Aihe: Muutama kyssäri nauhojenvaihdosta.
1 2
Juzzu
15.03.2005 14:45:30 (muokattu 15.03.2005 14:48:51)
Ntäs yrittäjiä?

Eip sitäkään.

Ilmeisesti kahdensadan nauhoitetun kaulan jälkeen pystyy semmoiseen työjälkeen, että uskaltaa pyytää hommasta 200 euroa. Sitten kun on vaihtanut nauhat yli tuhanteen kitaraan, niin uskaltaa pyytää sen 200 euroa ja tehdä kuinka paskaa jälkeä hyvänsä... Hymiö?

En tiedä kun ei ole kokemusta paskasta jäljestä mitä olen ammattilaisella käyttänyt kitaraa huollossa.
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
P2
15.03.2005 14:45:49
Hmm, aika vaikea kyllä sanoa tosta kustannuspuolesta yhtään mitään, mutta kyllä nauhat aika nopeasti vaihtaa "normaaliin" kitaraan (stratotyyppiset ei-reunalistaiset kitarat), saattaapi sillä 200e just ja just päästä tuntipalkoille. Varsinkin kun nauhat yms. saa alvittomina halvalla ja työkalut kestävät kymmeniä, jos ei satoja nauhojen vaihtoa. Nauhojen vaihdossa on aika vaikeaa tehdä huonoa jälkeä, jos ei ihan idiootti ole, vaikein kohta taitaa olla estää otelautaa repeilemästä vanhoja nauhoja poistettaessa. Nauhakolotkin kun on jo valmiina ja parhaassa tapauksessa uudet nauhat voi vaan painaa paikalleen. Mielestäni kyllä 200e on aivan liikaa nauhojen vaihdosta, itse tein näin amatööripohjalta 100e:lla nauhanvaihdon straton kaulaan ja kyllä siinäkin jo ihan tuntipalkoille pääsi, eikä jälkikään aivan hirvittävän huonoa ollut ja asiakas on tyytyväinen, työnjälki riittävän hyvää ja kukkaro kevenee huomattavasti vähemmän.
Laatukitaran nauhanpäitä ei tarvitse viilata tehtaalta lähdön jälkeen. Jos pitää, kyseessä ei ole laatukitara. -SoulMan
LaXu
15.03.2005 15:03:57
Pakko mainostaa: Paloi käämi, kun aiemmassa rojektissani naputtelemalla yritin saada nauhat nätisti paikalleen. (Vasara+ oikealla radiuksella varustettu puupalikka). Tilasin StewMacilta tuollaisen työkalun:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … stallation/Fret_Pressing_Arbor.html
Kauppaavat prässiäkin, mutta pylväspora ajaa saman asian. Käytin tuota tämänhetkisessä projektissani. Jälki on kyllä ihan ykköslaatua ja tekeminen helppoa.

Juuh, tuolla on varmasti helppo homma. Ei minuakaan tuo nauhojen vasarointi hirveästi miellyttänyt. Pakko se oli kuitenkin opetella, kun kitaran ylimpiä nauhoja ei muulla tavalla saisi kuitenkaan kiinni rungon muodon takia (puoliakustinen).

Tuo reunalista vaikeuttaa kyllä nauhan vaihtoa aika paljon, meikäläisen ekasta rempasta olisi varmaan tullut siistimpi jos ei olisi ollut niitä.
spyykko
15.03.2005 15:12:15

Mielestäni kyllä 200e on aivan liikaa nauhojen vaihdosta, itse tein näin amatööripohjalta 100e:lla nauhanvaihdon straton kaulaan ja kyllä siinäkin jo ihan tuntipalkoille pääsi

Maksoitko työstäsi sivukulut? Muistithan laskea vuokrat ym. overheadit? Entä otitko huomioon ALV:n osuuden jonka joudut ammatinharjoittajan hinnoissa maksamaan (totta, tästä johtuu että hän saa vastaavasti vähentää tarvikeostojensa alvit)

