Aihe: Wahin Sweeping range
1 2
Micolo
05.01.2005 16:29:58
Tuota taajuuden määräävää konkkaa ei tosta kuvan perusteella pystynyt suoraan katsomaan, joten joudut sen itse metsästämään. Todennäköisesti C5 tai C8. Katsot vaan että se on kelan ja toisen trankun emitterin välillä. Sen arvo on todennäköisesti jossain 10nanofaradin paikkeilla.

Elikkäs toi r7 on se johon vaihan potikan.. eikös siinä oo kolme niitä johtoja left right ja maa , minkä juotan mihinkin, vai pitääkö potikan olla jotenkin erilainen? sitten tosta Cf:stä että en sitä oikein voi etsiä kun termistö on vielä hakusessa eli mitä tarkoittaa emitteri?
Kauneus on kuuntelijan korvassa...
N_Bates
05.01.2005 17:57:22

Elikkäs toi r7 on se johon vaihan potikan.. eikös siinä oo kolme niitä johtoja left right ja maa , minkä juotan mihinkin, vai pitääkö potikan olla jotenkin erilainen? sitten tosta Cf:stä että en sitä oikein voi etsiä kun termistö on vielä hakusessa eli mitä tarkoittaa emitteri?

Emitteri on siis yks niistä transistorin kolmesta jalasta. Jos haluat tietää mikä niin joudut etsimään jostain käsiisi kyseisen transistorin tiedot, mutta veikkaan ettet tarvitse tohon niin tarkkaa tietoa. Katot vaan sieltä geofexin sivun kytkentäkaaviosta mihin komponentteihin se Cf menee kiinni ja metsästät vastaavan omasta piiristäsi.

Potikassa on tosiaan kolme napaa. Reunimmaiset on kiinteästi sen vastuksen päissä ja keskimmäinen on sitten siinä liikuteltavassa osassa, jonka voi liikuttaa päästä toiseen. Kun se on ihan äärilaidassa niin toiseen napaan resistanssi on nolla ja toiseen täydet. Siitä kun lähtee pyörittämään kohti toista reunaa niin toinen resistanssi kasvaa ja toinen pienenee. Äh.. hankala selittää. Joka tapauksessa kytke se niin että toinen johto tulee keskelle ja toinen jompaankumpaan reunaan. Ihan sama kumman reunan valitset, joudut vain kääntämään sitten toiseen suuntaan sitä potikkaa.
dumdidum dum dum
Micolo
05.01.2005 18:32:05
luulisin että se on c8 mutta en oo todellakaan varma...Jos oon oikein ''tulkinnut'' niin sit se ois q4 transistorin ja kelan välissä (kahdesta alimmasta transistorista oikeanpuoleinen) Oleko ihan hakoteillä vai mitä? Ainakin toi c5 saa aika pitkän matkan kierrellä ennen kuin se tulisi kelaan ja siinä on välissä muitakin transistoreja. en tiiä tajusitteko...
N_Bates
05.01.2005 19:17:39

luulisin että se on c8 mutta en oo todellakaan varma...Jos oon oikein ''tulkinnut'' niin sit se ois q4 transistorin ja kelan välissä (kahdesta alimmasta transistorista oikeanpuoleinen) Oleko ihan hakoteillä vai mitä? Ainakin toi c5 saa aika pitkän matkan kierrellä ennen kuin se tulisi kelaan ja siinä on välissä muitakin transistoreja. en tiiä tajusitteko...

ainakaan tossa crybabyn piirissä ei ole kuin yksi konkka joka menee suoraan kelasta transistoriin, joten kyllä se varmaan sitten toi c8 on. Vaikea nähdä tuosta kuvasta, mutta tuo ainakin näyttäisi menevän noin. Kato vielä mikä sen konkan arvo on. Muistaakseni se perinteinen on tosiaan 10nF, eli 0.01uF. Tosin omissa kokeiluissani taisin päätyä just tohon vakiona olleeseen 10nf arvoon. Pienempi arvo nostaa wahia korkeammalle ja suurempi pudottaa alemmas.

Niin, ja muistutan vielä että koita tehdä kaikki muutokset niin että saat ne tarvittaessa peruutettua. Ja tee yks modaus kerrallaan, niin tiedät missä kusee kun homma ei toimikkaan kuten pitäisi.
dumdidum dum dum
Micolo
05.01.2005 20:49:16
Toi kondensaatori on 103J eli eikös se sillon oo 10x3=1000 ===> 10nF eli perus... Mikä siihen sit ois hyvä laittaa jos haluun (vähän) nostaa wahin taajuutta korkeammalle? kun ei viittis montaa siihen sovitella.
N_Bates
05.01.2005 21:03:37

Toi kondensaatori on 103J eli eikös se sillon oo 10x3=1000 ===> 10nF eli perus... Mikä siihen sit ois hyvä laittaa jos haluun (vähän) nostaa wahin taajuutta korkeammalle? kun ei viittis montaa siihen sovitella.

