Aihe: Laminaattikaulan vaikutus soundiin, yms.
1 2
Basismi
10.12.2004 16:44:14
Phenolic resin on tietysti fenolihartsi... ja kaikkihan me tiedämme mitä se on.

No joo, mä veikkaan että se on ihan tavallista vaneeria, jollain hartsillahan se liimaillaan paineessa ja lämmössä, vai? Seuraavaan tekeleeseen teen kyllä kaulan vanerista, vaikka sitten ihan piruuttaan.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kuka Curbowille tuota värkkiä toimittaa...
It's hard to be humble when you're so fucking big!
vrajala
10.12.2004 20:21:08
Phenolic resin on tietysti fenolihartsi... ja kaikkihan me tiedämme mitä se on.

No niinpäs olikin. Ja tietysti tiedämme. Sehän nyt on selvää.

No joo, mä veikkaan että se on ihan tavallista vaneeria, jollain hartsillahan se liimaillaan paineessa ja lämmössä, vai?

Mä en kyllä olis tuosta ihan varma. Tavallinen koivuvaneri on melko kelvotonta tavaraa jos ruvetaan kaulavärkistä puhumaan. Ne vääntyilevät ja kääntyilevät miten sattuu kun joutuvat kosteuden kanssa tekemisiin. Lujaa ja kestävää se kyllä on, mutta taipuisaa ja herkkää kosteusvaihteluille. Tämä kait johtuu osittain siitä syyn suuntien tasaisesta vaihtelusta (joka toinen viilu eri suuntaan) ja sorvatun viilun käytöstä. Kosteuseläminen puussa on kai poikkeuksetta suurinta tangentin suuntaan. Koska kaikki sorvattu viilu on tangentin suuntaan leikattua puuta, on mun logiikallani helppo yhdistää tuo piirre vanerin suureen elämiseen.

Seuraavaan tekeleeseen teen kyllä kaulan vanerista, vaikka sitten ihan piruuttaan.

No niihän myö tehhään. Tuo sä fenolihartsia niin mä tuon koivua. Sitten veistetään isolla machetella 0.2 mm soiroa ja prässätään kasaan. Sitten mä voin irrottaa meitin uunin ja tuoda sen teijän keittiöön. Jos myö laitethan nuo uunit sillee vastatusten niin saadaan jo passon kaulan mittaista tavaraa paistettua.

Eiks jee?

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kuka Curbowille tuota värkkiä toimittaa...

Niin no, eipä sitä silti täältä taida saada. Voi silti olla että ukko keittelee nuo kasaan ihan itsekin tai tuttujen avustuksella. Ei siihen nyt luulisi kovin konstikkaita laitteita tarvitsevan.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
kulmahiomakone
10.12.2004 20:49:53 (muokattu 10.12.2004 20:52:52)
No niinpäs olikin. Ja tietysti tiedämme. Sehän nyt on selvää.

No mitä on fenolihartsi? Missä sitä käytetään?

Mulla on tuollainen samanlainen "vanerikaula" Framus kuin NoColla. Tai nykyään se on broidilla. Taitaa olla sama mallikin, muistaakseni siitä oli joskus puhetta. Joka tapauksessa se kaula on loistava: tukeva ja vakaa. Kitarassa on hyvä sustain, eikä kaula ole vääntyillyt, vaikka sitä on säilytetty reilut kymmenen vuotta todella epämääräisissä oloissa.
Puavali
10.12.2004 21:42:30
No mitä on fenolihartsi? Missä sitä käytetään?

Hartsiliimaa, hyvää tavaraa vesisuksiinkin.

Mulla on tuollainen samanlainen "vanerikaula" Framus kuin NoColla. Tai nykyään se on broidilla. Taitaa olla sama mallikin, muistaakseni siitä oli joskus puhetta. Joka tapauksessa se kaula on loistava: tukeva ja vakaa. Kitarassa on hyvä sustain, eikä kaula ole vääntyillyt, vaikka sitä on säilytetty reilut kymmenen vuotta todella epämääräisissä oloissa.

Ne Framukset on hyvejä pelejä, varsinkin, jos ei ole pilattu maalauksilla ja lankunmuotoiluilla (oi voi voi...).
Häpyluu, taivaankansi. Sen alla pieni kaupunki. Minä sen ainoa asukas. Aina tulossa tai menossa, samantekevää kumpaa, sillä suunnalla ei ole väliä, kunhan matka on hyvä.
spyykko
10.12.2004 21:53:42

Tuolta kun lukee niin ei se ihan tavallista vaneria ole. Se on lämpökäsiteltyä vaneria. Noin niinkun periaatteessa.

Eli käy hakemassa rakennustyömaan jätelavalta sopivan kertopuupalkin, lykkää sen hetkeksi uuniin ja vot, kaula-aihio on valmis

Joten tarttis varmaan tehdä uuni. Just.

Hmm, kotikotona olis nurkassa nököttämässä pieni karkaisu-uuni. Riittäisköhän siinä termostaatissa säätövara tarpeeksi alas :-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
vrajala
11.12.2004 18:33:55
Hmm, kotikotona olis nurkassa nököttämässä pieni karkaisu-uuni. Riittäisköhän siinä termostaatissa säätövara tarpeeksi alas :-)

No jos ei riitä niin eteen sellanen ABB:n edullinen taajuusmuuttaja. Toinen vaihtoehto on porata uuni täyteen reikiä. Kolmas taas...

Tai sitten voi vaihtaa termostaatin potikan isompaan. Mikä noista nyt sitten järkevimmältä vaikuttaa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
kulmahiomakone
11.12.2004 19:47:19
Ne Framukset on hyvejä pelejä, varsinkin, jos ei ole pilattu maalauksilla ja lankunmuotoiluilla (oi voi voi...).

On puol'akustinen, niin en ole viitsinyt uudelleenmuotoilla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)