Aihe: Sähköurun viritys
1 2 3
SirElwood
31.03.2006 20:21:25
Vaikka ne jotenkin pitäisi lukita, niin tuntuisi silti mukavalta käyttää jotain semmoista ainetta että pystyisi kuitenkin vielä säätämään jos tarvetta ilmenee.

Ilman muuta näin. Kuumaliima on aivan liian "lopullinen" ratkaisu.
KoskPaavo
01.04.2006 00:09:59
Kuumaliima kuulostaa vähän turhan rajulta ratkaisulta. Miksei niihin voisi laittaa mehiläisvahaa jos sitä niissä alunperinkin on? En tosin tiedä kuinka se tapahtuu, mutta jospa nyt vaikka ei tarvitsisikaan tehdä mitään. Pitää soitella ja tarkkailla muuttuuko vire. Vaikka ne jotenkin pitäisi lukita, niin tuntuisi silti mukavalta käyttää jotain semmoista ainetta että pystyisi kuitenkin vielä säätämään jos tarvetta ilmenee.

Haitarinkorjaajilta ainakin löytyy mehiläisvahaa, kai tuommoinenkin J.kylästä löytyy
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
uneksija
01.04.2006 14:28:26
Okei, hyvä tosiaan jos näin voi tehdä. Ymmärsin ekaksi että sillä voisi aiheuttaa pysyvää harmia muutoinkin kun lohkaisemalla sen ruuvin, mutta hyvä jos niin ei ole.

...en sitten tiiä, mitä tapahtuis, jos menisit voimakkaasti magnetoituneella meisselillä sinne huitelemaan, mutta en oo kyllä koskaan kuullu että metallimeisselillä ois kelaa pilattu tuolla tavalla.

Hyvä että sait urut vireeseen. Sinne keloihin voi käsittääkseni laittaa ruuvilukitetta, mitä saa esim. autojen varaosaliikkeistä. Itse ostin Loctite 222 -lukitetta, mutta se tuntuu olevan vähän turhankin löysää ja nestemäistä. Noita saa siis eri vahvuisia, mutta älä missään nimessä laita sinne mitään ultrakovaa ainetta tai liimaa, koska sen jälkeen et voi enää virittää urkujasi, ja ne menee kyllä aikaa myöten epävireeseen.

Mun Yamaha YC25D -uruissa on semmoset virityskelat, mitä pitää vääntää kuusiokulma-avaimella. Arvaa onko vaikea löytää semmosia muovisia!!! Mutta silti halusin tässä tapauksessa muovisen avaimen - niinpä otin pienoisporakoneen, laitoin siihen hiomaterän ja hioin vanhan hammasharjan peräpäähän muovisen kuusiokulma-avaimen. Onnistu tokalla yrityksellä eikä menny edes kauan aikaa tuohon hommaan. Ja nyt on Yammut vireessä.
Coach
03.04.2006 18:07:20 (muokattu 03.04.2006 18:10:16)

Haitarinkorjaajilta ainakin löytyy mehiläisvahaa, kai tuommoinenkin J.kylästä löytyy

Kiitos vinkistä! Käväisinpä juuri haitarinkorjaajan luona. Ei sitä kuulemma ihan myytäväksi ole, mutta pienen palan sain kun kerroin mihin se tulisi. Nytpä siis vahaa sulattamaan.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Hullut" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
uneksija
07.02.2007 22:28:48 (muokattu 07.02.2007 23:33:12)
Se töhkä, mitä siellä on, on ruuvilukitetta (tai jotain mönjää tarkoituksenaan toimia ruuvilukitteena). Kannattaa pikkusen tökkiä sitä ja yrittää murtaa osa siitä vahasta ennenkö säätää niitä keloja (urkujeni kelan sydän murtui osittain ehkä sen takia, että siinä oli just vieressä semmonen iso kökkäle sitä vahaa juotoksen välissä ikäänkuin jumissa tai "blokkina", ja sitten kun väänsin niin "naps")

