jounito 30.08.2018 15:34:41 (muokattu 30.08.2018 15:37:40) | |
---|
Kanavanvalitsinkonkka oli tuossa minun Helkamassa täysin jumissa, kun sen sain. Otin sen konkan pyöritystapin juuressa olevan lukkorikan irti, ja contact cleaneria akselin juureen. Pikkuhiljaa suostuttelemalla se alkoi pyöriä, ja ajan kanssa notkistui täysin toimivaksi. Otin myös koko kanavanvalitsinnarun irti ja putsasin erityisen hyvin akselin, jonka ympäri se naru kiertää kaksi kierrosta. Alkoi pelittämään hyvin. Kannattaa katsoa ennen purkamista, miten naru kiertää, että takisinlaitto kävisi kivuttomammin. Olen noita naruja uusinutkin, Uraltonesta sai ainakin aiemmin narua. On siihen tainnut joitain kalastusnarujakin porukat käyttää, niin muistelen lukeneeni. Naru kyllä saattaa patinoitua aika liukkaaksikin ajan myötä. Kumirullia ei tuossa Helkamassa ole, ne muoviset rullat kyllä hyvin pyöri. anapena: Nätti vehe, aika samanolonen kuin oma Philips Novosonic. Josta tulikin mieleeni seuraavaa: Siinä taitaa jotenkin luistaa se kanavanvirityspyörylä, ilmeisesti siellä on jokin kumirulla kovettunut, jonka pitäisi pyörittää viritysnarua? Näin muistan jostain lukeneeni, en ole vielä avannut laitetta. Miten fiksaisitte sen, onko jotain elvytystököttiä, uusi osa tai muuta konstia? |
Decadetroll 30.08.2018 18:50:34 | |
---|
Kyseessä lienee potikka, eikä suinkaan konkka? Tai sitten en ole moiseen konkkaan vielä törmännyt :) I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
Sax-pappa 30.08.2018 19:28:44 | |
---|
Decadetroll: Kyseessä lienee potikka, eikä suinkaan konkka? Tai sitten en ole moiseen konkkaan vielä törmännyt :) Säätökondensaattorilla noissa putkiradioissa asemanhaku yleensä toimii. ULA:lla saattaa olla variometrikin. |
SirElwood 30.08.2018 19:28:52 (muokattu 30.08.2018 19:29:26) | |
---|
anapena: Nätti vehe, aika samanolonen kuin oma Philips Novosonic. Josta tulikin mieleeni seuraavaa: Siinä taitaa jotenkin luistaa se kanavanvirityspyörylä, ilmeisesti siellä on jokin kumirulla kovettunut, jonka pitäisi pyörittää viritysnarua? Näin muistan jostain lukeneeni, en ole vielä avannut laitetta. Miten fiksaisitte sen, onko jotain elvytystököttiä, uusi osa tai muuta konstia? Minulla on Philips B5SF62A jossa luistelee se kumipyörä. Kumirulla on tosiaan kovettunut, eikä sitä oikein mikään aine palauta ennalleen. Ei ainakaan pitkäksi aikaa. Ja purkamisen olessa melko suuritöinen projekti, suosittelen vaihtamaan kumipylpyrän kokonaan uuteen heti. En muista millainen tai tarkalleen minkä kokoinen rulla sinne menee, mutta ei pitäisi olla vaikea homma löytää tai tehdä sopiva. Decadetroll: Kyseessä lienee potikka, eikä suinkaan konkka? Tai sitten en ole moiseen konkkaan vielä törmännyt :) Et vaan vielä ole törmännyt säätökondensaattoriin. |
jounito 30.08.2018 19:51:28 | |
---|
Luisteleeko se iso pyörä, joka säätökondensaaattorin akselilla? Enpä nyt tosiaan mene vannomaan, onko Helkamassakin kumia tuossa pyörän kehällä, joka kosketuksissa naruun. Pitää tarkistaa, ettei tule puhuttua palturia. No, minulla useimmiten on kuitenkin luistanut akselilta, joka liikuttelee narua. SirElwood: Minulla on Philips B5SF62A jossa luistelee se kumipyörä. Kumirulla on tosiaan kovettunut, eikä sitä oikein mikään aine palauta ennalleen. Ei ainakaan pitkäksi aikaa. Ja purkamisen olessa melko suuritöinen projekti, suosittelen vaihtamaan kumipylpyrän kokonaan uuteen heti. En muista millainen tai tarkalleen minkä kokoinen rulla sinne menee, mutta ei pitäisi olla vaikea homma löytää tai tehdä sopiva. |
jounito 30.08.2018 19:53:12 (muokattu 30.08.2018 20:05:49) | |
---|
|
Decadetroll 31.08.2018 18:36:03 | |
---|
Vau. Oppia ikä kaikki! Enpä tosiaan ole vuosien varrella moisiin törmännyt. En tosin ole kyllä radioitten kanssa puljannutkaan yhtään. Ei edes aikanaan koulussa tainnut tulla kertaakaan moista vastaan, enkä muista, että olisi ollut puhettakaan. Olen jälleen hitusen viisaampi, kiitokset valaisijoille ja pahoittelut topicin sotkemisesta tietämättömyydellä :) I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
basisti1971 01.09.2018 07:22:42 | |
---|
Moi. jounito: Kytkin löytynyt, asennettu ja jo soi. Hienoa :). T:Samuli |