![]() 26.03.2008 22:05:02 | |
---|---|
Tuo GB näyttää kyllä ihan asialliselta: http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1409&sid=419&cid=93 WinISD:hen tosiaan vaan kaapin mitat, ja putkia neljä kappaletta, sisähalkaisija jotain 8 cm (vai onko lähempänä 10 cm). Viritystaajuus on tosiaan 60 Hz (käytännössä se on aina tuo -3 dB alaraja taajuusvasteessa). Vintage 30 on aika varma valinta, GB:n Tribal sarjalaiset käyttävät Private Jack elementtejä Eminenceltä (http://www.eminence.com/pdf/privatejack-16.pdf), en tiedä, hirveä kuoppa tuossa 1.5 Khz:n kohdalla. Jos tuosta tehtäisiin vesiputouskuva niin siitä näkyisi kartioresonanssin aiheuttama jälkisointi tuolla taajuudella. Eli siis tuo kuoppa johtuu siitä että energia menee kartioresonanssiin. Mulla on Governor elementistä tehty 1x12" kaappi mutta ei se kyllä yhtä hyvä ole kuin Vintage 30. Eminencen elementeistä Commonwealth on kiinnostava, siinä ei ole tuota kartiosäröä (cone break-up) juuri ollenkaan, eli ei mitään kuoppaa keskialueella (http://www.eminence.com/pdf/commonwealth-12.pdf). Tuollainen pitäisi kyllä hommata kokeiltavaksi. Muut ovat noista sanoneet mm. tällaista: Governor: http://reviews.harmony-central.com/ … /product/Eminence/The+Governor/10/1 Commonwealth: http://reviews.harmony-central.com/ … inence/Commonwealth+12+Cabinet/10/1 (hyvin sanottu: Jos haluat säröä se tulee vahvistimestasi eikä kaiuttimestasi ..) V30: http://reviews.harmony-central.com/ … p/product/Celestion/Vintage+30/10/1 V30:lle ei taida olla Thiele-small arvoja missään? Vai vaikuttaako ne kuinka paljon kaapin virittämiseen? Governorille kun olis Eminencen sivuilla suoraan arvot... Kuinka paljon noille reflekseille tarvii jättää tilaa ympärille? Tossa Genz Benzissä ei ainakaan oo juurikaan väliä refleksin ja kaapin seinän välissä. Mä olin tässä kolmelle refleksiputkelle jo piirrellyt vähän piirustuksia, että kolme tuumaa jäis tyhjää refleksiputkesta jokasuuntaan, jos nelituumaisia käyttää... | |
![]() 26.03.2008 22:43:13 (muokattu 26.03.2008 22:43:44) | |
V30:lle ei taida olla Thiele-small arvoja missään? Vai vaikuttaako ne kuinka paljon kaapin virittämiseen? Ei oikein tahdo löytyä, mutta joku joskus pari kolme vuotta sitten noita oli mittaillut ja jakeli jollain palstalla. Googlella ne löytyi armottoman ruljanssin jälkeen. EDIT: Niin ja joo, noi arvot on ns. kaikki kaikessa, kun koteloa suunnitellaan. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 26.03.2008 22:45:17 | |
Ei oikein tahdo löytyä, mutta joku joskus pari kolme vuotta sitten noita oli mittaillut ja jakeli jollain palstalla. Googlella ne löytyi armottoman ruljanssin jälkeen. Helpommalla pääsee kun iskee noi Governorit... Eiköhän ne oo tarpeeks samankaltaiset, ja varmasti laatuelementit :) Ja vaikka toi GB on viritetty 60 hertsiin ilmeisesti, niin noi Governorit ei toista kuin 70 hertsiin joten ne siihen kannattaa ilmeisesti virittääkin? | |
![]() 26.03.2008 22:51:32 | |
Ja vaikka toi GB on viritetty 60 hertsiin ilmeisesti, niin noi Governorit ei toista kuin 70 hertsiin joten ne siihen kannattaa ilmeisesti virittääkin? No kannattaa ja kannattaa... Tiedä siitäkään sitten. :D Sanoisin, että mun nähdäkseni alemmaksi virittämisestä ei ole enää merkittävää hyötyä kitarakäytössä muutenkaan. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 26.03.2008 22:59:20 | |
