Klezberg 30.11.2008 14:59:40 | |
---|
http://teuvvo.wippiespace.com/ToneSweep.png Voitko laittaa tuon itse mallin vaikka sähköpostilla. Asentelin itse eilen tuon softan mutta en vielä opetellut käyttämään. Viimehetkellä konkka muodostaa kelan kanssa resonanssipiirin jossa tuo jakotaajuus siirtyy alemmas ja sen yhteyteen muodostuu voimakas keskitaajuuksia korostava resonanssi. Kyllähän tuo kaikenkaikkiaan vaikuttaa LC-piirin q-arvon säätämiseltä, se selittää että oikeasti tuota jyrkkyyttä voi säätää. Ai se on noinkin lähellä. No, yhtälailla, eipä siitä hupia ole. Vanhojen radioiden keski/pitkäaaltoalueen säätökonkka oli tuota luokkaa. Ilmaeristeiset ainakin olivat melkoisen kookkaita. Mutta olipa niitä taskuradioihin yms. pienikokoisempiakin. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
päänahka 30.11.2008 15:44:52 (muokattu 30.11.2008 15:45:43) | |
---|
Kiitos kuvista, Aki. Selvensi tuota hommaa hyvin. Olen itsekin huomannut tuon resonanssin myös humbuckerilla, eli tosiaan siellä ihan nollassa nousee johonkin alataajuuksille selvä korostus. Pentele kun ei tuosta PSpicesta muista enää mitään. E: Niin eihän tuo edes ollut PSpice, mutta sellainen löytyy itseltä. Up and down, that's how energy stays alive. |
Klezberg 30.11.2008 17:21:47 | |
---|
Se säätää sen leikkaustaajuuden yläpuolisten äänesten voimakkuutta. Nyt olen vähän leikkinyt noilla, niin kyllähän se rajataajuuskin noissa säätyy tonen mukana, ja se näkyy noissa sinun kuvissasikin. Tai sitten meillä on eri rajataajuuden määritelmä. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Aki 30.11.2008 18:48:41 | |
---|
Nyt olen vähän leikkinyt noilla, niin kyllähän se rajataajuuskin noissa säätyy tonen mukana, ja se näkyy noissa sinun kuvissasikin. Tai sitten meillä on eri rajataajuuden määritelmä. Säätyy ja näkyy, mutta ei siinä määrin että se olisi olennaista. Paljon vahvemmin tuossa muuttuu tuo alipäästösuotimen jyrkkyys. Jos joku tekisi järjestelmän jonka tone käyttäytyisi muutoin samalla tavalla kuin normi passiivinen mutta ilman rajataajuuden muutosta, en usko että eroa normaaliin edes kuulisi. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Klezberg 30.11.2008 19:35:43 | |
---|
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Aki 30.11.2008 21:37:11 (muokattu 30.11.2008 21:40:25) | |
---|
Itse asiassa mä en saa samanlaista käyrää kuin sinä tuosta Siinä on aika paljon asetuksia jotka voi analysoinnissa olla eri tavalla. Sulla oli pystyakselilla ilmeisesti joku ihan muu arvo kuin amplitude (mV). jyrkkyys pysyy kutakuinkin samana, siis loivana Suurin erohan tossa nimenomaan on tuon mikrofonin oman resonanssitaajuuden vaimeneminen. Eihän siellä ylätaajuuksilla juuri muutosta tapahdu. Eikös silloin juuri muutu lähinnä se jyrkkyys? Tämä menee tosin ihan semanttisten asioiden pohtimiseksi. Olennaisintahan on tehdä käyrät eriarvoisilla tonen konkilla: http://teuvvo.wippiespace.com/tone/ Tuossa siis 22nF tone täysillä, sekä tone nollilla eri arvoisilla konkilla. Pienemmällä konkalla resonanssi on ylemmillä taajuuksilla, sekä korkeampi että kapeampi. Paitsi tietysti hyvin pienillä konkilla konkan resonanssi vain hieman voimistaa mikin omaa resistanssia. Tuo potikan toisessa päässä syntyvä resonanssi häviää kun ottaa tuon lisäpiirin pois lähtöpuolelta. Lähti vahingossa tuo kaapelin vaikutuskin tosin. Se lisäpiiri oli juuri kaapelin ja kitaravahvistimen sisääntulon vaikutukset. Ne on aika olennaisia. Edit:Tavallaanhan tuo alipäästön rajataajuus muuttuu juuri sitä konkkaa vaihtamalla, eli mikin ominaisresonanssi vaan siirtyy alaspäin. Resonanssi tosin muuttaa kokoa sen verran rajusti ettei tuota voi mielestäni pelkkänä rajataajuuden muuttumisena pitää. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Klezberg 30.11.2008 21:44:48 | |
---|
Siinä on aika paljon asetuksia jotka voi analysoinnissa olla eri tavalla. Sulla oli pystyakselilla ilmeisesti joku ihan muu arvo kuin amplitude (mV). dB. Kun olen tottunut suotimista katsomaan -3 dB:n pisteen ja jyrkkyyden. Olennaisintahan on tehdä käyrät eriarvoisilla tonen konkilla: http://teuvvo.wippiespace.com/tone/ Se on selvä että konkan vaihdolla saa resonanssin eri paikkaan. Mistä tulee mieleen että mulla on melkein aina tone täysillä (10), ei juuri koskaan nollilla eli tuo resonanssi on kokematta. Pitääkin kokeilla. Se lisäpiiri oli juuri kaapelin ja kitaravahvistimen sisääntulon vaikutukset. Ne on aika olennaisia. Joo se kaapelin resistanssi ja kapasitanssi. Mutta sulla oli sinä ilmeisesti jokin treble bleeder mukana? kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Aki 30.11.2008 21:58:05 | |
---|
Se on selvä että konkan vaihdolla saa resonanssin eri paikkaan. On, mutta noissa kuvissa havainnollistuu aika hyvin se miten iso ero on siinä että on normi tone, tai sitten jos olisi kiertokytkimessä erikokoisia konkkia. Mutta sulla oli sinä ilmeisesti jokin treble bleeder mukana? Joo, tein ton koko kytkiksen treble-bleedin suunnittelua varten. Mutta sehän ei volan täysillä ollessa vaikuta mitään. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Klezberg 30.11.2008 22:04:37 (muokattu 01.12.2008 12:24:08) | |
---|
Joo, tein ton koko kytkiksen treble-bleedin suunnittelua varten. Mutta sehän ei volan täysillä ollessa vaikuta mitään. Ihan totta. Eli tuo ylempänä oleva resonanssi johtuukin sitten kaapelin kapasitanssista, kun tone on täysillä (10) eikä enää vaimenna. EDIT: Tää olikin aika valaiseva huomio. Selittää miksi kaapelilla olisi merkitystä, tosin en osaa sanoa onko tuo resonanssi soundillisesti hyvä vai paha. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
dbv 01.12.2008 12:10:31 | |
---|
Tuo Klezbergin versio näyttäisi huomattavasti todellisemmalta suodinpiirin käyrältä kuin Akin. Siinä huomaa juurikin potikan resistanssin muuttumisen, mikä muuttaa Q arvoa, jyrkkyyden pysyessä vakiona suodinpiirien määrän (ja tietysti tyypin) määräämänä. Kaikenkaikkiaan mielenkiintoista settiä, kiitos molemmille herroille. |
Aki 01.12.2008 13:06:10 | |
---|
Tuo Klezbergin versio näyttäisi huomattavasti todellisemmalta suodinpiirin käyrältä kuin Akin. Siinä tosin ei näy mikrofonin omaa resonanssitaajuutta, jonka huomioonottaminen on mulle monessa tilanteessa ollut tarpeen. Mun lähettämät käyrät kuvaavat siis koko passiivijärjestelmän taajuustoistoa eikä yksittäisen suotimen muutosta. Suuntaa-antavasti tietysti vain. mikä muuttaa Q arvoa, jyrkkyyden pysyessä vakiona En ihan seuraa sillä itse ajattelen Q-arvon juuri jyrkkyytenä. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Klezberg 01.12.2008 13:29:43 (muokattu 01.12.2008 13:32:10) | |
---|
Siinä tosin ei näy mikrofonin omaa resonanssitaajuutta, jonka huomioonottaminen on mulle monessa tilanteessa ollut tarpeen. Mitä tarkoitat mikrofonin omalla resonanssitaajuudella? Onko sulla mallissa mukana jokin mikrofonin oma kapasitanssi? Se selittää kyllä jotakin. Muutenhan mulla näkyy mikin ja tonekonkan resonanssi ja ykkösmallissa myös mikin ja kaapelin aiheuttama resonanssi siellä ylempänä. En ihan seuraa sillä itse ajattelen Q-arvon juuri jyrkkyytenä. Kyllähän tuossa minun käppyrässäni jyrkkyys muuttuukin pienillä tonen arvoilla, kunnes Q on niin huono että suodin näkyy RC-piirinä. Mutta mulla kaikki käyrät on loivempia. Meidän mallien ero tuntuu siltä, että Akilla on parempi Q-arvo. Oliskohan mikin resistanssissa eroa? kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
wilo 01.12.2008 14:51:52 | |
---|
Kyllähän tuossa minun käppyrässäni jyrkkyys muuttuukin pienillä tonen arvoilla, kunnes Q on niin huono että suodin näkyy RC-piirinä. Mutta mulla kaikki käyrät on loivempia. Meidän mallien ero tuntuu siltä, että Akilla on parempi Q-arvo. Oliskohan mikin resistanssissa eroa? Moro! Mielenkiintonen keskustelu teillä, muakin kiinnostaa varsinkin nää kitaran elektroniikkahommat. Mitäs tarkotat tuolla Q:n paremmuudella? Oon oppinu, että Q on joko suuri tai pieni; hyvyydellä ei oo sen kanssa tekemistä. Ville |
päänahka 01.12.2008 15:13:50 (muokattu 01.12.2008 15:17:34) | |
