![]() 25.11.2009 13:17:21 | |
---|---|
päänahka: Mitä tuossa nyt siis tapahtuu? Oikealla lukee "piuha vahvariin", mutta mikä tuo vahvarin piuha tuossa vasemmalla on? Siinä on siis kuvassa esnimmäinen muuntaja ja verkkojohto, josta menee virtapiuha vahvariin. Se "kytkis" siinä on väärin piirretty muuntaja, jossa pitäisi ensiöpuolella olla kaksi johdinta ja maa erikseen. Toisiopuolen "piuha vahvariin" merkkaa siis kuvan virtalähteestä räkkiunittiin lähtevää johtoa Joka tapauksessa suojamaa ei tule tuohon muuntajaan kiinni, jos sitä tarkoitit. Jos seinästä tulee kolme johdinta, niin se keltavihreä tulee suoraan koteloon, ja kaksi muuta muuntajan ensiöön. OK, tämä selventää. Eli maapiuha menee suoraan räkkiunittiin, nolla ja kuuma muuntajaan. Ja edelleen minua hämmentää suojaerotusmuuntaja. Kun kerran se erottaa maat galaanisesti toisistaan ja wikin mukaan tällöin toisiopuolella tapahtuva sähkövika (vaikkapa kuuma runkoon) ei aiheuta sähkäriä, jos koskettaa ensiöpuolella olevaa maata (ei potentiaalieroa. Vaan miksi?). Joten onko mahdollista soveltaa tuota suunnitellessa kelluvaa teholähdettä räkkivahvarille? If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 25.11.2009 13:21:58 | |
s151669: Ja luonnollisesti standardit, joissa tuo kerrotaan, ovat maksullisia. Yksi suurimmista epäkohdista minun mielestäni. Noiden pitäisi ehdottomasti olla saatavilla ilmaiseksi. Vaikka sitten kirjastossa tai jossain. | |
![]() 25.11.2009 13:44:11 | |
Vapour: Ja edelleen minua hämmentää suojaerotusmuuntaja. Kun kerran se erottaa maat galaanisesti toisistaan ja wikin mukaan tällöin toisiopuolella tapahtuva sähkövika (vaikkapa kuuma runkoon) ei aiheuta sähkäriä, jos koskettaa ensiöpuolella olevaa maata (ei potentiaalieroa. Vaan miksi?). Joten onko mahdollista soveltaa tuota suunnitellessa kelluvaa teholähdettä räkkivahvarille? Sitä sähköiskua ei tule juuri siksi, että suojaerotusmuuntajan toisiopuoli ei ole galvaanisessa yhteydessä sähköverkkoon. Sähkölaitteissa, jotka eivät ole täysin eristettyjä, on sitten aina tuo suojamaa. Sen tarkoituksena on estää sähköiskun vaara mikäli tosiaan tulisi tuo sähkövika "kuuma runkoon". En oikein ymmärrä mikä on ajatuksesi kelluvasta teholähteestä. | |
![]() 25.11.2009 13:52:37 (muokattu 25.11.2009 13:53:02) | |
Klezberg: Sinne huoneeseen jää edelleen ne maadoittamattomat pistorasiat ja joku voi niihin jotain kytkeä ja niin edelleen. Niihin kytkeminenhän on ongelma vasta mikäli niihin kytketty laite vioittuu ja tekee runkonsa jännitteiseksi, ja henkilö koskee sekä vioittuneen laitteen runkoon että maadoitetun laitteen runkoon. En itse lähtisi antamaan muille neuvoja tinkiä turvallisuusohjeista. Mulla on tapana kysyttäessä kehottaa ihmisiä valitsemaan pienimmän pahan. Jos kysyjälle sanoo sähkömiehen tilaamisen olevan ainut ratkaisu, hän tuskin tekee asialle yhtään mitään. Jos häntä kehottaa vetämään jatkojohdon ja kytkeä kaikki ko huoneen laitteet siihen, lopputulos on kaikin puolin parempi kuin nykyinen. Minun mielestäni. Toinen asia sitten on miten mitään foorumin ohjeita ottaa vastaan, silloin kun puhutaan turvallisuudesta ylipäänsä. Pienempi riski ei tee toista vaihtoehtoa turvalliseksi. Ei tee, tästä olen samaa mieltä. Mutta se tekee toisen vaihtoehdon paremmaksi kuin ensimmäisen. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 25.11.2009 14:12:32 (muokattu 25.11.2009 14:26:44) | |