No kannattaa ja kannattaa... Tiedä siitäkään sitten. :D Sanoisin, että mun nähdäkseni alemmaksi virittämisestä ei ole enää merkittävää hyötyä kitarakäytössä muutenkaan. No katotaan mitä tästä projektista tulee... Yritän piirrellä tänä yönä ton loppuun ja hakea puut huomenna päivällä. Varmaan suurennan tota varmuuden vuoksi pikkusen noista GB:n mitoista, niin ei tuu ainakaan liian ahdasta. | |
![]() 26.03.2008 23:06:02 | |
Onneksi niitä osia voi kuitenkin kierrättää ja vaneri ei nyt ihan äärettömästi maksa. Lykkyä tykö! "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 26.03.2008 23:17:03 | |
Onneksi niitä osia voi kuitenkin kierrättää ja vaneri ei nyt ihan äärettömästi maksa. Lykkyä tykö! Kiitokset, sitä kyllä tarvii, kun kyseessä on kuitenkin eka kaappiprojekti =) Raportoin kyllä sitten kun projekti etenee. Ens viikolla olis kyllä tarkoitus jo saada soittokuntoon. Sellainen juttu vielä että mistä noi refleksiputket kannattaa ostaa? | |
![]() 27.03.2008 11:22:30 | |
Tsekkasithan FAQ:n aiheesta? Mä rakensin oversized 2x12" -kaapit ja rakenteen on ylimassiivisia ja kaikki ilmatiiviisti tehty. Mielestäni soundit on kyllä jytkyt ja isot. Elementit ovat myös eri paria. Tehonkestot ei meikäläisellä välttämättä riitä alaviremättöön raskaskätisen rumpalin kanssa mutta se ei ole mun tonttikaan. Celestion V30 kestää 60W eli kaksi sellaista kestäisi 120W. Mä en raskaimmassakaan hevibändissä tartte 100W enempää tehoja joten tehonkeston en usko tulevan kyllä ongelmaksi sopivilla elementeillä. Ittelläni on kaapeissa alnico blueta (15w) ja g12m (25w) ja oon kyllä eri mieltä kaiutinkotelon volyymin vaikutuksesta jos rakenne on suljettu ja ilmatiivis. isompi on isompi. pienempi menee helpommin tukkoon. kannattaa kaapin rakentamisessa sitten pitää mielessä myös massiivisuus ja roudattavuus. omat järkäleeni on niin oversized ja ylirakennettu että rundille en ottaisi mukaan ja se vähäinenkin liikuttelu tapahtuu nokkakärryillä. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 27.03.2008 12:08:53 | |
Tsekkasithan FAQ:n aiheesta? Mä rakensin oversized 2x12" -kaapit ja rakenteen on ylimassiivisia ja kaikki ilmatiiviisti tehty. Mielestäni soundit on kyllä jytkyt ja isot. Elementit ovat myös eri paria. Tehonkestot ei meikäläisellä välttämättä riitä alaviremättöön raskaskätisen rumpalin kanssa mutta se ei ole mun tonttikaan. Celestion V30 kestää 60W eli kaksi sellaista kestäisi 120W. Mä en raskaimmassakaan hevibändissä tartte 100W enempää tehoja joten tehonkeston en usko tulevan kyllä ongelmaksi sopivilla elementeillä. Ittelläni on kaapeissa alnico blueta (15w) ja g12m (25w) ja oon kyllä eri mieltä kaiutinkotelon volyymin vaikutuksesta jos rakenne on suljettu ja ilmatiivis. isompi on isompi. pienempi menee helpommin tukkoon. kannattaa kaapin rakentamisessa sitten pitää mielessä myös massiivisuus ja roudattavuus. omat järkäleeni on niin oversized ja ylirakennettu että rundille en ottaisi mukaan ja se vähäinenkin liikuttelu tapahtuu nokkakärryillä. Toi GB:n 2x12" ei tosiaan ollut mikään järkäle, mutta älyttömän hyvä saundi siinä oli. Joten ajattelin ainakin kokeilla refleksikaapin rakennusta. Ja ei noi refleksiputket paljoa maksa, rakennan kaapin kuitenkin kunnolla niin jos ei reflekseillä toimi niin ottaa ne pois ja tukkii aukot... FAQ on luettu :) | |
![]() 27.03.2008 12:17:09 | |
Yksi myös mitä ite aion joskus kokeilla on laittaa pumpulia/villaa/vastaavaa kaapin sisälle ilmajouseksi. Jossakin tuokin kumottiin ja kiellettiin toimimasta kitarakaiuttimissa mutta pidän moista väitettä vanhoillisena. Pumpulin ideahan on siinä että pienemmästä kotelosta ikäänkuin saataisiin isomman kotelon volyymi soundiin. En tiedä mihin tuo fysiikan kannalta perustuu mutta saapahan ne pumpulitkin kaapista pihalle jos ei niistä tykkää. Periaatteessa tuolla voisi mahdollistaa sen että fyysisesti pienemmästä kaiuttimesta saisi enemmän bassoa pihalle. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 27.03.2008 13:30:05 | |
ja oon kyllä eri mieltä kaiutinkotelon volyymin vaikutuksesta jos rakenne on suljettu ja ilmatiivis. isompi on isompi. pienempi menee helpommin tukkoon. Oon samaa mieltä. Olisi jopa merkillistä, jos ilmajousen koolla ei olisi kevytkartioisen ja "löysäripusteisen" kitaraämyrin toistoon suurempaa vaikutusta. Ja mitä nyt oon testaillut, niin korvatkin sanoo, että eroa on. Niihin ei tietystikään parane luottaa ;) Väitteen esittäjän, jäsen mhelinin tietous kaiuttimista on kuitenkin siinä määrin kunnioitettavaa, että olisi mukava kuulla asiasta lisää. Pumpulin ideahan on siinä että pienemmästä kotelosta ikäänkuin saataisiin isomman kotelon volyymi soundiin. En tiedä mihin tuo fysiikan kannalta perustuu... Ääni liikkuu hitaammin täytteessä kuin ilmassa. ------------- Onhan noita refleksikaappeja muitakin kuin Genz Benz. Esim. Earcandyn BuzzBomb on mahdollisesti vielä hypetetympi kuin G-Flex. http://www.earcandycabs.com/products.php?req=read&product_id=33 http://reviews.harmony-central.com/ … /EarCandy/Buzzbomb+212+Cabinet/10/1 Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. | |
![]() 27.03.2008 15:16:21 | |
GB on sisätilavuudeltaan aika tarkalleen 100 litraa. Tämäkokoinen kaappi virittyy 60 Hz taajuudelle neljällä 8.2 cm halk. putkella joiden pituus on noin 13 cm tai 10.20 putkella joiden pituus on 21.5 cm - riippumatta elementistä. Vain kotelon tilavuus ja refleksiputket määrävät tuon Heimholz-resonanssitaajuuden. WinISD:llä kokeilin huvikseni 2x Eminence Legend V12 elementtiä. Nillä n. 150 kohdalle tulee 3 dB korostus jonka jälkeen vaste alkaa laskea pikaisesti, -6 dB on 60 Hz kohdalla (siis 60 Hz virityksellä) ja tästä alaspäin mennään lujaa alaspäin (teoriassa 24 dB/oct mutta jäykempi ripustus elementeillä jonkin verran hillitsee tuota laskua). Viritys 70 Hz korostaa tuota 150 Hz vielä desibelin lisää (+4 yht). Kaappia ei saa virittää ylemmäksi kuin alin käytännössä toistettava taajuus on, muuten elementti voi hajota, tosin kitaraelementit jäykempien ripustusten vuoksi ovat aika huolettomia siinä suhteessa. Resonanssitaajuudella elementin kartio liikkuu vähiten ja kestää siis tehoa eniten, siitä alaspäin kartiopoikkeama kasvaa paljon. Uskoisinkin että 60 Hz viritys on siksi ideaali kitaralle. Jos kaappia aiotaan käyttää myös basson kanssa voisi olla syytä virittää alemmaksi - toisaalta bassokäytössä kitaraelementit eivät toimi kun eivät muutenkaan juuri toista alle ~ 60-80 Hz taajuuksia. | |
