Aihe: Nylonkielisen muokkaus teräskieliseksi? 1 2 | |
---|---|
![]() 30.09.2013 15:13:32 | |
Rg505bk: Kyllä noissakin ydin on terästä, punoksessa on käytetty lisänä silkkiä, muttei se kovin paljoa kielten kaulaan kohdistamaan vetoon vaikuta. Kaularaudan lisä varmaan auttaisi, mutta kuten tossa jo todettiinkin, saattaa kansi sitten olla kovilla. Mitä jos muunnat sen resonaattoriksi? Taisi youtubessa oli videokin, missä entinen naikkari muutettiin resonaattoriksi... Veikkaisin, että resonaattoriksi akustisen niin teräs kuin nylonkielisenkin tekeminen on aika iso homma. Siinähän tulee talla korkeammalle kuin normaalissa kitarassa( ainakin sen suhteen saa olla tarkkana että se talla tulee sopivalle korkeudelle ), monestikkin, ja sitten pitäisi kaulan kulmaa muuttaa. Myöskään hyvät resonaattori kehikot (spider) ja niihen itse kartio eivät ole ihan ilmaisia+ vielä se pölykapseli osa siihen päälle. Jopa melko huonot Kiinalaiset sellaiset osat maksavat yhteesä vähintään 100-150 euroa, yleensä tällaisissa hintaluokissa ollaan. Hyvät jenkkikaartiot ovat sitten vielä erikseen ja ne joutuu jostain tilaamaan kun niitä ei täältä saa. Sehän on ollut kyllä jo selvää ettei tätä projektia kukaan rahansäästö syistä tee. Kuitenkin tämä resonaattori kitaran tekeminen tulee maksamaan niin paljon ,että jos näitä ei ole aikaisemmin tehnyt niin en olisi ihan varma kannattaako alkaa itse tekemään tällaista. Se on jo vähän erijuttu jos on jossain soitinrakennuskurssilla ja saa sieltä opastusta kaverilta joka tietää asioista ja on näitä resonaattoreita tehnyt ennenkin. Resonaattorikitarassakaan ei tarvitse sen tallan tulla paljoa väärään kohtaan niin siinä ei sitten pidä ne nauhat enää paikknsa. Niissä tahtoo olla muutenkin hieman ongelmia sen hienovireen kanssa, että kannattaa ainakin huomioida nämä seikat. Tosin jos kitarasta tekee lap steel tyylin soitettavan slidekitaran , tai normaalisti soitettavan slide kitaran,niin silloinhan sillä ei ole niin väliä. | |
![]() 30.09.2013 16:23:09 (muokattu 30.09.2013 16:26:20) | |
mpekkanen: Veikkaisin, että resonaattoriksi akustisen niin teräs kuin nylonkielisenkin tekeminen on aika iso homma. Siinähän tulee talla korkeammalle kuin normaalissa kitarassa( ainakin sen suhteen saa olla tarkkana että se talla tulee sopivalle korkeudelle ), monestikkin, ja sitten pitäisi kaulan kulmaa muuttaa. Myöskään hyvät resonaattori kehikot (spider) ja niihen itse kartio eivät ole ihan ilmaisia+ vielä se pölykapseli osa siihen päälle. Jopa melko huonot Kiinalaiset sellaiset osat maksavat yhteesä vähintään 100-150 euroa, yleensä tällaisissa hintaluokissa ollaan. Hyvät jenkkikaartiot ovat sitten vielä erikseen ja ne joutuu jostain tilaamaan kun niitä ei täältä saa. Sehän on ollut kyllä jo selvää ettei tätä projektia kukaan rahansäästö syistä tee. Kuitenkin tämä resonaattori kitaran tekeminen tulee maksamaan niin paljon ,että jos näitä ei ole aikaisemmin tehnyt niin en olisi ihan varma kannattaako alkaa itse tekemään tällaista. Se on jo vähän erijuttu jos on jossain soitinrakennuskurssilla ja saa sieltä opastusta kaverilta joka tietää asioista ja on näitä resonaattoreita tehnyt ennenkin. Resonaattorikitarassakaan ei tarvitse sen tallan tulla paljoa väärään kohtaan niin siinä ei sitten pidä ne nauhat enää paikknsa. Niissä tahtoo olla muutenkin hieman ongelmia sen hienovireen kanssa, että kannattaa ainakin huomioida nämä seikat. Tosin jos kitarasta tekee lap steel tyylin soitettavan slidekitaran , tai normaalisti soitettavan slide kitaran,niin silloinhan sillä ei ole niin väliä. Joo, eihän tuo varmasti halvaksi tule ja itse kun tekee, niin saa itsetehdyn näköisen;) SP-elektroniikalata noita osia saa melko halvalla (siihen satasen pintaan koko setti), laadusta en osaa sanoa. Mitoitukset toki kannattaa tehdä takkaan, sehän on selvä. Mutta ei tuo nyt mahdottoman vaikealta hommalta vaikuta. Kaulakulmaa toki joutuu muuttamaan, on noita tosin tehty myös ilman kulman muuttamista, asennettu vain kehikko / talla hieman syvemmälle (riippuu tietenkin paljonko pelivaraa on alun alkaen). Resonaattoreina on sitten käytetty kaikkea uunivuoista alkaen, jos ei ihan hirveästi halua rahaa projektiin laittaa. Piirustuksiakin muistelen joskus resonaattoireista nähneeni interwebissä... Mutta joo, vähän sivuraiteille tämän ketjun vein. Mitä nyt heittona aloittajalle tuo resonaattori ajatus, itse kun olen sitä pähkäillyt, jos joskus sattuisi sopiva kitaranraato moiseen tarkoitukseen. | |
![]() 30.09.2013 16:38:08 | |
Rg505bk: Joo, eihän tuo varmasti halvaksi tule ja itse kun tekee, niin saa itsetehdyn näköisen;) SP-elektroniikalata noita osia saa melko halvalla (siihen satasen pintaan koko setti), laadusta en osaa sanoa. Mitoitukset toki kannattaa tehdä takkaan, sehän on selvä. Mutta ei tuo nyt mahdottoman vaikealta hommalta vaikuta. Kaulakulmaa toki joutuu muuttamaan, on noita tosin tehty myös ilman kulman muuttamista, asennettu vain kehikko / talla hieman syvemmälle (riippuu tietenkin paljonko pelivaraa on alun alkaen). Resonaattoreina on sitten käytetty kaikkea uunivuoista alkaen, jos ei ihan hirveästi halua rahaa projektiin laittaa. Piirustuksiakin muistelen joskus resonaattoireista nähneeni interwebissä... Mutta joo, vähän sivuraiteille tämän ketjun vein. Mitä nyt heittona aloittajalle tuo resonaattori ajatus, itse kun olen sitä pähkäillyt, jos joskus sattuisi sopiva kitaranraato moiseen tarkoitukseen. Varmati mielenkiintoinen projekti jos vaan peukalot eivät ole keskellä kämmentä niinkuin minulla:) Minulla on kuitenkin ollut näitä resonaattorikitaroita on ollut monenkin hintaisia ja monenkinlaisilla kennoratkaisuilla. kaikissa on kuitenkin sellainen yhtenöinen tekijä, että talla on vähän niinkuin banjossa ja silloin sitä ihan täysin kohdallaan olevaa hienovirettä on lähes mahdoton saavutta. Siksi otin tämän puheeksi kun itse tehtynä helposti mitat heittää vielä enemmän kuin tehtaasta tulevasta joka on koneella tehty. | |
![]() 30.09.2013 19:47:06 | |
Itseasiassa tuo resonaattoriksi muuttaminen kävi kyllä mielessä ja kaulan muokkaaminen squareneckiksi. Saas nähdä mitä tuolle loppupeleissä tapahtuu, tavallaan kiehtoisi slideresonaattori. Kaulakulma alkuperäiseksi ja kielet korkealle... ??? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)