SURf 19.08.2003 14:13:13 | |
---|
Mites olisi vanha vinyylisoitin ja iskee siitä sitten sopivan kierrosnopeuden päälle? Sitten laskisi kuinka kauan sen tarvitsee pyöriä niillä kierroksilla ja pistää kellon käymään. Hmm, miksei. 8350 kerrosta tarvitaan ja nopeus 33rpm. 4,2 tuntia kestäisi tuo. Insinööri kaatui heinikkoon |
p130 19.08.2003 14:48:50 | |
---|
Mites olisi vanha vinyylisoitin ja iskee siitä sitten sopivan kierrosnopeuden päälle? Sitten laskisi kuinka kauan sen tarvitsee pyöriä niillä kierroksilla ja pistää kellon käymään. Miten käämin saisi tasaisesti? Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
SURf 19.08.2003 14:57:50 | |
---|
Miten käämin saisi tasaisesti? Eikös siihen voisi virittää semmosen pyörivän kiekon jonka yksi reuna on paksumpi kuin muut kohdat. Käämi kulkee tämän kiekon yli ja mennessään korkeimmasta kohdasta, ollaan mikin yläreunassa ja vastaavasti kun menee kiekon matalimman kohdan yli niin ollaan mikin alareunassa. Todella sekavaa mutta toimisi kyllä. Kiekon pyörintävoima tulee suoraan levylautasesta. PATENTTI mulle... Insinööri kaatui heinikkoon |
PIM 19.08.2003 15:05:51 | |
---|
Hmm, miksei. 8350 kerrosta tarvitaan ja nopeus 33rpm. 4,2 tuntia kestäisi tuo. Tai mites olis veivattava grammari? Ei tarvis sähköä ja 78 rpm nopeudella mikin kääris alle kahteen tuntiin. Ja sais vähän fyysistä treeniäkin kun joutusi välillä veivaamaan lisää kierroksia koneeseen. Myynnissä. Alvarez strato, putkikombo. TULOSSA: Uusi Fender Paisley Tele |
p130 19.08.2003 15:11:02 | |
---|
Tai mites olis veivattava grammari? Ei tarvis sähköä ja 78 rpm nopeudella mikin kääris alle kahteen tuntiin. Ja sais vähän fyysistä treeniäkin kun joutusi välillä veivaamaan lisää kierroksia koneeseen. HOHO! Millainen laite on muuten "oikea" käämimiskone, siis mitä löytyy esimerkiksi Duncanin ja DiMarzion tehtailta. Löytynekö netistä kuvaa... Googlella tietenkin kunhan kehittäisi oikeat hakusanat ;) Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Juzzu 19.08.2003 15:28:05 (muokattu 19.08.2003 15:28:48) | |
---|
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
magic 19.08.2003 15:34:14 | |
---|
HOHO! Millainen laite on muuten "oikea" käämimiskone, siis mitä löytyy esimerkiksi Duncanin ja DiMarzion tehtailta. Löytynekö netistä kuvaa... Googlella tietenkin kunhan kehittäisi oikeat hakusanat ;) Tuosta yksi linkki lisää: http://designed2wind.alphalink.com.au/ |
p130 19.08.2003 15:40:45 | |
---|
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Gypsy 19.08.2003 16:00:16 | |
---|
Millainen laite on muuten "oikea" käämimiskone, siis mitä löytyy esimerkiksi Duncanin ja DiMarzion tehtailta. Löytynekö netistä kuvaa... Googlella tietenkin kunhan kehittäisi oikeat hakusanat ;) Millanen sitten on oikee käämimiskone. Kun warmothin tehtaallakin iso osa koneista on tehty ite. Ja kun dimarziokin aluks teki mikkejä niin, että lähetit ite sinne oman mikkis ja ne sitten siihen käämi super distortionin ja lähetti takas. Tosi monet laitteethan on ite tehtyjä noissa tehtaissa |
Shaft 19.08.2003 21:32:16 | |
---|
Tämä mikkien käämiminenhän on oma taiteenlajinsa. Kuulemma parasta soundia ei saavuteta aivan tasaisesti tehdyllä kelalla, vaan lanka pitäisi vetää jotenkin vähän epätasaisesti. Nämä koneetkin on käsittääkseni ohjelmoitu niin, ettei kelasta tule täydellisen symmetrinen, vaan muistuttaa käsin sotkettua. Teollisessa tuotannossa tuollainen konehan lienee ainoa tapa saada mikeistä riittävän tasalaatuisia. |
SURf 19.08.2003 22:11:05 | |
---|
Alkaa pikkuhiljaa nostamaan päätään into kotikutoisen mikin käämimiseen... Kuka on ostanut ja mistä kuparilankaa? Ei mahda saada ihan rautakaupasta. Elektroniikka tukkurit? Insinööri kaatui heinikkoon |
p130 20.08.2003 08:27:52 | |
---|
Kuka on ostanut ja mistä kuparilankaa? Ei mahda saada ihan rautakaupasta. Elektroniikka tukkurit? Luetaan se thread alusta asti ;) Minulle sai tuttu automekaanikko järjestettyä kelan lankaa varsin kohtuulliseen hintaan. Mikon vinkistä älysin kysyä. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Snowblind 20.08.2003 15:33:07 | |
---|
Ajattelin sellaista käämimiskonetta että tökkää mikki"kehikon" dremeliin kiinni ja sen pyöriessä toisella kädellä ohjaa sitä käämilankaa ja liikuttelee sitä rullaa ylös ja alas. Voisi vaikka tehdä omat mikit tohon squieriin :) Mites muuten humppareiden teko onnistuu? Joo |
p130 20.08.2003 15:44:30 | |
---|
Mites muuten humppareiden teko onnistuu? Farskin linkin http://koti.mbnet.fi/sarza66/alasivut/rakennamikki.htm takaa löytyy tällaista: Humbuckerin saat tehtyä kytkemällä sarjaan kaksi vastakkaisessa vaiheessa olevaa kelaa. Teippaa mikit yhteen, kolvaa kytkennät ja kiinnitä yhteinen magneetti alapuolelle. Humbuckeri on yleensä melko häiriötön, johtuen juuri kelojen vastakkaisista vaiheista. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
SURf 20.08.2003 15:46:38 | |
---|
Luetaan se thread alusta asti ;) Kyllähän mä sen ekan kirjoituksen lukasin mutta hätäpäisenä jäikin sitten ne pari seuraavaa välistä... Tarkentavia kysymyksiä ennenkuin lähden kuluttamaan "kallisarvoista" aikaani eri tukkureita/liikkeitä läpisoitellen: Onko joku ostanut käämilankaa jostakin ja osaisi kertoa mistä, miten paljon ja onko törkykallista? Mistäpä magneetit, samasta paikasta, eri paikasta, onko törkykalliita? Siinäpä nämä päällimmäiset. Olisipa hieno tehdä itse kaikki osat kitaraan, tallasysteemin nyt saisi jotenkin koneistettua ja mikit jos veivaisi itse mutta virityskoneiston kanssa onkin sitten jo kinkkisempi homma... Insinööri kaatui heinikkoon |
Juzzu 21.08.2003 07:08:29 | |
---|
Mistäpä magneetit Magneettien(kin) kanssa sähläämiseen liittyy ymmärtääkseni paljon kaikenlaisia kikkoja ja temppuja silloin kun lähdetään hakemaan sitä hyvää soundia. Kuulin, että eräskin kotomainen kitaranrakentajan oli mikrofonien tekoa harjoitellessaan päätynyt karkaisemaan magneetteja tulikuumiksi ja päästämään ne sitten lumihankeen - lopputuloksen tarkoista vaikutuksista magneetteihin en tiedä, mutta enemmän kai vintagea löytyi soundista ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
p130 21.08.2003 09:06:21 | |
---|
Magneettien(kin) kanssa sähläämiseen liittyy ymmärtääkseni paljon kaikenlaisia kikkoja ja temppuja silloin kun lähdetään hakemaan sitä hyvää soundia. Kuulin, että eräskin kotomainen kitaranrakentajan oli mikrofonien tekoa harjoitellessaan päätynyt karkaisemaan magneetteja tulikuumiksi ja päästämään ne sitten lumihankeen - lopputuloksen tarkoista vaikutuksista magneetteihin en tiedä, mutta enemmän kai vintagea löytyi soundista ;o) Joo, magneettisuuden heikentämisestähän tuossa on kyse eli keinotekoisesta vanhentamisesta. Kai vanhennettu Alnico 5 kuuullostaa erilaiselta kuin esimerkiksi Alnico 2. Tuo olisi kyllä mielenkiintoista tietää mistä suomesta saa magneettia. Nevalainen varmaankin osaisi neuvoa jos soittaisi... Niin tai laittaisi mailia. Kiireinen mieshän Masa varmaankin on. *kuvittelee mielessään magneettienvanhennusoperaation kevättalvella kesän tarpeita varten... Kamina, kossupullo ja paaljon magneetteja...* Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Shaft 21.08.2003 12:51:10 | |
---|
Joo, magneettisuuden heikentämisestähän tuossa on kyse eli keinotekoisesta vanhentamisesta. Kai vanhennettu Alnico 5 kuuullostaa erilaiselta kuin esimerkiksi Alnico 2. Tuo olisi kyllä mielenkiintoista tietää mistä suomesta saa magneettia. Niin, tuo numero alnicon perässä tarkoittanee juuri magneetin vahvuutta. Uudet alnico vitoset ovat joidenkin mielestä liian voimakkaita, joten niitä heikennetään erilaisilla kikoilla. Magneetteja voisi kysellä esimerkiksi täältä: http://www.i-magnetoy.com/ |
Sami Koivisto 21.08.2003 13:23:01 | |
---|
Nevalainenhan se vanhentaa magneettejaan juurikin kiukaaseen ja lumihankeen metodilla! :=) sound of blues. Nevalainen käyttääpi keraamisia magneetteja... huonekalumagneetteja... "This goes to eleven" |
Shaft 21.08.2003 13:29:37 | |
---|
Nevalainen käyttääpi keraamisia magneetteja... huonekalumagneetteja... Mutta ei kai se noita keraamisia magneetteja vanhenna?? |