---|
Moro! Mielenkiintonen keskustelu teillä, muakin kiinnostaa varsinkin nää kitaran elektroniikkahommat. Mitäs tarkotat tuolla Q:n paremmuudella? Oon oppinu, että Q on joko suuri tai pieni; hyvyydellä ei oo sen kanssa tekemistä. Ville Q on resonanssipiirin ns. hyvyysluku, ehkä tässä tarkoitettiin sitä. Eli sehän meinaa käytännössä resonanssipiikin korkeutta jaettuna sen leveydellä. E: Jaa, ei se korkeus kai siihen kuulukaan. No resonanssitaajuus per kaistanleveys sitten. Up and down, that's how energy stays alive. |
Klezberg 01.12.2008 15:54:27 | |
---|
Mitäs tarkotat tuolla Q:n paremmuudella? Oon oppinu, että Q on joko suuri tai pieni; hyvyydellä ei oo sen kanssa tekemistä. Tarkoitin paremmalla isompaa Q:ta. Q:han pienenee kun piirissä on häviöitä, joten jotenkin on tarttunut tuo huono/hyvä -akseli tähän, vaikka tarkoituksesta tosiaan riippuu mikä Q oikea. No, tulihan tuo "hyvyysluku" tuossa joltakin. Mä en enää voi muistaa mistä nämä termit on tarttuneet päähän joskus 70-luvulla. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Klezberg 01.12.2008 15:58:35 | |
---|
E: Jaa, ei se korkeus kai siihen kuulukaan. Nouseehan se korkeus kun Q kasvaa. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Zeeboo 01.12.2008 16:18:51 | |
---|
Nouseehan se korkeus kun Q kasvaa. Mielenkiintoinen keskustelu! Tuosta Q:sta: Eikös (resonanssi)piirin Q-arvo ilmaise piirin häviöitä, eli kelan resistiivisen komponentin ja konkan "vuotovastuksen" vaikutusta jännitteen & virran todelliseen vaihesiirtoon ja sitä kautta piirin kaistaleveyteen tai signaalin vaimentumiseen resonanssitaajuuden ylä-/alapuolella dB/okt. Passiivipiireissä Q-arvon ei pitäisi vaikuttaa "korkeuteen" vaan "jyrkkyyteen". Tuo "hyvyys-luku" oli yleisessä käytössä silloin kun aloitin elektroniikan opiskelun/ harrastamisen. Ihan hyvä nimitys, vaikka ei yksiselitteinen olekaan. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
päänahka 01.12.2008 16:22:16 | |
---|
Mielenkiintoinen keskustelu! Tuosta Q:sta: Eikös (resonanssi)piirin Q-arvo ilmaise piirin häviöitä, eli kelan resistiivisen komponentin ja konkan "vuotovastuksen" vaikutusta jännitteen & virran todelliseen vaihesiirtoon ja sitä kautta piirin kaistaleveyteen tai signaalin vaimentumiseen resonanssitaajuuden ylä-/alapuolella dB/okt. Passiivipiireissä Q-arvon ei pitäisi vaikuttaa "korkeuteen" vaan "jyrkkyyteen". Tuo "hyvyys-luku" oli yleisessä käytössä silloin kun aloitin elektroniikan opiskelun/ harrastamisen. Ihan hyvä nimitys, vaikka ei yksiselitteinen olekaan. Sitä se tarkoittaa juu. Ei tosiaan vaikuta korkeuteen, vaan se on resonanssitaajuuden ja kaistanleveyden suhde. Toinen ilmaisutapa on X/R, eli reaktanssin suhde resistanssiin. Up and down, that's how energy stays alive. |
Klezberg 01.12.2008 16:30:07 (muokattu 01.12.2008 16:57:19) | |
---|
Passiivipiireissä Q-arvon ei pitäisi vaikuttaa "korkeuteen" vaan "jyrkkyyteen". No on sillä tietty vaikutus korkeuteen kun puhutaan resonanssipiiristä, kts. vaikka tuolta kohdasta Circuit Q löytyvä käppyrä http://www.crystal-radio.eu/enlckring.htm EDIT: Kiista taitaakin olla semanttinen, riippuen siitä mikä valitaan referenssipisteeksi voidaan puhua korkeudesta tai jyrkkyydestä. EDIT2: Ja vaikka resonanssipiiri on passiivinen, jännite voi oikeasti kasvaa resonanssikohdan tienoilla impedanssin kasvaessa. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
Zeeboo 01.12.2008 17:07:26 (muokattu 01.12.2008 17:08:10) | |
---|
No on sillä tietty vaikutus korkeuteen kun puhutaan resonanssipiiristä... Joo, tuli ittelläkin nuo vastaanotin etc kaistasuotimet mieleen tuon edellisen lähettämisen jälkeen. Onhan se niin, että häviöt syövät jännitettä... EDIT: Kiista taitaakin olla semanttinen, riippuen siitä mikä valitaan referenssipisteeksi voidaan puhua korkeudesta tai jyrkkyydestä. Ajattelin nimenomaan dB/okt vinkkelistä yli-/alipäästösuotimilla, eli referenssinä oli "korkeus". "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |