Aihe: viilutus 1 2 | |
---|---|
![]() 19.05.2005 16:37:52 | |
Kannattaa pitää mielessä, että hyvin tehty sauma ei varsinkaan tummaksi petsatussa pinnassa kovin kauas näy. Ja jos syiden suunnan pitää samana, ei vierekkäisten palojen erilainen heijastelukaan sotke ulkonäköä. Puskusauman tekeminen amatöörikonstein viiluun ei ole ihan helppo homma, varsinkin jos joutuu itse oikaisemaan viilujen reunat. Vaikka miten yrittää lautojen väliin puristettuja viiluja höyläillä, niin aina tuntuu jäävän sen verran aaltoa että jossain kohtaa on rako. Tai sitte mä en vaan osaa. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 19.05.2005 16:41:50 (muokattu 19.05.2005 16:43:04) | |
Viilukeskuksesta ajattelin tilata, jos täältä Oulusta ei kunnollista löydy. En aivan ymmärtänyt, miksi viilun pitäisi olla pari metriä leveää? Basarin syvyys taitaa olla 16¨, eli noin 40cm. Hukkapaloja tulee toki, mutta mielummin teen yks pala per rumpu. Edit: Niin, ja pintakäsittelyn ajattelin tehdä värillisellä puuvahalla, joka tuskin peittää saumoja. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 19.05.2005 16:52:22 (muokattu 19.05.2005 17:28:04) | |
Puskusauman tekeminen amatöörikonstein viiluun ei ole ihan helppo homma, varsinkin jos joutuu itse oikaisemaan viilujen reunat. Vaikka miten yrittää lautojen väliin puristettuja viiluja höyläillä, niin aina tuntuu jäävän sen verran aaltoa että jossain kohtaa on rako. Tai sitte mä en vaan osaa. Tosiaan tuo viilun leikkaaminen on aika mielenkiintoista hommaa. Leikkasin päädyt mattopuukolla tapettiviivain apuna ja jos kerralla painaa terän läpi niin varmasti vetää kieroon. Leikkasin siis kevyesti painaen ja useampaan kertaan. Sillä konstilla sain suht´suoraa jälkeä. Rakoa tosiaan pariin pönttöön jäi, mutta löysin kotipaikalta semmosen tuubin jossa oli vaaleaa, jauhomaista tököttiä joka kuivuttuaan jämähtää kovaksi ja petsi imeytyi siihen niinkuin puuhun konsanaan joten raot hävisi kokonaan. Pienimpään tomiin riitti ympäri yksi viilu, mutta loput tein kahdesta eri viilusta ja tosiaan kun vähän mallaa niitä syitä niin saa siistiä jälkeä. www.designmaalaus.com | |
![]() 19.05.2005 17:31:55 | |
Viilukeskuksesta ajattelin tilata, jos täältä Oulusta ei kunnollista löydy. En aivan ymmärtänyt, miksi viilun pitäisi olla pari metriä leveää? Basarin syvyys taitaa olla 16¨, eli noin 40cm. Hukkapaloja tulee toki, mutta mielummin teen yks pala per rumpu. VRajala kai meinasi, että 2m leveää, jos meinaa tehdä syysuunnan niin, että se on rummun 'akselin' suuntainen. En tiedä näyttääkö kovin hyvältä, jos on syyt kiertämässä rumpua. Ainakin sitten näkyy varmaan saumakohta, kun päiden syyt kohtaavat tollalailla. | |
![]() 19.05.2005 22:47:49 | |
