SirElwood: Varmaan vähän sekä että. U-sarjan putket ovat ns. yleisvirtakoneissa käytettyjä (useimmin esim. televisiot ja osa ns. pikkuradioista). Niissä hehkut on sarjassa (+ mahdollinen vastus) ja yhteenlaskettu jännite on jotain likellä verkkojännitettä. U-sarjalaisia ei kyllä televisioissakaan ole juurikaan nähty. Niissä on P ja E sarjaa. E-sarjan laitteita en ole koskaan nähnyt ilman verkkomuuntajaa myös anodijännitteelle (tämä ei tarkoita sitä etteikö sellaista voisi olla olemassa). En minäkään ole koskaan sellaista tavannut, (poislukien höyrytelevisiot, mutta ne onkin sellaisia sekasikiöitä) , vaikka kaikenlaista radiota on tullut ropattua. Mutta sinällään asiallinen huomio tuo yleisvirtakoneen mahdollisuus. Ovat ihan aikuisten oikeasti vaarallisia. Tässä kyseisessä tapauksessa oli tosin kyse muuntajallisesta "vaihtovirtalaitteesta" , mutta ei tosiaan voi yleisvirtakonetta (tasa - ja vaihtovirtalaite) , suositella missään nimessä kitaravahvistin käyttöön. Tarpeeton turvallisuusriski. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
Kerran tuli vastaan sellainen, jossa oli kyllä muuntaja, jossa oli 6,3V käämi hehkuille, mutta anodijännite tuli ensiön väliulosotosta. Vaarallinen peli. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
uusiipe: Kerran tuli vastaan sellainen, jossa oli kyllä muuntaja, jossa oli 6,3V käämi hehkuille, mutta anodijännite tuli ensiön väliulosotosta. Vaarallinen peli. Joo nyt muistankin, joskus on ollut jotain tuollaisia "säästömuuntaja" välimalleja. On vissiin säästetty pikkuisen kuparia, kun ei tartte sitä toisiokäämiä. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |