![]() 08.03.2006 09:50:57 | |
---|---|
Kun ei ole päässyt bändin kanssa kokeilemaan. Kitaristin kanssa käytiin koeajolla ja alkumaistiaisten mukaan hyvin pöhisee. Nyt on tulossa laulu/kiiparikamoihin DR200:set kaapeiksi. Ehkäpä myöhemmin vielä Tuba24 kunhan vahvistin/mikseripolitiikkaa ollaan päivitetty. Kummasti helpompi on tehdä Dr200:sia kun on kertaalleen vastaavan konstruktion tehnyt. Marko | |
![]() 08.03.2007 17:11:04 | |
Anteeksi että nostan muinaista aihetta, mutta kun tuota luin niin iski hinku koettaa mokoman ihmekaapin rakentamista.Olisihan ainakin kiintoisa puuntyöstöharjoitus. Eli ajatus olisi rakentaa DR250-kaappi(tai ehkä jopa 2 , eihan se enää kauheasti työmäärää lisää tehdä toinen samaan aikaan kun osia voi sahailla päällekkäin ja muutenkin hyödyntää "sarjatuotantoa") kiippareita varten. Ilmeisesti kyseessä erittäin herkkä ja kokoonsa nähden äänekäs kaappi, eli olisi ehkä toivoa pärjätä 100 watin vahvarilla äänekkäässä treenikäytössä?? Olisiko "kuulolla" ketään ko. komeroista käyttö/rakennuskokemusta omaavia? Eli riittääkö mökä esim. juuri tuolla 100W vahvarilla jos rumpali hakkaa kapulat väärinpäin ja kitaristi luukuttaa samantehoisella putkivahvarilla nupit yhdessätoista? Millaisia pillejä olette käyttäneet, toimivatko SP-elektroniikan muutaman euron piezotorvet? Montako piezoa olisi hyvä määrä kiipparikaappiin? Entä mitä elementtejä ihmiset noissa ovat kokeilleet? Kannattaako suosiolla tehdä suljetulla rakenteella vai refleksi jne...Rakentaminen kai kuitenkin onnistuu normaalilta tee-se-itse-puusepältä kun ei hosu,kiirehän ei ole. Piirustusten tilaaminen onnistunee maksamalla PayPalilla ja laittamalla note-kohtaan mitkä piirustukset haluaa? Miten on käytännössä toiminut tuo tilaushomma? Kiitos etukäteen jos joltain löytyy valaistusta asiaan :) Ei nimittäin tunnu fiksulta lämmittää ilmaa satojen wattien vahvistintehoilla jos saman möykän saa pienemmälläkin panostamalla kaapin rakenteeseen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 08.03.2007 20:37:54 (muokattu 08.03.2007 20:39:20) | |
Beta 10 on mulla elementtinä, www.jh-akustik.de tilauspaikkana, Sp:n pietsot toimii hyvin. Meillä on laulu/kiipparikaapeissa (tosin pienemmät DR200:set) 6 pietsoa per kaappi. Uskoisin 100W tuuttaavan kiippareita vaikka kuinka lujaa. Mulla 130W bassovahvarista käytössä oli ehkä puolet. Mulla on suljettu kaappi ja ne reflrksiputket tuovat vissiin hiukan lisää matalia. Pitäis kokeilla kun ennättäisi vaan porata reiät. Mittaa kahdesti ja mieti, mitä teet ennenkuin teet mitään. Toinen, kolmas ja neljäs kaappi on jo paljon helpompi tehdä kuin eka. Mutta kyllä se ekakin onnistuu kun rauhassa tekee. Piirustusten tilaus toimii just niinkuin kirjoitit, tänään kun tilaat niin huomenna on melko varmasti sähköpostissasi. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 08.03.2007 22:04:00 | |
Tein tuossa mun Sunno ST-Bass 30 bassocomboon lisäkaapille liitännän ja olen nyt tuota DR250 kaappia pitänyt siinä jatkeena. Vahvistin antaa n. 60w ja mökää lähtee treeneihin ihan tarpeeksi. Elementtinä mulla on myös Eminence Beta 10. Yksissä kemuissa tuosta mun kaapista ajettiin kiipparit yleisölle, ja toimi myös siinä tarkoituksessa mainiosti. Meinaatko murgo muuten tehdä tuon kaapin monellako piezolla? Looginen Nero Behkutalli #2 | |
