Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 514 15 16 17 18421 422 423 424 425
IJarro
19.09.2006 22:57:54 (muokattu 19.09.2006 22:59:14)
En oikee tiiä mihin väliin tän laitan ni laitan tänne.

Rakensin tossa yks ilta runoffgrooven Ruby minivahvarin. http://www.runoffgroove.com/ruby.html
Ongelma on toimimattomuus. Olen moneen kertaan tarkistanut johdot ja juotokset, mutten ole löytänyt vikaa.
Vika on siis se, että kaiuttimesta kuuluu vaan älytön ulina. Potkikoiden ollessa nollilla mitään ei kuulu, mutta kun potikat laittaa molemmat noin asentoon 3/4 alkaa kierto. Input kyllä antaa ainakin jotain signaalia, sillä ulinan joukosta kuuluu rätinää mikkivalistinta vekslatessa (kitarani mikkivalitsin siis rätisee ;)).

Jos jollain on ollut vastaavia kokemuksia tai muuten tietaa ratkaisun ongelmaani niin olisi kiva jos viittisitte selitellä ;).

kiitos suuri kaikille auttajille
Fin_Rocker
20.09.2006 15:35:02
Potikassa on kolme napaa, joista yksi on maassa. Potikan koko määrittää, miten paljon maahan on matkaa, ja mikiltä katsottuna tämä resistanssi pysyy samana riippumatta potikan asennosta.

eli se potikka 'vuotaa' maahan ja säätää ?virtaa?. Ainii mulla on sitte elektroniikka-asentajan paperit :-)
Riku Rotten
20.09.2006 17:11:59 (muokattu 21.09.2006 15:06:56)
Lilli
20.09.2006 19:28:42 (muokattu 20.09.2006 19:32:16)
Olisin kysynyt vastausta seuraavaan: Kitarassa on kaulassa P90 ja tallassa humppari. Kitarassa ei soitettaessa ole kumpaakaan volaa käytettäessä samaa ominaisuutta kun esimerkiksi stratossa, jossa volaa hieman pienennettäessä soundista tulee sopiva rock-komppisoundi pienemmällä säröllä ja kun sooloa pitäisi lykätä esiin, saa soundiin räkää helposti kun panee volan täpölle. - Onko näissä humpparipotikoissa jotain eroa straton potikoihin (500/250 tietenkin), onko toiset logaritmisia ja toiset lineaarisia? Mitäs jos P90-mikin volapotikan vaihtaisi 250:ksi? Kyse on Tokain SG:stä ja Lespasta.
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
Acid_Punk
21.09.2006 16:50:57
Miten onnistuu EMG 81 & 85- aktiivien kytkeminen 5- tie mikkivalitsimella varustettuun kitaraan? Googletin kytkentäkaavioita ja muita ohjeita, mutta melko laihoin tuloksin. Olen käsittänyt, että vivusta tulisi käyttää kolmea keskimmäistä asentoa ja äärimmäiset asennot tulisi jollain tapaa blokata.

Jos jollain on valmiita kytkentäkaavioita, tai muita apuja niin kiitollinen olisin kovin.
"En harrasta seksiä, seksi harrastaa minua"
fox
21.09.2006 17:07:32

Olen käsittänyt, että vivusta tulisi käyttää kolmea keskimmäistä asentoa ja äärimmäiset asennot tulisi jollain tapaa blokata.

Osta 3-tieswitchi, ei tarvitte ns. säädellä.. Ja keikkaolosuhteissa ei mee yht äkkiä pimeäksi soitin..jos törkkää sen 5-asentoisen sitten innoissaan jompaan kumpaan laitaan..ja koska ei oo käyttöä 5-tiekytkimelle, se voi aivan hyvin olla se perus- 3-tie, mun mielestä. Ei kauheita maksa sellanen.

Jos jollain on valmiita kytkentäkaavioita, tai muita apuja niin kiitollinen olisin kovin.

Katsele tuolta: www.guitarelectronics.com jos löytyisi jotain sovellettavaa. Selkeämpi kaaviosta katella kun selvittää näin etäopastuksena netissä, kuten varmaan kässäät..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gypsy
21.09.2006 17:16:02 (muokattu 21.09.2006 17:19:31)
Jos tota 5-asentoista haluat käyttää, niin parempi olis ehkä tehä silleen, ettei oo yhtään tyhjää asentoo. Jos esim. ZW setin ohjeitten Diagram 4 mukaan kytket, niin kolmessa keskiasennossa olis kummatkin mikit päällä ja toisessa ääriasennossa toinen mikki ja toisessa toinen...

