Aihe: Wraparound talla ja kielten korkeus 1 2 | |
---|---|
![]() 04.01.2018 17:27:00 | |
Vielä voisi ehkä tarkistaa onko kaularaudan säädössä vara kiristää, ja ehkä sen voisi tehdä kitara soittoasennossa, kielet kiinni ja vireessä. Huomasin itse yhdessä vehkeessä että kaulan ja virityskoneiston paino vaikutti yllättävän paljon riippuen missä asennossa vehje oli. Kaikissa kitaroissa tuo ilmiö ei ole yhtä huomattava. Mutta holkkeja alemmas laittaisin | |
![]() 04.01.2018 19:27:06 | |
Alan silti kallistua tallan vaihdon suuntaan (lonksuminen ei laskemalla lopu ja yksittäisen kielen intonaatiota ei pysty säätämään). Mietinkin nyt, että löytyykö sopivaa tallaa a) joka kävisi suoraan entisen paikalle, mutta kieliä saisi laskettua hieman alemmas ilman porailua tms. (intonaation säädöllä ilman lonksetta :)) b) jos ei, niin onko parempi vaihtoehto asentaa TOM + stopbar ja porata vai c) hommata kunnollinen wraparound ja porata Varmassa vara turhempi. | |
![]() 05.01.2018 06:03:35 | |
Moi. Lugi B: Alan silti kallistua tallan vaihdon suuntaan (lonksuminen ei laskemalla lopu ja yksittäisen kielen intonaatiota ei pysty säätämään). Mietinkin nyt, että löytyykö sopivaa tallaa a) joka kävisi suoraan entisen paikalle, mutta kieliä saisi laskettua hieman alemmas ilman porailua tms. (intonaation säädöllä ilman lonksetta :)) En ole niin hyvin perillä Wilkinsonin mitoituksista tai mitta(epä)tarkkuuksista että voisin varmasti sanoa, mutta veikkaan että et moista ainakaan helposti/halvalla löydä. Varsin moni noista halvemmista wraparound talloista kun on rakenteeltaan samanlaisia kun tuo alkuperäisen kopio, eli pienikin intonaatiosäätö pienentää tolppien ja tallan välistä tukipintaa huomattavasti. BadAssissa ja kenties kopioissakin säätövaraa on kymmenisen milliä, ja kielikohtainen vielä päälle. Jos askarrella haluat ja välineet löytyy, eikä intonaation jatkuvaan säätöön ole tarvetta, voit toki viilata messingistä tms. puolikuun muotoiset palat jotka täyttävät tallan ja tolpan välisen intonaatiosäädön aiheuttaman raon. Näin talla nojaa tolppaan pystypinnaltaan ja lonksuminen lakkaa. Lugi B: b) jos ei, niin onko parempi vaihtoehto asentaa TOM + stopbar ja porata Mun mielestä ei, ellei TOM ole "se juttu". Laadukas TOM-talla on varsin hintava, eikä pienestä intonaatiosäätömahdollisuudestaan johtuen välttämättä sieltä helpoimmasta päästä asennettava. Lugi B: c) hommata kunnollinen wraparound ja porata Jos/kun aluperäisiin inserttireikiin sopivaa korvaavaa tuskin helposti löydät, tuo olisi vaihtoehto johon itse kallistuisin. Tarpeeksi matalan wraparoundin löytäminen voi tuossakin tapauksessa olla haasteellista, joten insertit joudut upottamaan kauluksineen. Tai kuten tuossa mun huuliharpputallallisessa Gibsonissa ja kuten Fox tuossa ehdotti, poistamaan kauluksen ja upottamaan insertin bodyn pinnan alle. Esmerkiksi tuo vintage BadAss on ilman kieliuria tallapaloissa korkeudeltaan 16mm, ja siihen 1,5mm tolpan alakaulusta päälle. Millin verran tietty madaltuu kieliurat viilatessa. Jos upotat insertit, voit toki tehdä tolppien kauluksille myös upotukset. T:Samuli | |
![]() 05.01.2018 08:04:16 | |
fox: Otapa ne insertit vielä kerran pois, sitten reikien pohjasta hitusen puuta veks, kyllä siellä luulis vielä hivenen olevan varaa ennenkuin insertit tulee sieltä takaa soittajaa katsomaan. Toinen "kikkakolmonen" on leikata siitä insertin päästä muutama milli pois. Saat ne tolpat menemään syvemmälle. Tolpassa oleva alimmainen "kaulus" kun näyttää kuvissa olevan sitä kierreinserttiä pienempi halkaisijaltaan, niin menee jommalla kummalla noista tavoista sen jokusen millin alemmaksi. Tällanen ratkaisu mulla olis tähän paikkaan tarjotella... Mä tekisin näin. Jälkimmäinen tyyli ehkä helpompi jos ei oo sopivaa terää ja pylväsporakonetta. Eli viilais insertin pohjapäästä tarvittavat millit pois ja istuttas uudestaan. Millai talla muuten "lonksuu", ilman kieliä vai kielten kanssa? Lähes kaikki wraparoundit lonksuu ilman kielten vetoa, mut kielten kanssa liikettä ei pitäisi olla ellei sit käytä wraparoundia pelkkänä tallana Vibrolan tai muun kanssa. | |
![]() 05.01.2018 09:58:54 | |
Mä luulen, että lähtisin tekemään yhdistelmäkorjausta, jos kerran se kaulakulmafix ei onnistu kitaraa pilaamatta: - Ihan ekaksi kaularaudan tarkistus ja (jos mahdollista) kiristys. - Insertit kitaran kannen tasoon. (= Puutyötä ja mahdollista paikkamaalausta.) - Tallan alareunasta pois sen verran kuin mahdollista - milli ny ainakin lähtee kuvan https://muusikoiden.net/dyn/users/155795.jpg perusteella. (Metallityöt koneilla alkaa tästä.) - Tallan harjanteista puoli milliä pois, ja/tai ne kieliurat - kaulan radiusta äärimmäisen vähän lattanampina. - Tallan reunaan (siihen, joka on kaulasta kauempana) sen verran pyöristystä, että kielen kulma sen harjanteen yli pysyy sopivasti jyrkkänä. - Ja lopuksi kaikki metalliosat kiillotukseen, Dremelin laikalla ja tahnalla. Joku oman elämänsä erlewine vielä niklais ne uudelleen, mutta ei täs ny pilkkuja viilata. ;) Ai niin: kitarasepän apua kannattaa harkita hetki, jos omat taidot/koneet ei sovellu hommaan. | |
![]() 05.01.2018 10:38:43 | |
Tommin kieltenpidiketai wrappis hölskyy oli sitten mimmosset toleranssit osilla tahansa, mutta avuksi on vaikka ToneProsin tai Faberin lukittavat ruuvit, suosittelen. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 05.01.2018 17:29:18 | |
Mahdollisesti tuossa voisi olla suunnitelma B jos kaikki muu epäonnistuu niin laittaa Fender mallisen hardtail tallan ja kielet läpi rungon, ehkä joku export malli jossa kieliväli passaa. | |
![]() 05.01.2018 17:48:48 | |
Kumiankka: Mahdollisesti tuossa voisi olla suunnitelma B jos kaikki muu epäonnistuu niin laittaa Fender mallisen hardtail tallan ja kielet läpi rungon, ehkä joku export malli jossa kieliväli passaa. Tuosta vaan Nighthawkin tallaa askartelemaan kiinni. http://www.crazyparts.de/gibson-rar … -editons/nighthawk-bridge-chrom.php Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 09.01.2018 12:09:05 | |
Moi. Lugi B: Alan silti kallistua tallan vaihdon suuntaan (lonksuminen ei laskemalla lopu ja yksittäisen kielen intonaatiota ei pysty säätämään). Tuossa muita etsiskellessäni törmäsin UralTonen sivuilla kenties sopivaan budjettiratkaisuun. Noita aiemminmainittuja wraparound käytössä liki pakollisia lukkotolppia näyttää talon UT-brändilläkin löytyvän: http://www.uraltone.com/soitinraken … ts-bp100-tallan-kiinnike-kromi.html Kuten myös samalla brändillä BA kopsua: http://www.uraltone.com/ut-guitar-p … ts-s-w1-wraparound-talla-kromi.html Laadusta -kuten mitoitustenkan yhteensopivuudesta- ei ole mitään käsitystä, mutta hinta korreloinee laatua, ja ihan tyyten silkkoa en ainakaan itse ole tuolta koskaan saanut, päinvastoin. T:Samuli | |
![]() 09.01.2018 12:57:19 | |
basisti1971: Moi. Tuossa muita etsiskellessäni törmäsin UralTonen sivuilla kenties sopivaan budjettiratkaisuun. Noita aiemminmainittuja wraparound käytössä liki pakollisia lukkotolppia näyttää talon UT-brändilläkin löytyvän: http://www.uraltone.com/soitinraken … ts-bp100-tallan-kiinnike-kromi.html Kuten myös samalla brändillä BA kopsua: http://www.uraltone.com/ut-guitar-p … ts-s-w1-wraparound-talla-kromi.html Laadusta -kuten mitoitustenkan yhteensopivuudesta- ei ole mitään käsitystä, mutta hinta korreloinee laatua, ja ihan tyyten silkkoa en ainakaan itse ole tuolta koskaan saanut, päinvastoin. T:Samuli En nyt mene faktana sanomaan, mutta mielestäni kaikissa ToM-systeemin kieltenpitimissä ja wraparoundeissa tolpille tarkoitetut urat aina samankokoiset pl. valmistustoleranssit, ts. on liki mahdotonta ostaa vääränkokoiset tolpat vääränkokoiseen stoppariin/wräppäriin, ainoa ero mitoituksessa on lähinnä tolppien kierteet. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 20.01.2018 21:10:10 | |
Nyt on Gotohin 510UB paikallaan. Vanhoihin insertteihin kävi suoraan, uudet (tallan mukana tulleet) olisivat vaatineet reikien täytön ja poraukset johtuen pienemmästä halkaisijasta. Kielet saa nyt riittävän matalalle ja jos haluaa lisää pelivaraa, voi inserttien kauluksista hioa/sorvata n. 0,5 mm pois (leveyssuunnassa). Näin saisi ainakin millin lisää säätövaraa. Tulipa sekin huomattua, että talla on tehtaalla asennettu aavistuksen liian eteen: osassa kielistä tallapalat piti ruuvata ihan ääriasentoon taakse hienovirittäessä. Silti pari kieltä olisi vaatinut vieläkin lisää pelivaraa täydelliseen hienovireeseen. Mutta ihan hyvä näinkin. Todella hyvä talla on tämä, voin lämpimästi suositella. Pleksistä piti tosiaan veistellä pieni pala pois, että talla mahtui paikalleen. Epäesteetikkona se ei minua häiritse. Varmassa vara turhempi. | |
![]() 20.01.2018 22:04:46 | |
tuskiz: En nyt mene faktana sanomaan, mutta mielestäni kaikissa ToM-systeemin kieltenpitimissä ja wraparoundeissa tolpille tarkoitetut urat aina samankokoiset pl. valmistustoleranssit, ts. on liki mahdotonta ostaa vääränkokoiset tolpat vääränkokoiseen stoppariin/wräppäriin, ainoa ero mitoituksessa on lähinnä tolppien kierteet. Hassua, sanoin näin mutta ostin tossa vähän aikaa sitten Gibsonin TP6 hienoviritinstopparin ja neljästä parista ruuveja joita mulla oli käsillä vain kahdet sopi suoraan tuon kanssa, muissa ei se pituus riitä raossa mihin stoppari pitäs asettua, eli eroja on, ainakin tuon palikan kanssa. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)