![]() 09.03.2007 06:51:00 (muokattu 09.03.2007 07:47:55) | |
Meinaatko murgo muuten tehdä tuon kaapin monellako piezolla? Sitä tässä juuri mietiskelen, tietysti voihan niitä laittaa esim. 8 ja sitten kytkimen jolla voi valita vaikka kaikki pois, 4 tai 8 tarpeen mukaan. Täytyypä pistää piirustukset tilaukseen ja alkaa metsästellä että mistä saisi vaneria kohtuuhintaan. Mitä tuo "tuhero" noissa sisäosissa muuten vaikuttaa, eli onkohan oleellista eroa soundissa jos maalaa sisältä ja laittaa pintaan esim. tolexia? Tuleeko jotain resonansseja? Onko kukaan muuten kokeillut tuota kitaralle? Edit: no niin, kuvat on tilattu. Edit2: Onko tietoa miten tarkka tuo on elementistä, näyttää pikaisella haulla olevan tuo beta 10 vähän kiven alla, Suomesta löytyi googlella yksi myyjä. Myös ainakin tuo oli 8-ohminen, onko tuota Betaa myös 4-ohmisena? Täytynee odotella piirustuksia, niissä lienee ohjeita elementin valintaan? Tietysti jos rakentaa heti 2 niin 8 ohmia on ok, mutta on tuo elementti kuitenkin sen verran hinnakas että voisi koettaa pärjätä yhdellä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.03.2007 08:40:26 | |
Tuhero ei vaikuta sointiin mitenkään. On kuullemma aallonpituus torvesta tulevilla taajuuksilla sellainen, ettei pintamateriaalilla ole siihen vaikutusta. Suomesta tosiaan löytyy huonosti tuota elementtiä. Siksi tilasin Germaaniasta. Ihan yhtä vaivattomasti kuin kotomaasta tuo tilaus sujui. Suosittelen 12mm havuvaneria. Tulee kevyempi ja kestää ihan yhtä lailla kuin koivuvanerinenkin. Lisäksi on halvempaa. Niihin torven takaosan puolipyöreisiin kohtiin tarvitset 4mm koivuvaneria. Ne sisäsivut saattavat taipua 6mm havustakin, mutta omani olen tehnyt 6mm koivusta. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 09.03.2007 13:33:15 | |
Joo, katsoin tuosta osoitteesta ja elementtiä kyllä heiltä löytyi, mutta on saksankieli niin huono, etten onnistunut saamaan selville paljonko maksaisi Suomeen lähetettynä.Oli kuitenkin selvästi halvempi kuin Suomesta mutta postikulut voivat kääntää asian toisinpäin. Mutta sieltä löytyi ne ko. elementin Thiele-Small-parametrit, eikö periaatteessa mikä tahansa elementti jossa nuo ovat suht lähellä pitäisi olla vastaava? Eri juttu löytyykö niitä mistään esim jostain halpaelementeistä... Toisekseen oli tuollakin vain 8-ohmisena, eli vaatisi kaksi kaappia että tulisi 4 ohmin kuorma. Täytyypä tutkia asiaa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.03.2007 13:37:21 | |
Minun kaappiin kun tilattiin tuolta JH-akustikilta Eminence Beta 10 elementti, niin hinta oli 65,50€ posteineen. Minä en siis rakentanut kaappiani itse, vaan eräs mukava setä täältä sellaisen minulle rakensi.Kiitos vielä kerran ;) Looginen Nero Behkutalli #2 | |
![]() 09.03.2007 13:44:26 (muokattu 09.03.2007 13:46:00) | |
