Aihe: Reikäpiirilevy
1 2
zepeteus
13.07.2004 14:23:36
Itse en ole wrappilankaa kokeillut, mutta ideaan tutustuin joskus. Varsinkin eri arvoisia komponentteja testaillessa tuo lienee ihan hyvä systeemi, eli olisikohan hyvä "proto-levy"?

Mutta jos se kaikkea mahdollista kestävä pedaali pitäisi tehdä, niin itse kyllä kolvaisin liitokset, ainakin sitten loppuvaiheessa.
asda
13.07.2004 15:22:04
Viimeisistä tekeleistäni tuo TS808 klooni syntyi näin. Käytin General Guitar Gadgets saitin piiri layoutin sellaisenaan, hieman muutaman komponentin paikkaa hienosäätämällä.

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/ts_lo_808.gif
http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/ts808_piiri.jpg

Taustapuolta en tuosta taida uskaltaa sitten näyttää.... ;)

edit: pientä korjausta ja lisäys.

Mistä hankit kaikki osat tohon? saakohan bebekistä?
zepeteus
13.07.2004 19:10:44
Mistä hankit kaikki osat tohon? saakohan bebekistä?

Bebekiltäkin löytyy perustarvikkeita. Mutta jos haluaa juuri tietynlaisia osia, esim. poly-konkkia, tiettyjä piirejä jne., varmemmin niitä löytää erikoisliikkeistä.

Metallikalvovastuksia (1%) tilasin aikoinaan ison erän Englannista, mutta paikallinen kodinkonehuolto on toiminut hyvänä täydennysvarastona, etenkin nyt kun vanhat varastoni alkavat olla lopuillaan.

Konkat, transistorit ja potikat hankin Komponenttipisteestä Turusta. Tuo JRC4558DD tuli modifikaation yhteydessä vanhasta GE-7 pedaalistani. Tästä piiristä löytyy uusia versioita, esim. TI RC4558P on hyvä optio, mikäli ei halua/voi käyttää noita vanhempiä piirejä.

Omaan TS808:aan halusin nimenomaan laatuosia, siksi nuo tarkkuusvastukset ja polykonkat. Tavallisemmatkin komponentit kävisivät ja esim. Analog Man taitaa tehdä omat moddauksensa Tube Screamereihin nimenomaan vanhoilla hiilikalvovastuksilla.

IC-piirin, transistorit ja kaksi sisääntulon konkkaa sekä toisen noista diodeista pistin piirikantoihin, jotta mahdolliset myöhemmät testitykset/vaihdot sujuisivat helpommin. Piirilläni on lisäksi pari ylimääräistä kantaa lisämodifiointeja varten...uusi komponentti kiinni, liitoksen katko piirilevystä, ja toimintavalmis.

Kunnollinen kotelo, ja mahdollisesti jalkakatkaisin sekä potikoiden nupit, näyttävät olevan noita vaikeammin löytyviä tarvikkeita. Itse tilaan kotelot ja muutaman jalkakytkimen näihin viimeisimpiin projekteihini Kankaanpään Mikolta, kunhan siihen kykenen. Elektroniikkaliikkeiden kotelot näyttävät usein olevan joko väärän kokoisia tai sitten rakenteeltaan epäilyttäviä/epäkäytännöllisiä.

Mitä pienemmäksi saat piirin tehtyä jo suunnitteluvaiheessa, sitä helpommalla pääset sitä myöhemmin koteloidessa. Myös jakkien ja potikoiden vaatimaa tilaa kannattaa arvioida etukäteen.
asda
13.07.2004 23:09:39
Kiitos vinkeistä! jos löydän osat niin alan varmaan sählään tota värkkiä.
Tubeman
14.07.2004 12:03:17
Mitenkäs muuten, kuinka hyvin räppilanka käy kitaraefektin rakentamiseen?

Ja mikäli menee termit ristiin, niin tarkoitan siis sitä johdinlankaa, joka pyöritellään sellaisella kynän näköisellä sellaiseen kulmikkaaseen jalkaan. Ei tarvitsisi pahemmin kolvailla ja kantoihin olisi helppo kokeilla eri arvoisia komponentteja.

Kyllä tuo räppilanka on just sitä mitä kuvailit,eli samasta puhutaan,,itse asiassa en ole kokeillut räppilangalla efekti
härveliä,tosin oon nähnyt räpättyjä laitteita joissa kulki puhesignaali (vanhaa ARP-puhelin keskuslaitteita..) ja ei ongelmia,,pitäis vaan kokeilla suoralla langalla,tai kierrettynä
parikaapelina..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
päänahka
16.07.2004 12:06:38
minä käytän piirilevyjen valmistukseen valottuvaa piirilevymateriaalia. Eli tulostan tuon kaavion yleensä kalvolle ja pistän sen teipillä kiinni ko. materiaaliin. Sitten vaan lampun alle ja lampun tehosta + UV:n määrästä riippuen valotusaika vaihtelee. Saa todella yksinkertaisesti juuri oikean näköisen piirilevyn. sit vaan poraa reiät ja suitsait komponentit kolvaten.

Noinko helppoa se on? Mä oon luullut, että valotus tekee vaan ne kuviot sille levylle, jonka jälkeen syövytetään. Eli helpottaa sarjatyötä, kun voi samaa kalvoa käyttää monasti. Lähteekö siinä valotuksessa siis ne ylimääräiset kuparit irti?
Soolot on perseestä.
zepeteus
16.07.2004 19:18:12
Kyllä tuota valolevyä käytettäessäkin joutuu vielä litkujen kanssa pelaamaan (valotus- ja etsaus), jos nyt kaverini selitykset olen oikein ymmärtänyt.

Se suurin helpotus perinteiseen menetelmään tulee ilmeisesti tuossa PCB-kuvion siirtovaiheessa. Eli jos ja kun on saanut piirrettyä tai printattua läpinäkyvälle kalvolle riittävän mustan (!) ja tarkkareunaisen kaavion, tiivis asennus piirilevyä vasten ja valoa päälle. Ja samaa kalvoa voi tosiaan käyttää sitten useammallekin levylle.

Valotus muuttaa tuota levyn pintaa kemiallisesti ja etsaus poistaa sitten ylimääräisen tavaran, niin kuin normaalistikin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)