Aihe: Kaulaliitos
1 2 3
fox
08.12.2005 00:53:01

Siis nyt mä en kyllä tajunnu.Kaulan jatkossa kiinni???? WTF

Juu juu, se kaulapalikka jatkuu sen runkopalan päällä, pidennetyssä kaulataskussa aina tallaan asti. Eli se kaula+ talla + mikit on pultattu runkopalaan huomattavan pitkältä matkalta.. Sillähän tuollasen liitostekniikan nostin esille kun mulla on itsellä sillä systeemillä tehty kitara, S.D.Curlee USA käytti tuota liitostapaa. Pitäs olla tosiaan sellanen hybridi..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Jannipaali
08.12.2005 11:38:58
Ja kyllähän pulttikaulastakin voipi sustainia hyvin irti saada,eikös?

Jos se on aivan h*lvetin tiiviisti kiinni.

Eikä sillä tuossa tapauksessa loppupeleissä paljoa merkitystä taida olla kun siihen tulee mikeiksi 2X EMG 81....

???
THV-klubi #40 Menossa mukana: Musiikkikullas
"Bang your head, kill your soul, let your fucking head explode"
ktvr
08.12.2005 12:56:49
tee liimattu pulttikaula tai pultattu liimakaula
pjl
08.12.2005 13:06:16

Jos se on aivan h*lvetin tiiviisti kiinni.

Arvelisin kyllä että hyvä pulttiliitos päihittää huonon liimaliitoksen. Jos kaulatasku on huono niin tuskin auttaa vaikka sen liimalla täyttäisi. Liimakerros on kuitenkin epäjatkuvuuskohta kaulan ja rungon välillä. Mitä paksummin liimaa sitä pahempi. Jos tasku on hyvä (tiukka, tasainen jne) niin ymmärtääkseni ruuviliitoksellakin saa ihan riittävästi sustainia.

Mistään en mitään tiedä, kunhan arvailen.
kulmahiomakone
08.12.2005 13:35:56
Kaulaliitoksen tiukkuus on aikasta ylihypetetty asia. Esim. pulttiliitoksessa suurin osa tukevuudesta syntyy kuitenkin siitä paineesta, jolla ruuvit vetävät kaulaa kohti runkoa. Kyllähän se auttaa, että liitos on tiukka ja vähemmän rasitusta ruuveihin ja varsinaiseen liitoksen kohdistuu tällöin kuin siinä tapauksessa, että liitos olisi väljä.

Mielestäni kuitenkin paljon oleellisempi syy pulttikaulakitaroiden huonompaan sustainiin liimaliitoksella toteutettuihin kitaroihin verrattuna on se, että pulttikaulaisissa kitaroissa on usein pidempi skaala ja ohuempi kaula kuin liimakaulaisissa kitaroissa.

Että ei se tilulilusuperhevistraton huonompi sustain Les Pauliin verrattuna johdu yksinomaan kaulaliitoksesta. Järkeään saa käyttää, mikäli sellaista on jaossa suotu.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Jannipaali
08.12.2005 13:41:12
Arvelisin kyllä että hyvä pulttiliitos päihittää huonon liimaliitoksen. Jos kaulatasku on huono niin tuskin auttaa vaikka sen liimalla täyttäisi. Liimakerros on kuitenkin epäjatkuvuuskohta kaulan ja rungon välillä. Mitä paksummin liimaa sitä pahempi. Jos tasku on hyvä (tiukka, tasainen jne) niin ymmärtääkseni ruuviliitoksellakin saa ihan riittävästi sustainia.

Mitä hel... niinhän tuossa kerroinkin, että pulttiliitos aivan h*lvetin tiiviisti kiinni.
THV-klubi #40 Menossa mukana: Musiikkikullas
"Bang your head, kill your soul, let your fucking head explode"
Juzzu
08.12.2005 13:52:39
Luciferin kanssa samoilla linjoilla.
Tosin uskon että hyvä "soiva" liima täyttää mahdolliset kolot sen verran hyvin, että se on parempi siellä kuin ilma.
kulmahiomakone
08.12.2005 14:12:03
Tosin uskon että hyvä "soiva" liima täyttää mahdolliset kolot sen verran hyvin, että se on parempi siellä kuin ilma.

