Aihe: Kysymys kitaran kaulan öljyämisestä
1 2
Congi
19.05.2014 14:56:18
Kiitokset. Näillä resepteillä mennään.
T.Congi
Megadethh2
20.05.2014 00:03:09 (muokattu 20.05.2014 00:07:30)
homunculus_0: Kuinkas onnistui?

Tru-Oil on parempi tietysti laittaa paljaalle puulle, jos vaan mahdollista. Kyllä ne pari ekaa kerrosta vielä vähän imeytyy siihen puuhun ja olen huomannut, että tarttuu huomattavasti paremmin puhtaaseen puuhun tai jo kuivuneeseen Tru-Oil -kerrokseen kuin minkäänlaiseen muoviin (esim. kaulojen reunalistat), joten olettaisin tämän pätevän myös kaulassa olevaan polyuretaanilakkaan.

Itse olen saanut hyviä satiini-/mattapintaisia kauloja Tru-Oililla näin:
1. Hio kaula tasaisesti puulle asti, viimeiset lakat 320-hiomapaperilla
2. Hio kaula 400-hiomapaperilla
3. Levitä Tru-Oilia ohut kerros taitetulla kahvisuodattimella, anna imeytyä noin 15 sekuntia, pyyhi pois suodattimen toisella puolella. Älä käytä kierrätettyjä suodattimia, niistä saattaa irrota kuituja öljyn mukana
4. Anna öljyn kuivua, yleensä n. tunti riittää
5. Toista kohdat 3 ja 4 muutaman kerran
6. Anna kuivua n. 24 tuntia ja hio pinta tasaiseksi 600-/800-hiomapaperilla
7. Toista kohdat 3, 4 ja 6, kunnes pinta on tasainen
8. Anna kuivua, kunnes öljyn \\\"tuoksu\\\" katoaa (ainakin muutama päivä)
9. Hio pinta 0000-teräsvillalla tai muulla vastaavalla varovasti, kunnes kaulassa on kauttaaltaan samanlainen satiinipinta, varo tosiaan ettet hio pintaa puhki. Teräsvillan voi öljytä; esim. parafiiniöljy on hyvää tähän, mutta myös oliiviöljy tms. käy, koska se pyyhitään heti pois
10. Pyyhi kaulasta talouspaperilla teräsvilla, hiomapöly ja öljy

Tuo teräsvillahionta on siis se juttu, joka tekee kaulasta \\\"liukkaan\\\". Jos sitä ei tee ja kerroksia on paljon, niin Tru-Oil -pinta jää usein vähän nahkean tuntuiseksi.

Ne kannattaa myös varmuuden vuoksi kastella, jos ei laita niitä tiiviisti suljettuun metalliastiaan.

Ihan hyvähän tuosta tuli, paljon itselle mieluisampi kuin alkuperäinen viimeistely ja ei enää tahmaa ollenkaan. Loppuhionnan suoritin resurssien puutteen vuoksi dunlopin nauhojenkiillotuspaperilla joka on ilmeisesti #8000 vesihiomapaperia mutta kuten sanoin, itse olen kyllä melko tyytyväinen tulokseen.

EDIT: Niin joo ja en tosiaan laittanut öljyä kuin sen viitisen ohutta kerrosta muistaakseni, vähänhän tuo on toki sellainen nahkean(?) oloinen, ainakin jos kaverin Esp:hen verrataan mutta tiedä sitten kun siinä on vaahterakaula ja omassa mahonkinen...
https://soundcloud.com/vihaleipa
homunculus_0
20.05.2014 13:38:01

Megadethh2: Ihan hyvähän tuosta tuli, paljon itselle mieluisampi kuin alkuperäinen viimeistely ja ei enää tahmaa ollenkaan. Loppuhionnan suoritin resurssien puutteen vuoksi dunlopin nauhojenkiillotuspaperilla joka on ilmeisesti #8000 vesihiomapaperia mutta kuten sanoin, itse olen kyllä melko tyytyväinen tulokseen.

EDIT: Niin joo ja en tosiaan laittanut öljyä kuin sen viitisen ohutta kerrosta muistaakseni, vähänhän tuo on toki sellainen nahkean(?) oloinen, ainakin jos kaverin Esp:hen verrataan mutta tiedä sitten kun siinä on vaahterakaula ja omassa mahonkinen...

Ne ovat varmaan jotain MicroMesh-läpysköjä? 8000 on jo niin hienojakoista, että se ei hio siihen satiinipintaa, vaan päinvastoin kiillottaa. Se nahkeus johtuu varmaan siitä. Vaahteran ja mahongin eroilla ei tuossa ole merkitystä, eli teräsvillalla siitä saisi kyllä vielä sileämmän tuntuisen. Mutta jos olet siihen tyytyväinen, niin mitäpä sitä enää hinkkaamaan.
http://www.the-4th-floor.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)