Puskusauman tekeminen amatöörikonstein viiluun ei ole ihan helppo homma, varsinkin jos joutuu itse oikaisemaan viilujen reunat. Mä tekisin ton ennemmin limittäissaumana joka leikataan läpi viilujen kiinnityksen jälkeen. Tämä homma kannattaa tehä kuumaliimalla, jolloin liima voidaan pehmittää leikkamisen jälkeen ja allekin jäävä kaistale voidaan vetää pois. Paremmat ohjeet Ernst Scottin Suuresta Puutyökirjasta. Siellä on muitakin saumausvaihtoehtoja ja vino pino hyviä viilutusohjeita. Niin, ja pintakäsittelyn ajattelin tehdä värillisellä puuvahalla, joka tuskin peittää saumoja. Ei olekaan kyse sauman peittämisestä vaan värimuutoksesta. Liimasaumat ovat yleensä paljon huomaamattomampia tummilla kuin vaaleilla pinnoilla. VRajala kai meinasi, että 2m leveää, jos meinaa tehdä syysuunnan niin, että se on rummun 'akselin' suuntainen. No sitähän minä. En silti kiellä ketään tekemästä toisinkaan päin. Hyvältä sekin voi näyttää. Ota näistä sitten selvää | |
![]() 20.05.2005 00:23:23 (muokattu 20.05.2005 01:10:38) | |
Helvetin hienon näköistä jälkeä täytyy kyllä sanoa! Mutta kaikella kunnioituksella täytyy kysyä että mitä hemmetin järkeä oli viiluttaa Century-rummut?!? | |
![]() 20.05.2005 09:21:41 | |
Helvetin hienon näköistä jälkeä täytyy kyllä sanoa! Mutta kaikella kunnioituksella täytyy kysyä että mitä hemmetin järkeä oli viiluttaa Century-rummut?!? No sanoppa muuta. Sitähän tässä itsekin mietin, eihän siinä mitään järkeä olekkaan =) ...mutta mutta...aiemmin en ole noita viiluhommia tehnyt niin parempi oli laittaa halvat pöntöt koekaniineiksi kuin alkaa repimään kalliita laatupönttöjä testikappaleeksi. Lopputulos kyllä omaa silmää miellyttää, mutta kyllä vähän harmittaa tuo aihion laatu... www.designmaalaus.com | |
![]() 20.05.2005 18:42:08 | |
Nonnii... voiha videopeli!! Onkos kenelläkään kokemusta tuommosen ohuen vanerin käytöstä esim. rumpujen pinnassa?? Siis itse laitettuna? Tänään tuli perille muuta projektia varten hankkimani 127cmx127cm levy 0.8mm koivuvaneria ja oispa ollut paaaljon helpompi viimeistellä rumpujen pinta ja varmasti olisi pelkästään puunvärisenäkin ollut huippuhieno kun tuosta levystä olis näprännyt. ;) Taitaa liikkua yleisesti lennokkivanerin nimellä tms. ja varmasti moni kyseisen vanerin jo tietääkin, mutta itselle oli uutta se miten tyylikäs ja sileäksi hiottu pinta siinä on. Varmasti tuokin 0.8mm levy taipuu rummun pintaan, mutta helpompi varmaan olisi laittaa 0.4 millisenä. Noh...kertokaahan kokemuksia... www.designmaalaus.com | |
![]() 21.05.2005 16:00:02 | |
Minkäs hintaista tuo erikoisvaneri on? Luultavasti suhteellisen kallista kuitenkin. Kyselin ympäri ämpäri tuota leveää (45cm) viilua, muttei tunnu löytyvän. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 21.05.2005 18:01:26 | |
Minkäs hintaista tuo erikoisvaneri on? Luultavasti suhteellisen kallista kuitenkin. Kyselin ympäri ämpäri tuota leveää (45cm) viilua, muttei tunnu löytyvän. Tuo 0.8mm vaneri taisi olla n. 24e/neliö ja tinkiminenhän on sallittua ;) . Viilujen hinnasta mulla ei oo mitään hajua, sain nimittäin nipun koivuviilua omaa projektia varten sukulaisen kautta eli vertailua en oikein hinnan puolesta pysty tekemään. Se 0.4mm vaneri oli kalliimpaa kun tuo paksumpi. www.designmaalaus.com | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)