Aihe: DIY pedaalit?
1 2 3
J-P L
10.04.2014 22:53:17
Varsin laaja valikoima pedaalien rakennussarjoja: http://shop.pedalparts.co.uk/

Olen kolme rakennussarjaa (Axis Fuzz, EP Booster ja Rat -kloonit) tuolta tilannut. Laadussa ei ole ollut mitään valittamista.
MPU
11.04.2014 08:55:29
Mun pedaalinrakennus on edennyt niin että olen etsinyt mieleisen pedaalin vero-kytkennän ja tilannut tarvittavat osat Uraltonelta. Suosin suomalaista eikä tuossa hinnassa ole ollut myöskään mitään valittamista. Viimeksi tein Orangen etuvahvistimen ja Diamond-kompressorin kopsun.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kalakukko
13.04.2014 17:49:21
MPU: Mun pedaalinrakennus on edennyt niin että olen etsinyt mieleisen pedaalin vero-kytkennän ja tilannut tarvittavat osat Uraltonelta.

Vero-kytkentä?
Vois itekin harkita jotain tommosta jatkossa. Tilais vaikka GGG:ltä pelkän piirilevyn ja sitten komponentit ja kotelo jostain suomalaisesta liikkeestä.
Toisaalta nyt pääs suht helpolla kun tuli kaikki kilkkeet kerralla samassa paketissa - mitä nyt toimitus vähän viipy tullausten takia.
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Decadetroll
13.04.2014 18:58:35 (muokattu 13.04.2014 19:00:09)
kalakukko: Vero-kytkentä?
Vois itekin harkita jotain tommosta jatkossa. Tilais vaikka GGG:ltä pelkän piirilevyn ja sitten komponentit ja kotelo jostain suomalaisesta liikkeestä.
Toisaalta nyt pääs suht helpolla kun tuli kaikki kilkkeet kerralla samassa paketissa - mitä nyt toimitus vähän viipy tullausten takia.

Tarkoittanee nyt sellaista verolevyä, eli reikälevyä, jossa on joko koko levyn poikki menevät kuparisuikaleet rivissä, tai sitten vaan reikien ympärillä kuparitäplät. :)

http://ianamillar.com/blog/wp-content/uploads/2009/10/CRW_1537.JPG

(en kyllä tiedä mikä laitos tuo tuossa kuvassa on, ei ole minun tekemäni. :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
MPU
13.04.2014 21:43:32
Decadetroll: Tarkoittanee nyt sellaista verolevyä, eli reikälevyä, jossa on joko koko levyn poikki menevät kuparisuikaleet rivissä, tai sitten vaan reikien ympärillä kuparitäplät. :)

http://ianamillar.com/blog/wp-content/uploads/2009/10/CRW_1537.JPG

(en kyllä tiedä mikä laitos tuo tuossa kuvassa on, ei ole minun tekemäni. :)

Justiinkin noin. Reikälevylle olen tehnyt. Ei tartte rajoittua valmiisiin piirilevyihin tai alkaa syövyttelemään. Eikä tuo tekeminen ole sen kummempaa kuin piirilevyllekään.
kalakukko
13.04.2014 23:32:03 (muokattu 13.04.2014 23:54:21)
Oolsprait!
Perskutarallaa jotain tommosia levyjä just pällistelin kun kävin Clas Ohlsonilla. Vois olla kiinnostavampikin vaihtoehto kokeilla tommoselle ku voi ite arpoa miten ne komponentit sijottelee.
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
uusiipe
14.04.2014 00:11:56
kalakukko: Oolsprait!
Perskutarallaa jotain tommosia levyjä just pällistelin kun kävin Clas Ohlsonilla. Vois olla kiinnostavampikin vaihtoehto kokeilla tommoselle ku voi ite arpoa miten ne komponentit sijottelee.

Ei niitä ihan arpoa tarvitse. Valmiita layoutteja löytyy netistä lähes pedaaliin kun pedaaliin. Myös hyviä suunnitteluohjeita, jos välttämättä haluaa itse "arpoa".
http://tagboardeffects.blogspot.fi/2012/09/vero-layout-guide.html
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Tympee Huttunen
14.04.2014 07:06:50
MPU: Mun pedaalinrakennus on edennyt niin että olen etsinyt mieleisen pedaalin vero-kytkennän ja tilannut tarvittavat osat Uraltonelta. Suosin suomalaista eikä tuossa hinnassa ole ollut myöskään mitään valittamista. Viimeksi tein Orangen etuvahvistimen ja Diamond-kompressorin kopsun.

Minkä Orangen etuvahvistimen ja millä ohjeilla? Alkoi kiinnostamaan.
Decadetroll
14.04.2014 08:02:25
MPU: Justiinkin noin. Reikälevylle olen tehnyt. Ei tartte rajoittua valmiisiin piirilevyihin tai alkaa syövyttelemään. Eikä tuo tekeminen ole sen kummempaa kuin piirilevyllekään.

Jep. Itekki harrastan verolevyjä, erityisesti kun prototyyppaan jotain laitosta. Mukavaa, kun voi helpolla muutella laitteen layouttia oman mielen mukaan. Sen lopputuotteen teen mieluusti sitten syövyttelemällä, saapi vähän siistimmän lopputuloksen.
MPU
14.04.2014 10:26:00
Lastinen: Minkä Orangen etuvahvistimen ja millä ohjeilla? Alkoi kiinnostamaan.

Tän.
http://tagboardeffects.blogspot.fi/2013/03/citrus-graphic-mkii.html

Tein keskustelun mukaiset korjaukset ja jätin FAC:n pois.
Myrkky Nuoli
18.04.2014 10:40:45 (muokattu 18.04.2014 10:45:07)
Verolle tekeminen on minustakin mielekkäintä. Pienien buildien takia leiskan vääntäminen piirilevylle ja syövyttely on tarpeettoman työlästä. About jossain Phaserien kohilla rupee menemään raja, jolloin vero ei oo enää järkevä ratkaisu, PCB:llä pääsis paljon helpommalla. Dilsat on vielä siinä rajalla, mutta kyllä mä ne oon verolle vääntänyt. Ja leiskoja on netti väärällään.

Tässä tuorein buildini. Lähtökohtana tässä oli Tonebender mk. II -tyylinen kytkentä, mutta se on mennyt tuntien ja tuntien säädön tuloksena jo niin uusiksi, että nimeksi annoin DESERT FUZZ:

http://s29.postimg.org/naof6ke53/DSC_0077_crop_640x413.jpg

Valmiiden leiskojen modailu johtaa monesti hedelmällisiin asioihin ja täysin uusiin ideoihin, suosittelen holkittamaan osia niin paljon kun sielu sietää, varsinkin strategisissa kohdissa olevia konkkia ja vastuksia. Ja korvaamaan vastuksia potikoilla yms.
Tai sitten vaan breadboardaamaan kytkentöjä niin on simppelimpää kokeilla juttuja.
kalakukko
20.04.2014 22:55:07
Myrkky Nuoli: Tässä tuorein buildini. Lähtökohtana tässä oli Tonebender mk. II -tyylinen kytkentä, mutta se on mennyt tuntien ja tuntien säädön tuloksena jo niin uusiksi, että nimeksi annoin DESERT FUZZ:

http://s29.postimg.org/naof6ke53/DSC_0077_crop_640x413.jpg

Ainakin kivan näkönen purkki!

Mä jätin tohon GGG:n rat-klooniin pedaalin kotelon värjäämättä, mutta varmaan jos noita pedaaleita innostuu tekemään enempikin niin enköhän ala kanssa iskemään jotain maalia kylkeen, :)
teemu-t-k
24.04.2014 22:24:32 (muokattu 24.04.2014 23:21:15)
Verolle tekeminen on minustakin mielekkäintä. Pienien buildien takia leiskan vääntäminen piirilevylle ja syövyttely on tarpeettoman työlästä.

Taitaa olla makuasia / tottumuskysymys.

