Aihe: Vanhojen putkivahvistimien asiantuntijaa?
1 2 3 4
KoskPaavo
17.05.2013 23:24:06
No mulla on ainakin Radio- ja TV-asentajan todistus Lahden Ammattikoulusta v. 1975 . Putkitekniikkaa opetti Eino Pullinen ja käytäntöä Hynninen -etunimeä en nyt muista.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Old Joe
18.05.2013 00:04:07
Eli tarkoittaako tuo että Uraltonen vahvistimen saisi edelleen rakentaa ja sitä korjatakin, mutta Marshalliin ei sovi maallikon koskea?

Joo, on sallittua kuolla sähköiskuun, jonka saa rakentamastaan laitteesta. Marshallin kohdalla se on kielletty.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
s151669
18.05.2013 11:10:10

Missä vaiheessa se modifioitu Marshalli muuttuu itserakennetuksi ja siitä saatuun sähköiskuun saa kuolla ?
Antikitarasankari
Puavali
19.05.2013 09:05:16
multipaavo: Senkin Laiska-Jaakot :D

-Paavo

Senkin Paavot.

-Paavo
Gypsy
20.05.2013 18:22:41
von spets: Onkos Suomessa luvallista tehdä alle ja yli 400v sähkötöitä ilman tutkintoa/pätevyyttä ja valvontaa?! Ei ole. SFS6002.
Ite en osta terveyttä vaarantavia palveluja ei-päteviltä vaikka osaaminen olisikin huippua. Jotenkin se tuntuisi turvallisuusriskin ottamiselta, kuten pimeät taksit, amatöörijäsenkorjaajat, harrastelija-autonkorjaajat..
Kommentteja?

Jaa no itse olen joskus vienyt vahvistimen ammattilaiselle korjattavaksi ja ei tullut kuntoon. Ite oli sitten laitettava. Samaten olen korjannut sähkön käyneiden vahvistimia, kun eivät osaa. Paskat niistä papereista.
Aamen
JPHe
20.05.2013 20:12:40
Gypsy: Jaa no itse olen joskus vienyt vahvistimen ammattilaiselle korjattavaksi ja ei tullut kuntoon. Ite oli sitten laitettava. Samaten olen korjannut sähkön käyneiden vahvistimia, kun eivät osaa. Paskat niistä papereista.

Itse en ole ammattikoulua käynyt, mutta kuten aiemmin sanottua ei koulu ole pelkästään riittävä kelpoisuus. Vahvistin ja putket on kuitenkin hieman eri asia, kuin sähkötekniikan koulutus nykyään. Varsinaisen luvan saa riittävällä työkokemuksella ja tärkeimpänä sähköturvallisuuden hallitseminen. Eli kyllä sulakkeen voi rautanaulalla korvata, mutta saavutettu toiminnallisuus ei ole turvallinen ratkaisu.
jtt
20.05.2013 22:20:03
Ite en osta terveyttä vaarantavia palveluja ei-päteviltä vaikka osaaminen olisikin huippua. Jotenkin se tuntuisi turvallisuusriskin ottamiselta

Eli sokeesti vaan sinne mistä papereita löytyy. Sillä pätevyyspaperilla sitä turvallisuutta löytyykin. Ei todellakaan ole mikään tae nykyään.
Kallekorvola
21.05.2013 09:14:29
Toiset korjauttaa vahvistimensa asiantuntijoilla, toiset Pentti Perus-sähkömiehellä. Jotakuinkin samassa suhteessa toisten vahvistimet toimii ja soundaa hyvältä, toisten vahvistimet tarvii huoltoa useammin ja soundaa paskalta.
www.5by5.fi
Pauli Lappalainen
21.05.2013 10:32:37
Tuollainen pätevyys olisi oltava jos kaupallisesti toisille noita värkkejä korjaa:

http://setifi.asiakkaat.sigmatic.fi/index.php?k=19013

Vastuukysymyshän tuossa suurin ongelma on. Jos jotakin sattuu tapahtumaan ja pätevyyksiä, vakuutuksia ja muita broopuskoja ei ole, niin äkkiä vakuutusyhtiöt pesevät kätensä korvausvelvollisuudesta ja korvaukset tulevat vekottimen korjanneen rohkelikon maksettaviksi.

Omille vimpaimille saa tehdä omalla vastuulla mitä vaan, ainoastaan vahingon sattuessa ihmetellään kuka korvaa jos korvaa esim. torpan palamisen tai sähköiskun sairaalahoidot.
jtt
21.05.2013 11:38:26
Toiset korjauttaa vahvistimensa asiantuntijoilla, toiset Pentti Perus-sähkömiehellä. Jotakuinkin samassa suhteessa toisten vahvistimet toimii ja soundaa hyvältä, toisten vahvistimet tarvii huoltoa useammin ja soundaa paskalta.

Ihan mielenkiinnosta keitä nämä asiantuntijat on? Ja perustuuko tuo toinen väite kuinka tarkkaan tutkimukseen.

Vastuuasiat on juuri ne jotka pakottaa käyttään vain niitä niinsanotusti päteviä henkilöitä, Koska silloin on maksaja tiedossa jos jotain sattuu.
Gypsy
21.05.2013 14:31:35
Ihan sellainen asia sitten vaan, että tuolla yhdessäkin amiksessa olivat opettajat nauraneet suurimmalle osalle oppilaista :D Kunnioitan paljon enemmän sellaista tyyppiä, joka on asialle omistautunut, kuin jotain nenäänsä kaivelemalla paperinsa hankkinutta urpoa ^_^
Aamen
JPHe
21.05.2013 15:28:22
Gypsy: Ihan sellainen asia sitten vaan, että tuolla yhdessäkin amiksessa olivat opettajat nauraneet suurimmalle osalle oppilaista :D Kunnioitan paljon enemmän sellaista tyyppiä, joka on asialle omistautunut, kuin jotain nenäänsä kaivelemalla paperinsa hankkinutta urpoa ^_^

En ymmärrä miksi tässä yritetään väkisin väittää, että koulutus ei kannata...

