Aihe: Kaularaudan jyrsintä
1 2
msalmela
19.12.2017 13:17:17
Alkuperäiseen kysymykseen, ei piirrustuksia myytävänä. mutta Nuutisen kirjassa Sähkökitaran rakentaminen on aika tarkasti kuvattu miten tehdä. On siellä myöskin mittoja. Tämä menee mainostamisen puolelle, mutta tarkoitan tätä kirjaa

https://www.adlibris.com/fi/kirja/s … okitaran-rakentaminen-9789529279081

.mika
Kefiiri
19.12.2017 15:41:08 (muokattu 19.12.2017 16:21:12)
MPU: Taikasana on vaha. Kaularauta ja säätöpää vahataan esimerkiksi muottivahalla, jottei epoksi liimaa sitä kiinteäksi jötikäksi kaulapuun kanssa. Rauta liukuu juuri raudan kokoisessa urassa, samoin säätöpää pyörii tiukassa reiässä. Säätö voi olla kummassa päässä kaulaa tahansa. Itse tein kantasäätöisen, Bruce tekee enemmän lapasäätöisiä.

Kiitämme mysteerin avaamisesta! Selkeä homma heti kun selitetään. Epoksi/vaha -systeemiähän voisi soveltaa yksitoimiseen kaularautaankin, jos tekee riittävän syvän suoran uran, laittaa raudan päälle kaarevan täytelistan ja täyttää tyhjät kohdat epoksilla.

Edit: ei välttämättä tuossa järjestyksessä.
En ole musiikin asiantuntija.
MPU
19.12.2017 16:35:03
Kefiiri: Kiitämme mysteerin avaamisesta! Selkeä homma heti kun selitetään. Epoksi/vaha -systeemiähän voisi soveltaa yksitoimiseen kaularautaankin, jos tekee riittävän syvän suoran uran, laittaa raudan päälle kaarevan täytelistan ja täyttää tyhjät kohdat epoksilla.

Edit: ei välttämättä tuossa järjestyksessä.

Voisi hyvinkin. Brucen ohjeissa raudan uran lavan pää jyrsitään kaarevaksi. Kannan pään suoraksi jyrsityn uran pohjalle tulee hiilikuitusäikeitä, jotka kostutetaan epoksilla. Näiden päälle kaulapuusta kiila, jonka päälle kaularauta. Rauta painetaan uran pohjalle täytesoirolla, joka painetaan puristimilla niin tiukkaan, että rauta taipuu uran pohjaan kiinni. Kaikki toimet otelaudan puolelta jyrsittynä ja liimattuna.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Azolith
22.12.2017 15:59:06
Sangen kattavasti tässä on tullut kaularaudoista hyvää infoa.

Ihan kuriositeettina kuinka asioita ei pidä tehdä, niin mulla oli säädettävänä ilmeisesti jossain kurssilla rakennettu s-kitara jossa raudassa ei ollut ilmeisesti kaarta ollenkaan, tai ainakin ihan liian niukasti.
Meni aluksi pään raapimiseksi että mikä mättää kun muljahteli kesken säädön.
Ei auttanut kuin jättää reilu "reliiffi".
Tilaaja halusi kuitenkin pitää alkuperäisen sinänsä kauniin kaulan, vaikka mulla olisi ollut siihen toimiviakin Strat kauloja tilalle.
.
kojones
23.12.2017 13:56:27
Azolith: Sangen kattavasti tässä on tullut kaularaudoista hyvää infoa.

Ihan kuriositeettina kuinka asioita ei pidä tehdä, niin mulla oli säädettävänä ilmeisesti jossain kurssilla rakennettu s-kitara jossa raudassa ei ollut ilmeisesti kaarta ollenkaan, tai ainakin ihan liian niukasti.
Meni aluksi pään raapimiseksi että mikä mättää kun muljahteli kesken säädön.
Ei auttanut kuin jättää reilu "reliiffi".
Tilaaja halusi kuitenkin pitää alkuperäisen sinänsä kauniin kaulan, vaikka mulla olisi ollut siihen toimiviakin Strat kauloja tilalle.

Eihän siinä kun jyrsii raudan esiin ja korjaa se asennusvirheen, sillähän se alkuperäinen kaula säilyy.
Azolith
23.12.2017 16:28:04
Juu, jyrsintääkin tuli ehdotettua, mutta ei kuulemma siihen kiireeseen sopinut jättää tehtäväksi.
.
73nd3r
23.12.2017 22:51:25
Toisaalta, eipä ne kieletkään kaarella ole. Eikä kaikki kaularaudat, ihan suunnitellustikin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)