkiksiä löytyy runsain mitoin sähkökitaran kytkiksiä julkaisseilta nettisivuilta. EelisHyvarinen: Tehkääs mulle selväksi, mikä on OIKEASTI paras menetelmä säätää bias kohdilleen? Kuten olet huomannut, paras keino on ihan vastaajasta kiinni. Sun kysymys ei sitä tule muuttamaan. Eri ihmisille ja joissain määrin eri vahvistimillekin sopii eri tavat. Uraltonella on oikein hyvät ohjeet: http://www.uraltone.com/blog/?page_id=23 "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
aleksi- 18.05.2010 16:41:11 | |
---|
|
Aki 18.05.2010 16:53:42 | |
---|
aleksi-: Onnistuisiko Fuzz faceen http://www.freewebs.com/originalfuzzface/originalpnpfuzzface.png Tone-potikan lisääminen samalla tavalla kuin tuossa SirElwoodin overdrive-ohjeessa on lopussa selitetty? Onnistuu, mutta mä laittaisin sen ennen volumea, koska muutoin volumen määrä saattaa vaikuttaa tonen rajataajuuteen. Koska tuon fuzzin volapotikka on 500K, tone toimisi paremmin myöskin 500k potikalla. Konkan sopiva arvo selviää vasta kokeilemalla, haarukka 4n7 - 22n lienee passeli. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
fox 18.05.2010 18:10:57 | |
---|
Aki: 3-asentoinen 2PDT-kytkin (on-on-on). Kytkiksiä löytyy runsain mitoin sähkökitaran kytkiksiä julkaisseilta nettisivuilta. Ja kytkimiä löytyy esmerkiks T-kaupasta. Nuohan on vähä hakusessa, tuommoset "spesiaali" DPDT-switchit.. Gotohilla on, JBT:lla on ja sitte tuo T-kaupan (Göldo) |
kojones 18.05.2010 18:44:32 | |
---|
|
fox 18.05.2010 19:31:08 | |
---|
|
EelisHyvarinen 18.05.2010 19:56:04 | |
---|
Aki: Kuten olet huomannut, paras keino on ihan vastaajasta kiinni. Sun kysymys ei sitä tule muuttamaan. Eri ihmisille ja joissain määrin eri vahvistimillekin sopii eri tavat. Uraltonella on oikein hyvät ohjeet: http://www.uraltone.com/blog/?page_id=23 Onko siis niin, että signaaligeneraattori-oskilloskooppi-menetelmäkin on ihan ok, vaikka jotkut tuntuvatkin sitä kovasti vastustavan? Keep On Rockin' In The Ritala World |
s151669 18.05.2010 20:17:44 | |
---|
EelisHyvarinen: Onko siis niin, että signaaligeneraattori-oskilloskooppi-menetelmäkin on ihan ok, vaikka jotkut tuntuvatkin sitä kovasti vastustavan? Kyllä ja ei. Menetelmä on ihan ok, JOS JA VAIN JOS tarkistat jälkikäteen että lepovirralla anodihäviöteho on korkeintaan sen 70% maksimista. Mitään taetta tosin ei ole siitä, että tuolla tavalla kuitenkaan saadaan paras soundi. Esimerkiksi meikäläisen pikkulanikan soundi parani selkeästi, kun biasoin sen kylmemmäksi kuin 70% maksimista. Enkä tiedä enkä välitä mahtaako se olla nyt 10%, 20% vaiko 50% tuosta teoreettisesta arvosta. Taikka mahtaako se nyt täydellä teholla ajettuna olla hifi-puhdas :-) Lue lisää vaikka tuolta: http://www.tone-lizard.com/Oscilloscopes.htmhttp://www.tone-lizard.com/Princeton_bias.htmhttp://www.tone-lizard.com/Bassman_bias.htmhttp://www.tone-lizard.com/Marshall_bias.htm Soundin muuttumiseen vaikuttaa muuten bias-jännitteen lisäksi anodijännite. Kun biasoit vahvarin kuumemmaksi, laskee anodijännite ja päinvastoin. Antikitarasankari |
Aki 18.05.2010 21:29:34 | |
---|
Aki: 3-asentoinen 2PDT-kytkin (on-on-on). Ihme trippailua. DP3T tietysti. Tuo Musikdingin kytkin on juuri oikeanlainen. Ompa halpa. Noita vois ostaa parikymmentä. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
päänahka 19.05.2010 00:22:55 | |
---|
s151669: Kyllä ja ei. Menetelmä on ihan ok, JOS JA VAIN JOS tarkistat jälkikäteen että lepovirralla anodihäviöteho on korkeintaan sen 70% maksimista. Korkeintaan 70%? Toi 70%:han on vain yleisesti hyväksytty sopiva arvo biasille. Maksimi on maksimi. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
fox 19.05.2010 00:37:21 | |
---|