![]() 27.03.2008 15:46:50 (muokattu 27.03.2008 15:49:02) | |
GB on sisätilavuudeltaan aika tarkalleen 100 litraa. Tämäkokoinen kaappi virittyy 60 Hz taajuudelle neljällä 8.2 cm halk. putkella joiden pituus on noin 13 cm tai 10.20 putkella joiden pituus on 21.5 cm - riippumatta elementistä. Vain kotelon tilavuus ja refleksiputket määrävät tuon Heimholz-resonanssitaajuuden. Mä olin suunnitellut ton kaapin kolmella 10.2cm refleksiputkella, joiden pituudeksi näyttäisi tulevan 60 hertsiin viritettynä 9cm. Kotelo on 130 litraa, mutta siitä sitten pois elementtien ja refleksiputkien tila, niin vähensin karkeasti 10 litraa, jolloin siis 120 litraa jää tilavuudeksi. Arviolta. 70 hertsiin virittämällä alapää olisi tasaisempi sinne 70 hertsiin asti tosin, joten täytyy vielä harkita. Kannattaisiko tehdä neljällä refleksiputkella? Yksi mahtuisi kätevästi elementtien väliin kaapin yläreunaan, kolme muuta on alhaalla... Miltä kuulostaa? Elementeiksi tulee Eminence Governorit. | |
![]() 27.03.2008 18:51:54 | |
Mulla on kotikoneella exel-taulukko eri nuottien perustaajuudesta. perusvireisen kitaran ala-E on MUISTAAKSENI jossain 72Hz maisemissa... Ja refleksikaapin lisäksi tuli mieleen toinen varteenotettava vaihtoehto. "Ported" malli (siksikö tätä nimitetään?): Refleksiaukon sijaan on ihan huomattava aukko, eli esimerkiksi 2x12" -mallinen kaappi mutta yhdellä elementillä. Jos refleksiaukot oli suunniteltu vaikka etulevyn alanurkkiin niin tekisi kerralla koko etulevyn leveydeltä aukkoa kaappiin. Mutta siitä en tiedä minkälainen pinta-ala tuolla aukolla tulisi olla? Varmaan ainakin sama kuin mikä on kartio-pinta-ala kaiuttimessa? (mutu) mun suljetuissa kaapeissa on takalevyssä irroitettava luukku jonka tein arviolta em.kokoiseksi. Ehkä noin 1/4 - 1/3 takalevyn seinästä tässä tapauksessa. En ole edes kokeillut soittaa luukku auki niitä kajareita mutta onpahan se luukku olemassa jos sitä tarvii soundikokeiluihin tai huoltotoimenpiteisiin. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 27.03.2008 23:35:28 | |
->Oon joskus syöttänyt kitaraämyreiden t-s parametrejä winISD:hen ja tässä on pieni vertailu niistä, jotka tietokannasta löytyivät. Eli 2x12, 120 l ja 60 hz. Käyrien ja taulukoiden järjestys on sama kuin on elementin korostuksen määrä 150 hertsin kohdalla - Greenback ylin, Tonker alin. http://img508.imageshack.us/my.php?image=rflxvertqa3.jpg Jos tosta nyt voi jotain päätellä, niin Greenbackia en lähtis ekana refleksikaappiin sovittamaan ja sitten taas Tonker ja Governor näyttävät sopivan esimerkkikaappiin hyvin - on varaa pelata kaapin viritystaajuudenkin kanssa ilman pelkoa suuremmista korostuksista. Saman valmistajan Wizard toiminee hyvin myös, parametrit ovat melko samat kuin Tonkerilla. Greenbackin parametrit on sitten mitattu, eikä niiden luotettavuudesta ole mitään takeita. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. | |
![]() 28.03.2008 09:09:11 (muokattu 28.03.2008 09:09:45) | |