Aki: Mulla on tapana kysyttäessä kehottaa ihmisiä valitsemaan pienimmän pahan. Jos kysyjälle sanoo sähkömiehen tilaamisen olevan ainut ratkaisu, hän tuskin tekee asialle yhtään mitään. Jos häntä kehottaa vetämään jatkojohdon ja kytkeä kaikki ko huoneen laitteet siihen, lopputulos on kaikin puolin parempi kuin nykyinen. Minun mielestäni. Joo, kyllä mä ymmärrän tuonkin ajatuksen. Tosin nyt tässä keskustelussa et tainnut tuoda tarpeeksi ajoissa esille tuota puolta että huoneen omia pistorasioita ei sitten pidä ollenkaan käyttää. Mehän emme voi tietää mitä laitteita tilassa on, ketkä tilaa käyttävät, mihin ja kuinka. Siksi itse vältän neuvomasta keinoja jotka jossain tilanteessa voivat olla hengenvaaraksi. Ei välttämättä edes sille kysyjälle, jos hän tietää mitä on tekemässä, mutta jollekulle toiselle. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 25.11.2009 15:13:02 | |
Sax-pappa: Sitä sähköiskua ei tule juuri siksi, että suojaerotusmuuntajan toisiopuoli ei ole galvaanisessa yhteydessä sähköverkkoon. Sähkölaitteissa, jotka eivät ole täysin eristettyjä, on sitten aina tuo suojamaa. Sen tarkoituksena on estää sähköiskun vaara mikäli tosiaan tulisi tuo sähkövika "kuuma runkoon". En oikein ymmärrä mikä on ajatuksesi kelluvasta teholähteestä. Tämä: http://muusikoiden.net/dyn/users/66623.jpg Kysymys on pohjimmiltaan siitä, että voiko laite, joka imee verkosta sen öbaut 20W-30W ja jonka B+ on luokkaa 250V-320V olla toteutukseltaan kelluva. Jos siis ulkoisen virtalähteen toisio on galvaanisesti eristetty sähköverkosta. Esimerkki ideatasolla: Räkki, joka olisi eristetty mahdollisesta maalenkkeilystä ja pärisevistä lampuista, ja jonka laitteet, vahvari mukaanlukien saisi käyttömehunsa samasta, galvaanisesti eristetystä teholähteestä. Turvallista ja vähempihurinaista?. Tuosta saisi kätevästi 12V transistori- ja digiefekteille sekä hehkuille. Sitten räkkivahvarissa sijaitsevalla 12V/250V -muuntajalla B+ -jännitteet If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 25.11.2009 15:32:39 | |
Vapour: Tämä: http://muusikoiden.net/dyn/users/66623.jpg Kysymys on pohjimmiltaan siitä, että voiko laite, joka imee verkosta sen öbaut 20W-30W ja jonka B+ on luokkaa 250V-320V olla toteutukseltaan kelluva. Jos siis ulkoisen virtalähteen toisio on galvaanisesti eristetty sähköverkosta. Esimerkki ideatasolla: Räkki, joka olisi eristetty mahdollisesta maalenkkeilystä ja pärisevistä lampuista, ja jonka laitteet, vahvari mukaanlukien saisi käyttömehunsa samasta, galvaanisesti eristetystä teholähteestä. Turvallista ja vähempihurinaista?. Tuosta saisi kätevästi 12V transistori- ja digiefekteille sekä hehkuille. Sitten räkkivahvarissa sijaitsevalla 12V/250V -muuntajalla B+ -jännitteet Mietihän nyt sitten vielä miten aiot toteuttaa tuon galvaanisen eristyksen koko laitteiston tasolla ja onko siitä oikeasti hyötyä. Pienenä kuriositeettina kysyisin miksi tuo erillinen 12V/250V muuntaja? Miksei 250V käämi voi olla jo siinä ensimmäisessä muuntajassa, niinkuin tapana on? | |
![]() 25.11.2009 15:46:08 (muokattu 25.11.2009 15:49:12) | |
Pomon Ampeg SVT (SLM) pimenee kuulemma välillä kun sillä on soittanut jonkin aikaa. Oli polttanut vissiin HT-sulakkeen. Viimeks se oli mennyt pimeeks keikalla, jonka jälkeen se raahas ton nupin mulle katottavaks, mut ei ollut kuitenkaan sulakkeet menny nyt, vaan laite toimii ihan normaalisti. Tuleeko mieleen muita mahdollisia vikoja kuin kylmäjuotos? How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 25.11.2009 16:41:20 (muokattu 25.11.2009 16:42:21) | |
Klezberg: Joo, kyllä mä ymmärrän tuonkin ajatuksen. Tosin nyt tässä keskustelussa et tainnut tuoda tarpeeksi ajoissa esille tuota puolta että huoneen omia pistorasioita ei sitten pidä ollenkaan käyttää. Mehän emme voi tietää mitä laitteita tilassa on, ketkä tilaa käyttävät, mihin ja kuinka. Siksi itse vältän neuvomasta keinoja jotka jossain tilanteessa voivat olla hengenvaaraksi. Ei välttämättä edes sille kysyjälle, jos hän tietää mitä on tekemässä, mutta jollekulle toiselle. Ainoat laitteet joiden metallirunkoon voisin koskea laitteita purkamatta on tietokone, kaiuttimet ja efektilaite. Toisissa laitteissa on muovia päällä. Eli jos noille kolmelle vedän johdon keittiöstä niin pitäisi olla turvallista? Asun yksin niin en toisten henkiä ainakaan ole vaarantamassa. Recpice Finem | |
![]() 25.11.2009 17:52:19 (muokattu 25.11.2009 17:58:01) | |
Vapour: Ja edelleen minua hämmentää suojaerotusmuuntaja. Kun kerran se erottaa maat galaanisesti toisistaan ja wikin mukaan tällöin toisiopuolella tapahtuva sähkövika (vaikkapa kuuma runkoon) ei aiheuta sähkäriä, jos koskettaa ensiöpuolella olevaa maata (ei potentiaalieroa. Vaan miksi?). Joten onko mahdollista soveltaa tuota suunnitellessa kelluvaa teholähdettä räkkivahvarille? Juuri siksi, että toisiopuolella on potentiaaliero vain käämin päiden välillä. Vaikka siinä olisi mikä jännite, niin se ei ole mikään jännite valtakunnanverkkoon nähden. Ei tule siis suljettua virtapiiriä sitä kautta. Vähän sama kuin että kahdessa 9V paristossa on se jännite niiden napojen välillä, mutta et voi ottaa plusnapaa yhdestä paristosta ja miinusnapaa toisesta. Esimerkki ideatasolla: Räkki, joka olisi eristetty mahdollisesta maalenkkeilystä ja pärisevistä lampuista, ja jonka laitteet, vahvari mukaanlukien saisi käyttömehunsa samasta, galvaanisesti eristetystä teholähteestä. Turvallista ja vähempihurinaista?. Tuosta saisi kätevästi 12V transistori- ja digiefekteille sekä hehkuille. Sitten räkkivahvarissa sijaitsevalla 12V/250V -muuntajalla B+ -jännitteet Yleensä piuhojen kautta maat yhdistyvät, joten suojaerotusmuuntaja menettää merkityksensä. En tiedä lampuista, kumpi aiheuttaa enemmän häiriötä, maapotentiaalin heiluminen vai lampun säteilemät sähkömagneettiset aallot. Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa. | |
![]() 25.11.2009 19:55:57 | |
Nyt mäni hermot. Vaihdoin halppis-Teleeni tallamikiksi DiMarzion Pre-B:n. Samalla avauksella vaihdoin piuhat, tone-konkan, mikkivalitsimen ja jakkikytkimen laadukkaampiin. Lopputulos? Pelkkää hurinaa, ei ääntä millään mikkikytkimen asennolla. Hurina vaimenee, mutta ei häviä kokonaan kieliä koskettamalla. Tarkistin kytkennät (perus-Tele kytkis kahdelle single coilille) ja juottelin kylmäjuotosten varalta kaikki piuhakontaktit uusiksi, mutta mikään ei muuttunut. Vaihdoin lopulta alkuperäiset osatkin takaisin, mutta ongelma jäi: tasainen hurina, ei signaalia mikeiltä. Missä vika voisi olla? Hajotinko mahdollisesti konkan tai jomman kumman potentiometreistä kolvilla kuumentamalla? Ei ollu minusta stratomieheksi. | |
![]() 25.11.2009 23:18:15 (muokattu 25.11.2009 23:22:46) | |
Klezberg: Tosin nyt tässä keskustelussa et tainnut tuoda tarpeeksi ajoissa esille tuota puolta että huoneen omia pistorasioita ei sitten pidä ollenkaan käyttää. Jäi mainitsematta, myönnän. Mutta ymmärräthän sen ettei molempien rasioiden käyttäminen tuo ongelmaa kuin vasta jos maadoittamattomassa rasiassa oleva laite vioittuu ja jännittää runkonsa? PurpleCandle: Ainoat laitteet joiden metallirunkoon voisin koskea laitteita purkamatta on tietokone, kaiuttimet ja efektilaite. Niin mites se sähkökitara? Corto: Pelkkää hurinaa, ei ääntä millään mikkikytkimen asennolla. Tarkista miten mikkivalitsin on juotettu. Eri malleissa on navat eri paikoissa. Yleismittarilla saat selville mihin asti mikin plussa pääsee. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 26.11.2009 08:14:24 (muokattu 26.11.2009 08:15:28) | |
