Aihe: Otelauta - materiaalit ja käsittely 1 2 | |
---|---|
![]() 05.10.2005 18:57:03 | |
joka siis on aika kilpailukykyinen ton Stemacin kanssa (pl. radius..). Stewmacilta tuo on vaan niin helppoa ruksia tilaukseen muun roinan mukaan, jää yksi ylimääräinen tilaus, rahansiirto ja mahdollinen postireissu välistä. Seli seli :o) | |
![]() 06.10.2005 13:57:59 | |
Itselläni on kokemusta ruusupuusta ja eebenistä. Kuten myös... Vaahteralautaa ei ole pakko lakata. Tällöin se voi tietysti kulua nopeammin tms. mutta en tiedä onko tuosta varsinaista haittaa. Öljy- ja vernissakäsittelyt ovat varmaankin ihan riittäviä. Varsinkin jos niitä jaksaa uusia joskus. Lakkaaminen ei tietystikään ole mikään pakko, mutta vaahtera on ilman värjäystä sen verran vaalea puuta, että aika paskaisen näköiseksi se muuttuu nopsaan ilman kunnon pintaa. Itse en ainakaan sellaista öljykäsittelyä ole onnistunut tekemään, joka olisi paskan kokonaan loitolla pitänyt. Vaahteran lisäksi edullisempia ja helpommin saatavia vaihtoehtoja voisivat olla pihlaja ja omenapuu, jopa päärynä jos tuurilla löytyy. Pitää katsoa, josko noita puita kävelisi kädet taskussa vastaan. Ovat kuitenkin ilmeisesti aika vaaleita puita? Tuo halpuus ja kalleus on tietenkin suhteellisia käsitteitä, mutta mä ostin tässä tovi sitten jokusen kappaleen näitä stewmacin otelautoja. Mielestäni ovat niin edukkaita ettei maksa vaivaa lainata toisten nauhaurasahoja. Ovat suhteellisia käsitteitä kyllä, mutta noillakin hinnoilla otelaudasta tulisi kallein puuosa kitaraani. Kymppiä enempää ei viitsisi otelaudan kokoisesta puupalasta maksaa, paitsi jos siinä on urat ja radius valmiina. E: Tulikin mieleen kuinka eräs soitinrakentaja kertoi kollegastaan (en nyt muista kuka, vai olikohan siitä edes puhetta) joka kovetti/fillasi otelaudan pikaliimalla. Kaveri runttasi kouraan ison kasan pikaliimaa ja käsillä veti sen nopsasti koko otelaudan matkalle. Että kuulemma tulee nopeasti valmista, hehe... Tuo on muuten varmasti kokeilemisen arvoinen idea. Itsekin olen joskus nauhoja löysiin uriin liimaillessani tai otelautamerkkien kanssa sählätessäni huomannut, että pikaliima kovettaa aika hyvästi puuta. Onkos kokemusta koivusta otelautana? Mä olen tässä harkinnut tekeväni kestotestiä varten yksipalaisen bassokaulan koivusta. Tuleepa katetta yleensä huhupuheina esitetyille väitteille varmasta vääntymisestä On, mutta vain laminoidussa koivukaulassa (neljästä palasta). Ei vääntyile. Yhden palan kaulaa en ehkä lähtisi tekemään... mutta kokeilepa sinä :-) Tulee muuten seuraava kitara sun piirustusten pohjalta. Lavasta toki omannäköinen. Krediitit löytyvät sitten aikaan siitä plakaatista, jota voi tiirailla taskulampun kanssa f-aukosta. Kiitos. Mutta ei sitten tuosta hartsaamisesta ole kellään kokemusta? ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! | |
![]() 06.10.2005 15:18:29 | |
Kymppiä enempää ei viitsisi otelaudan kokoisesta puupalasta maksaa, paitsi jos siinä on urat ja radius valmiina. No olikos siinä ruusupuussa joku muu vika? Kympillä nyt kuitenkin saa ruusupuuotelaudan aihion. tulee muuten seuraava kitara sun piirustusten pohjalta. Missäs välissä muuten ne kuvat olivat näytillä, jokos niissä oli AANJ tyylinen kaulaliitos, vai vielä perinteinen stratomallinen? Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 06.10.2005 15:39:04 | |
No olikos siinä ruusupuussa joku muu vika? Kympillä nyt kuitenkin saa ruusupuuotelaudan aihion. Ei siinä itseasiassa mitään kummempaa vikaa ole, vähän pehmeää se toki on. Napakampi (vaahteramaisempi) saundi on haussa. Toistaalta taas ne vaahteralankut, mitä mulla on, ovat juuri huonon kokoisia sahata otelaudoiksi. Menisi paljon puuta hukkaan... Kokeilunhalusta tässä on kuitenkin eniten kysymys. Missäs välissä muuten ne kuvat olivat näytillä, jokos niissä oli AANJ tyylinen kaulaliitos, vai vielä perinteinen stratomallinen? Taisivat olla aika alkuvaiheessa. Stratomallinen oli kaulaliitos piirustuksissasi, joskin omaani tulee pidennetty LP-mallinen liimaliitos. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! | |
