McNulty 31.10.2008 01:38:05 | |
---|
Hei, pikainen kysymys. Miulla onpi palacaster-Teleen tulossa DiMarzio Twang Kingit ja potikat ovat kumpainenkin 500K. Mikähän konkka ois fiksuin, jottei Telestä tule liian kirkassoundinen. Twang Kingit kun ovat valmiiksi jo twängäävät ja hyvällä tavalla "kolisevat". Ilmeisesti suurempia arvoja pitäisi suosia konkan kohdalla... Pientä avustusta siis kaivataan. Thänks! Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |
Aki 31.10.2008 02:05:46 | |
---|
Mikähän konkka ois fiksuin, jottei Telestä tule liian kirkassoundinen. 22nF, 33nF ja 47nF ovat käytännössä ne vaihtoehdot. Väitän ettet huomaa noiden eroa tonen ollessa täysillä. Tonea vähennettäessä 47nF konkka leikkaa myös keskialueita, mutta 22nF kohdistaa leikkauksen paremmin juuri diskantteihin. 22nF tonella saa mun mielestä soundia pehmennettyä kivemmin, 47nF tonella jäljelle jää vain botne. Noinniinkuin kärjistettynä. 22nF tone nollilla tulee väliasennosta vekkuli sellanen wahi puolimatkassa -soundi. Mutta hanki hyvä ihminen kaikki ja kokeile mistä tykkäät. Maksavat alle 0,20€/kpl. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
McNulty 31.10.2008 02:14:35 | |
---|
22nF, 33nF ja 47nF ovat käytännössä ne vaihtoehdot. Väitän ettet huomaa noiden eroa tonen ollessa täysillä. Tonea vähennettäessä 47nF konkka leikkaa myös keskialueita, mutta 22nF kohdistaa leikkauksen paremmin juuri diskantteihin. 22nF tonella saa mun mielestä soundia pehmennettyä kivemmin, 47nF tonella jäljelle jää vain botne. Noinniinkuin kärjistettynä. 22nF tone nollilla tulee väliasennosta vekkuli sellanen wahi puolimatkassa -soundi. Mutta hanki hyvä ihminen kaikki ja kokeile mistä tykkäät. Maksavat alle 0,20€/kpl. Jeespoks... näin tein. Pistin UralTonelta useita erilaisia tulemaan. Samalla otin kangaspäällysteistä piuhaa johdotuksia yms. varten. Jälleen kerran UT:n webshop pelastaa! :) Pitänee ensi viikolla alkaa kolvailemaan ja testailemaan. Danke schön! Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |
fox 31.10.2008 02:17:32 | |
---|
Mutta hanki hyvä ihminen kaikki ja kokeile mistä tykkäät. Maksavat alle 0,20€/kpl. Juurikin noi. Kannattaa tosiaan ostaa koko paletti, että voi sovittaa sen mikä on omaan korvaan se paras. Ite ostaisin saman tien jo 15 nanosta alkaen, ja päättyen jonnekin wanhan Broadcasterin 100 nF:n (tai samantien aina220 nF asti, kun tuo *crusher viimeks nähdessä suunnitteli Varitonen pykäämistä...) Nuo kaks viimeistä arvoa on kyllä likimain "julmia", leikkautuu kyllä treblet... |
fox 31.10.2008 02:18:51 | |
---|
Jeespoks... näin tein. Mississippi Queenit DC Stankussa on hyvät, muuten... ;) |
tilujätkä 01.11.2008 18:07:08 (muokattu 01.11.2008 18:09:56) | |
---|
Tilasin sp-elektroniikasta tommosen tankomagneetin jonka mitat ovat 5x9x60mm. Magnetointi tässä on noilla leveämmillä pinnoilla. Voinko tehdä tästä magneetista humbuckerin laittamalla suorakaidemagneetin pystyyn ja jotkut teräs/rauta levyt leveisiin tahkoihin kiinni? Mun käsityksen mukaan silloin toiseen kelaan tulee N ja toiseen S. Ja jos käämin molempiin keloihin ~6k resistanssiin asti lankaa, niin vastaako sen ulostulo sitten ~12k resistanssilla olevaa yksikelaista? Edit: vai teenkö tästä sittenkin vain p90 mikin tallamikiksi ;) |
tommiot 05.11.2008 11:01:11 (muokattu 05.11.2008 14:24:37) | |
---|
Phase 90 (Tonepadin layout http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=42) ei toimi. Korostaa yläpäitä efektin ollessa päällä. IC2:n b-ulostulo päästää ulos pelkkää sihinää kun ulostaa signaalin siitäkohtaa kitaravahvistimeen. Samoin 3a. 3b:n ulostulo kuitenkin kuulostaa kitaralta. 2b:n sisääntulo ei sihise. Pystyykö tältä pohjalta sanomaan mitään? EDIT: ARRRRGGHH. Mulla oli paperilla vanha leiska ja olin vaan siitä sokeena kasannu... Fuck. Fetit oli siinä nurinpäin. |
jra 05.11.2008 20:14:56 (muokattu 05.11.2008 20:16:43) | |
---|
Alla olevan kuvan mukaisen putkivahvistimen master-volymin kytkennästä olisi kysymys. Eli kyseessä on Epin Valve Special, josta on Digi-osa ohitettu. Master vola toimii hyvin välillä 8-10, mutta pienemmällä demppaa turhan paljon yläpäätä. Tuossa schemassa olevasta Masterin kytkentä eroaa nyt sen verran että 1M Vol-potikan (VR6) keskinastan ja C6:n välissä on 0,01uF Orange Drop ja sen C6:n puoleisesta jalasta 820Ohm vastus maahan. (Hieman noloa, mutta en muista miksi olen tuon noin muuttanut viime keväänä.) Miten tuon tyyppinen master vol kannattaisi toteuttaa, jotta säätö toimisi mahdolllisimman tasaisesti taajuuksien osalta ja olisi mahdollisimman transparentti? Schema ilman dsp-osaa: http://img148.imageshack.us/img148/4236/valvespecialschemadspohom5.gif Toinen kysymys on tuon kytkennän tone osasta (treb, mid, bass). Olisiko tuossa jotain muutettavaa? Nyt toimii kyllä ihan ok, eli säädöillä on vaikutusta, mutta oliko niin että soundin kannalta olisi parempi ettei esim. treble-potikka (VR2) olisi singnaalitiellä? Schema ei enää pidä täysin paikkaansa useimpien kondensaattoreiden ja vastusten arvojen suhteen, mutta tone-osa on kuten kuvassa. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
SirElwood 05.11.2008 20:44:35 (muokattu 05.11.2008 20:44:47) | |
---|
Tuohan on ihan suora kopio "Marshall" tonestacista. Otappa se R17 pois. Tai siis laita hyppylanka sen yli. Voit myös koittaa josko 500k logaritminen potikka toimisi paremmin tuossa volumea. |
Aki 05.11.2008 23:49:02 | |
---|
Master vola toimii hyvin välillä 8-10, mutta pienemmällä demppaa turhan paljon yläpäätä. Eikös jossain Fenderin vehkeissä brightness-kytkin pelkästään kytke konkan volapotikan ohi? Tällöin brightness ei siis tekisi mitään kun vola on täysillä. Jollain tuollaisella treble-bleed -johdannaisella varmasti saa apua jonsei tuon R17:n poistaminen auta. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
jra 06.11.2008 00:09:45 | |
---|
Eikös jossain Fenderin vehkeissä brightness-kytkin pelkästään kytke konkan volapotikan ohi? Tällöin brightness ei siis tekisi mitään kun vola on täysillä. Jollain tuollaisella treble-bleed -johdannaisella varmasti saa apua jonsei tuon R17:n poistaminen auta. Tarkistin ja olenkin aikaisemmin jo tuon R17:n ohittanut samalla kun vedin hyppylangan treblestä masteriin ohi dsp-osan. Pitääpä miettiä tuota treble bleediä tai Sir Elwoodin ehdottamaa 500k log -potikkaa. En tiedä