Aihe: Puut kitaran rungon rakentamiseen suomesta?
1 2
Wradlin
03.04.2012 17:33:28
GiovanniDiRondo: Tämä on suomalaisen tutkimustyön tulosta. Myös Ruokangas käyttää tätä menetelmää. Ulkomailla Music Man ja Suhr.

Myös Gibsonilla on nykyään joissain kitaroissa otelautojen materiaali "baked maple" eli lämpökäsiteltyä vaahteraa.
teukka
04.02.2014 15:43:59
uuuuuuppista

Onko edelleen Korpi-instruments ja Hakalan Puutukku ne paikat joista suomesta kannattaa runkopuita kysellä?
Tässä nyt vähän alkaa karkaamaan ajatukset kun on niin saatanan tarkka kaikesta niin valmista sopivaa bodya kun ei tunnu löytyvän pitänee sellainen sitten vissiin turata itse. Kaulan taidan hankkia valmiina. Ei riitä päreet ainakaan sen värkkäämiseen.
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
joseplluissans
04.02.2014 16:33:28
teukka: uuuuuuppista

Onko edelleen Korpi-instruments ja Hakalan Puutukku ne paikat joista suomesta kannattaa runkopuita kysellä?
Tässä nyt vähän alkaa karkaamaan ajatukset kun on niin saatanan tarkka kaikesta niin valmista sopivaa bodya kun ei tunnu löytyvän pitänee sellainen sitten vissiin turata itse. Kaulan taidan hankkia valmiina. Ei riitä päreet ainakaan sen värkkäämiseen.

No nuo tuntuu ne olevan. Puukeskukselta oon myös jotain hakenu, mutta ne tarttee tarkkaan valkata ja vielä kuivatella, kun kylmissä varastoissa ruukaavat seistä. Vaahteraa ja mahonkia oon siis puukeskuksesta hakenu. Hyviä soittimia tullu...
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Keerpox
04.02.2014 16:58:09
Kun Kruunupyyn kansanopistossa oli soitinrakennuskurssi niin haettiin Lappforssista tervaleppä. Helsingistä on kyllä pitkä matka ja tuo kotisivu ei auttaa niin paljon, mutta puhelinnumero löytyy kuitenkin ja jos keskipohjanmaassa joskus sattuu olemaan... Oli aika hyvänlaatuista puuta.

http://www.kvalitimber.fi/
perttime
09.05.2014 18:21:01 (muokattu 11.05.2014 16:58:53)
Näköjään löytyy epätavallisiakin ratkaisuja.
Bongasin, että Versoul on laittanut ainakin yhteen kitaraan otelaudan SYREENISTÄ.

Syreeni on kovaa puuta, eikä ollenkaan pahan näköistä. Ongelmana taitaa vaan olla löytää tarpeeksi suuri ja suora pala, jossa ei ole paljon oksia - ja sitten se, osaako sen kuivata ilman että puu halkeilee ihan päreiksi.
.-.-.-.-.-.-.

Tuomi
Prunus Padus, Hackberry
Näköjään ainakin Amerikanmaalla siitä on tehty onnistuneesti "tele-tyylisiin" kitaroihin runkoja - siinä kuin männystäkin.

Lähimetsässä joku on eilen katkonut taipuneen isohkon tuomen polun päältä. Taitaa silti olla pientä kitaran runkopuuksi.
kohvakka
16.05.2014 07:51:51

Turussa ostin Ameriikan lehmusta ja Western Red Cedaria tuolta:
http://www.nordiska.fi/

Oli siellä paljon muitakin puulajeja..
Tein telkänpöntön omasta päästä
JM78
22.05.2014 14:33:18
Saako Nordiskasta minkä kokoista palikkaa ja oliko paha hinta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)