Ja tässä vielä korjattavaa. Eli uruissa ei ole ruuvilukitetta vaan jotain ihme vahaa siellä keloissa. Ruuvilukitetta jos laittaa niin kela jämähtää totaalisesti eikä urkuja enää voi virittää. Näin kävi minulle mutta huomasin sen vasta nyt pitkän ajan kuluttua mutta aattelinpahan kädyä läpi näitä vanhoja viestejä etten sentään ole kellekään suositellut mitään tuollaista mömmöä laitettavaksi keloihin. "EKO DOMUS 200"-viestiketjun viestissäni tarkemmin tosta. (koskettimet-osastolla)
uneksija
07.02.2007 22:33:30
Hyvä että sait urut vireeseen. Sinne keloihin voi käsittääkseni laittaa ruuvilukitetta, mitä saa esim. autojen varaosaliikkeistä. Itse ostin Loctite 222 -lukitetta, mutta se tuntuu olevan vähän turhankin löysää ja nestemäistä. Noita saa siis eri vahvuisia, mutta älä missään nimessä laita sinne mitään ultrakovaa ainetta tai liimaa, koska sen jälkeen et voi enää virittää urkujasi, ja ne menee kyllä aikaa myöten epävireeseen.

Voi herranjumala mitä olen kirjoitellut tänne. Urkuihin ei pidä missään nimessä laittaa tota Loctite 222:ta, melkeen sama kun laittais liimaa sinne. Urut menee paskaks. Sen huomaa sitten kun joskus kun yrittää virittää urkuja uudestaan. Kelojen säätöruuvit ei pyöri vaan ne lohkee paskaks.
KoskPaavo
08.02.2007 00:56:17
Petäjäveden Radiomuseolla on herra joka kelas mulle kolme uutta kelaa Farfisa Transicord ."sähköhaitariin". Se on käytännössä sama laite kuin Compact Duo. Tämä noin niinkuin vihjeeksi
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
w_keisari
26.08.2007 11:36:33
Nostetaanpas tämä ylös, kun samaan aiheeseen menee...

Minulla on Eko Panda -sähköurut, jotka on hieman ylävireessä. Ongelma on, etten ole löytäny viritystrimmeriä mistään tästä mallista (pariin kertaan olen jo katsonut). Olen säätänyt aiemmin Eko Tiger Juniorit ja CRB Elettronicat vireeseen kyseisellä tavalla.

Olisiko siis mahdollisesta saada vehje vireeseen jotenkin modaamalla, esim. vaihtamalla tai lisäämällä vastuksia, tai jotain vastaavaa? Ilmeisesti oskillaattoreille pitäisi jotain tehdä.
Tubeman
27.08.2007 09:32:34
Nostetaanpas tämä ylös, kun samaan aiheeseen menee...

Minulla on Eko Panda -sähköurut, jotka on hieman ylävireessä. Ongelma on, etten ole löytäny viritystrimmeriä mistään tästä mallista (pariin kertaan olen jo katsonut). Olen säätänyt aiemmin Eko Tiger Juniorit ja CRB Elettronicat vireeseen kyseisellä tavalla.

Olisiko siis mahdollisesta saada vehje vireeseen jotenkin modaamalla, esim. vaihtamalla tai lisäämällä vastuksia, tai jotain vastaavaa? Ilmeisesti oskillaattoreille pitäisi jotain tehdä.

Mikä EKO Panda on kyseessä,näitä on muutamia malleja esim Eko Panda 49 ,61 ..
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
w_keisari
27.08.2007 11:12:08 (muokattu 27.08.2007 11:16:22)
Mikä EKO Panda on kyseessä,näitä on muutamia malleja esim Eko Panda 49 ,61 ..

Ainiin, malli unohtui mainita. Panda 61 Piano se on. Tuntuu kyllä oudolto, ettei sitä viritysruuvia tuostakin löytyisi... :O
Tubeman
27.08.2007 11:57:53
Ainiin, malli unohtui mainita. Panda 61 Piano se on. Tuntuu kyllä oudolto, ettei sitä viritysruuvia tuostakin löytyisi... :O

Samperi,muisti pätkii.. Onko tuossa SAJ jakajapiireillä tehty elektroniikka?
Viritys voi olla ihan trimmeri potikka,onko kaikki äänet ylävireessä vai yksittäinen?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
w_keisari
27.08.2007 18:45:45
Samperi,muisti pätkii.. Onko tuossa SAJ jakajapiireillä tehty elektroniikka?
Viritys voi olla ihan trimmeri potikka,onko kaikki äänet ylävireessä vai yksittäinen?

Enpä tiedä, miten tuo on tehty. Voin yrittää ottaa kuvan sisuksista, jos se auttaa.

Kaikki äänet on siis hieman ylävireessä. Löysin sisuksista muistaakseni 4 trimmeriä, joita kaikkia kokeilin, mut ne ei vaikuttanut äänen korkeuteen. Yksi oli esim. sustainin pituus ja yksi virtalähteen vieressä äänenvoimakkuus jne.

Muissa virittämissäni uruissa viritystrimmeri oli muistaaksei sellanen metallinen, suorakulmainen "torni", jonka päällä oli musta muovinen trimmeriruuvi. Sellaista ei siis myöskään näkynyt tässä...
Tubeman
27.08.2007 20:22:24
Enpä tiedä, miten tuo on tehty. Voin yrittää ottaa kuvan sisuksista, jos se auttaa.

Kaikki äänet on siis hieman ylävireessä. Löysin sisuksista muistaakseni 4 trimmeriä, joita kaikkia kokeilin, mut ne ei vaikuttanut äänen korkeuteen. Yksi oli esim. sustainin pituus ja yksi virtalähteen vieressä äänenvoimakkuus jne.

Muissa virittämissäni uruissa viritystrimmeri oli muistaaksei sellanen metallinen, suorakulmainen "torni", jonka päällä oli musta muovinen trimmeriruuvi. Sellaista ei siis myöskään näkynyt tässä...

Joo,hyvät kuvat kertoo enemmän .
w_keisari
30.08.2007 12:17:22
Joo,hyvät kuvat kertoo enemmän .

Jees, nyt kuvat ovat osoitteessa:

http://profile.imageshack.us/user/Hveitikka/

En viitsinyt ruuvaillu tuota yhtä piirilevyä irti (olis kyllä pitänyt..), mutta olen senkin tarkistanut pariin otteeseen, eikä sitä trimmeriä ole siitäkään löytynyt. Toivottavasti kuvat auttaa...
KoskPaavo
30.08.2007 12:23:43

En viitsinyt ruuvaillu tuota yhtä piirilevyä irti (olis kyllä pitänyt..), mutta olen senkin tarkistanut pariin otteeseen, eikä sitä trimmeriä ole siitäkään löytynyt. Toivottavasti kuvat auttaa...

Ettei jossain takaseinässä/pohjassa oli jotain trimmeriä, oudolta tuntuu ...
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Murgo
30.08.2007 13:02:45

Olisko toi jo niin uusi että olisi joku kideoskillaattori? Silloin kai tosin ei pitäisi mennä epävireesenkään.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Tubeman
31.08.2007 12:59:03

Tuo linkki ei toimi.. :/
asdfg
31.08.2007 14:16:22
Tuo linkki ei toimi.. :/

Toimii pienellä hoolla...

http://profile.imageshack.us/user/hveitikka/
Tubeman
31.08.2007 14:40:17
Ettei jossain takaseinässä/pohjassa oli jotain trimmeriä, oudolta tuntuu ...

Jeps,jos kaikkia trimmereitä on kokeiltu eikä vaikutusta,niin seuraavaksi lienee paikallaan etsiä niistä 8-pin dil koteloisista piireistä onko joku niistä tai useampi
555-piirejä,myös 741 tai muutkin oparit käy. Niiden kupeessa lienee pieniä elkoja,ne vois vaihtaa kokeeksi,tuo on cmos-piireillä tehty kuvista päätellen,ja tuo konkkien uusiminen vois saada sen vireeseen koska joku niistä saattaa olla kuiva,arvo muuttunut ja oskillaattorin /oskillaattorien perustaajuus muuttunut.
w_keisari
31.08.2007 14:49:54
Jeps,jos kaikkia trimmereitä on kokeiltu eikä vaikutusta,niin seuraavaksi lienee paikallaan etsiä niistä 8-pin dil koteloisista piireistä onko joku niistä tai useampi
555-piirejä,myös 741 tai muutkin oparit käy. Niiden kupeessa lienee pieniä elkoja,ne vois vaihtaa kokeeksi,tuo on cmos-piireillä tehty kuvista päätellen,ja tuo konkkien uusiminen vois saada sen vireeseen koska joku niistä saattaa olla kuiva,arvo muuttunut ja oskillaattorin /oskillaattorien perustaajuus muuttunut.

Kiitoksia, tutkinpa vielä uudelleen piirilevyt joka puolelta, ja rupean miettimään tuota ratkaisua.. Tosiaan on lievä mutta juuri silleen häiritsevä tuo ylävire.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)