Kevyesti Off-Topic, mutta onkos olemassa 2x12 kaappeja joissa on toinen puoli takaa avoin ja toinen taas suljettu/refleksi? Itsekin rakentelen tossa viikonloppuna 2x12 kaapin johon laitan elementtien väliin levyn jotta saa kokeilla kaikki vaihtoehdot: suljettu/suljettu, suljettu/avoin, avoin/avoin. Voisin äkkiseltään kuvitella, että tolla suljettu/avoin-yhdistelmällä toisto olisi tasaisin, elementit on samat kummallakin puolella. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had | |
![]() 28.03.2008 10:40:29 (muokattu 28.03.2008 10:51:43) | |
ja oon kyllä eri mieltä kaiutinkotelon volyymin vaikutuksesta jos rakenne on suljettu ja ilmatiivis. isompi on isompi. pienempi menee helpommin tukkoon. Elementin arvoista Qts ja Vas määrää elementin käyttäytymisen erikokoisissa koteloissa (kotelon tilavuus refleksiviritteisessä "basic alignment" Vb = 20*Vas*Qts^3.3). Tuo Q-arvo vaikuttaa siihen miten suuri korostus tulee viritystaajuuden yläpuolelle, ja Vas sen mikä on ideaali kotelo tilavuus elementin ripustuksen kannalta, nämä parametrit ja muitakin selostettu täällä: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/Matikka/DriversBoxes.html (Saunisto on guru, vilkaskaa näitä DIY-kaiuttimia: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/) Jos elementti laitetaan liian pieneen koteloon niin kotelon+elementin (=systeemin) Q-arvo nousee liian suureksi. Pieni kotelo ei välttämättä ole huonompi - samoilla elementeillä isompi yleensä toimii paremmin (koko taajuusalueella), mutta pienemmässä kotelossa voidaan haluttaessa saada rajoitetulla alueella suurempi äänenpaine (tuon Qtc-arvon mennessä yli 0.7:n) ja parempi tehonkesto koska pienempi ilmamassa suojaa elementtiä matalien taajuuksien piikeiltä. Jos ei tarvita alle 60 Hz taajuuksia olisi ideaalia laittaa elementti niin pieneen koteloon jossa saataisiin tuota bassotoistoa hieman korostumaan. Käytännössä korostus menee normaaleilla kitaraelementeillä kyllä vähän huonoille taajuuksille (sinne 150 Hz) eikä tuohon 60-100 Hz alueelle. Noista luciferin esittämistä käyristä päätellen ainakin Governor ja Tonker voisi laittaa huoletta pienempäänkin suljettuun koteloon (refleksikoteloilla = ported box tilanne on osittain sama), mutta on vaikea arvioida ilman simulointia mihin korostus tulee. Lisäksi muuten WinISD ei näytä huonekorostuksen vaikutusta bassojen toistoon mitenkään, käytännössä pienessä tilassa bassotoisto aina korostuu muutaman desibelin (eli ei kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä pienessä kopissa kuunneluista kaapeista ainakaan bassotoiston suhteen). Kun kotelon takaosa on auki kotelo muuttuu dipolikoteloksi (kardioidiksi jos koteloon laitetaan vanua tms. joka viivästyttää taaksepäin suuntautuvaa keilaa, tai no Sauniston mittauksissa tuo ei tainnut oikein pelittää käytännössä ja kotelosta tuli vain "heikko dipoli"). Näillä taas taajuusvaste on laskeva (olikohan se 12 dB/oct) lähtien siitä taajuudesta (alaspäin) jonka määrää käytännössä kotelon syvyys (tuolta Sauniston sivuilta saattaa löytyä jotain teoriaa asiasta). Hifi-dipoleissa korjataankin aina sähköisesti tuo alapää. Kitarakaapeissa (comboissa yleensä) se on kiinni käyttäjästä. | |
![]() 28.03.2008 11:39:30 (muokattu 28.03.2008 11:41:58) | |
Muuten mallintelin Commonwealth 12 elementtiä, kuvaa ei ole laittaa, mutta 120L suljetussa vaste laskee kuin lehmän häntä samaan tapaan kuin Tonkerilla ja Governorilla, mutta 120L @40 Hz virityksellä F3 (-3 dB piste) menee 40 Hz asti, siitä alaspäin sitten putoaa äkkijyrkästi (24 dB/oktaavi). Vaikuttaa aika tykiltä elementiltä ainakin refleksikotelossa, toiminee hyvin myös basson kanssa (4-kielisen tosin vain) ja vaikka akustisen kitaran kanssa jos yläpäähän laittaa disun. Tuota elementtiä ei näköjään Uraltonesta saa muuten kuin tilaamalla. Aika hintava se ilmeisesti on, finaudiolla 150 ja jotain EUR, jenkeissä jotain 120-130 dollaria. | |
![]() 28.03.2008 11:42:00 | |
Vaihteeksi kirjoitan kotoa. Tuli tässä mieleen kaikista noista taulukoista että pitää muistaa, kitarakaiutin EI OLE hifikaiutin eli ei sen tarvitse toistaa kovinkaan lineaarisesti. Toki on hyvä miettiä miten tekee ja mitä tavoittelee mutta ei kannata siitä ainakaan paljoa stressata. Tsekkasin taulukostani eräiden nuottien perustaajuuksia. Mulla ei nyt ole muistikuvaa miksi mulla on ollut kaksi eri laskentakaavaa noille mutta oon käyttäny taulukkoa miksaamisessa suuntaa antavana joten absoluuttista totuutta nää ei nyt kerro valitettavasti: E-2 = 82 /87Hz (kitaran kuudes kieli) D-2 = 73 /78Hz C-2 = 65 /69Hz B-1 = 62 /64Hz (seiskakielisen seitsemäs kieli) A-1 = 55Hz (Kornin ja Diablon käyttämä vire...) E-1 = 41 /44Hz (Bassokitaran neljäs kieli, kitarasta oktaavia alempi) Ja eihän kitaraelementtien toistoalue yleensä 70Hz alemmas menekään joten tarvitseeko kaiutinkoteloakaan sen alemmas virittää? "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 28.03.2008 11:49:55 (muokattu 28.03.2008 11:57:44) | |
Vaihteeksi kirjoitan kotoa. Tuli tässä mieleen kaikista noista taulukoista että pitää muistaa, kitarakaiutin EI OLE hifikaiutin eli ei sen tarvitse toistaa kovinkaan lineaarisesti. Riippuu tarkoituksesta. Vintage-osaston kannattajat haluavat rakentaa kaapit ohuesta resonoivasta levystä ja valitsevat myös sellaiset elementit joiden kartioresistanssi on melkoinen. Jazz-kitaristit taas suosivat neutraalia toistoa, JBL:n elementit ovat kova sana, samoin ilmeisesti tuo Commonwealth noista Eminenceistä. Sitten sillä välillä on kaikenlaista kitaransoittajaa joista joku tykkää jostain ja joku jostain toisesta. Joillakin se saundi on sormissa, toisilla kitarassa, kolmansilla pedaaleissa, neljänsillä etuasteissa, viidensillä päätteissä ja muilla kaapeissa. No ei nyt ihan noinkaan mutta sinne päin. Käytetään sellaisia laitteita jotka tuovat halutun saundin parhaiten esille. Jos se saundi ei ole kaiuttimen kartion tuottama niin siinä tapauksessa tarvitaan lineaarisempi elementti, tai ainakin siltä osin lineaarinen kuin on tarpeen. Tuohon taulukkoon liittyen kuulo toimii sillä lailla jännästi että se täydentää kuulemaansa toiseen harmoniseen sen perusäänen, joten ei noiden kaiuttimien noin alas tarvitse +/- 3 dB sisään toistaa, riittää kun se elementti ja kaappi kestää sentaajuisen signaalin joka sille syötetään. Refleksikaappissa viritystaajuuden alapuolella ei suojaa mikään ilmamassa joten sitä ei saisi virittää tuon ylemmäksi (ellei sitten elementti ole ripustuksiltaan niin vankkaa tekoa että kestää pienen pohjaamisen). Alemmaksi virittämisestä on siis se hyöty että se suojaa elementtiä paremmin ja toisaalta tasoittaa taajuusvastetta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)