Aihe: Kaulan suoristus/nauhojen hionta
1 2
J.Nikkanen
18.01.2020 17:19:32
Pelimonni: Kaularaudansäätö suuntaansa mihinvain, vie aikansa ennenkun kaula ottaa sen. Ihan turha odottaa tunnin päästä säätöä. Kauemmin se vie. Yöunet ainakin ennenkun kaularauta vaikuttaa .

Nauhojen hionnassa tuolla viiveellä ei ole mitään väliä. Kaula raudan avulla niin suoraan kuin saa ja antaa palaa. On toki kauloja jotka venkoilevat ja vääntyilevät vielä pitkänkin aikaa raudan säädön jälkeen mutta myös niitä mitkä jäävät just siihen mihin raudan ruuvaa. Kyllä mä olen huoltanut soittimen ennen keikkaa, tosin nauhoja ei tarvinnut hioa mutta otelaudan putsaus, uudet kielet, intonaatio ja kaularauta tuli käytyä läpi ja hyvin toimitti. Mainitsin toki että saattaa kaularauta vaatia hieman ruuvausta myöhemmin tai sitten ei, kun eihän sitä etukäteen tiedä kuinka elää vai elääkö ollenkaan kun ei ollut mulle entuudestaan tuttu soitin.
J.Nikkanen
18.01.2020 17:20:51
Jeszse: Tämä on valtava vale.

Asiat mitä sulle ei ole tapahtunut tai ei sulle ole opetettu eivät tarkoita sitä että olisivat valetta.
Jeszse
18.01.2020 17:41:38 (muokattu 18.01.2020 17:45:37)
J.Nikkanen: Asiat mitä sulle ei ole tapahtunut tai ei sulle ole opetettu eivät tarkoita sitä että olisivat valetta.

Kyllä tää kyseinen tapaus on niin höpöpuhetta ettei mitään rajaa. Klassinen väite siitä ettei kaularautaa saa säätää ku max 1/4 kierrosta päivässä ja pitää odottaa yön yli ei tee mitään järkeä. Mieti nyt kauanko jossain kitarahuolloissa sais odotella soittimiaan kotiin ihan perus säätötoimenpiteistä jos täytyis säätää kymmenen kitaraa päivässä ja jokasen kaularautaa käänneltäis tolla ajatuksella.

Se rauta vaikuttaa samantien kääntäessä, ja tää on fakta. Ihan sama mitä mieltä sä oot asioista mitä mulle ei oo opetettu, mitä ikinä se sitten tarkottaakaan.

E. Kerran väännettiin yhen basson kaularautaa puoltoista kierrosta ja laitettiin puristimilla kaula päistä kiinni pöytään viikoks odotteleen oikenemista, mut se oli hieman eri keissi. Nauhahionnan tai normi säätöjen yhteydessä käännellään ehkä tyyliin max puoli kierrosta per sessio. Ja sitä voi venkoilla edestakas kunnes haluttu setuppi on löytyny. Sä voit ettiä sitä sweetspottia monta päivää jos haluat mut ei mulla riitä semmoseen mielenkiinto, eikä varmaan kellään soitinhuoltoa ammatikseenkaan tekevällä.
J.Nikkanen
18.01.2020 17:57:20 (muokattu 18.01.2020 17:59:13)
Jeszse: Kyllä tää kyseinen tapaus on niin höpöpuhetta ettei mitään rajaa. Klassinen väite siitä ettei kaularautaa saa säätää ku max 1/4 kierrosta päivässä ja pitää odottaa yön yli ei tee mitään järkeä. Mieti nyt kauanko jossain kitarahuolloissa sais odotella soittimiaan kotiin ihan perus säätötoimenpiteistä jos täytyis säätää kymmenen kitaraa päivässä ja jokasen kaularautaa käänneltäis tolla ajatuksella.

Se rauta vaikuttaa samantien kääntäessä, ja tää on fakta. Ihan sama mitä mieltä sä oot asioista mitä mulle ei oo opetettu, mitä ikinä se sitten tarkottaakaan.

E. Kerran väännettiin yhen basson kaularautaa puoltoista kierrosta ja laitettiin puristimilla kaula päistä kiinni pöytään viikoks odotteleen oikenemista, mut se oli hieman eri keissi. Nauhahionnan tai normi säätöjen yhteydessä käännellään ehkä tyyliin max puoli kierrosta per sessio. Ja sitä voi venkoilla edestakas kunnes haluttu setuppi on löytyny. Sä voit ettiä sitä sweetspottia monta päivää jos haluat mut ei mulla riitä semmoseen mielenkiinto, eikä varmaan kellään soitinhuoltoa ammatikseenkaan tekevällä.

Mitäpä taas selität? Tässä ketjussa ensimmäinen joka ottaa 1/4 kierroksen säätämisen puheeksi olet sinä. Siitä ei puhuttu, vaan siitä että kun rautaa rusauttelee menemään niin ei ole mitenkään tavatonta että saattaa vaatia vielä pientä hiplausta jälkeenpäin jos haluaa kaulan olevan just eikä melkein sama kuin ekan säädön jälkeen. Näin voi käydä, monelle on käynyt, sulle ei ja sitten taas Jexxxcze Äkkijyrkkä kertoo että näin ei voi olla koska näin ei voi olla. Buu. Vuosi 2020 ja Jezcxxze on edelleen mnetin kiukkuisin, onneksi olkoon!

E. Sä et tee soitinhuoltoja etkä soittimia ammatikseks, en muuten minäkään. Voi ei.
Jeszse
18.01.2020 18:07:24
J.Nikkanen: Mitäpä taas selität? Tässä ketjussa ensimmäinen joka ottaa 1/4 kierroksen säätämisen puheeksi olet sinä. Siitä ei puhuttu, vaan siitä että kun rautaa rusauttelee menemään niin ei ole mitenkään tavatonta että saattaa vaatia vielä pientä hiplausta jälkeenpäin jos haluaa kaulan olevan just eikä melkein sama kuin ekan säädön jälkeen. Näin voi käydä, monelle on käynyt, sulle ei ja sitten taas Jexxxcze Äkkijyrkkä kertoo että näin ei voi olla koska näin ei voi olla. Buu. Vuosi 2020 ja Jezcxxze on edelleen mnetin kiukkuisin, onneksi olkoon!

E. Sä et tee soitinhuoltoja etkä soittimia ammatikseks, en muuten minäkään. Voi ei.

:D

Sulla nyt on vaan jotain henkilökohtaista katkeruutta mua kohtaan.
J.Nikkanen
18.01.2020 18:08:59
Jeszse: :D

Sulla nyt on vaan jotain henkilökohtaista katkeruutta mua kohtaan.

Ei suinkaan. Mun mielestä sä olet asiasälli.
Kumiankka
18.01.2020 19:18:28
Lisätään tähän vielä tällainen stoori... Kolme neljä vuotta sitten tarttui haaviin yksi stratokopio, hintahaitarin alimmasta päästä. Purin pleksin ja sähköt ja hihnanupit toiseen projektiin paremmilla mikrofonilla. Jossain vaiheessa aloin säätämään tätä huokean hintaista kun kaula oli siedettävän tuntuinen kaikesta huolimatta. Jostain syystä kaula oli aavistuksen kupera vaikka mitä yritti. Taisin kokeilla jytkympiä kieliä ja jopa saunaa ja kuumailmapuhallinta. Jäi nurkkaan tuo vehjes kun ei ollut riittävän täydellinen ja ajattelin että paskan myivät ja saivat huijattua. Pari kieltäkin katkesi. Kunnes sitten joskus viime vuonna painajaisten lomassa ajatus iski aivoon. Kaivoin tuon vehkeen kasasta ja todellakin kun käänsin riittävästi kaularautaa väärään suuntaan niin lähtihän se muuttumaan, tuossa on kaksitoiminen kaularauta, mitä en hoksannut eikä tullut manuaalia mukana. Siitä saa vielä melko mukavan kitaran tehtyä vaikka on mitä on

Kiitos vielä jollekin joka valisti minua vanhan Hagströmin kaularautasysteemistä, se on ihan eri oma maailmansa (puristava rauta, h-expander). Täältä tähän
Rämppy
19.01.2020 10:54:14
Mulla useimmissa kitaroissa kaulat ovat totelleet kaularaudan säätöä lähes samantien, mutta joissakin kepeissä on ollut muutamien tuntien viivettä ennen kuin kaula on asettunut.
Välillä on seuraavana päivänä huomannut, että tuli sitttenkin pyöräytettyä säätöruuvia hieman liikaa vaikka heti säädön jälkeen reliefi oli ok.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Tinnittus
19.01.2020 13:46:12
Nauhatöissä itse aina paukutan kaulaa raudan säädön jälkeen esim reittä tai kättä vasten.
Mielestäni se auttaa sitä asettumista, eikä koskaan ole ollut tarvetta odotella "tunteja tai päiviä".
Jos se kaula on suora töiden ajan, niin eihän sillä ole mitään väliä jos kaula taipuu seuraavana päivänä. Työhän on jo tehty.

Jos nauhatöiden jälkeen ilmenee ongelmia pienoisen liikkumisen takia, ei vika ole "odottelussa" vaan jo lähtöjäänkin paskassa kaulassa.
basisti1971
21.01.2020 08:26:02
Moi.

J.Nikkanen: Nauhojen hionnassa tuolla viiveellä ei ole mitään väliä.

Tismalleen samaa mieltä.
Etenkin jos ja toivottavasti kun homma edes yritetään tehdä ammattimaisesti jigissä.

J.Nikkanen: On toki kauloja jotka venkoilevat ja vääntyilevät vielä pitkänkin aikaa raudan säädön jälkeen mutta myös niitä mitkä jäävät just siihen mihin raudan ruuvaa.

Täysin totta tämäkin.

Kummankin ääripään toitottaminen totuutena malliin "Karthago on hävitettävä" osoittaa ainoastaan sen että otanta jonka perusteella "totuuteen" on päätynyt on luokkaa 0-2 instrumenttia.

Paljon riippuu tietysti myös siitä kuinka tarkka setuppinsa tiimoilta kukin on, joillekin kymmenesosamillin muutos 12 nauhalla on katastrofi, toinen ei huomaa/välitä kun muuttuu millin.

J.Nikkanen: Mainitsin toki että saattaa kaularauta vaatia hieman ruuvausta myöhemmin tai sitten ei, kun eihän sitä etukäteen tiedä kuinka elää vai elääkö ollenkaan kun ei ollut mulle entuudestaan tuttu soitin.

E tiedä, ei, ja tuosta syystä "nopeasti" säädön suorittavat ammattitahot olivatkin ainakin ennenvanhaan harvassa.
Etenkin jos asiakkaalla ei ollut antaa selviä lukuarvomittoja siitä millaisiksi säätönsä haluaa.

Jotain osviittaa säädettävyydestä ja asettumisajasta antaa kaulan materiaalit ja rakenne, jonkinverran enemmän kaularautarakenne.
Kuten myös se kumpaan suuntaan kaulaa yrittää ruuvata.
Mutta etenkin vastavalmistuneissa ja suoraan tehtaan jäljiltä olevissa instrumenteissa on ainakin mun useamman vuosikymmenen harrastelukokemuksen perusteella tapauskohtaisesti pakko kokeilla miten mikäkin kaula käyttäytyy.

Henkilökohtaisesti näin harrastelijapohjalta en kyllä ymmärrä mitä väliä on sillä jos viimeisen päälle soittokuntoon säätöön menee tunti tai pari päivää.
Karkean perussäädön jälkeen kyse on kuitenkin vain hienosäädöstä, ja noiden hienosäätöjen välillä soitin aniharvoin muuttuu soittokelvottomaksi.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)