saiko tuosta ed. viestissä mun kuvailemasta master volan konkka-/vastushässäkästä (joka ei näy schmassa) mitään selvää, mutta mitähän sillä on mahdollisesti haettu? Yritin etsiä minkä modin mukaan tuon muutoksen olen keväällä tehnyt, mutta en tähän hätään löytänyt. Pitää vielä etsiä ja päivittää schema ajantasalle, kun reilu viikko sitten sain hehkut ja sitä myötä vahvarin taas puolen vuoden jälkeen toimimaan. Olen samalla vetänyt joitain hieman pcb:llä epäilyttävästi toteutettuja vetoja p2p, ei ainakaan ole haitannut. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
chaliou 09.11.2008 23:03:47 | |
---|
Osaiskohan joku heittää neuvoa, että onko vahvistimen jousikaiusta mahdollista tehdä pedaaliversio tai muuten vaan "standalone"-versio. Siis että sais sen kaiun pelittämään ilman kyseistä vahvistinta. Kyseessä ois tollanen Accutronicsin 8BB2C1B, joka päällisin puolin näyttää melko simppeliltä laitteelta. Rca piuhalla sisäänmeno ja ulostulo. Kaikki vehkeen hienoudet taitaakin sitten olla tuolla vahvistimen elektroniikkasokkeloissa... Jos joku osaa kertoa asiasta lisää tai laittaa vaikka linkin, josta asiasta sais lisää tietoa, oisin erittäin kiitollinen. |
SirElwood 10.11.2008 00:10:13 | |
---|
Jos joku osaa kertoa asiasta lisää tai laittaa vaikka linkin, josta asiasta sais lisää tietoa, oisin erittäin kiitollinen. Joo, tuo tankki vaatii jonninverran elektroniikkaa toimiakseen. Tässä yksi mahdollisuus: http://www.generalguitargadgets.com … p;task=view&id=43&Itemid=26 mutta en ole varma kuinka hyvin tuo sinun tankki tuohon sopii. Nuo itse tankit ei kuitenkaan ole kalliita, noin 30-40 euroa mallista vähän riippuen, joten ainakaan se ei lie budjettia käsistä räjäytä. |
-HaTe- 11.11.2008 14:18:44 | |
---|
Marmattelin tästä samasta asiasta elektroniikka huoneessa, kun en vastausta saanun ajattelin postata sen myös tänne. Eli kyse on siitä että omavalmiste basso on valmistumassa ja tarkotus olisi laittaa siihen Bartolinin MV5CBC mikki ja sille aktiivinen etunen. Etusen päätin kasata itse. Scheman löytin netistä, mutta se herätti mielessäni pari kysymystä, toivottavasti joku osaisi auttaa... "Onko tuo ntmb-piiri sellainen että se toimii sellaisenaan bassossa? Vai tarviiko siihen vielä esim. ntmb-3 piirin, niin kuin tässä kuvassa on näytetty? ( http://www.bartolini.net/instructions/electronics/ntmb/ntmb.htm) Harmaita hiuksia aiheuttaa tällä hetkellä "blend" -potikan käyttö yhdessä kaksi kelaisessa mikissä, sekä nuo "grey, orange ja viol" merkinnät schemassa. ( http://www.aijaa.com/v.php?i=3061711.jpg ) Vaikuttaako blendi käytännössä mitenkään ääneen vai tuleeko siitä pelkkä stressilelu? Mitä nuihin grey, orange ja viol kohtiin tulee? Miten mikki ja jakki laitetaan kiinni tuohon piiriin? Jos joku jaksaisi vaikka paintilla piirtää sen tuohon schemaan niin olisin kyllä todella kiitollinen. Ja vielä sen verran että voiko tuon MID-potikan push-pull toiminnon toteuttaa erillisellä kytkimellä? Kytkeytyykö koko C7:n lanka kokonaan pois potikasta kun potikkaa painetaan/vedetään" "Soolon ei tarvitse kuulostaa hyvältä. Pääasia on että siinä on paljon nuotteja" |