Aki: Ihme trippailua. DP3T tietysti. Tuo Musikdingin kytkin on juuri oikeanlainen. Ompa halpa. Noita vois ostaa parikymmentä. Samaa katselin,ja aattelin myös. Ja tosiaan, niinku tuolla aiemmin sanoin, niin niit saa "melkein 8" yhden tuollasen Göldon hinnalla, tosin tuo "G" on niitä vintage-Iboihin sopivia mustia, paddle-mallisella vivulla.. ;) Jos oikein "pilkkua viilataan", niin kyllä tuo switchi kumminkin kulkee nimellä "special DPDT" vaikka se 3-asentoinen onkin, kun se keskiasento on "epätäydellinen".. ;) Mutta parempi on vaan sitä kutsua vaikka "on-on-on" switchiks.. |
Aki 19.05.2010 01:05:05 | |
---|
päänahka: Korkeintaan 70%? Toi 70%:han on vain yleisesti hyväksytty sopiva arvo biasille. Siksi juuri. Jos biasoit AB-luokan vahvarin idlenä 100%:iin niin putket häipyy hyvin nopeasti, saattavat viedä jotain perässäänkin. Sen sijaan, Voxin AC:t ja A-luokan vahvistimet kuuluukin imeä 100%:a idlenä. Niitä nyrkkisääntöjä siis on moneen eri tapaukseen. Mulla toimii hyvin se että mittaan ensin virran 80%:iin, katon missä säätöpotikka on, ja ruuvailen siitä pikkuhiljaa pienemmälle ja etin asennon jossa vahvistin toimii parhaiten. Eräskin Engli oli aika tukkoinen 70%:lla, johonkin 60% huiteille sen jätin. Tolla tavalla vaan joutuu olemaan aika pitkään varovainen kun vahvari on auki ja sitä säätää ruuvarilla moneen kertaan. fox: tosin tuo "G" on niitä vintage-Iboihin sopivia mustia, paddle-mallisella vivulla.. ;) Ai perrana, hyvä tietää! Sit kun mä oon rikas ni mä vaihdan kaikki mun pikkuvivut sellasiksi! Mutta parempi on vaan sitä kutsua vaikka "on-on-on" switchiks.. On todella. Tuolla termillä ne löytyy Farnellin ja muidenkin katalogeista, ja näemmä tosiaan on DPDT. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
fox 19.05.2010 02:05:09 | |
---|
Aki: Ai perrana, hyvä tietää! Sit kun mä oon rikas ni mä vaihdan kaikki mun pikkuvivut sellasiksi! Jesh, mutta jos en ihan väärin muista, niin ovatten sen reippaan 15 euroo kipale.. :( Ja todennäkösesti jotain Alpsin valmistamia kumminkin.. Ite tuossa muutama kk sitten yhen kaverin AR 300:seen vaihdoin tuollaset. |
s151669 19.05.2010 07:21:06 | |
---|
Aki: Siksi juuri. Jos biasoit AB-luokan vahvarin idlenä 100%:iin niin putket häipyy hyvin nopeasti Tarkempia perusteita tuolle mystiselle 70% maksimille löytyy sitten vielä tuolta: http://www.aikenamps.com/Why70percent.html Antikitarasankari |
päänahka 19.05.2010 10:43:19 | |
---|
Aki: Siksi juuri. Jos biasoit AB-luokan vahvarin idlenä 100%:iin niin putket häipyy hyvin nopeasti, saattavat viedä jotain perässäänkin. Sen sijaan, Voxin AC:t ja A-luokan vahvistimet kuuluukin imeä 100%:a idlenä. Niitä nyrkkisääntöjä siis on moneen eri tapaukseen. Joo joo. Sitä mä vaan, että se sääntö ei ole "korkeintaan 70% maksimista", vaan "70% maksimista". Se on sitten maku- ja tapauskohtainen juttu, että säätääkö sen vaikka 60%:iin tai 80%:iin. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. |
vulgaar 20.05.2010 23:07:51 | |
---|
Tere, Juuri ostin uudet putket nuppiin mutta askarruttaa suuresti tämmöinen; vanhoilla putkilla, jotka siis vieläkin kiinni, aina vasen putki kuumuu niin että se alkaa hehkua punaista kun laittaa stand by-kytkimen päälle. Onko tässä bias vain liian pielessä, saako putki liikaa virtaa jotenkin muuten vai miksi kuumuu liikaa? Nyt sattu Juhaa leukaan |
Aki 21.05.2010 11:45:27 | |
---|
vulgaar: vanhoilla putkilla, jotka siis vieläkin kiinni, aina vasen putki kuumuu niin että se alkaa hehkua punaista kun laittaa stand by-kytkimen päälle. Putkien tasapaino on hukassa. Jos putket ovat alunperin olleet paritetut, on mitä todennäköisimmin syynä toisen putken ajelehtiminen. Periaatteessa on mahdollista että vahvistin itse antaa liikaa löpöä toiselle putkelle, mutta se selviää biasta mitatessa. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |