Aihe: Plexi 1986
1 2
Vasu
05.08.2007 17:31:47
Hyvä että sait kuntoon!
Oliko muuntajien käämit saman suuntaisesti? Yleensä pitäis olla 90asteen kulmassa toisiinsa nähden. Tota edellä mainittua kuuntelu kikkaa olen itsekkin kokeillut ja olen todennut että asennolla on merkitystä. Outoa että tuo vaikutti standbyn paukahdukseenkin.
kojones
05.08.2007 19:11:16
Onneksi vaan olkoon :) Noiden muuntajien asetteluun on olemassa jokin kohtalaisen jännä kuulokekikka, jota tosin en itse ole kokeillut... mutta tuossa vielä linkki:

http://ax84.rru.com/FAQs/general.html#ot-place

Tuossa vissiin kuunnellaan kuulokkeilla suoraan ulostulomuuntajasta, missä kohdassa verkkomuuntaja aiheuttaa vähiten hurinaa ulostulomuuntajaan. Vois itsekin kokeilla ensi kerraalla...

Täytyypä pitää mielessä toi linkki. Vaikuttaa kohtalokkaalta kyllä :D

Hyvä että sait kuntoon!
Oliko muuntajien käämit saman suuntaisesti? Yleensä pitäis olla 90asteen kulmassa toisiinsa nähden. Tota edellä mainittua kuuntelu kikkaa olen itsekkin kokeillut ja olen todennut että asennolla on merkitystä. Outoa että tuo vaikutti standbyn paukahdukseenkin.

Itse asiassa toi hurina tuli vielä takaisin kun länttäsin piuhat ja turretin kunnolla kiinni, vikahan olikin sitten siinä että OT:n johdot menivät turhan läheltä etuasteen johtoja. Nyt on piuhat kunnolla kiinni, ainoa häikkä on pieni suhina. Muuntajista en tiedä, eivät ainakaan hurise ;)

Oli aiemmin säädetty biaskin kylmennyt älyttömästi, nyt on kohdallaan ja soundi älyttömän hyvä.

Noita kanavia on ollut vissiin tapana linkitellä piuhalla, täytyypä testailla sekin. Nyt täytyy ruveta sovittelemaan tuota koteloon...
Tympee Huttunen
05.08.2007 19:12:38
Miten paljon tuo projekti tuli kustantamaan ja mistä osia hankit?
kojones
05.08.2007 19:55:58 (muokattu 05.08.2007 19:56:29)
Miten paljon tuo projekti tuli kustantamaan ja mistä osia hankit?

Ilman pääteputkia ja koteloa 403e Uraltonelta, muualta joutui muutaman osan ottamaan, mm. 1ohm 1% vastukset ja naparuuvit bias-pisteitä varten...

Ja vähän tarvikkeita oli jo valmiina pakissa. Halvemmallakin olis selvinnyt jos ois ruvennut pihistelemään osissa mutta eihän siinä taas mitään järkeä olisi. Työtunteja meni varmaan nelisenkymmentä.
Vasu
05.08.2007 21:08:28
Täytyypä pitää mielessä toi linkki. Vaikuttaa kohtalokkaalta kyllä :D
Joo, tärkeintä että kuulokkeet liitetään päätemuuntajaan eikä päätemuuntajaan ole kytketty ensiöpuolelle jännitteitä!
Konsti tosiaan toimii, ainakin mun AKG luureista kuului hyvin hurinat (kun asetelma oli huonosti). Tuon kuuntelu testin tein JTM45 klooniin kun epäilin mahdollisia ongelmia vaikka tein 1:1 alkuperäisen mallin mukaan. Osoittautui tosiaan että muuntajan asento oli tärkeämpi kuin pienehköt etäisyyden erot.
Tuosta etuasteiden johdotuksista sen verran että on tosiaan tärkeätä että etuaste (inputit, etuasteet, potikat) ovat mahdollisimman kaukana virtalähteestä ja pääteasteesta. Maadoitukset myös pitäisi kytkeä siten että etuasteet on eri paikassa kuin pääteasteet (kuten layout kuvassa näytti olevankin).
KoskPaavo
06.08.2007 10:57:48
No niin, tein sarjan muitakin parannuksia ja viimeisenä kokeilin kääntää päätemuuntajaa 90 astetta. Sehän auttoi, loppui hurinat ja paukkeet siihen. Seuraavan kerran täytyy katsoa tarkkaan miten sen laittaisin ja sitten kääntää kerran ;)

Mutta nyt on hurinaton, kohinaton ja muutenkin erittäin muikea peli. Hyvä että tuli ongelmia, tuli suojatut piuhatkin laiteltua. Eipä toi kerrostalossa oikein parasta osaamistaan pääse näyttämään, mutta seuraavia treenejä odotellessa. Soundi on kyllä hyvä.

Kiitoksia paljon kaikille auttaneille!!

Onnea vaan sulle, itselläni ollut myös noita ongelmia, viimeksi nimenomaan tuo että päätemuunt. ensiön piuhat oli vääripäin. Kyllä sitä mietittiin ja yleensä nuo viat ja niitten ratkaisut on lähempänä kuin luuleekaan.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
SirElwood
06.08.2007 15:26:02
Kyllä sitä mietittiin ja yleensä nuo viat ja niitten ratkaisut on lähempänä kuin luuleekaan.

Tämä on ihan totta. Nyt kun vielä oppisi sitten niitä vikoja etsimään aina ensin sieltä ilmeisimmästä/helpoimmasta päästä...

Ja ristiysille onnet vahvarin valmistumisesta. Alastonk... Kuvia sisäpuolelta odotellessa. =)
kojones
06.08.2007 17:49:12
Tämä on ihan totta. Nyt kun vielä oppisi sitten niitä vikoja etsimään aina ensin sieltä ilmeisimmästä/helpoimmasta päästä...

Jeps, itekin täytyis opetella ensin tekemään kaikki viimesen päälle ja sitten vasta kokeilla käyntiin. Mutta kun on hätänen ;)

Ja ristiysille onnet vahvarin valmistumisesta. Alastonk... Kuvia sisäpuolelta odotellessa. =)

Sisäpuoli ei vielä oo kuvattavassa kunnossa, kun saa tehtyä uuden turretin niin voidaan harkita uudestaan. Täytynee vaan porata vanhoista nastoista niittaukset pois ja lyödä toiselle puolelle uudet, käynee noin helpoiten.

Tahi vaihtoehtoisesti porailen uuden chassiksen, ei huono vaihtoehto sekään.
SirElwood
06.08.2007 18:01:14 (muokattu 06.08.2007 18:02:41)
Jeps, itekin täytyis opetella ensin tekemään kaikki viimesen päälle ja sitten vasta kokeilla käyntiin. Mutta kun on hätänen ;)

"Hätäillen hyvä tulee." sanoo vanhakansa... Eiku!

Sisäpuoli ei vielä oo kuvattavassa kunnossa, kun saa tehtyä uuden turretin niin voidaan harkita uudestaan. Täytynee vaan porata vanhoista nastoista niittaukset pois ja lyödä toiselle puolelle uudet, käynee noin helpoiten.

Tuo on ihan ok. Itse olen muutaman turretlevyn kierrättänyt noin. Suosittelen hommaan ehdottomasti pylväsporaa tai ainakin apukäsiä. Niitti saattaa napata nimittäin mukavasti kiinni terään ja sitten pyörii koko levy poran tahdissa. Kai tuohon on jotain erikoisteriä olemassa, mutta itse kyllä siis ihan tavallisella metalliterällä sain ok jälkeä aikaan.

Tahi vaihtoehtoisesti porailen uuden chassiksen, ei huono vaihtoehto sekään.

Tai sitten hommaat semmoisen "pohjalevyn" mitä hammond koteloihin myydään, ja teet siihen reiät putkenkannoille jne. ja teet siitä uuden "katon" koteloon. Mikäli chassiksen nykyinen päällinen ei muistuta reikäjuustoa. Kokoamis suoritetta sietää tuon kanssa pohtia, mutta olisi ainakin taloudellinen vaihtoehto. EDIT: Vai mitenkäspäin se ny olikaan peilikuvana?
kojones
06.08.2007 20:25:07
"Hätäillen hyvä tulee." sanoo vanhakansa... Eiku!
Tuo on ihan ok. Itse olen muutaman turretlevyn kierrättänyt noin. Suosittelen hommaan ehdottomasti pylväsporaa tai ainakin apukäsiä. Niitti saattaa napata nimittäin mukavasti kiinni terään ja sitten pyörii koko levy poran tahdissa. Kai tuohon on jotain erikoisteriä olemassa, mutta itse kyllä siis ihan tavallisella metalliterällä sain ok jälkeä aikaan.

Tai sitten hommaat semmoisen "pohjalevyn" mitä hammond koteloihin myydään, ja teet siihen reiät putkenkannoille jne. ja teet siitä uuden "katon" koteloon. Mikäli chassiksen nykyinen päällinen ei muistuta reikäjuustoa. Kokoamis suoritetta sietää tuon kanssa pohtia, mutta olisi ainakin taloudellinen vaihtoehto. Vai mitenkäspäin se ny olikaan peilikuvana?

Käytännössä komponentit vaan väärällä puolen turrettia, muuten ok.

Kyllä tuohon kokonaan uus kotelo ois tehtävä, verkkomuuntaja on läpi chassiksen ja päätemuuntajallekin kolmet reiät :D
KoskPaavo
06.08.2007 20:36:55
Käytännössä komponentit vaan väärällä puolen turrettia, muuten ok.

Kyllä tuohon kokonaan uus kotelo ois tehtävä, verkkomuuntaja on läpi chassiksen ja päätemuuntajallekin kolmet reiät :D

Pääasiahan on että toimii, kyllä minunkin projektit on aika suttuisia variksenpesiä, mutta eihän sillä ole väliä jos omaan käyttöön tekee,
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
kojones
06.08.2007 21:36:50 (muokattu 06.08.2007 22:17:02)
Pääasiahan on että toimii, kyllä minunkin projektit on aika suttuisia variksenpesiä, mutta eihän sillä ole väliä jos omaan käyttöön tekee,

Niin. Toi on siitä otollinen projekti että tuosta voi modailla melkein mitä vaan jos ei soundi enää jostain syystä miellytä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/26808.jpg

Loppusijoituspaikka on siinä. Noi reiät pitäis jotenkin saada umpeen.
KoskPaavo
07.08.2007 11:09:20
Tuohon väliinhän voi laittaa mustan päällystetyn listan ja se on siinä
kojones
08.08.2007 09:01:00
Tuohon väliinhän voi laittaa mustan päällystetyn listan ja se on siinä

Jotain tommosta siihen on kehitettävä.

On muuten älyttömän "iso" soundi tuossa, toinen kitaristi jää Classic 50:llä jalkoihin vaikka kuinka hiljaa koittaa soittaa :)

Mut Tung-Solit ei ole kyllä tuohon passelit etusputket ollenkaan. Bassohommissa ehkä toimis mutta kitaralla ei. Täytyy pistää JJ:tä tilaukseen.
kojones
15.08.2007 21:14:52 (muokattu 16.08.2007 09:28:57)
No niin, nyt on pariin kertaan testattu treeniolosuhteissakin.
Älyttömästi liian kovaääninenhän tuo on, ei saa kunnolla edes avattua volumea kun huutaa jo liian kovaa. Soundi on pikkaisen kovemmalla jonkun OD:n kanssa oikein hyvä, vaikka alkuun vähän hankalalta tuntuikin.

Sitten asiaan, keinokuorma vai master volume?
Mun kokemuksien mukaan keinokuorma syö dynamiikkaa ja tekee vahvistimesta puhdittoman kuuloisen. Maksaakin mokoma enemmän ;)

Master volumea en ole vielä päässyt omatekoisiin kokeilemaan, mitenkäs semmoinen olisi järkevintä asentaa?

Olisikos villejä arvauksia miten esim http://www.ceriatone.com/images/lay … hallLayout/JCM800_2204Ceriatone.jpg
mallin mukainen master vola tuossa pelittäisi?
PIM
16.08.2007 11:58:12

Sitten asiaan, keinokuorma vai master volume?
Mun kokemuksien mukaan keinokuorma syö dynamiikkaa ja tekee vahvistimesta puhdittoman kuuloisen. Maksaakin mokoma enemmän ;)

Paskapuhetta tollanen. Mulla on ollut jo kuusi vuotta oikean vm.70 1986:n perässä Kochin LoadBox ja saa olla tulevaisuudessakin. Todella toimiva paketti, dynamiikkaakin riittä aivan taatusti.

Käytitkö muuten etuasteessa alkuperäisarvoisia komponentteja? Omani on niin bassovoittoinen molemmilla kanavilla, että bassohanikkaa saa pitää nollilla ja siltikin sitä bassoa tuntuisi olevan omaan makuun turhan runsaasti. Tiedä sitten olisiko vikaa myös pääteputkissa joita en ole vaihtanut koko aikana kun toi on mulla ollut, eli ainakaan kuuteen vuoteen. Tosin käyttö on ollut sellaista pari tuntia/ viikko ja välillä vähän harvempaakin.
kojones
16.08.2007 12:03:57
Paskapuhetta tollanen. Mulla on ollut jo kuusi vuotta oikean vm.70 1986:n perässä Kochin LoadBox ja saa olla tulevaisuudessakin. Todella toimiva paketti, dynamiikkaakin riittä aivan taatusti.

Jep, mutta taas kerran hyvä maksaa ihan liikaa.

Käytitkö muuten etuasteessa alkuperäisarvoisia komponentteja? Omani on niin bassovoittoinen molemmilla kanavilla, että bassohanikkaa saa pitää nollilla ja siltikin sitä bassoa tuntuisi olevan omaan makuun turhan runsaasti. Tiedä sitten olisiko vikaa myös pääteputkissa joita en ole vaihtanut koko aikana kun toi on mulla ollut, eli ainakaan kuuteen vuoteen. Tosin käyttö on ollut sellaista pari tuntia/ viikko ja välillä vähän harvempaakin.

Ihan alkuperäisen mukaiset on juu. Mulla on toi 1x12" avoin kombo, nostaa vielä tuolille niin ei mitään ongelmaa. Bassot on olleet max. klo yhdeksässä. Ihan tarkoituksella tein tuon, kun kuitenkin basso- ja kitaravahvistimelle oli tarvetta.
msormune
21.10.2007 11:11:50 (muokattu 22.10.2007 09:48:18)
Nostoa... Kokeilin ekaa kertaa juuri tuota em. kuulokekikkaa, ja tuntuisi toimivan todella hyvin. Verkkomuuntajasta virrat päälle kaikkien putkien ollessa irti, ja ulostulomuuntajaan johonkin toisioon kuulokkeet kiinni. Jouduin siirtämään muuntajaa noin 10 senttiä, mutta KAIKKI loputkin hurinat katosivat.

EDIT: Niin tietysti ulostulomuuntaja pitää olla TÄYSIN irti muusta vahvistimesta, eli toisiot ja ensiöt irrotettuna.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)