Pitkavirta 11.11.2008 20:05:32 (muokattu 12.11.2008 10:57:48) | |
---|
oon vaihtamassa vanhaan casiotone MT-200:een virtajakkia, mut vehkeestä tulee ulos myös maapiuha (joka on ollu vaan ilmeisesti vanhan muovisen jakin ruuvissa kiinni). mihin mä kytken sen? edit. kukkuu, ratkasinkin ongelman ihan nuinniinku kokeilemalla. ei se mikään maapiuha ole :D |
Aki 12.11.2008 02:17:17 | |
---|
Hatella oli aika paljon paneutumista vaativia kysymyksiä, mutta vastaan näihin mihin tulee tietoa apt hyllyltä. Vaikuttaako blendi käytännössä mitenkään ääneen Kyllä vaikuttaa. Potikan keskiasennossa kun molemmat mikit (tai kelat) on yhtä lujalla, mikkien kanssa jää useiden kymmenien kohmien sarjaresistanssi. Tämä tekee soundista hiljaisemman, mutta ennen kaikkea tummemman ja vähempiätäkkisen. Vähän kuin jos passiivimikkien vola olis kasilla eikä täysillä. Omassa bassossani balance-potikka on nostopotikka, joka nostosta riippuen toimii jommankumman mikin volumeleikkurina. Toimii hyvin. Ja vielä sen verran että voiko tuon MID-potikan push-pull toiminnon toteuttaa erillisellä kytkimellä? Kaikki push-pullit voi toteuttaa erillisellä kytkimellä, mutta mikäli push-pull potikka on piirilevyssä kiinni, homma saattaa olla vähän työläs. Mikäli ymmärsin oikein, kytkin vain oikosulkee tuon C7:n. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
Aki 12.11.2008 02:24:55 | |
---|
Ai mutta, kysynkin itse myös. General Guitar Gadgetsin Orange Squeezer -niminen kompressori toimii ihanasti, mutta säröytyy aktiivibassolla jos kompressio on vain miedoilla säädöillä. Ajattelin rakentaa kompressoriin "pad"-kytkimen. Pitäiskö kytkimen suurentaa R2:sta vaiko pienentää R8:a? http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_osq_sc.pdf"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
gasser 12.11.2008 05:49:17 | |
---|
Ai mutta, kysynkin itse myös. General Guitar Gadgetsin Orange Squeezer -niminen kompressori toimii ihanasti, mutta säröytyy aktiivibassolla jos kompressio on vain miedoilla säädöillä. Ajattelin rakentaa kompressoriin "pad"-kytkimen. Pitäiskö kytkimen suurentaa R2:sta vaiko pienentää R8:a? http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_osq_sc.pdf R2:sta kasvattamalla ei oparin toimintapiste heilahtele, toisin kuin R8:a muuttamalla. Mikäli homma on niin kuin epäilen, että opari särkee, niin muokkasin sen gainia pienemmäksi. Eli R9 pienemmäksi ja/tai R10 isommaksi. -?- |
Insane Kane 12.11.2008 10:22:13 | |
---|
Jep, R9 180k-200 niin pitäs säröt kaikota. |
saastara 12.11.2008 12:13:25 | |
---|
Heräsi tässä kysymys mieleeni, kun olen noiden elektroniikkakolvausten kanssa hivenen avuton tapaus. Vaihdatin guitaraan SSH-mikit satulanvaihdon ja huollon ohessa, mutta epähuomiossa unohdin vinkata, että push/pull-potikan puolittaessa tallahumpparin, soisin ulomman kelan jäävän päälle, ei sisemmän.. Noh, luonnolisestihan huoltosepe kolvasi sen sitten juuri toiste päin. Oma kämmi, sen siitä saa.. Mutta siis onkos tuo kelan vaihto juuri niinkin yksinkertainen operaatio kun sen toivonkin olevan, elikkäs vaihdetaan vaan päittäin puolittavalle potikalle menevät piuhat? Ei se koko vaan se tekniikka, ei se tekniikka vaan se voima. |