Aihe: Loimupuut soitinrakennukseen
1 2
spyykko
03.10.2005 12:25:58

Heille tulee kovasti lankkutavarana loimuleppää, -haapaa ja ties mitä. Harmi vaan että se on ehditty ajaa (kitaranrakennukseen) liian pieniksi lankuiksi.

Rakenna mandoliini. Sen kyljet tekee vähän pienemmistäkin lisuista :-)
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juzzu
03.10.2005 12:28:19
Rakenna mandoliini. Sen kyljet tekee vähän pienemmistäkin lisuista :-)

Hmm.. No noista kyllä puut moiseen varmaan saisi. Enää pitäis löytää mandoliinin suhteen:

1)aikaa
2)motivaatio
3)soittotaito
vrajala
03.10.2005 12:38:03
Miten kaadetusta puusta sitten loimun huomaa?

Kuoren alta näkee ainakin koivun ja vaahteran loimun. Pinta on silleen kohojuovalla.

Taidan ottaa huomiseksi kuvan tänne yhdestä loimuleppälankusta. On nimittäin aika hienon näköistä.

Se on. Lepän loimu, niissä paloissa joita mä oon nähnyt, on tiheydeltään keskimäärin koivun ja vaahteran välimaastossa. Mulla on säilöttynä yks kanneksi tai pohjaksi käypä, bookmachattu pala. Tossa loimu ei ole mitenkään kauhian voimakas mutta kohtuullisesti näkyvää ja nättiä.

Onkohan niin ettei amerikkalainen leppä kehitä loimua ainakaan merkittävästi? Luulisi meinaan että jos siinä olisi yleisesti loimua, olisi noita loimuleppäkitaroita tullut jo useampia vastaan. Mä en kuitenkaan muista montaa nähneeni, ainoastaan jonkun satunnaisen.

Eli meitin lepät on parempia. Lälläs lää.
Sinne meni. Ja äkkiä. Chips, anyone?
Juzzu
03.10.2005 12:47:43 (muokattu 03.10.2005 12:52:16)
Onkohan niin ettei amerikkalainen leppä kehitä loimua ainakaan merkittävästi?

Näin se varmaankin ehkä sitten on....
Veljen töihin tuota loimupuuta tulee riesaksi asti (ei voi käyttää muun puun yhteydessä esim. lauteissa koska erottaa niin selkeästi), heille puut tulevat idästä.

E: Ennen kuin kukaan ehtii kysyä niin todettakoon että olen tehnyt kyllä oman osani sen eteen että saisikö noita loimuleppiä tänne jotenkin muussa muodossa kuin liian pieninä lautoina. Tietojen etsintöjen, eri portaiden ja maahantuojien jne. kuulustelujen kautta ainoaksi vaihtoehtoksi tuntui muodostuvan se, että pitää lähte itse veli venäläisen sahalle etsimään niitä aihioita. Että se siitä.
Juzzu
03.10.2005 17:27:52
Tuossapa tuota loimuleppää. Laitoin mittasuhtaita antamaan vaahteraa LP:n muodossa alle. Eli aika isoa ja leveää on tuo lepän loimu, ainakin tuossa yksilössä.
http://img170.imageshack.us/my.php?image=jepujepa0034ky.jpg

Tuossa lähikuvaa. Huomatkaa muuten alla olevan vaahteran 3-ulotteisuus, pinta on kyllä tasainen mutta näyttää varsin vuoristoiselta! :o)
http://img140.imageshack.us/my.php?image=jepujepa0053sz.jpg
pardy
04.10.2005 14:39:40

Itseänikin on raivostuttanut suunnattomasti se että hienoa ja kallista loimupuuta menee hukkaan ihan vaan normaalin teollisuuden mukana.

Esimerkki: Olin taannoin käymässä paikallisessa kaupungin virastotalossa. Siellä oli iso pariovi, joka oli melko jyhkeä paksuudeltaankin. Koko pariovi oli upean loimun peittämä, enkä todellakaan usko että tarkoituksella. Sillä kaikki muut talon ovet olivat samanlaisia tai vastaavia ja ne olivat loimuttomia.

Mielessä on käynyt että jos menisi käymään kauppaa sinne virastoon siitä ovesta ja lupaisi hankkia samanlaisen oven tilalle. Tietysti ilman loimuja. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)