Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5109 110 111 112 113421 422 423 424 425
Aki
08.10.2008 02:56:16

Harpist, tilanteesi tosiaan on harvinainen. Mulla on joskus juotatettu kaiutinkaapelit samankaltaista, täysin epästandardia käyttöä varten. Ei mitään muistikuvaa miten ne oli kytketty.

Tiedä sitten olisko tuossa ajateltu että tavallinen plugi-xlr instrumenttipiuha ei tuottaisi mitään ääntä, vaan vain spesiaali kajaripiuha saisi kunniakseen kantaa tuon käyttämät virrat. Aika absurdia kyllä olisi moinen.

Mikäli meinaat itse tuota mööpeliä käyttää, sulla luultavasti on siihen sopivat kaiutinpiuhat. Mittaa/vilkaise niistä vielä varmistukseksi notta mitä napoja ovat käyttäneet.

Ps. Se konkka/vastus-suojaus taitaa olla nimeltään jakosuodin.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
harpist
08.10.2008 04:43:13
Tiedä sitten olisko tuossa ajateltu että tavallinen plugi-xlr instrumenttipiuha ei tuottaisi mitään ääntä, vaan vain spesiaali kajaripiuha saisi kunniakseen kantaa tuon käyttämät virrat. Aika absurdia kyllä olisi moinen.

Neljä tuntia netin ääressä ja ..... olen päätynyt samaan lopputulokseen. Koko aikana löysin vain yhden viittauksen kyseiseen ongelmaan - jenkkilässä joku askaroi saman probleeman kanssa.

Tuosta jenkkien topicista sain irti sen verran, että tosiaan, tavalliset balansoimattomat ( line ) mikrofonikaapelit eivät saisi toimia kyseisessä kytkennässä. Tätä varten on olemassa omat vahvemmat kaiutinkaapelit jotka ovat kytketty ilmeisesti eri tavoin. Täytynee mennä ajanlaskussa jonkin verran taaksepäin ..... ymmärtääkseen koko homman.

Yksi keskusteluun osallistuneista oli purkanut tällaisen oman kaapelinsa ja todennut XLR:n sisällä pinnin 3 olevan pol+ ja pinnin 1 pol- . Pinni 1 ja 2 olivat vielä yhdistetty liittimen sisällä karvalla. ( Nyt taitaa olla liian myöhä pohtia, miten kyseinen kaapeli reagoi vastaavasti mikrofonin kanssa - tuleeko vahinkoa ? )

Mikäli meinaat itse tuota mööpeliä käyttää, sulla luultavasti on siihen sopivat kaiutinpiuhat. Mittaa/vilkaise niistä vielä varmistukseksi notta mitä napoja ovat käyttäneet.

Ongelma olisi ollut helppo ratkaista jos käytettävissä olisi ollut asianmukaiset piuhat. Niitä en monitorien runkojen mukana valitettavasti saanut ja tuo XLR liitin passiivimonitoreissa oli aikamoinen yllätys. ( Aktiivikaapeissahan noita XLR:iä on näkynyt - silloinhan kytkentä sallinee / hyväksyy mikkikaapelin )

Mutta viittaan tuohon kertomaani nettilöytöön. Onneksi joku oli ollut niin fiksu, että oli purkanut tuollaisen "tehdastekoisen" kaapelin. Saan kolvattua nuo bassoämyrit paikalle ja tehtyä vaikka itse nuo kaapelit - saattaa olla nimittäin vaikeampi rasti löytää niitä mistään musiikkiliikkeistä.

Näissä monitoreissa on siis oikeaoppisesti kytketty XLR:n pinnit 3 ja 1 kaiutinelementeille - nyt tiedän siis tuon "polaritynkin" - eli pinni 3 punaiseen :)

Se miksi tässä jaksaa edelleen askaroida aiheen kanssa, johtunee yksistään siitä - että monitorit ovat fiksusti suuniteltu ja ne saa perhoslukoilla roudauksen ajaksi vastakkain kiinni - avot ! Liittimiä en viitsi lähteä vaihtamaan - sen verran hienosti on niiteillä kiinnitetty etukanteen.

Ps. Se konkka/vastus-suojaus taitaa olla nimeltään jakosuodin.

Niihän se varmasti on - tehty suoraan niihin tweedereiden korviin. Ei siitä kytkennästä kyllä selvää ota mutta paljasti millä puolella pol- korvat avat.

Jos jollakin on vielä aiheeseen liittyvää infoa - tai jopa tarkennusta em. tekstin tietoihin - kiitollinen olisin kommenteista.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Lead_Zeppelin
08.10.2008 10:18:25
Ajattelin asentaa voxiini Kuristimen. Malli on AC15CC.

Mercury magneticsin sivuilta suositellan 10H--100mA kuristinta. Mielummin kuitenkin hankkisin kuristimeni suomesta ja ajattelin tilata sen uraltonelta. Kelpaako Seuraava hammondi? http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1670

Tai jos ei niin voisiki joku kertoa mimmonen hammondi olisi hyvä?

Kiitos.
The first time somebody calls you a horse, You call him a jerk. The second time he calls you a horse, You punch him at the nose. The third time he calls you a horse, well, Then perhaps it is time to go shopping for a saddle.
tilujätkä
09.10.2008 13:29:31
Pystynkö ottamaan Uraltone Jr. :n verkkomuuntajan 6,5v tai 5v korvakkeista virtaa 3 superkirkkaalle ledille sopivalla diodisillalla ja vastuksilla? Miten se sitten käytännössä tapahtuu?
SirElwood
09.10.2008 17:59:38
Pystynkö ottamaan Uraltone Jr. :n verkkomuuntajan 6,5v tai 5v korvakkeista virtaa 3 superkirkkaalle ledille sopivalla diodisillalla ja vastuksilla? Miten se sitten käytännössä tapahtuu?

Vaikka näin: http://tg-music.com/Kuva%207.png
Zeeboo
09.10.2008 19:21:53 (muokattu 09.10.2008 19:22:20)

Mä en saanut kuin noin 5,5mA virran noille LEDeille. Laskin 2,2V kynnyksillä & tasuriin häviävällä 1,4V:llä. Pitäisikö tuon vastuksen olla pienempi kuin 220 Ohm, että palaisi kirkkaammin? Esim 100 Ohm?

Tosin, ei tämä olis eka kerta kun mulla ajatus pätkisi...
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
Zeeboo
09.10.2008 19:32:03
Ajattelin asentaa voxiini Kuristimen. Malli on AC15CC.

Mercury magneticsin sivuilta suositellan 10H--100mA kuristinta. Mielummin kuitenkin hankkisin kuristimeni suomesta ja ajattelin tilata sen uraltonelta. Kelpaako Seuraava hammondi? http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1670

Tai jos ei niin voisiki joku kertoa mimmonen hammondi olisi hyvä?

Kiitos.

AC15 päätteellä anodijännitteet on jotain 350V paikkeila ja tuolle luvataan max jännitteeksi 400V. Pitäis piisata.

Tuossa on sitten isompi jännitekestoisuus, eikä hintakaan pompsahda...
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=835
SirElwood
09.10.2008 21:29:46
Mä en saanut kuin noin 5,5mA virran noille LEDeille. Laskin 2,2V kynnyksillä & tasuriin häviävällä 1,4V:llä. Pitäisikö tuon vastuksen olla pienempi kuin 220 Ohm, että palaisi kirkkaammin? Esim 100 Ohm?

Tosin, ei tämä olis eka kerta kun mulla ajatus pätkisi...

Voi ihan hyvin olla pienempi. Minä taisin saada jotakuinkin 150 laskutulokseksi, mutta noita ledejä kun on niin turkasen montaa sorttia, on melkein parempi ottaa vähän varmemman päälle... =P
tilujätkä
10.10.2008 09:08:18

muchos gracias! tää selvensi tän selväksi kuin pläkki.
SirElwood
10.10.2008 11:57:04
muchos gracias! tää selvensi tän selväksi kuin pläkki.

Päivitin kuvaa senverran, että laitoin siihen yhden suotoelkon mukaan. Kannattaa semmoinen tuohon vielä laittaa.
Minushuman
10.10.2008 20:52:37
Mulla on 2 kitaraa jossa on molemmissa samat mikit, EMG 81/85. Gibson ja Dean. Mistähän tossa Deanissa kannattaisi alkaa etsimään vikaa, kun se puhtailla saundeilla kuulostaa miltei siltä kuin olisi joku fuzz päällä. Säröllä sitä ei tietysti niin huomaa, mutta tuskin noi EMG:t ihan "huonoja" on puhtaiden saundien suhteen. Gibsonissa on volat täysillä pientä muroutumista, muttei mitään tollaisia fuzz saundeja. Siellä varmaan joku karva koskee johonkin mihin ei sais. Jakkia on tullut irroiteltua ja kolvattua piuhoja uudelleen. Parempaan suuntaan meni, muttei korjaantunut. Siis aluksihan siellä oli (tehtaan jäljiltä) jakissa yksi kylmäjuotos ja toinen piuha hädin tuskin kiinni. Kolmas sentään oli ok. Joo olis kannattanut aikoinaan viedä takuuhuoltoon, mutta aattelin, että se on siellä viikkokaupalla niin en raaskinut. Nyt sitten ihmetellään ite.
"Darkest motherf****r on the planet - Just so close to death I know I am it."
fox
10.10.2008 21:03:31

Mulla on 2 kitaraa jossa on molemmissa samat mikit, EMG 81/85. Gibson ja Dean. Mistähän tossa Deanissa kannattaisi alkaa etsimään vikaa

Ihan ensimmäiseksi kuitenkin:vaihda se patteri siellä. Jos se on aiemmin toiminut "ihan OK" niin yleensä kannattaa noissa aktiiveissa se patsku vaihtaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Minushuman
10.10.2008 21:28:14
^
Joo patterin vaihdolla aloitin. Ei mitn vaikutusta. Kaupasta kannon jälkeen toinen homma kielien vaihdon jälkeen oli patterin vaihto. Lähinnä sen takia, että tietäisin varmasti mikä patteri siellä on ja minkä ikäinen.
Aki
11.10.2008 02:09:39

^
Johdot on nykyään niissä EMG:n mikeissä sellasilla rimpuloilla liittimillä. Ne on mahdollisesti löystyneet. Myös juotosten suhteen saattaa olla tarkastamista, sekä siinä samaisessa jakissa että potikoissa.