Mutta kolmiasentoisen ostaisin ite. Tai sitten en, ei mulla oo Stratossakaan, vaikka on vaan kaks mikkiä ;)

Tosin eihän noita tyhjiä asentoja tulis jos tosiaan oot ajatellu jotenkin blokata osan asennoista.
"Itseasiassa.. ei täälläkään juuri kenelläkään ole allekirjoitusta. Minusta tuntuu, että ne on vaan niille jotka haluaa päteä *hymiö*" -Mr.Nightcap
oiva tumpeloinen
21.09.2006 17:28:37

EMG:n sivuilta löytyy kaikki tarpeelliset kytkyt kuvitettuna. 3-way switch saa täältäkin äänen, tai sitten jättäisin kylmästi tyhjän paikan johonkin kohtaan mikkiä (tässä tapauksessa kaksi), joka toimisi killswitchinä. Jättämällä molempiin päihin pimeän paikan, voisi molempia mikkejä katkoa soiton seassa halujen mukaan.
SirElwood
21.09.2006 19:34:14
Ei kellään sattuis lojumaan 7909 regulaattoria ylimääräisenä? Tarvitsisin yhden, enkä hitossa ala tilaamaan mistään. Kotikaupungissani ei ole edes komponentteja myyvää liikettä. :(

Heitelkää pikaviestillä vaikkapa. Olisin kiitollinen.
gasser
22.09.2006 15:33:32
Ei kellään sattuis lojumaan 7909 regulaattoria ylimääräisenä? Tarvitsisin yhden, enkä hitossa ala tilaamaan mistään. Kotikaupungissani ei ole edes komponentteja myyvää liikettä. :(

Heitelkää pikaviestillä vaikkapa. Olisin kiitollinen.

Eipä löytyny, zori. Mutta sattuisko sulla olemaan jotain muuta 79xx - regua, joka ois arvoltaan abaut sinne päin? Muutama diodi lisäksi, niin saa duunattua hätäratkaisun. Ite oon joskus soveltanu tämmöistä -ei niin tyylikästä- ratkaisua, kun on pitäny äkkiä saada jotain toimimaan.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
päänahka
22.09.2006 18:38:11
eli se potikka 'vuotaa' maahan ja säätää ?virtaa?. Ainii mulla on sitte elektroniikka-asentajan paperit :-)

Potikka muodostaa jännitteenjaon. Keskimmäinen napa, eli se joka liukuu vastuspintaa pitkin, säätää jännitteenjaon suhteen. Vahvistimelle menee yhtä iso osa mikin jännitteestä, kuin keskinavan ja maan välinen resistanssi on suhteessa koko potikan resistanssiin.
Up and down, that's how energy stays alive.
rrroope
22.09.2006 19:15:27
mulla olis 7915, 7912, 7908 ja 7905, mut ei oo just tuota ysiä. eiopä taida olla noista apua? kaikki säädettävätkin regut taitaa olla positiiviselle puolelle..
gasser
22.09.2006 20:33:56
mulla olis 7915, 7912, 7908 ja 7905, mut ei oo just tuota ysiä. eiopä taida olla noista apua? kaikki säädettävätkin regut taitaa olla positiiviselle puolelle..

Tosta viisvolttisesta saa ysin. Tuolla kytkis: www.ensc.sfu.ca/reference/data-sheets/LM79XX.PDF (sivu 2 alalaita)
Pikaisesti laskeskelin, että 300 ohmin vastuksen pariksi 240 ohmia, ja ulos tulee -9v.
5 * ((300 + 240) / 300) = 9
SirElwood
22.09.2006 20:37:11 (muokattu 22.09.2006 20:37:57)
Tosta viisvolttisesta saa ysin. Tuolla kytkis: www.ensc.sfu.ca/reference/data-sheets/LM79XX.PDF (sivu 2 alalaita)
Pikaisesti laskeskelin, että 300 ohmin vastuksen pariksi 240 ohmia, ja ulos tulee -9v.
5 * ((300 + 240) / 300) = 9

Hohoo! Tattista vaan suuresti! :)

EDIT: Toisinsanoen, tuommoinen 5v löytyy kyllä.
Nöyrä
23.09.2006 09:16:50
Koska kitarakama-palstalta ei apua herunut, suuntaan kysymykseni tänne:

Voinko testailla keinokuormani ominaisuuksia transistorivahvistimella? Lähinnä tekisi mieli värkkäillä tuon kuulokeulostulon ja kaiutinsimulaatioiden parissa. Putkivahvistimeni joutuu siis huoltoon enkä ehtinyt sen kanssa kuormaa korkata, ja kuitenkin tekisi mieli näpräillä jotakin tässä odotellessa, joten mikäs sen parempaa ajanvietettä kuin ottaa keinokuorma tutuksi.