Itse siis vihaan noita verolevyjä: leiska, siis aikuisten oikeasti hyvä sellainen, on oikeastaan vaikeampaa väntää verolle kuin piirilevylle ja kuparien katkominen ja komponenttien yhdistely yms. rupeaa usein olemaan vähintäänkin yhtä työlästä kuin piirilevyn tussaus / syövytys / poraus. Piirilevyn suunnitelman "oikeellisuuden" tarkistat kerran, verolevyltähän saat jatkuvasti etsiä jos jonkinlaisia vikoja vielä senkin jälkeen, kun koko homma on jo kursittu kasaan. Modailukin on vähän niin ja näin; Isoja muutoksia et varmasti saa tehtyä (tai ainakin on helpompi suunnitella koko levy uusiksi) mutta pienet kikkailut kyllä onnistuu - toisaalta ihan yhtä helposti ne onnistuvat kyllä myös piirilevynkin kanssa ja usein lähes samoin menetelmin. Ei ehkä nättiä mutta protoa. Fiksu suunnitelijahan tietysti on jo huomioinut mahdolliset muutokset ja lisäykset jo levyä suunnitellessa, joten jos esimerkiksi se oparivahvistinaste tarvitseekin pienen konkan takaisinkytkentään värähtelyn estämiseksi niin valmis paikka onkin jo moiselle kätevästi olemassa levyllä. Jos komponenttia ei tarvita niin se vaan jätetään latomatta. Simppeliä.

Molemmathan levyt, niin piiri kuin verolevykin, hajoavat liiallisesta modailusta, verolevy kokemuksieni mukaan jopa helpommin, koska on useammin paljon surkeampaa laatua ja "kupari" vain pieniä, ohuita täpliä tai raitoja. Piirilevyn johtimien koko on ihan vapaasti määriteltävissä (toisin kuin verolla jonka kanssa olet "rasterin orja") ja piirilevyn voit sentään järkevästi vaikkapa tinata ja hankkia koko hoidon haluamallasi kuparin paksuudella. Piirilevyltä komponentti lähtee kätevästi irtijuottamalla, verolevynhän rakenne puolestaan on taas usein sellainen, että se komponentin jalka "ajaa folion virkaa" ja yksi komponentti voi helposti olla solmittu pariin muuhun - ja siinä sivussa juotettu osalta matkaa kiinni veroon. Vähän niin kuin perus PTP rotanpesä: yhden kompponentin irroitus vaatiikin oikeastaan tappelua kourallisen kanssa. Ei todellakaan kauhean sujuvaa protoamista / modailua mielestäni. Niin, ja se on juurikin sitä tappelua missä komponentteja / levyä sitten irtijuotettaessa ylikuumennellaan liikaa siihen pisteeseen missä ne hajoavat.

Puhun siis jostakin tämän suuntaisesta:
http://sooda.dy.fi/2009/10/28/rgb-teholedeja/files/takaa.jpg
Kyllä se vaan on niin, että hyvin tehtyä piirilevyä modaat helpommin kuin jotain tällaista. Vikojen etsintäkin on ihan eri levelillä.

Veroihin koskisin lähinnä vain jos kytkennässä on about kourallinen komponentteja, tosin tuolloin melkein PTP:kin tulee omasta mielestä järkevämmäksi ratkaisuksi. Heti kun levylle täytyy latoa plus toistakymmentä komponenttia, puhumattakaan DIL pakatuista IC piireistä verolevyt unohdan suosiolla. Ei helkkari sitä maanvaivaa. Ensin suunnittelet layoutin sen veron rasterin puitteissa ja loppujen lopuksi johdotat kuitenkin kaiken ihan samoin kuin sen tekisit piirilevynkin kanssa. Ei se layout voi nyt kuitenkaan olla ihan mitä tahansa, siis jos se tehdään hyvin. Niinkuin se pitäisi tehdä. Kyllä siinä on omat vaatimuksensa.

Mutta sitten ruvetaankin "katkomaan kupareita", josta yleensä jää tusina huomaamattomia oikosulkuja... ja kolvaamisesta puolestaan tinasiltoja sinne sun tänne. Ja veroltahan moiset viat, tai ylipäätään kytkennän oikeellisuus, on tunnetusti helvetin helppo spotata, eikös vaan? Heti kun pitää ahtaa mukaan jotain tiuhemmalla jalkavälillä olevaa niin sittenhän hommasta vasta tuleekin hankalaa, kun sitä verolevyn rasteria ei nyt vaan kieputeta ihan yhtä vaivattomasti kuin folioita piirilevyllä. Lopputulos on usein epäkompakti ja kompromisseja täynnä oleva paska, anteeksi suorasukaisuuteni. Esim. kunnon leiskassa vaikkapa "jumppereita" käytetään mahdollisimman vähän, verojen kohdallahan moiset taas ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Tai sitten se tärkeä johdin, jonka täytyy kulkea mutkittelematta kohdasta A kohtaan B, mieluiten ilman ylimääräisiä juotoksia. Ai verolevyllä...? Unohda. Tai yritäpä rakentaa jotain missä on korkeat virrat tai jännitteet. Esim. 100W vahvistin. Verolevylle. Ei mitään järkeä....

Näin siis ainakin omasta mielestäni.

...suosittelen holkittamaan osia niin paljon kun sielu sietää, varsinkin strategisissa kohdissa olevia konkkia ja vastuksia.

Jos päätarkoitus on kokeilu tuo onkin ihan suositeltavaa. Jos taas pääsääntöisesti käytät (puhumattakaan roudaat) laitetta ja arvostat toimintavarmuutta niin holkita mahdollisimman vähän. Se holkki huonontaa heti kontaktia (sillä voi olla hyvin suuri merkitys esim. IC piirien kanssa) ja surkeimmista sellaisista voit komponentit kirjaimellisesti kopistella irti. Henk. koht. sortuisin tuon kokeilunkin puolella varmaan ennemmin vaan katkomaan komponentin jalat niin, että tyngät jäävät jäljelle ja kolvaamaan uuden komponentin niihin tynkiin kiinni, ihan härskisti vaan komponentti puolelta levyä. Ei ehkä kovin siistiä jälkeä mutta ainakin toimintavarmempaa kuin yletön "holkitus".

Mutta kai tääkin on taas makuasia / tottumuskysymys.
Tympee Huttunen
25.04.2014 07:12:52
teemu-t-k:
Puhun siis jostakin tämän suuntaisesta:
http://sooda.dy.fi/2009/10/28/rgb-teholedeja/files/takaa.jpg
Kyllä se vaan on niin, että hyvin tehtyä piirilevyä modaat helpommin kuin jotain tällaista. Vikojen etsintäkin on ihan eri levelillä.

No ei kai kukaan tuollaiselle verolle pedaaleja ala väsäämään. Nuo schematkin on tehty tälläinen mielessä:
http://www.verotl.com/en/product/01 … ard+strip+board+95x95+SRBP+material

Veroihin koskisin lähinnä vain jos kytkennässä on about kourallinen komponentteja, tosin tuolloin melkein PTP:kin tulee omasta mielestä järkevämmäksi ratkaisuksi. Heti kun levylle täytyy latoa plus toistakymmentä komponenttia, puhumattakaan DIL pakatuista IC piireistä verolevyt unohdan suosiolla. Ei helkkari sitä maanvaivaa. Ensin suunnittelet layoutin sen veron rasterin puitteissa ja loppujen lopuksi johdotat kuitenkin kaiken ihan samoin kuin sen tekisit piirilevynkin kanssa. Ei se layout voi nyt kuitenkaan olla ihan mitä tahansa, siis jos se tehdään hyvin. Niinkuin se pitäisi tehdä. Kyllä siinä on omat vaatimuksensa.

Mulla ei ymmärrys riitä muuttamaan monimutkaisempia kytkentöjä verolle, vaan nappaan netistä vain suoraan. Mutta sama ongelmahan on sulla, jos verokytkennästä alat piirilevylle siirtämään?

Mutta sitten ruvetaankin "katkomaan kupareita", josta yleensä jää tusina huomaamattomia oikosulkuja... ja kolvaamisesta puolestaan tinasiltoja sinne sun tänne.

On yllättävän vaikea saada tinasiltoja verolevylle, ellei sitä tarkoituksella koita. Ahtailla piirilevyillä noita tulee huomattavasti helpommin. Kuparien katkominen on taas helppo homma ja ne on schemoissa niin hyvin merkattukin ettei ongelmia pitäisi tulla.

Ja veroltahan moiset viat, tai ylipäätään kytkennän oikeellisuus, on tunnetusti helvetin helppo spotata, eikös vaan? Heti kun pitää ahtaa mukaan jotain tiuhemmalla jalkavälillä olevaa niin sittenhän hommasta vasta tuleekin hankalaa, kun sitä verolevyn rasteria ei nyt vaan kieputeta ihan yhtä vaivattomasti kuin folioita piirilevyllä. Lopputulos on usein epäkompakti ja kompromisseja täynnä oleva paska, anteeksi suorasukaisuuteni. Esim. kunnon leiskassa vaikkapa "jumppereita" käytetään mahdollisimman vähän, verojen kohdallahan moiset taas ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Tai sitten se tärkeä johdin, jonka täytyy kulkea mutkittelematta kohdasta A kohtaan B, mieluiten ilman ylimääräisiä juotoksia. Ai verolevyllä...? Unohda. Tai yritäpä rakentaa jotain missä on korkeat virrat tai jännitteet. Esim. 100W vahvistin. Verolevylle. Ei mitään järkeä....

Jep, verolle on oma paikkansa. 100W vahvistinta sellaisille ei tehdä. Tosin itse laitoin bias-piirin verolle 70-luvun putkinuppiin. Sen sai niin mukavasti sisälle "hollille".

Kiitokset MPU:lle tuosta Orange-schemasta. Täytyy ottaa joskus projektiksi!
MPU
25.04.2014 08:01:05
teemu-t-k: Taitaa olla makuasia / tottumuskysymys.
No niinpä. Jos mulla olis vehkeet (valotuskamat) ja taito tehdä (lähinnä suunnitella levyjä) syövytettyjä piirilevyjä niin totta hitossa niin tekisin. Enkä todellakaan alkaisi vääntämään mitään isompaa hommaa verolle. Mutta jonkun efektipedaalin tekeminen valmiin veroleiskan mukaan on ihan yhtä helppoa kuin piirilevylle tekeminenkin. Lisäksi verolle puuhaaminen on halvempaa kun ei tartte pnp-kalvoja tai valotuslaitteita hommata.
rrroope
25.04.2014 10:04:35
MPU: No niinpä. Jos mulla olis vehkeet (valotuskamat) ja taito tehdä (lähinnä suunnitella levyjä) syövytettyjä piirilevyjä niin totta hitossa niin tekisin. Enkä todellakaan alkaisi vääntämään mitään isompaa hommaa verolle. Mutta jonkun efektipedaalin tekeminen valmiin veroleiskan mukaan on ihan yhtä helppoa kuin piirilevylle tekeminenkin. Lisäksi verolle puuhaaminen on halvempaa kun ei tartte pnp-kalvoja tai valotuslaitteita hommata.

opettelin tuossa joskus käyttämään eagle-suunnitteluohjelmaa kun töissä löytyy vehkeet piirilevyjen syövyttelyyn. en kyllä oikein jaksa suositella tuotakaan hommaa kenellekään ellei oo ihan pakko saada just joku custom-vehje tehtyä. netistä löytyy läjäpäin firmoja, jotka myy valmiita piirilevyjä klassikkoprojekteihin, modausvaraakin noissa yleensä on.

tää on tietty ihan että miten sitä arvottaa oman vapaa-aikansa/terveytensä. Piirilevyn suunnitteluhan on oikeastaan tosi hauskaa, vähän ku pelaisi tetristä - siihen jää melkein koukkuun. Tää tarkottaa sit sitä että valvot yömyöhään ja tuhlaat vuorokausia elämästäsi siihen, että saa komponentit aseteltua kivan symmetrisesti johonkin tremoloon siten, että johtimet on mahdollisimman lyhyet. Ihan niinkuin tällä olisi jotain väliä...

Syövyttely onkin sit nihkeempää... kaikki ne myrkyt, sotkut ja suolahappohuurut. ahh... ja kuitenkin pari tippaa roiskuu paidalle ja se paita on sit siinä. Tääkin menee aika iisisti sitten ku puolentusinan huonosti syövytetyn levyn jälkeen on saanu pikkuhiljaa homman hanskaan. Mut kaikista nihkein osuus on vielä edessä: Poraaminen.

niitten pikkureikien nyhrääminen on oikeesti aikaa vievää. ja poranteriä kuluu paljon. ellei käytä sit niitä kestävämpiä mut ne taas katkee tosi helposti. Niitä reikiä on helposti satoja ja hirvee tihrustaminen ku yrität jokaiseen osua ja samalla puhallella sitä pölyä pois. Ja oon jostain kuullu ettei toi piirilevypölyn hengittelykään oo sieltä ihan terveellisimmästä päästä.

Eli yhteen piirilevyyn saa siis kulumaan aika hitosti materiaaleja ja aikaa. Tein ite ja säästin... Omilleen pääsee lähinnä jos noita urakoi sit ison läjän kerralla, ja silloinkin mielellään niin ettei tarvi ite kustantaa kaikkia työkaluja/happoja.
Decadetroll
25.04.2014 11:35:47
Ne hapothan ei käytännössä maksa juuri mitään. Poranteriäkään en ole poikki vielä saanut. Käytän poraamiseen yleensä dremeliä ja sen joustavaa jatkovartta. Tarkoituksena olis jossain välissä väsätä ihan sellainen porapöytä, kiinteällä poralla joka toimii poljinta painamalla. Tietty siihen sitten hyvä suurennuslasi ja valo.

Reiän poraamisessahan nyt kestää noin sekunti/reikä, seuraavan kohdan hakemisessa muutama sekunti, eli ei tuossa nyt mitenkään järkyttävän pitkästä urakasta puhuta, vaikka reikiä olisikin vaikka se sata. :)

Isoin investointi tuossa hapotushommassa on ollut lähinnä uv-valottimen hankkiminen. Sekin on alunperin joku kynsilakan kuivattamiseen tarkoitettu "uuni". Senkin joskus korvaan isommalla laitteella, jonka valmistan itse tietenkin.

Layoutin väsäilen suoraan softalla (en nyt kyllä nimeä muista), josta sen tulostan lasertulostimella suoraan kalvolle. Saapa ainakin just sellaisen, kun haluaa siitä tulevan. Ilman kuparien katkomisia jne.

Kummallekkin valmistustavalle (vero&piirilevy) on kyllä paikkansa ja molemmat ovat hyviä. Kuten taisin aiemmin sanoakkin, niin yleensä nopsaan protoilen juttuja verolla tai ptp ja lopullinen spedu tms. tulee tehtyä pienelle ja kompaktille piirilevylle.
teemu-t-k
26.04.2014 11:27:38
valvot yömyöhään ja tuhlaat vuorokausia elämästäsi siihen, että saa komponentit aseteltua kivan symmetrisesti johonkin tremoloon siten, että johtimet on mahdollisimman lyhyet. Ihan niinkuin tällä olisi jotain väliä...

Mistä lähtien sillä ei ole ollut väliä?

Itse olen ainakin ihan jo pelkällä leiskalla vähentänyt hurinoita, häiriöitä ja kytkennän epävakautta suuria määriä.

SMPS ja class-D juttujahan tuskin edes saat toimimaan ellei leiska ole kunnossa.
MPU
26.04.2014 13:27:42
Mulla on syövytyskamat töissä, pylväspora kotona mutta tuo piirilevyn suunnittelu tökkii pahasti (ei kiinnosta yhtään tietsikan kanssa tuntikausia turaaminen) ja kun ei ole valotuskamoja pitäis pnp:n kanssa tehdä. Toki jos löytyy valmis piirilevy johonkin projektiin niin sen hyödynnän mutta suunnittelemaan en levyä ala jos veroleiskan löydän. Mun elektroniikkataidot on hyvin pitkälle kopiointitasolla, ei suunnittelutasolla enkä ihan äkkiä näe taitojeni karttuvan tällä tekemisellä.
Lauska
27.04.2014 14:12:30
Aloittaja taisi kysellä rakennusarjaa? Tärppäiskö kotimaiselta... http://www.uraltone.com/rakennussarjat/pedaalirakennussarjat.html
"When you ain got no money to pay your house or pay your taxes, you damn got the blues!" -Howlin Wolf
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)