En jaksa ottaa kantaa onko 200e oikea hinta nauhojen vaihdosta vai ei. En myöskään jaksa ottaa kantaa siihen onko suomalainen sosiaalijärjestelmä järkevä vai ei. Tuon järjestelmän ylläpitäminen vaatii kuitenkin rahaa, joka taas vaikuttaa siihen että työtunnin hinta on tässä maassa järjetön, siitä huolimatta että työmiehelle itselleen ei käteen välttämättä kauheasti jää

Ja juu, en minäkään ole valmis maksamaan kenellekkään 200e:tä nauhojen vaihdosta, vaan hoidan homman itse. Eiköhän se noiden omavalmisteharjoittelukappaleiden jälkeen synny.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
P2
15.03.2005 15:14:38
Maksoitko työstäsi sivukulut? Muistithan laskea vuokrat ym. overheadit? Entä otitko huomioon ALV:n osuuden jonka joudut ammatinharjoittajan hinnoissa maksamaan (totta, tästä johtuu että hän saa vastaavasti vähentää tarvikeostojensa alvit)

Arvasin, että vastataan jotain tuon suuntaista :). Mutta joo, tuo oli lähinnä mielipide, eikä niinkään mikään kustannuslaskelma, lähinnä pohdin omien kokemuksien pohjalta onko 200e nauhojen vaihdosta paljon vai vähän.
Laatukitaran nauhanpäitä ei tarvitse viilata tehtaalta lähdön jälkeen. Jos pitää, kyseessä ei ole laatukitara. -SoulMan
spyykko
15.03.2005 15:26:59

Arvasin, että vastataan jotain tuon suuntaista :).

Joo, voidaan sopia että jätetään vastaisuudessa "religion and politics" suosiolla tältä foorumilta lähikapakin pöytään ;-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
15.03.2005 15:28:22
Joo, voidaan sopia että jätetään vastaisuudessa "religion and politics" suosiolla tältä foorumilta lähikapakin pöytään ;-)

Josta tulikin mieleen että ens perjantaina muuten kaikki Ilokiveen rapsuttamaan liimoja käsistä jos ei muuta tekemistä ole.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=27&t=87283&o=0&co=0
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
dazed
15.03.2005 15:44:29 (muokattu 15.03.2005 16:21:00)
Noniin..Eli nyt on nauhat vaihdettu.

Kaikki kävi yllättävänkin helposti eikä yhtään ärräpäätä edes lentänyt. Niinhän se on, että kun on hyvät vehkeet ja hyvin suunniteltu niin homma toimii.

Aamulla hain Turun fazerilta pussillisen nauhoja hintaan 15e ja sain taas todella hyvän palvelun.

Sitten polkaisin pelipaikalle ja kolvi lämpenemään ja kahvi tippumaan. Tuo nauhojen lämmittäminen osoittautui todella hyväksi keinoksi nauhoja irroittaessa. Ja nauhat irtosivat ilman mitään väkivaltaa tai puunhalkeilua.

Nauhoja kiinnittäessä tein puusta sellaisen tulkin jonka avulla naputtelin nauhat paikoilleen ja samalla "raakapätkein" nauhat. Niin, että niihin jäi n3mm hiottavaa.

Hionnan suoritin tasohiomakoneella jonka käänsin "selälleen" ja loput mm sen kulman hioin viilalla. Tätä toimenpidettä varten kiinnitin kaulan pöytään ettei se liikkuisi.

Aikaa koko toimenpiteeseen joka oli minulle elämäni ensimmäinen nauhojenvaihto kului n.2,5 tuntia.

Kitara oli Fender Stratocaster.
I`m not a great player, but I can make it howl.
poppamies
15.03.2005 17:23:12

Noniin..Eli nyt on nauhat vaihdettu....

Aikaa koko toimenpiteeseen joka oli minulle elämäni ensimmäinen nauhojenvaihto kului n.2,5 tuntia.

Kitara oli Fender Stratocaster.