![]() 13.10.2005 15:40:54 | |
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta sonoklinista? Ihan vieras puu meikäpojalle, eikä löytynyt hakusellakaan hirmuisesti tietoa netistä. Ei ole tuon materiaalin otelautojen hinnat Oulussa pahoissa hinnoissa. Tuli postissa nuo sonoklinlaudat ja ensikokemukset ovat seuraavat: toinen laudoista ei mielestäni mitenkään eroa ruusupuusta - mielestäni se on ruusupuuta; toinen lauta taas ei ole ruusupuuta - se on koostumukseltaan mielestäni tiheämpää ja pehmeämpää, väriltään tummempaa ja tuntumaltaan rasvaisempaa kuin ruusupuu. Vaikka molempien lankkujen pitäisi olla sonoklinia, ne selvästikin ovat eri puuta. Ihan hyviltä vaikuttavat kuitenkin molemmat. Ei valittamista. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! | |
![]() 13.10.2005 18:12:52 | |
Onko kukaan ennättänyt tutustua noihin Spelektroniikan palisanteriotelautoihin? Jotta ovatko minkälaisia laadultaan? Marko | |
![]() 13.10.2005 21:31:23 (muokattu 13.10.2005 21:31:57) | |
Noh tuota. Onkos kukaan maininnut Bubingaa otelautamateriaalina. Itse tein palasta sopivan aihion minkä meinasin pistää otelaudaksi yhteen tulevaan projektiin. Ainakin tuo on niin kovaa että luulisi otelautaan kelpaavan. Niin ja sorry lucifer, ei oikeen liittynyt mihinkään mitä kysyit mutta liittyi sentään otelautoihin. | |
![]() 14.10.2005 16:30:08 | |
Posti toi tänään sonokilin-otelaudan minullekin. Puu on oikein hyvännäköistä, väriltään nätin tummaa. Otelautamerkit kahdennellatoista nauhalla ovat mun makuun vähän turhan etäällä toisistaan, mutta merkit ovat nätisti paikoillaan ja nauhaurat siistit. Positiivisesti yllättynyt olen, paitsi että tuossa Fender-tyylisessä otelaudassa piti olla nauhaurakin valmiiksi sahattuna. Soitto SP-Elektroniikalle kertoi, että vaikka sivuilla näin mainitaan, näissä heidän Fender-mallisissa otelaudoissa ei tuota satula-uraa valmiiksi sahattuna ole (ei ruusupuisissakaan). Korjaavat tiedon nettisivuilleen. | |
![]() 14.10.2005 16:55:49 (muokattu 14.10.2005 16:56:05) | |
Positiivisesti yllättynyt olen, paitsi että tuossa Fender-tyylisessä otelaudassa piti olla nauhaurakin valmiiksi sahattuna. Soitto SP-Elektroniikalle kertoi, että vaikka sivuilla näin mainitaan, näissä heidän Fender-mallisissa otelaudoissa ei tuota satula-uraa valmiiksi sahattuna ole (ei ruusupuisissakaan). Korjaavat tiedon nettisivuilleen. Minusta tuo satulauran puute on yksinomaan positiivista, sillä nollanauhan olen kaikkiin tähän mennessä rakentamiini kitaroihin asentanut. Ja eipä se nyt niin suuri homma ole sitä uraa työstää, on sitten kyse ylimääräisen nauhauran sahaamisesta tai satulauran jyrsimisestä. Huomattavasti paskempi homma olisi täytellä valmista satulauraa, jos kitaraansa nollanauhan haluaisi. ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa! | |
![]() 14.10.2005 17:28:09 | |
Noh tuota. Onkos kukaan maininnut Bubingaa otelautamateriaalina. Itse tein palasta sopivan aihion minkä meinasin pistää otelaudaksi yhteen tulevaan projektiin. Ainakin tuo on niin kovaa että luulisi otelautaan kelpaavan... Varmasti sopii otelaudaksi. On nimittäin kovaa puuta, jopa kovempaa kuin eben. Tein yhden rungon aikoinaan bubingasta ja siinä meni useampi jyrsinterä pilalle. Mulla on vielä pari siivua bubingaa varastossa otelaudoiksi mutta en ole vielä löytänyt sopivaa projektia. On nimittäin aika räikeän punaista tuo minun bubinga joten pitää kyllä valita muut puut tarkasti ihan vain esteettisista syistä. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)