Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5128 129 130 131 132421 422 423 424 425
kojones
03.02.2009 20:32:32
Mutta että, hiekkapaperi liennyt virhe..?

Oman kolvini kärjen oon aina säännöllisin väliajoin hionut puhtaalle metallipinnalle, en tiedä saako niin tehdä mutta oon kuitenkin tehnyt.
Aki
03.02.2009 22:40:31

Kolvin kärki...
Hiekkapaperilla putsasin ja toimi mutta likaantui nopeasti uudestaan, nopeammin kuin uutena.

Siinä on luultavasti ollut pinnoite joka on tuota hapettumista estänyt. Wellerin kärjet maksaa kuutisen euroa, ja niitä löytyy moneen erilaiseen varteen. Ota tavaksi ennen ja jälkeen juottamista putsata kärki kosteaan tyynyyn tai edes paperiin, pidentää kärjen käyttöikää huomattavasti.

Juotosasema saa tietysti käyttömukavuudesta aika paljon lisäpisteitä.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Pekkapoika
04.02.2009 00:33:54 (muokattu 04.02.2009 01:03:55)
E: Oho... Eipä mittään...
"Turn on, tune in, drop out"
efunkelist
04.02.2009 07:55:37

Siinä on luultavasti ollut pinnoite joka on tuota hapettumista estänyt.
Jotain tällaista ajattelin ja hinkkaamallahan se pinta on pilattu. Mutta eipä ollut vaihtoehtoja kun pääsi muovia sulamaan pintaan eikä lähteny juotossienellä.

Ota tavaksi ennen ja jälkeen juottamista putsata kärki kosteaan tyynyyn tai edes paperiin, pidentää kärjen käyttöikää huomattavasti.
Kolvitelineessä on sieni jonka kastelen aina ennen hommia ja oon käyttäny kolvia siinä aina ennen ja jälkeen ja vähän väliä kun hommia tekee. Toi vanha terä kun on pilalla niin täytyy sitä kiillotella hiekkapaperilla kunnes ostan uuden kärjen. Tai siis uuden kolvin, paremman.

Juotosasema saa tietysti käyttömukavuudesta aika paljon lisäpisteitä.
Joo ja sellanen jossa on lämpötilamittari jotta varmuudella kolvi ois tarpeeksi kuuma käyttämälleni tinalle eikä turhaan enempää.

Kiitos avusta kaikille!
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Neljä Ruuvia
04.02.2009 08:27:44
MIssä Helsingissä myydään tätä tai vastaavaa:
http://www.cyncrona.fi/news/200809/ … ctite_nopeasti_kuivuva_silikoni.htm
Credence
04.02.2009 14:46:26 (muokattu 04.02.2009 14:47:11)
Korjaa se digitekki?
Sinne voi rakentaa, mutta tarvitset hyvin pieniä potikoita ja hieman mietiskelyä kytkimen kanssa.

Korjaaminen taitaa vaatia aika lailla sähköhommiin perehtyneemmän tyypin. Ei tuo vika varmaan mikään iso ole: level ja mid potikat jos on missään muualla kun minimissä niin särinä on aivan käsittämätön.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum.
borsta
04.02.2009 18:58:28

Moro.

En saa stratostani toneja toimimaan. Mikkivalitsin ja volume toimii normaalisti, olen kolvannut kaikki varmaan kymmenen kertaa uudestaan, kuten kuvistikin varmaan näkyy että kolvausten laatu ei enään ole paras mahdollinen. Kuvia siis omissa kuvissa. Osaisiko joku viisaampi auttaa?
Aki
04.02.2009 19:09:19 (muokattu 04.02.2009 19:11:32)

En saa stratostani toneja toimimaan.

Toneille menevät piuhat on näköjään väärässä paikassa, niihin ei mene mitään.

Edit: Tarkemmin sanoen, sun pitäis vaan kytkeä mikkivalitsimen molempien kanavien "masterit" yhteen. Eli lähimpänä mikkejä oleva napa molemmilta puolilta yhteen.
borsta
04.02.2009 19:12:19

Toneille menevät piuhat on näköjään väärässä paikassa, niihin ei mene mitään.