Pitäisi jostain löytää sellainen liima, jolla tuon pulttikaulakolon voisi ikään kuin valaa kaulalle sopivaksi. Eli kaulaan öljyä pintaan, jotta liima ei siihen tartu, kaula paikoilleen ja se liima väliin. Tulisi sitten optimaalisen tiukkoja liitoksia.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Juzzu
08.12.2005 14:19:48 (muokattu 08.12.2005 14:21:38)
Pitäisi jostain löytää sellainen liima, jolla tuon pulttikaulakolon voisi ikään kuin valaa kaulalle sopivaksi. Eli kaulaan öljyä pintaan, jotta liima ei siihen tartu, kaula paikoilleen ja se liima väliin. Tulisi sitten optimaalisen tiukkoja liitoksia.

Tuon takia mä teen LP-tyylisessä liimakaulaliitoksessa viisteet tenonin alakulmiin, josta liima pääsee valumaan kunnolla liitokseen, pitkälle, aina heelille asti kunnolla. Sitten vaan titepondit sisään, vartti odotusta, uudelleen, vartti, lisää taas, kunnes lopulta liitos on "kyllästynyt liimalla", sen verran minkä jaksaa välyksiin uida. Tosin titobondin ajan kanssa ui aika hyvin, vaikka sinänsä sen viskositeetti aluksi vaikuttaa siltä ettei varmaan mene mihkään. Menee se.

Järkevää? En tiedä, mutta veikkaan että parempi tapa kuin Epiphonen ja Gibsonin "laitataan neliösentti liimaa tenonin yhteen kulmaan" -liimaus.

E: Niin, kitara pitää sitten viritellä semmoseen omituiseen kulmaan makailemaan että se liima tosiaan tykkää valua kaulamikin taskun suunnasta liitokseen.
ruma-tero
08.12.2005 15:35:49

Epoksi. Esim. West System 105 tai SP 106 ovat puhtaita hartseja, joissa ei siis ole täyteainetta, ja kovettuvat koviksi, ja täyttävät rakoja ja pitää ja pysyy. Tollaiseen valamiseen kyllä tarvitse jotain täyteainetta jotta liima ei valuisi sieltä liitoksesta pois, ja joita saa tuhannenlaisia eri tarkoituksiin. Itse olen käyttänyt menestyksellä täyteaineena kaikkea mitä on käsiin sattunut; esim. perunajauhoja. Mikä vaan käy, kunhan karkeus on passeli käyttötarkoitukseen, ja ei reagoi liiman kanssa, joten kannattaa kokeilla. Siis jos ei osta ihan tehtaan täytteitä.
Käyttäisin siis tommosta raakaa hartsia mieluummin tuollaiseen käyttöön niin ainakin tietää mitä se täyteaine on ja kovettuko se kovaksi.
Varsinkaan nuo pikku tuubeissa myytävät specialsuperepoksit eivät kaikki kovetu ihan kivikoviksi, joten ne on vähän huonoja siihen.

Epoksilla pedataan mm. aseitten lukkopesiä että lukkokoneisto istuu ihan just eikä melkein, niin että kyllä se kitarankaulankin istutukseen käy. Kannattaa vaan öljytä, tai mieluummin vahata kaula tosi hyvin ettei tule vahingossa liimakaulaa...;)
Metal90
08.12.2005 18:57:52
tee liimattu pulttikaula tai pultattu liimakaula

Miltä tuo "pultattu liimakaula" kuulostaisi mielestänne ? Eipä ole ennen tullut ainakaan vastaan...Kuulostais periaatteessa jopa aika toimivalta.Ainakin pitäisi olla liitos tiukka,ja samalla tuo liimaus antaisi kaulan muotoiluun lisää vapauksia.Kommentteja !
ESP. Astetta paree
vrajala
08.12.2005 19:26:01
Miltä tuo "pultattu liimakaula" kuulostaisi mielestänne ?

Sanoisin että ihan hyvältä kuulostaa, periaatteessa. Eli mun nähdäkseni tuollaisessa ei liimakaulaan verrattuna ole oikeastaan muita huonoja puolia kuin käyttökelvottomien ruuvien jääminen kitaraan. Sitä mä en tiedä että antaako tuo nyt niin hirveästi niitä vapauksia mikäli ne ruuvit sinne kuitenkin laitetaan. Ehkä hiukan, noin niinkuin liitoksen pituussuunnassa.