Good boy! Nyt osaat tuonkin asian.
"G-strings are for strippers"
vrajala
16.03.2005 00:04:06

Ja teit myös nauhojen tasoituksen, profiilinpalautuksen sekä kiillotit nauhat? Ja vaihdoit satulan? Ei onnistuis multa, ei ainakaan kunnolla.
Ota näistä sitten selvää
ejhfi
16.03.2005 07:16:27

Tosin sulla oli vissiin reunalista kaulassa? Se vähän hidastaa - aika paljonkin...

Mitenkäs olette muuten mitoittaneet nauhat kitaraan, jossa on reunalista? Listattomaan kaulaan nuo nauhathan voi lopuksi hioa määrämittaansa, mutta kun on listassa tuo kynnen päätyyn tuleva pieni koroke, niin ei oikein voi listaa turmelematta niin tehdä. Eli tarkka mitta nauhan paikasta ensin mauserin mitalla ja sitten uusi pätkä määrämittansa, vai kuinka?

Entäpä mieltä mieltä olette nauhojen hiomisesta vaihdon jälkeen? Tolkkuhan sanoo, että nauha kun napsastaan samasta tangosta - vieläpä sellaisesta minkä pitäisi olla kitaran mallille kuuluva (Gibsonissa käytetään jotain tiettyä Dunlopin nauhaa jne.) - pitäisi sen olla tasavahvuista kautta tangon. Mutta sitten on kaiketi sitä koulukuntaa, joka vielä käy viilalla läpi joka nauhan erikseen ja viilaa sen kanttiin ja pyöristelee uudelleen.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Juzzu
16.03.2005 07:22:46
Mitenkäs olette muuten mitoittaneet nauhat kitaraan, jossa on reunalista? Listattomaan kaulaan nuo nauhathan voi lopuksi hioa määrämittaansa, mutta kun on listassa tuo kynnen päätyyn tuleva pieni koroke, niin ei oikein voi listaa turmelematta niin tehdä. Eli tarkka mitta nauhan paikasta ensin mauserin mitalla ja sitten uusi pätkä määrämittansa, vai kuinka?

Ihan samalla lailla kuin muutenkin, mitä nyt se tangi on poistettu nauhasta. Eli reilusti yli vaan, kyllähän siihen nauhan päähän viilataan&hiotaan se 30 asteen tms. viiste ja pyöristetään nauhan pää.

Näin siis tyypilliseen DIY-tapaan tehtynä, jossa nauha tulee listan päälle. En usko että kovin moni tekee näitä Gibson-tyylisiä versioita joissa lista vastaa nauhan päässä? Vai onko täältä joku tehnyt?
vrajala
16.03.2005 09:20:39
Entäpä mieltä mieltä olette nauhojen hiomisesta vaihdon jälkeen? Tolkkuhan sanoo, että nauha kun napsastaan samasta tangosta - vieläpä sellaisesta minkä pitäisi olla kitaran mallille kuuluva (Gibsonissa käytetään jotain tiettyä Dunlopin nauhaa jne.) - pitäisi sen olla tasavahvuista kautta tangon. Mutta sitten on kaiketi sitä koulukuntaa, joka vielä käy viilalla läpi joka nauhan erikseen ja viilaa sen kanttiin ja pyöristelee uudelleen.

Kyllä mä uskon että nauhaprofiilin tarkkuus riittää. Ja mikäli nauha esitaivutetaan hyvin tasaiselle kaarelle sekä prässätään paikalleen hyvintehtyihin uriin, on varmaankin mahdollista päästä hyvään tulokseen ilman nauhojen tasoittamista.

Siltikin mä kuulun tohon jälkimmäiseen koulukuntaan. Nauhojen esitaivutuksessa, otelaudan ja nauhaurien teossa sekä nauhojen asennuksessa tulee helposti pieniä epätasaisuuksia. Vaikka tuo tasoittaminen ja profiilin palauttaminen on työlästä, on se mun nähdäkseni kannattavaa soitettavuuden kannalta. Mitä mä olen noita hioskellut on niissä aina ollut joitain heittoja.
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
16.03.2005 09:28:47
Siltikin mä kuulun tohon jälkimmäiseen koulukuntaan. Nauhojen esitaivutuksessa, otelaudan ja nauhaurien teossa sekä nauhojen asennuksessa tulee helposti pieniä epätasaisuuksia. Vaikka tuo tasoittaminen ja profiilin palauttaminen on työlästä, on se mun nähdäkseni kannattavaa soitettavuuden kannalta. Mitä mä olen noita hioskellut on niissä aina ollut joitain heittoja.

