LaMotta 14.06.2018 19:48:03 | |
---|
kojones: Amis tai aikuiskoulutuskeskus, samaa kamaa. Ei muuten ole. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
MPU 15.06.2018 14:39:43 (muokattu 15.06.2018 14:42:00) | |
---|
tuskiz: En pyytänytkään etsimään mulle valmiina hyllystä olevaa blokkia, ainoastaan onko kellään kokemusta moisen teettämisestä. Ei ole minun vika jos pidät minua niin yksinkertaisena etten osaa Googlettaa etukäteen moista asiaa ja vastailet kysymyksiin mitä ei kysytty. Mene itseesi. No ohhoh kun meni tunteisiin. Pidä tunkkis. Lue nyt ekaks tuo mun eka vastaus ja omat kysymyksesi ja yritä edes ymmärtää lukemasi. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
gemisti 16.06.2018 11:33:57 | |
---|
Mä oon muutaman tehnyt stratoon eri materiaaleista, ja tällain harrastepohjalta niissä on sen verran puuhaa että jos pitäis kaupan hintaa halvemmalla tehdä niin en välttämättä tekis. Kuparista ja alumiinista tekisi mieli testata mutta ei ole hetkeen jaksanut tehtailla, ja noi olis sellaisia kuriositeetteja ja todnäk aika surkeita. |
MPU 17.06.2018 07:50:23 | |
---|
gemisti: Mä oon muutaman tehnyt stratoon eri materiaaleista, ja tällain harrastepohjalta niissä on sen verran puuhaa että jos pitäis kaupan hintaa halvemmalla tehdä niin en välttämättä tekis. Kuparista ja alumiinista tekisi mieli testata mutta ei ole hetkeen jaksanut tehtailla, ja noi olis sellaisia kuriositeetteja ja todnäk aika surkeita. Kupari ja alumiini vielä kenkkuja työstää kun tahtovat tarttua kiinni teriin. Yhden blokin tekeminen itselle ei olisi mahdoton homma, toiselle en lähde tekemään. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
gemisti 17.06.2018 08:40:09 | |
---|
MPU: Kupari ja alumiini vielä kenkkuja työstää kun tahtovat tarttua kiinni teriin. Yhden blokin tekeminen itselle ei olisi mahdoton homma, toiselle en lähde tekemään. Joo, alumiini vielä menee, mutta kuparista koitin jo kerran valmistaa ja siellä se aihio on laatikossa katkenneet poranterät sisällään.. Ehkä vielä yritän uudelleen, tulisi ainakin selvyys sille onko se suuri massa vai kova materiaali tärkeintä blokille :D On ollut tarkoitus tehdä vähän vertailua ja raporttia noista omista, mutta en oo saanut aikaiseksi. |
janik 23.06.2018 23:16:12 | |
---|
Muistin muuten just et mullahan on rg:ssä omavalmiste blokki, jostain tavallisesta lattaraudasta taisin tehdä, pitääkin napata kuva siitä, on siis monta vuotta jo ollut siellä:) |
s151669 28.06.2018 10:45:51 | |
---|
MPU: Kupari ja alumiini vielä kenkkuja työstää kun tahtovat tarttua kiinni teriin. Yhden blokin tekeminen itselle ei olisi mahdoton homma, toiselle en lähde tekemään. Alumiini vaatii _aina_ leikkuunestettä. Muuten terät tarttuvat kiinni. Sinoli on periaatteessa parasta, mutta mikä hyvänsä liukas auttaa asiaa. WD40, 5W30, vesi, vaseliini... Sen jälkeen huomaakin miten helppoa työstettävää alumiini on. Kuparista en sano juuta tai jaata kun ei ole ikinä peltiä vahvempaa kuparia tarvinnut pyöritellä. Villi veikkaus on silti leikkuunesteen puutteen suuntaan, mahdollisesti teräkulmiin. Antikitarasankari. Siis basisti. |
ituvirtanen 28.06.2018 23:51:25 | |
---|
Blokki pitää saada tietysti haponkestävästä, ettei hiki ruostuta. Kannattaa pyytää amiksen opettajalta sitten kaikki koneistuksessa pilalle menneet terät ja osat näkösälle, kun ajoarvot ovat olleet vaikkapa hitaita ja porauksessa reiän pohja on karennut liian kovaksi... Valurauta ei muuten juurikaan värähtelisi, koska se sisältää sen verran hiiltä. Vrt. pianon tai työstökoneen runko valuraudasta vai teräksestä ja miksi? |
LaMotta 29.06.2018 20:54:27 | |
---|
ituvirtanen: Valurauta ei muuten juurikaan värähtelisi, koska se sisältää sen verran hiiltä. Vrt. pianon tai työstökoneen runko valuraudasta vai teräksestä ja miksi? En tiedä mitä yrität vihjata. Mutta nuo tehdään valuraudasta koska se on muottiin valettavissa eikä niitä olisi mitään järkeä jyrsiä umpiraudasta. Kyse ei ole mistään värähtelyMEkanisesta yms asiasta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
ituvirtanen 30.06.2018 01:43:50 | |
---|
LaMotta: En tiedä mitä yrität vihjata. Mutta nuo tehdään valuraudasta koska se on muottiin valettavissa eikä niitä olisi mitään järkeä jyrsiä umpiraudasta. Kyse ei ole mistään värähtelyMEkanisesta yms asiasta. No itse asiassa on. Hiili, jota voi olla esimerkiksi kymmenkertainen määrä valuraudassa, vaikuttaa asiaan. https://patents.google.com/patent/US3204508 Teräksestä voisi hitsata tai jyrsiä rungon pianoon mutta se nyt ei vaan toimi, kokeiltukin on. Ääni on erilainen ja pitempi, siis konventioiden vastainen ja se lienee yksi syy teräksen epäsuosiolle, vaikka sellaista runkoa voisi varmasti virittää tumpummaksi. https://www.petrof.com/p-237-monsoon-flugel-mit-stahlrahmen Kaiketi alumiiniakin on joskus valettu. |
basisti1971 03.07.2018 08:52:40 | |
---|
Moi. LaMotta: ...nuo tehdään valuraudasta koska se on muottiin valettavissa eikä niitä olisi mitään järkeä jyrsiä umpiraudasta. Teräksen valu onnistuu ihan samalla lailla kuin valuraudankin, kustannukset ovat ainoastaan rajummat korkeammista lämpötiloista ja pääsääntöisesti heikommasta valettavuudesta johtuen. Valaminen, umpikappaleesta jyrsiminen, takominen ja irtokappaleista hitsaaminen/kitkasulkeisin liitoksin liittäminen eivät ole toisiaan poissulkevia valmistusmenetelmiä. Tuotantomääristä, kustannustavoitteista yms. riippuu mikä valitaan, yksinään tai kahden tai useamman menetelmän yhdistelmänä.
LaMotta: Kyse ei ole mistään värähtelyMEkanisesta yms asiasta. Vaikka pianon (ja usein työstökoneiden runkojenkin) kohdalla kyse on nimenomaan etukäteen ennustettavasta värähtelymekaniikasta, materiaalinvalintaprosessi on huomattavasti monimutkaisempi kaikessa muussa kuin kenties taidevalussa. Ja taidevalussakin etenkin yksittäiskappleiden kohdalla valettavuus ja ulkonäön muuttuminen ajan saatossa ovat kovasti korkealla kun valumateriaalia valkataan. Etenkin ennenvanhaan työstökoneiden rungot olivat valurautaa lähinnä kustannussyistä, mutta kevyempiin rakenteisiin pyrittäessä teräsrunkoisiakin on tehty runsaasti. Teräksellä on kuitenkin monella osa-alueella varsin ylivoimaisia ominaisuuksia valurautaan verrattuna. Ja samaan hengenvetoon on koulutuksesta johtuen pakko mainita, teräs ja valurauta ovat nimityksinä kuin vaikkapa sähkökitara ja sähköbasso, summittaisen yleisnimikkeen alta löytyy lukemattomia erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja vaihtoehtoja. T:Samuli |
ituvirtanen 03.07.2018 10:15:03 | |
---|
basisti1971: Ja samaan hengenvetoon on koulutuksesta johtuen pakko mainita, teräs ja valurauta ovat nimityksinä kuin vaikkapa sähkökitara ja sähköbasso, summittaisen yleisnimikkeen alta löytyy lukemattomia erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja vaihtoehtoja. Tämä on hyvä aina muistaa. Ihan yksittäiseksi kuviteltu materiaali, otetaan nyt vaikka satunnainen haponkestävä AISI316L, on itse asiassa lavean sorttinen resepti. Siten eri valmistajilta löytyy hiukan erilaisia seoksia, vaikka otsikko on sama. |