Mitä piuhoja tarkoitat? sininistä ja punaista kiinni switchissä?

http://www.fender.com/support/diagr … er/0107400_02C/SD0107400_02CPg2.pdf

Tuon mukaan ole yrittänyt väkertää.
Puavali
04.02.2009 19:57:07
Mitä piuhoja tarkoitat? sininistä ja punaista kiinni switchissä?

http://www.fender.com/support/diagr … er/0107400_02C/SD0107400_02CPg2.pdf

Tuon mukaan ole yrittänyt väkertää.

Kuvien perusteella luulisin tonen toimivan. Onko konkka ehjä? Onko potikka ehjä?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
borsta
04.02.2009 20:06:27

Kuvien perusteella luulisin tonen toimivan. Onko konkka ehjä? Onko potikka ehjä?

Joo potikat toimii, testattu yleismittarilla. Konkasta en ole aivan varma. Tein akin ohjeiden mukaisesti ja nyt tonet toimii, mutta vaikutus kuuluu tosi vaimeana. Pitäiskö vaihtaa konkka, mulla on yks jossa luku 103 (kiinni) ja toinen 102. Jos haluaa saada mahdollisimman suuren vaikutuksen toneen mitä pitäis tehdä?
Insane Kane
04.02.2009 21:04:38
Joo potikat toimii, testattu yleismittarilla. Konkasta en ole aivan varma. Tein akin ohjeiden mukaisesti ja nyt tonet toimii, mutta vaikutus kuuluu tosi vaimeana. Pitäiskö vaihtaa konkka, mulla on yks jossa luku 103 (kiinni) ja toinen 102. Jos haluaa saada mahdollisimman suuren vaikutuksen toneen mitä pitäis tehdä?

103 on 10 nF ja 102 on 1nF. Molemmat liian pieniä sinkuille.
Kokeile 33-47nF (nanofaradi)
Pahoittelen oikeinkirjoitustani. Se johtuu humalatilastani, täh, rölö.
Aki
04.02.2009 21:27:24

103 on 10 nF ja 102 on 1nF. Molemmat liian pieniä sinkuille.
Kokeile 33-47nF (nanofaradi)

Tai 22nF. Se toimii mun makuun parhaiten.
borsta
04.02.2009 21:51:26

Kiitti avusta. Tone toimii paremmin kun mikkejä vähän laskee, käyn huomenna hakemassa muutaman konkan että voi testailla mikä sopii parhaiten. Jotain outoa kytkennässä viellä on, kun kytkin on toiseksi alimmassa asennossa tuntuu kuin tone toimisi väärinpäin, eli nolla on tone täysillä, soundi on vähän kuin wah-wah olisi puoliksi auki. Ihan jännä ja käyttökelpoinen soundi onneksi.

Eli jos oikein käsitin niin mitä isompi konkka sitä enemmän se leikkaa trebleä?
Aki
04.02.2009 22:56:57

Eli jos oikein käsitin niin mitä isompi konkka sitä enemmän se leikkaa trebleä?

Enemmänkin niin että isompi konkka leikkaa alempaa. Isompi konkka leikkaa siis jo vähän keskialuetta, jolloin äänenvoimakkuus pienenee enemmän. Pienempi konkka leikkaa vain diskanttia.
Puavali
05.02.2009 15:23:05
... Jotain outoa kytkennässä viellä on, kun kytkin on toiseksi alimmassa asennossa...

Onkohan kytkin varmasti saman mallinen kuin fenkuissa alunperin? Joskus on nuo kytkimet päässeet yllättämään, kun on ollut juuri fenkun mallinen johdotus, mutta tonet ja volat on toimineet oudosti. Mittarilla näkee miten kytkin kytkee napoja toisiinsa, sitten voikin juottaa johtoja uusiin paikkoihin...
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
efunkelist
05.02.2009 18:13:03

Enemmänkin niin että isompi konkka leikkaa alempaa. Isompi konkka leikkaa siis jo vähän keskialuetta, jolloin äänenvoimakkuus pienenee enemmän. Pienempi konkka leikkaa vain diskanttia.