Joo, katsoin tuosta osoitteesta ja elementtiä kyllä heiltä löytyi, mutta on saksankieli niin huono, etten onnistunut saamaan selville paljonko maksaisi Suomeen lähetettynä.Oli kuitenkin selvästi halvempi kuin Suomesta mutta postikulut voivat kääntää asian toisinpäin. Mutta sieltä löytyi ne ko. elementin Thiele-Small-parametrit, eikö periaatteessa mikä tahansa elementti jossa nuo ovat suht lähellä pitäisi olla vastaava? Eri juttu löytyykö niitä mistään esim jostain halpaelementeistä... Toisekseen oli tuollakin vain 8-ohmisena, eli vaatisi kaksi kaappia että tulisi 4 ohmin kuorma. Täytyypä tutkia asiaa. Hää kyllä ihan englantia ymmärtää. Kirjuuta ja kysy häneltä postikulut sun muut. Jos löydät jonkun vastaavan elementin halvemmista niin kerro ihmeessä. Kun tuo Beta 10 alkaa jo olemaan siellä halpojen elementtien joukossa. Miksi välttämättä haluat 4 ohmista elementtiä? Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 09.03.2007 14:52:35 (muokattu 09.03.2007 14:53:17) | |
Hää kyllä ihan englantia ymmärtää. Kirjuuta ja kysy häneltä postikulut sun muut. Jos löydät jonkun vastaavan elementin halvemmista niin kerro ihmeessä. Kun tuo Beta 10 alkaa jo olemaan siellä halpojen elementtien joukossa. Miksi välttämättä haluat 4 ohmista elementtiä? Marko Koska vahvari jota ajattelin käyttää tahtoo 4 Ohmin kuormaa. Tiedän kyllä että toimii hyvin 8 ohmillakin, mutta täysiä tehoja ei silloin saada ulos. Tosin ero kai ei todellisuudessa ole niin iso kuin teoriassa, eli ei se teho varmaan siitä ihan puolitu, joten 8 ohminenkin voisi sinänsä olla hyvä vaihtoehto. Onhan sitten ainakin mahdollisuus rakentaa toinen kaappi rinnalle jos siltä tuntuu :) . Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.03.2007 15:05:13 | |
Joo, katsoin tuosta osoitteesta ja elementtiä kyllä heiltä löytyi, mutta on saksankieli niin huono, etten onnistunut saamaan selville paljonko maksaisi Suomeen lähetettynä.Oli kuitenkin selvästi halvempi kuin Suomesta mutta postikulut voivat kääntää asian toisinpäin. Mutta sieltä löytyi ne ko. elementin Thiele-Small-parametrit, eikö periaatteessa mikä tahansa elementti jossa nuo ovat suht lähellä pitäisi olla vastaava? Eri juttu löytyykö niitä mistään esim jostain halpaelementeistä... Toisekseen oli tuollakin vain 8-ohmisena, eli vaatisi kaksi kaappia että tulisi 4 ohmin kuorma. Täytyypä tutkia asiaa. Kyllähän tuota BETA10:ä saa Suomestakin, esimerkiksi näiltä : http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=933&step=4 http://www.ljudia.fi/cgi-bin/fi/onl … af0fi.cgi?id=211110%20&cart_id= | |
![]() 09.03.2007 15:36:21 | |
Kiitos tiedosta, tuon Casmin löysinkin googlella. Piirustukset tuli, pitää lukea läpi ja sulatella. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.03.2007 17:43:10 | |
Eipä ole syytä tilata Saksasta; kotimaassa hinta 79 euroa ja Saksassa 47 euroa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 10.03.2007 16:54:17 (muokattu 10.03.2007 16:54:37) | |
http://www.billfitzmaurice.com/autotuba.html Mitä sivuilla oleva "Equivalent Retail Value: $ 499" meinaa ? Ei saa käännöstä millään päähän. E. Virheitä 4-, 5-, 6- Stringers world union. | |
![]() 10.03.2007 19:52:49 | |