Keinokuorma on Kochin LoadBox II, impedanssi 16 ohmia. Vahvistimeni kaiutin näyttäisi olevan impedanssiltaan 8 ohmia. Kochin ohjekirjassa sanotaan, että vahvistimen ja elementin impedanssin tulee olla sama kuin LoadBoxin, mutta toisaalta vahvistimeni takana lukee että kaiuttimien impedanssi ei saa ALITTAA neljää ohmia. Eli voinko silti käyttää tätä ainakin dummy loadina, ilman tuota elementtiä? Entäs elementin kanssa?
Aki
23.09.2006 10:50:15

Kochin LoadBox II, impedanssi 16 ohmia.

Trankku antaa tuohon 16 ohmiin vain vähemmän tehoa (ja mahdollisesti hieman erilaisen soundin), mutta tuo on ihan turvallista. En sitten tiedä että onko Loadbox kummissaan jos se odottaa saavansa ulostulolleen 16 ohmin kuorman, mutta saakin 8 ohm. Mutta ilman kaiutinta uskaltaisin tuota käyttää hyvin mielin, mikäli Koch vain moisen toiminnan sallii.
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
Nöyrä
23.09.2006 11:09:35 (muokattu 23.09.2006 18:33:26)
Mutta ilman kaiutinta uskaltaisin tuota käyttää hyvin mielin, mikäli Koch vain moisen toiminnan sallii.

Urgh, eli ei ellei joku sitten tiedä paremmin. Minulla ei itselläni ole asiasta sen kummempaa tietoa kuin tuo manuaalin teksti, jossa sanottiin että vahvistimen (sekä elementtien) impedanssin tulee olla sama 16. En viitsi alkaa riskeeraamaan, pian minulla ei kohta ole putkivahvistinta eikä keinokuormaa :) Mutta edelleen, jos jollakin on tarkempaa tietoa niin ilomielin otan sellaista vastaan.
Kiitokset Akille. Arvostan.

EDIT: Sisälukutaito. Siis taisitkin tarkoittaa että mikäli kuormaa pystyy käyttämään ilman elementtiä.. jep, kyllä pystyy. Tajusin juuri kun olin viestini lähettänyt.

EDIT2: Useamman tunnin soittelin Koch ainoana kuormana eikä mitään mennyt rikki. Mikäli jotain muuta kiinnostaa tämä asia.
Haitaristi
23.09.2006 21:40:46 (muokattu 23.09.2006 21:40:58)
Terve!
Pystyykö Ruby vahvistinta käyttämään bassolla?http://www.runoffgroove.com/ruby.html
Kuullostaako hyvältä?

Kiitos!
Haitaristi/basisti
gasser
23.09.2006 22:31:20
Terve!
Pystyykö Ruby vahvistinta käyttämään bassolla?http://www.runoffgroove.com/ruby.html
Kuullostaako hyvältä?

Kiitos!

No tuolla sivuillahan oli ohjekset "bassman" - modille. Pikkuskobella todennäköisimmin prötää ja pörisee, pieree ja paukkuu jne... Bassman-modilla, isolla ja herkällä kajarilla kohtuu volalla vois pikkubompsutteluun toimiakin. kokeile pois.
whagabam
30.09.2006 17:35:32
kolvailin tuossa kasaan tommosta Musikdingin "Der Bender" tonbender kloonia ja taitoin diodin jalkoja niin sehän paksahti keskeltä kahtia koko roska....

Eli löytyyköhän vastaavia suomen Turun elektroniikkaliikkeistä hyllytavarana eli onko ne jotain erikoisuksia vai ihan normi kamaa kun ei netissä ainakaan haulla löytynyt eikä jaksais odotella kolmea viikkoa jos sieltä saksasta tilaa yhden 25sentin arvosen osan.

tungsram germanium diodi GA104 tai OA705 110V 10mA
.and on the 8th day, God created the Tele and Bassman and said, "this is the tone from which all others will come forth", and it was good! The Book of Tone
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)