Onko ongelma sekä talla- että kaulamikeillä? Ja myös tonet nollilla?
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
fox
11.10.2008 02:10:20

^
Joo patterin vaihdolla aloitin. Ei mitn vaikutusta. Kaupasta kannon jälkeen toinen homma kielien vaihdon jälkeen oli patterin vaihto. Lähinnä sen takia, että tietäisin varmasti mikä patteri siellä on ja minkä ikäinen.

OK, se vaan tulee noissa aktiiveissa aina ensiks mieleen, kun joskus itekin menny samaan "ansaan".. ;)
Seuraavaks kannattaa sitten tosiaan ne juotokset mennä vielä kerran läpi, sitten johdotus, ettei oo missään mitään feelua. Esim. mikkikolossa voi vaikka mikin korkeudensäätöruuvi olla piuhassa kiinni, ja voipa olla että on rikkonu sitten aikaa myöten eristeen.. Eipä tähän oikeen näin "etähuoltona" keksi muuta sanoa.. :(
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Minushuman
11.10.2008 08:39:10 (muokattu 11.10.2008 08:41:37)
Kiitos. Näillä vinkeillä kokeilen etiäpäin.

PS: Aki, joo on molemmilla ja tone kaikissa asennoissa. Ainakin mun kuupassa mietittynä toi saattais liittyä jakille meneviin piuhoihin, mutta mä käyn noi kaikki piuhat ja juotokset taas kerran läpi. Ihan kiva kitara mutta syö äjjää kun ei oikein soi.
Zeeboo
11.10.2008 09:23:30 (muokattu 11.10.2008 09:24:15)
Kiitos. Näillä vinkeillä kokeilen etiäpäin.

PS: Aki, joo on molemmilla ja tone kaikissa asennoissa. Ainakin mun kuupassa mietittynä toi saattais liittyä jakille meneviin piuhoihin, mutta mä käyn noi kaikki piuhat ja juotokset taas kerran läpi. Ihan kiva kitara mutta syö äjjää kun ei oikein soi.

Jos et ole vielä tätä tehnyt, niin kokeile ohittaa sekä volume-, että tonepotikat. Eli kytke kumpikin mikki erikseen lähtöön. Jos cleanit on ok, niin on ainakin suljettu pois se mahollisuus, että mikki /mikit on sököjä. EMG:thän on aktiivihärpäkkeitä, eikä ole ollenkaan mahdotonta, että sen mikin sisällä olevassa pikku etusessa olisi jotain hämminkiä. Nyt en muista ulkoa näiden kytkentöjä, mutta luulisin, että kummassakin on sähköt koko ajan(?), ja mikkivalitsin pelaa niinkuin passiiveissain. Nyt jos toisessa mikissä olis jotain häikkää, niin se voisi vetää toisenkin ruvelle... Siis aktiivien kyseessä olessa.

Jos mikit ovat sellaisenaan lähtöön kytkettynä on ok, niin kytke seuraavaksi volume-potikka jne. Itse olen käyttänyt tällaista "pois sulkevaa" vianhakukonstia, kun on oikein alkanut tökkiä.
rosberg
12.10.2008 20:24:52
Tossa korjasin Monarch-futsin ja huomasin sen sisällä trimmeripotikan. Sen säätely paljastuikin dramaattisimmaksi toiminnaksi koko spedussa. Trimmerissä lukee 10K, kysymys kuuluu: laitanko tilalle lineaarisen vai logaritmisen potentiometrin.
Always for the better.
kojones
12.10.2008 20:28:52
Tossa korjasin Monarch-futsin ja huomasin sen sisällä trimmeripotikan. Sen säätely paljastuikin dramaattisimmaksi toiminnaksi koko spedussa. Trimmerissä lukee 10K, kysymys kuuluu: laitanko tilalle lineaarisen vai logaritmisen potentiometrin.

Vastaan tulleet trimmerit on olleet lineaarisia, ite laittaisin semmoisen. Tai voithan sen mitatakin, jos yleismittari on, käännät puoleen väliin ja mittaat molemmat puolet. Jos ovat lähellä toisiaan = lineaarinen, jos ihan eri lukemilla, logaritminen.
rosberg
12.10.2008 21:00:42
Kiitos. Homma toimii.
Always for the better.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)