Aihe: akustisen kitaran sivujen taivutus 1 2 | |
---|---|
![]() 17.08.2011 10:50:32 | |
Zinpula: Omatekosella Fox benderillä tullu taivutettua parit sivut. About http://www.youtube.com/watch?v=Q7vd9wGG4LM videon mukaan. Omissakuvissa omat työkalut akustisten vääntöön. Katseltuani em. videon tuli kyllä mieleen että voisiko taivutuksen enää vaikeammin tehdä. Itse olen taivuttanut satoja sivuja lampuilla kuumennettavalla Fox benderillä. Laitetta on tosin hieman paranneltu alkuperäisestä. Kuvia laitteesta on omissa kuvissa. Tärkeitä yksityiskohtia ovat: 1. Laitteen leveys. Kaksi sivua voidaan taivuttaa kerralla. 2. Päällimmäisessä pellissä on reiät jolloin sivu kuivuu nopeammin ja jää poikkisuunnassa suoremmaksi, koska vesi pääsee pois muualtakin kuin reunoista. 3. Alusmuotissa olevia poikkirautoja on lisätty alkuperäiseen malliin verrattuna. 4. Päällimmäinen (reikäpelti) kiristetään lopuksi vanttiruuveilla. 5. Keskimutkan kohdalla peltien reunoissa on teräspuikko, joka pitää pellit aina samalla kohdalla 6. Jäähdytystuuletin Toimintajakso:1. Alku lämmitys n. 30 min. 2. Sivut pyyhitään märäksi kostutetulla sienellä. 3. Sivut puristetaan koneeseen ja annetaan olla n 7-8-min. lämpö päällä. 4. Loppujäähdytys, minimi 0,5 tuntia Huomattakoon että työaikaa kuluu sivuparin taivuttamiseen alle 2 minuuttia. | |
![]() 17.08.2011 14:56:07 | |
Luthier: Katseltuani em. videon tuli kyllä mieleen että voisiko taivutuksen enää vaikeammin tehdä. Itse olen taivuttanut satoja sivuja lampuilla kuumennettavalla Fox benderillä. Laitetta on tosin hieman paranneltu alkuperäisestä. Kuvia laitteesta on omissa kuvissa. Tärkeitä yksityiskohtia ovat: Kuinka paljon tuo lampputeho on yhteensä? | |
![]() 17.08.2011 15:41:33 | |
Luthier: Katseltuani em. videon tuli kyllä mieleen että voisiko taivutuksen enää vaikeammin tehdä. Itse olen taivuttanut satoja sivuja lampuilla kuumennettavalla Fox benderillä. Laitetta on tosin hieman paranneltu alkuperäisestä. Kuvia laitteesta on omissa kuvissa. Tärkeitä yksityiskohtia ovat: 1. Laitteen leveys. Kaksi sivua voidaan taivuttaa kerralla. 2. Päällimmäisessä pellissä on reiät jolloin sivu kuivuu nopeammin ja jää poikkisuunnassa suoremmaksi, koska vesi pääsee pois muualtakin kuin reunoista. 3. Alusmuotissa olevia poikkirautoja on lisätty alkuperäiseen malliin verrattuna. 4. Päällimmäinen (reikäpelti) kiristetään lopuksi vanttiruuveilla. 5. Keskimutkan kohdalla peltien reunoissa on teräspuikko, joka pitää pellit aina samalla kohdalla 6. Jäähdytystuuletin Toimintajakso:1. Alku lämmitys n. 30 min. 2. Sivut pyyhitään märäksi kostutetulla sienellä. 3. Sivut puristetaan koneeseen ja annetaan olla n 7-8-min. lämpö päällä. 4. Loppujäähdytys, minimi 0,5 tuntia Huomattakoon että työaikaa kuluu sivuparin taivuttamiseen alle 2 minuuttia. Ei toi nyt niin vaikee tapa oo, eikä eroa omastasi pahemmin. Kaksi sivua kerralla ja reikäpellit on tietysti jees. Lämmitysaika tossa vaan on vähän eri luokkaa... mulla hottina about 3min versus 30min. Mulla menee 10min alussa kun laitan: pellit, paperit, puun ja lämmittimen odotan että sivusta tulee höyryä ja vedän kireelle. lämpö pienemälle annan olla about 35-40min, tadaa valmis ei kovin vaikeeta? | |
![]() 17.08.2011 16:49:26 | |
JPHe: Kuinka paljon tuo lampputeho on yhteensä? Taivutuslaitteessani on 1 kpl 150 W ja 2 kpl 200 W lamppuja. Benderin lämmitys tai jäähdytysajalla ei ole kovin paljon väliä ,tärkeintä on hommaan kuluva työaika sekä lopputulos. Taivutukset tehdään yleensä muun työn ohella. Monesti annamme sivujen kuivua useita tunteja tai yön yli taivuttimessa jolloin sivut asettuvat tarkemmin muotoonsa. Viimeistelymuotoilu tehdään aina käsin kuuman aluminikappaleen avulla lopullinen tarkkuus on n. 1-2 mm halutusta muodosta. | |
![]() 18.08.2011 19:33:53 | |
Zinpula: Omatekosella Fox benderillä tullu taivutettua parit sivut. About http://www.youtube.com/watch?v=Q7vd9wGG4LM videon mukaan. Omissakuvissa omat työkalut akustisten vääntöön. Tässä yksi versio asiasta. Pienellä modaamisella laite pelittää hyvin. Vielä kun tulisi 230v versio niin ei tarvitsisi ostella kalliita virtamuuntimia.... http://www.youtube.com/watch?v=HSTrVHc-_GU Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :) | |
![]() 19.08.2011 09:18:21 | |
friikki: Tässä yksi versio asiasta. Pienellä modaamisella laite pelittää hyvin. Vielä kun tulisi 230v versio niin ei tarvitsisi ostella kalliita virtamuuntimia.... http://www.youtube.com/watch?v=HSTrVHc-_GU Millainen sivu on kosteudeltaan kun se otetaan ulos tina ym.paperi ja peltinipusta. Laitetaanko se vielä asettumaan ja tasoittumaan muottiin? Olen huomannut että muoto tulee parempi kun sivu saa tasoittua ympäristön kosteuteen muotissa ( = taivutuslaitteessa). Hieman kostea tai liian kuiva sivu muuttaa helposti muotoaan kosteuden tasaantuessa. Lamppulämmitteisessä benderissä ei käytetä mitään välipapereita eikä kumeja ei lämpömittareita tai termostaatteja. Sopiva lämpötila saadaan lamppujen koon valinnalla.Ei mitään kalliita lisälaitteita. Pellit ovat koko ajan kiinni laitteessa. Sivut vain työnnetään peltien väliin. Reikäpellin kautta puu kuivuu nopeasti jo taivutettaessa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)