Aki: Tarkista miten mikkivalitsin on juotettu. Eri malleissa on navat eri paikoissa. Yleismittarilla saat selville mihin asti mikin plussa pääsee. Niin siis kaikki orkkisosat on jo palautettu, myös tallamikki ja vanha mikkivalitsin. Eli vika siirtyi mukana, vaikka kytkentä on täsmälleen sama kuin silloin kun kitara vielä toimi. En tiedä. Joko jokin on rikki tai mulla on sittenkin joku kylmäjuotos vielä kehissä. Ei ollu minusta stratomieheksi. | |
![]() 26.11.2009 09:21:03 (muokattu 26.11.2009 09:31:35) | |
Aki: Jäi mainitsematta, myönnän. Mutta ymmärräthän sen ettei molempien rasioiden käyttäminen tuo ongelmaa kuin vasta jos maadoittamattomassa rasiassa oleva laite vioittuu ja jännittää runkonsa? Ymmärrän, olen nämä asiat joutunut tenttimäänkin, tosin määräykset ovat sen jälkeen muuttuneet mutta tekniset perusteet eivät. Määräysten ja suositusten taustalla on tässä ajatus, että yksittäinen vikakaan ei saa vielä aiheuttaa hengenvaaraa. Yksi henkilö tekee tilaan väärn virityksen, toinen tuo sinne viallisen laitteen (tietämättään) ja tilanne on siinä. Tässä mielessä jatkojohto on toki vaarattomampi kuin kiinteä viritys, senhän voi jopa aina poistaa käyttötilanteen jälkeen. Varsin turvallinen ratkaisu oikein käytettynä, mutta toisessa skenariossa vaarallinen (johto on pysyvästi paikallaan (kenties näkymättömissäkin), huonetta käyttää moni ja siella on tai sinne joutuu viallinen laite). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 26.11.2009 14:09:41 | |
Corto: Niin siis kaikki orkkisosat on jo palautettu, myös tallamikki ja vanha mikkivalitsin. Mites se jakki? "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 26.11.2009 15:54:00 | |
Niin mites se sähkökitara? Ei kai kitarasta voi saada sähköiskua. Vai meinasitko mikin kytkentöjä? En ole päässy testaamaan ennen kun saan laitteet toimimaan. Recpice Finem | |
![]() 26.11.2009 15:55:15 (muokattu 26.11.2009 15:55:38) | |
PurpleCandle: Ei kai kitarasta voi saada sähköiskua. Ne kitaran kielet (ja esim. metalliset potikan nupit, talla jne.) on maadoitettu. Eli joissain tapauksessa kitarasta voi saada tällin. Jopa tappavan. Niinkin on käynyt. | |
![]() 26.11.2009 16:09:12 (muokattu 26.11.2009 16:48:06) | |
SirElwood: Ne kitaran kielet (ja esim. metalliset potikan nupit, talla jne.) on maadoitettu. Eli joissain tapauksessa kitarasta voi saada tällin. Jopa tappavan. Niinkin on käynyt. Vaikka kitara olisi kiinni Zoomissa joka on maadotetussa pistorasiassa? Recpice Finem | |
![]() 26.11.2009 16:21:18 (muokattu 26.11.2009 16:25:29) | |
PurpleCandle: Vaikka kitara olisi kiinni Zoomissa joka on maadottetussa pistorasiassa? Juu siis mikäli laitteiden välille tulee potentiaalieroa. Eli toinen laite (kitaravahvistin) on maadoitettu ja laite x on maadoittamaton. E: Vitut osaankaan selittää tätä. =/ | |
![]() 26.11.2009 16:43:21 | |
SirElwood: Juu siis mikäli laitteiden välille tulee potentiaalieroa. Eli toinen laite (kitaravahvistin) on maadoitettu ja laite x on maadoittamaton. E: Vitut osaankaan selittää tätä. =/ Jees. Kiitoksia kaikille neuvoista. Enköhän näillä tiedoilla uskalla jo alkaa säätämään. Elikkä maadotus keittiön pistorasiasta ja varmuuden vuoksi jännitepiikkisuoja jatkojohdon päähän. Recpice Finem | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)