hitto ku en muista mitä noissa omissa kokeiluissani tein. Viis nanoa tais olla jo ihan liian korkea.. Ei ne konkat kyllä paljoa maksa, joten osta jotain vaikka siitä kympin ja vitosen väliltä. Paa vaikka piuhat väliaikaisesti siihen piirilevylle niin voit näppärästi vaihdella sitten konkkaa piuhojen päässä. Mutta kuten jo totesin, niin se kymppi ainakin mun korvaan kuulosti parhaalta. Suosittelen että leikit eka sen vastuksen kanssa ennenku kosket tohon konkkaan.
dumdidum dum dum
Micolo
05.01.2005 21:49:08
Tehdään näin, paaaljoolti kiitoksia kaikille vastanneille kyllä tuli taas paljon opittua...
Keke Urlaub
03.02.2005 21:59:48

Kirjotetaanpa tähän, en viiti uutta threadia aloittaa moisesta.
Tarvitsen akuuttia jelppiä. Aloin harrastuspohjalta tuota v847 reissue wahiani modailemaan, ja päätin seuraavat modit toteuttaa siihen:

Gain and Bass Response:
470 ohmin vastus -> 390 ohm

Midrange:
1,5k (1k5) -> 2k7

Volume:
68k -> 47k

http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz/wah.html

Ylläolevalta sivulta löytyy tekstit ja kuvat noihin. Noh, ongelma on se, että wahin treblepuolesta tuli oikein kivan kuuloinen, mutta bassopuoli on pitkälle puoleen väliin asti sellainen "dull" pörinä. Mikähän modi minun kannattaisi siis palauttaa? Itse ajattelin tuota midrangea kokeilla ensin takaisin, mutta olisiko teillä parempaa tietoa?
Hauska niinkuin noidannuoli.
N_Bates
03.02.2005 22:08:56

no siellähän se lukee sivulla tuon gain-jutun kohdalla.

" Too low a value here may introduce some distortion and make the wah sound muddy."
dumdidum dum dum
zepeteus
04.02.2005 00:21:11
Gain and Bass Response:
470 ohmin vastus -> 390 ohm
Midrange:
1,5k (1k5) -> 2k7
Volume:
68k -> 47k

Noh, ongelma on se, että wahin treblepuolesta tuli oikein kivan kuuloinen, mutta bassopuoli on pitkälle puoleen väliin asti sellainen "dull" pörinä. Mikähän modi minun kannattaisi siis palauttaa?

Itsellä Crybaby, joten soundissa on varmaan hieman eroa...mutta mutta. Oma Gain & Bass on potikan päässä, säätöalue tätä nykyä n. 290-470 Ohm. Basso pörisi kun alaraja oli vieläkin pienempi. Nykyisellä systeemillä se ei vielä erottelevin mahdollinen ole, muttei pörisekään enää. Voxi voi käyttäytyä erilailla, ehkä tuo 330 on liian vähän sinulle?

Mid-säätö on trimmerillä, 1K5-2K5, tämänhetkinen asetus n. 1K9. Jotenkin tuntuisi että tuo 2K7 on jo kenties liian suuri arvo, vaikka sen vaikutus ääneen onkin varsin pieni.

Volume (sisääntulon vastus) on minullakin tuo 47K, ja eron huomaa siitä, että wahi päällä on tavallaan myös soolobuusti...hiukan yli unity gainin. Haittaa olen huomannut lähinnä aavistuksenomaisessa särössä joillakin sävelillä, pitäisi varmaan haarukoida arvoa isommaksi.
Keke Urlaub
04.02.2005 09:27:06

Sait zepeteus plussan hyvästä vastauksesta.
Dr. Muff
04.02.2005 10:30:17
Itsellä Crybaby, joten soundissa on varmaan hieman eroa...mutta mutta. Oma Gain & Bass on potikan päässä, säätöalue tätä nykyä n. 290-470 Ohm. Basso pörisi kun alaraja oli vieläkin pienempi. Nykyisellä systeemillä se ei vielä erottelevin mahdollinen ole, muttei pörisekään enää. Voxi voi käyttäytyä erilailla, ehkä tuo 330 on liian vähän sinulle?

Oon myös sitä mieltä että se perus-Tone on erillainen Voxissa ja Cry Babyssä vaikka molemmat ovat saman valmistajan pedaaleita, ilmeisesti osittain samoista palikoistakin. Enivei, muistelisin kanssa että 330 oli liian pieni ja veti bassot muhjuiksi. Yksi mahdollisuus on muuttaa keskialuetta, jotta tosta ilmiöstä pääsisi eroon, tämän tiedon tarjosi RMC3n manuaali :)

Mid-säätö on trimmerillä, 1K5-2K5, tämänhetkinen asetus n. 1K9. Jotenkin tuntuisi että tuo 2K7 on jo kenties liian suuri arvo, vaikka sen vaikutus ääneen onkin varsin pieni.

Veikkaisin kanssa että 2K7 voi olla liikaa, kokeilemalla se selviää. Mulla oli muistaakseni tasan 2k.
I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin
Keke Urlaub
04.02.2005 11:40:06

Veikkaisin kanssa että 2K7 voi olla liikaa, kokeilemalla se selviää. Mulla oli muistaakseni tasan 2k.

Jeh, itse kanssa hieman hämmästelin tuota 2k7-vastusta, onhan se melkein kaksinkertainen originaaliin, ei kai se niin metsässä alunperin voinut olla :)...taidan heittää 1k8:n tilalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)