Tarkoittaa sitä, että vastaavantasoinen kapine kaupassa maksaisi tuon verran. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 11.03.2007 11:03:38 (muokattu 11.03.2007 11:05:25) | |
Koska vahvari jota ajattelin käyttää tahtoo 4 Ohmin kuormaa. Tiedän kyllä että toimii hyvin 8 ohmillakin, mutta täysiä tehoja ei silloin saada ulos. Tosin ero kai ei todellisuudessa ole niin iso kuin teoriassa, eli ei se teho varmaan siitä ihan puolitu, joten 8 ohminenkin voisi sinänsä olla hyvä vaihtoehto. Onhan sitten ainakin mahdollisuus rakentaa toinen kaappi rinnalle jos siltä tuntuu :) . DR250:n herkkyys on 100 Hz yläpuolella sitä luokkaa, ettei hirveästi kannata vaivata päätä elementin nimellisimpedanssilla. Suosittelen 8 ohm -version hommaamista. | |
![]() 12.03.2007 07:56:11 (muokattu 12.03.2007 08:16:10) | |
Apuuva! Yritin tuolta saksasta elementtejä tilata, mutta kun en kieltä osaa, niin hyytyi tilauskaavakkeen ekalle sivulle. Eli mitä nämä ruksattavat kohdat tarkoittavat? Ich möchte eine Auftragsbestätigung per Email erhalten Ja, ich möchte regelmässig aktuelle Informationen per Email erhalten. Ich habe die AGB gelesen und akzeptiert! Lieferadresse weicht ab (In diesem Fall haben Sie auf der nächsten Seite die Gelegenheit, Ihre Lieferadresse einzugeben) Daten auf diesem Computer speichern! Eli löysin kyllä tuotteet ja sain ne ostoskoriin,henkilö-ja osoitetiedot sain myös täytettyä,mutta ilmeisesti on joku ruksi väärässä paikassa kun ei päästä sivulta eteenpäi ja tulee saksankielinen virheilmoitus josta en tajua mitään. Laitoin jo firmalle sähköpostia ja kyselin hintaa Suomeen, saa nähdä milloin vastaavat. Toisekseen mitä tarkoitta siellä ylempänä Steuerregion johon ei ole vaihtoehtona kuin Deutscland? Ja kun en tuota pidemmälle päässyt niin mitkä maksutavat heillä käyvät? Jos joku saksan taitaja voisi valaista tyhmää... Englantia osaan kyllä, mutta saksa menee arvailuksi kun täytyy yrittaa englannin ja ruotsin perusteella tajuta. Edit muuten projekti näyttää valoisalta, 12 mm havuvaneria sain ihan ilmaiseksi kun faija rakentaa ja olin talkoissa niin antoi pari telineinä käytettyä levyä. Ohuemmat pitänee ostaa mutta eihän niintä menekään paljoa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 12.03.2007 09:13:49 | |
Käännä babelfishillä. Ei mene kauaa. Joko koko sivu tai lyhyempiä pätkiä. http://babelfish.altavista.com/tr Looginen Nero Behkutalli #2 | |
![]() 12.03.2007 10:46:52 | |
Kysy sähköpostilla englanniksi. Silleen hoitui ainakin mulla tosi helposti. Kysy samalla IBAN ja SWIFT-koodit niin voit maksaa pankkisiirrolla. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 12.03.2007 11:33:12 | |
Kysy sähköpostilla englanniksi. Silleen hoitui ainakin mulla tosi helposti. Kysy samalla IBAN ja SWIFT-koodit niin voit maksaa pankkisiirrolla. Marko Joo, yritin mutta sähköposti ei mennyt perille tuli jotain rejected for policy reasons.Koetin kolme kertaa ja aina sama juttu. Liekö jostain syystä estetty Suomesta tulevien sähköpostien vastaanotto :) Laitoin kyselyä heidän nettisivulla olevan palautesysteemin kautta, katsotaan mitä tuleman pitää. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)