Mä en itse silti tekisi tuollaista. En tarkoita ettäkö se olisi huono, vaan sitä että kummallakin liitostyypilllä on omat rakenteelliset etunsa. Pulttikaulalla etuna on kaulan irrotettavuus, liimakaulalla taas suuri jäykkyys ja/tai mahdollisuus muotoilla liitos huomaamattomaksi.
Mää sano.
Metal90
08.12.2005 19:28:09
Sanoisin että ihan hyvältä kuulostaa, periaatteessa. Eli mun nähdäkseni tuollaisessa ei liimakaulaan verrattuna ole oikeastaan muita huonoja puolia kuin käyttökelvottomien ruuvien jääminen kitaraan. Sitä mä en tiedä että antaako tuo nyt niin hirveästi niitä vapauksia mikäli ne ruuvit sinne kuitenkin laitetaan. Ehkä hiukan, noin niinkuin liitoksen pituussuunnassa.

Mä en itse silti tekisi tuollaista. En tarkoita ettäkö se olisi huono, vaan sitä että kummallakin liitostyypilllä on omat rakenteelliset etunsa. Pulttikaulalla etuna on kaulan irrotettavuus, liimakaulalla taas suuri jäykkyys ja/tai mahdollisuus muotoilla liitos huomaamattomaksi.

miten tekisit?
ESP. Astetta paree
vrajala
08.12.2005 19:40:46
miten tekisit?

Siis tuota öö? Kaikilla liitostyypeillä on puolensa. Mä oon tehnyt yhden läpikaulan, yhden liimakaulan, pari erilaista pulttikaulaa (kolmas tekeillä). Seuraavaan tulee liimakaula ja sitä seuraavaan dovetail (joskin liimakaulahan tuokin on). Siitä eteenpäin en vielä tiedä, tosin sellanen deep-set -tyylinen on ollut suunnitteilla. (liitostyypistä infoa: http://www.edromanguitars.com/tech/neck_tenon.htm ).

Jos tarkoitat että miten mä veisin ton sun rojektisi loppuun, niin varmaankin ruuviliitoksella. Varmaksi ei oikein voi sanoa kon ei tapauksesta ole oikein tietoa.
Mää sano.
Metal90
08.12.2005 22:38:59

Niin eihän se liitos huono kyllä ole,mutta jossain kohdassa voi olla korkeintaan millin väli..Ei vielä näillä taidolla tullut täydellistä jälkeä.Ja tein sen kaulataskun jyrsin poralla ja taltalla.
ESP. Astetta paree
vrajala
08.12.2005 22:48:33
Niin eihän se liitos huono kyllä ole,mutta jossain kohdassa voi olla korkeintaan millin väli.

Milli on melko paljon. Suosittelisin passaamaan liitoksen kohdalleen liimaamalla viilunkappaleita kolon reunoille. Mikäli runkoon tulee maali päälle, ei tollasta korjausta edes huomaa valmiista kitarasta. Paras olisi käyttää samaa puumateriaalia kuin runkokin on, joskin koivuviilullakin pärjäät hyvin.
Mää sano.
Metal90
08.12.2005 23:07:19
Milli on melko paljon. Suosittelisin passaamaan liitoksen kohdalleen liimaamalla viilunkappaleita kolon reunoille. Mikäli runkoon tulee maali päälle, ei tollasta korjausta edes huomaa valmiista kitarasta. Paras olisi käyttää samaa puumateriaalia kuin runkokin on, joskin koivuviilullakin pärjäät hyvin.

maalia ei tule :) vain öljy/vaha käsittely.

Eli sinäkö olisit liima liitoksen kannalla? tehdään oikein gallup kysely,kuinka toimisitte tilanteessa ;) ?
ESP. Astetta paree
Metal90
08.12.2005 23:08:12
kaulakin siis jo on.Auttaisiko asiaa jos pistän kuvan missä kaula on kiinni bodyssa?
ESP. Astetta paree
Juzzu
09.12.2005 10:09:16 (muokattu 09.12.2005 10:21:45)
Tässäpä on tehty melko pitkä kaulanliitos. Tosin vaatinee maalia ja kittiä päällensä loppupelistä :o)
http://i19.ebayimg.com/02/i/04/eb/b6/e9_12_sb.JPG
http://i20.ebayimg.com/02/i/04/f1/6a/f5_12_sb.JPG

Hehehe.. "micro-tenoniksi" veikattiin LP-voorumilla
http://i17.ebayimg.com/03/i/05/79/d7/d2_1.JPG
http://i11.ebayimg.com/03/i/05/79/9e/63_1.JPG
vrajala
09.12.2005 10:23:56
Tosin vaatinee maalia ja kittiä päällensä loppupelistä :o)

Noihin on varmaankin tulossa pleksi päälle.
Mää sano.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)