eli isomman vastus-arvon omaava potikka kehiin jos haluaa leikkauksen ylettyvän syvemmälle? mulla on aktiivihumpparin tonepotikka 25kohm kuten volapotikkakin (mikin valmistajan ohjeen mukaan) ja tone on turhaakin turhempi tuossa kirveessä. voisin kokeilla siihen vaikka 1Mohm potikkaa ja jos ei tunnu hyödyttävän niin koko tone veks kitarasta.

voisi ehkä harkita: nostopotikka toneen ja sen kytkimen taakse kaksi eri arvon omaavaa konkkaa. ikäänkuin kitarassa olisi kaksi eri tone-namiskaa, yläpäitä silotteleva ja keskialueelle asti ulottuva.

ymmärsinkö oikein?
Aki
05.02.2009 18:27:14

eli isomman vastus-arvon omaava potikka kehiin jos haluaa leikkauksen ylettyvän syvemmälle?

Ei, vaan isompi konkka. Isommalla potikalla maksimiasento on vain kirkkaampi. Mutta aktiivimikkien kanssa käytetään 25 kilosia, passiivimikkien pieninkin 250K on aivan liian iso aktiiveille, jolloin vaikutusta on vain potikan viimeisessä pykälässä.

Miksi se tone on turha? Eikö vaikuta, vai meneekö soundi mälsäksi?

voisi ehkä harkita: nostopotikka toneen ja sen kytkimen taakse kaksi eri arvon omaavaa konkkaa. ikäänkuin kitarassa olisi kaksi eri tone-namiskaa, yläpäitä silotteleva ja keskialueelle asti ulottuva.

Mikäs siinä. Jotta tuosta olisi merkittävää iloa, suosittelen laittamaan toiseksi konkaksi arvoltaan kymmenesosan toisesta. Muutoin saatat päätyä käyttämään vain toista asentoa aina.
efunkelist
05.02.2009 22:47:11

Miksi se tone on turha? Eikö vaikuta, vai meneekö soundi mälsäksi?
vaikuttaa vain kärpäsen pierun verran. en nyt muista minkä arvoinen konkka siinä on...

Mikäs siinä. Jotta tuosta olisi merkittävää iloa, suosittelen laittamaan toiseksi konkaksi arvoltaan kymmenesosan toisesta. Muutoin saatat päätyä käyttämään vain toista asentoa aina.
en mä sitä kytkinta ala rakentamaan, kunhan tuli tuollainen idea mieleen. ylipäätään koko tonepotikkaa mä käytän ihan sairaan harvoin missään kitarassa. omissa tekeleissä/modauksissa mä jätän koko tonepotikan aina pois jos en pysty kuvittelemaan sitä käyttäväni edes kerran vuodessa kyseisessä kitarassa :)
kojones
07.02.2009 19:44:47 (muokattu 08.02.2009 13:09:43)
Tämä nyt ei varsinaisesti elektroniikkaan liity, mutta en omaa threadiäkään viitsi perustaa.

Eli umpinainen 2x15" bassokaappi olisi kyseessä ja tarkoitus olisi tehdä siitä refleksikaappi. Elementit Eminence Delta 15A ja Eminence Beta 15A, ovat omissa osastoissaan, joiden koko on L 72 x K 56 x S30,5cm.

Käyttöjärjestelmän vuoksi en WinISD:tä voi asentaa, ja toivonkin että joku voisi sillä tarkistella minkä kokoista refleksiaukkoa kannattaisi alkaa etupaneeliin poraamaan. Putkenkin voinen asentaa, jos moiselle on tarvetta, mieluummin pitäisi selvitä ilman. Ja tarkoituksena siis saada toistoa alemmas, soundia "pyöreämmäksi" ja kaikki tämä ilman yhden taajuusalueen isompia korostuksia.

Paljon pyydetty, pienen korvauksenkin voin antaa jos tarvetta ja vapaavalintaisen virvokkeen tarjoan ilman muuta jos törmätään.

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Löytyipä online-ohjelma, mutta muutamia kysymyksiä jäi vielä auki, teenpä oman aiheen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)