Mutta miksi ei voisi olla kahden asian yhdistelmä. Asiaan perehtynyt ja kouluttautunut, sekä pätevyyden suorittanut?

Pelkällä amiksella hyväksyntää ei saa, vaan tarvitaan työkokemusta ja sähköturvallisuustutkinto. Samoin pelkän työkokemuksen jälkeen voi sähköturvallisuushyväksynnän saada. Vai soiko laitoin rakennelma aina paremmalta, eli pitääkö olla kapinallinen asenne myös tässä? Varmasti moni vahvareita korjaava rebel asiansa osaa, mutta korjauksia tekee moni joka ei välttämättä osaa...

Itse olen sähkö DI, eikä mullakaan ole riittävää pätevyyttä, vaikka jotain sähköstä ymmärränkin ja vahvareita rakentelen...
Gypsy
21.05.2013 16:53:15
JPHe: En ymmärrä miksi tässä yritetään väkisin väittää, että koulutus ei kannata...

Mutta miksi ei voisi olla kahden asian yhdistelmä. Asiaan perehtynyt ja kouluttautunut, sekä pätevyyden suorittanut?

No tottakai voi olla. Itse muuten joskus tentin aineita vaikka sanottiin, että ei sitä yksin pysty. Vaan niinpä tein siinäkin, että kotona opiskellessa mm. matikasta vedin paremmat kuin kukaan luokaltani. Tällä palstalla on muutama tyyppi joiden tiedän osaavan asiansa, oli paperit tai ei. Monesta luvat saaneesta sähkäristä ei voi todellakaan sanoa samaa. Ihan sama kun vaikka tämän julkisivurempan kanssa; eihän noi mitään osaa..
Aamen
von spets
21.05.2013 16:57:47
Mielestäni täällä on kummallisia asenteita kun vähätellään kouluttautuneita. Johan terve järki sanoo mikä riski on ei-pätevien käyttämisessä.
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Gypsy
21.05.2013 17:11:39
von spets: Mielestäni täällä on kummallisia asenteita kun vähätellään kouluttautuneita. Johan terve järki sanoo mikä riski on ei-pätevien käyttämisessä.

Ja kuten olen sanonut "pätevien" käyttämisestä. Pyyhkikää nyt jo pyllynne niillä papereilla. Esimerkiksi nimimerkki Okabass laittaa teidän laitteet varmemmin kuntoon, kuin keskiverto sähkäri aivan taatusti, eikä varmasti tule mitään vitun naulavirityksiä..
Aamen
Pauli Lappalainen
21.05.2013 17:17:54 (muokattu 21.05.2013 17:18:18)
Gypsy: Ja kuten olen sanonut "pätevien" käyttämisestä. Pyyhkikää nyt jo pyllynne niillä papereilla. Esimerkiksi nimimerkki Okabass laittaa teidän laitteet varmemmin kuntoon, kuin keskiverto sähkäri aivan taatusti, eikä varmasti tule mitään vitun naulavirityksiä..

Älkää nyt sitten kuitenkaan kiukuspäissänne sekoittako sähkö- ja elektroniikkakorjaajia sähköasentajiin.

Noilla hommilla on ero kuin Yöllä ja Dannyllä, vaikka periaatteessa samat tutkinnot vaaditaankin jos työkseen yrittäjänä ja vastuuhenkilönä noita hommia tekee.
Gypsy
21.05.2013 17:44:18
Pauli Lappalainen: Älkää nyt sitten kuitenkaan kiukuspäissänne sekoittako sähkö- ja elektroniikkakorjaajia sähköasentajiin.

Noilla hommilla on ero kuin Yöllä ja Dannyllä, vaikka periaatteessa samat tutkinnot vaaditaankin jos työkseen yrittäjänä ja vastuuhenkilönä noita hommia tekee.

Juu tähän luetaan ihan kaikki noista. Todellakin täältä löytyy sähkön käyttäytymiselle omistautuneita ihmisiä.
Aamen
Decadetroll
21.05.2013 18:15:10
Gypsy: Ja kuten olen sanonut "pätevien" käyttämisestä. Pyyhkikää nyt jo pyllynne niillä papereilla. Esimerkiksi nimimerkki Okabass laittaa teidän laitteet varmemmin kuntoon, kuin keskiverto sähkäri aivan taatusti, eikä varmasti tule mitään vitun naulavirityksiä..

Kuinkahan moni "sähkäri" tekee mitään naulapatentteja? Eiköhän noita idioottiratkaisuja tee ihan ne ummikot. Terveisin viikon päästä valmistuva elektroniikka-asentaja, joka on tehnyt putkivahvareita nyt pari ja vieläpä koulussa opituilla taidoilla. :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
von spets
21.05.2013 18:17:37

Tässäpä todistus. Voe hyvää päevää!
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Gypsy
21.05.2013 18:28:09
No, ihan kukin tyylillään. Mutta sen voin sanoa, että mm. ravitsemustiedettä olen tutkinut varmasti enemmän, kuin sinun omalääkärisi. Eikä mulla ole mitään paperia siitä.
Aamen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)