Kyllä mä oon ymmärtänyt että aina pitää nauhat hioa - tai harvemmassa taitaa olla ne ketkä eivät hio? :o)
Kun itse tekee kaulan, otelaudan, urat ja nauhoituksen, niin ei ainakaan minulta onnistu niin heitoton työ etteikö viilaa tarvitsisi otelaudalle enää näyttää.
LaXu
16.03.2005 12:16:01 (muokattu 16.03.2005 14:11:25)

Ihan vain suunnilleen mittaa kaulan leveyden nauhauran kohdalla, itse käytin tieteellisen tarkkaa "silmä, sormi ja katkaisupihdit" menetelmää. Jättää sitten pikkaisen ylimääräistä jonka voi sitten hioa pois. Tuo auttaa myöskin nauhojen asennuksessa, pysyvät päät paremmin reunalistaa vasten. Sitten pitää reunalistan paksuuden verran katkaista nauhan tangia kummastakin päästä, mielellään vielä aika tarkasti. Jos sitä pätkii liikaa, niin voi olla etteivät nauhan päät pysy siististi reunalistaa vasten.

Kyllä se tasoittaminen on minun mielestäni pakollinen juttu. Nauhamateriaali ei välttämättä ole ihan tasaista ja asentaessakin helposti tulee pientä epätasaisuutta.
Aakoo
16.03.2005 12:22:50
Pakko mainostaa: Paloi käämi, kun aiemmassa rojektissani naputtelemalla yritin saada nauhat nätisti paikalleen. (Vasara+ oikealla radiuksella varustettu puupalikka). Tilasin StewMacilta tuollaisen työkalun:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … stallation/Fret_Pressing_Arbor.html
Kauppaavat prässiäkin, mutta pylväspora ajaa saman asian. Käytin tuota tämänhetkisessä projektissani. Jälki on kyllä ihan ykköslaatua ja tekeminen helppoa.

Vastaavan vekottimen rakennusohjeet:
http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=14098
Gypsy
16.03.2005 12:37:07 (muokattu 16.03.2005 12:46:28)
Sitten pitää reunalistan paksuuden verran katkaista nauhan tangia kummastakin päästä, mielellään vielä aika tarkasti.

Eli siis miten sä oot laittanu nauhat?

Meinaankun jos noin laittaa mitä tossa haettiin minkä lainasit, niin tangia ei tarvi ottaa listan vertaa pois; nauha ja tangi loppuu siihen mistä lista alkaa. Nauha ei siis tuu listan päälle.

Ite oon tehny niin, että oon suoristanu vanhan nauhan ja laittanu sen pieneen ruuvipenkkiin uuden kanssa ja siitä vaan viilannu uuden saman mittaseks. LISÄYSTÄ: Ei saa sitten jäädä kyllä yhtään pisemmäks, muuten reunalista voi irrota.

Yleensähän noi korokkeet hiotaan pois kun nauhat vaihdetaan ja laitetaan uudet nauhat listan päälle.
Juzzu
16.03.2005 12:38:36
Eli siis miten sä oot laittanu nauhat?

Jooh Laxu kirjoitti tuota tavallisesta tavasta laittaa nauhat reunalistan päälle... Ilmeisesti.
LaXu
16.03.2005 14:10:49
Jooh Laxu kirjoitti tuota tavallisesta tavasta laittaa nauhat reunalistan päälle... Ilmeisesti.

Näin juuri. Oli tarkoitus kirjoittaa "mittaa kaulan leveyden verran", mutta pistinkin vahingossa nauhauran. Pitää editoida.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)