Aihe: JCM 800 2210 mykkänä.. 1 2 | |
---|---|
![]() 27.09.2005 16:42:31 | |
Mulla on framuksessa hyvin samaltakuulostava fiba. Vein sen huoltoon, käsi kun olen noissa korjaushommissa. Pian se tulee sieltä entistä ehompana takaisin. Niin, vika on luultavasti jossain konkassa/vastuksessa tms. Tai mistä sitä tietää, jos siellä juotos on murtunut tai jotain. Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules /
The fate of all mankind I see is in the hands of fools. | | |
![]() 27.09.2005 20:42:13 | |
Niin, ehkä on parempi viedä laite huoltoon ja siihen asti soitella lenkin kautta jollain preampilla.. Ensviikon alussa olikin jo huolto valmiiksi tilattuna, yritin vaan selvittää olisiko mahdollista vaikka perua sitä aikaa ja opetella itse tekemään jotain.. ei ilmeisesti ole, kun kehoitetaan ottamaan korjaajaan yhteyttä. Vaikka ettehän te tiedä mitä osaan ja mitä en. Kuulostelen ainakin, että onko jollain tullut vastaavaa eteen. Viimeisin viesti olisi voinut olla hedelmällinen, jos vain olisi ollut antaa tietoa miten korjattiin mikäkin vika. Siinä olisi kaikki voinut oppia jotain. Mutta eipä tässä muuta, laitetaan tykki huoltoon niin voin sitten puolestani haastatella korjaajaa että mikä oli vikana ja miten homma hoitui. Ei olisi hullumpi sellainen koottu vikaselvitylista ja korjausvinkit niihin näiden sivujen puitteissa. ei arvailuja vaan ainoastaan -> ongelma ja sen ratkaisu, eli miten se kaikki tapahtui.. Tämä vain mun mielipide. Kiitoksia vielä kaikille, jollei jollain ole vielä jotain lisättävää?!!! k y ö s t i | |
![]() 27.09.2005 22:18:56 (muokattu 27.09.2005 22:38:37) | |
Niin, ehkä on parempi viedä laite huoltoon ja siihen asti soitella lenkin kautta jollain preampilla.. Ensviikon alussa olikin jo huolto valmiiksi tilattuna, yritin vaan selvittää olisiko mahdollista vaikka perua sitä aikaa ja opetella itse tekemään jotain.. ei ilmeisesti ole, kun kehoitetaan ottamaan korjaajaan yhteyttä. Se mitä mä sanoin, oli vaan tommonen pakollinen juttu mainita, että jää sitten täysin tekijän omaks päätökseks, tekeekö vaiko eikö. Mutta tosiaan, jos päätät avata vahvistimen ja tutkia, niin konkat kannattaa tyhjentää ensin. Onnistuu niinkun neuvoin edellisellä sivulla (ite olen kyllä tyhjentäny monesti suoraan ruuvarin varrella). Vahvistin tietenkin sammutettuna ja pois seinästä. Jep, ite lähtisin tosiaan katteleen sieltä kanavanvaihtajan ympäriltä, koska siellä selvästikkin on vikaa. Vanhemmissa malleissa oli erillisinä trankkuina toi kanavanvaihtosysteemi, uudemmissa malleissa trankut on piirinä (piiri on CA3046 http://www.hoohahrecords.com/resfreq/datasheets/ca3046.pdf). Tässä kytkentäkaavio vanhemmalle systeemille: http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210.gif Siinä uudempi: http://digilander.libero.it/pierlui … Marshall/JCM%20800%202210%20Pre.gif Lisäys: Osaatko muuten mitata jännitteitä, trankkujen, diodien ja vastusten kuntoo? | |
![]() 28.09.2005 09:40:51 | |
Lisäys: Osaatko muuten mitata jännitteitä, trankkujen, diodien ja vastusten kuntoo? Osaan kattoa noi. Mullakin oli jo toi uudempi kaavio, eli siitä vaan mittailemaan. Noi muut olikin hyvää lisäinfoo, Kiitti! Ilmoittelen miten kävi, kunhan savu on laskeutunut;) k y ö s t i | |
![]() 28.09.2005 22:35:44 | |
Lisäys: Osaatko muuten mitata jännitteitä, trankkujen, diodien ja vastusten kuntoo? Piirilevyn keskeltä löytyi peukalonpään kokoinen musta alue. Suurin piirtein alueelta R35-R23, eli VR5 (boostin vol) ja VR6 (treble) takaa. Löytyy siitä 2210 preampin kytkentäkaaviosta minkä annoit ja mikä mulla jo olikin. Kaikki näyttää muuten olevan kunnossa, tinasin kylläkin linjat kuntoon ja yhden hyppylangan vedin täysin tuhoutuneen linjan kohdalle. Ainoastaan vastukset R31 ja R32 antavat ihmeellisiä lukemia: - R31 on oikeasti 56K ja mitasin sen 35K - R32 on oikeasti 470K ja mittasin sen 9K Nää kaksi Ärrää oli juuri siinä tuhoalueella.. Mitäs luulette? Voisko olla noista kiinni eller..? Samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että olen kadottanut taidon mitata trankkuja. En saa mitään lukemia mistään trankuista. Tinasin kaksi trankkua irti sieltä footswitchin jakista, kun toinen niistä (22µ) oli mystisesti mustunut, muttei kylläkään turvonnut tai haissut ja yritin mitata niin ei anna mitään toi mun upouusi "automaattiyleismittari" -> valitsin kohtaan µF ja tulos sama kuin ilmaa mittaisi -> 0.04µF. Onko multa jotain unohtunut? Sitten huomasin, että D.I. on täysin kytkemättä. Potikan toisella puolella ei ole mitään johdotusta. Mikäs siinä sitten on? On tää ihmeellistä.. k y ö s t i | |
![]() 29.09.2005 01:09:07 | |
Kaikki näyttää muuten olevan kunnossa, tinasin kylläkin linjat kuntoon ja yhden hyppylangan vedin täysin tuhoutuneen linjan kohdalle. Ainoastaan vastukset R31 ja R32 antavat ihmeellisiä lukemia: - R31 on oikeasti 56K ja mitasin sen 35K - R32 on oikeasti 470K ja mittasin sen 9K Nää kaksi Ärrää oli juuri siinä tuhoalueella.. Mitäs luulette? Voisko olla noista kiinni eller..? Ei ainakaan kaiken oireilun tosta pitäs olla kiinni. Mitä vastusten värikoodit muuten sanoo? Samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että olen kadottanut taidon mitata trankkuja. En saa mitään lukemia mistään trankuista. Tinasin kaksi trankkua irti sieltä footswitchin jakista, kun toinen niistä (22µ) oli mystisesti mustunut, muttei kylläkään turvonnut tai haissut ja yritin mitata niin ei anna mitään toi mun upouusi "automaattiyleismittari" -> valitsin kohtaan µF ja tulos sama kuin ilmaa mittaisi -> 0.04µF. Onko multa jotain unohtunut? Noi on kondensaattoreita. Mutta kun sulla nyt on mittarissa kapasitanssin mittaus, niin pitäshän sen näyttää järkeviä tuloksia. Ellei sitten osa tai mittari oo rikki. Painan varotusta, jos tän sais vaikka siirrettyä tonne elektroniikkapalstalle. | |
![]() 29.09.2005 13:43:28 | |
Ei ainakaan kaiken oireilun tosta pitäs olla kiinni. Mitä vastusten värikoodit muuten sanoo? R32 -> kelt/viol/kelt -> eli täsmää R31 -> vihr/vihr/oran -> eli täsmää Niin, että footswitchin ongelma ja etusen tehottomuus kuluisivat yhteen? Noi on kondensaattoreita. Mutta kun sulla nyt on mittarissa kapasitanssin mittaus, niin pitäshän sen näyttää järkeviä tuloksia. Ellei sitten osa tai mittari oo rikki. heheh.. konkkiapa tietenkin..Kun ei näytä mitään, neljällä eri mittarilla katottu. Miten toi oikeesti tapahtuu toi konkan mittaus..? - sekä piirissä kiinni olevan, että irrallaan olevan - konkan purku -> voiko näin pienistä yhdistää vaan päät? - mittaus yleismittarilla -> alue ja tuloksen luenta? k y ö s t i | |
![]() 29.09.2005 14:12:52 | |
heheh.. konkkiapa tietenkin..Kun ei näytä mitään, neljällä eri mittarilla katottu. Miten toi oikeesti tapahtuu toi konkan mittaus..? Kondensaattorin pitäisi toimia jos sinne johtaa pienen määrän sähköä (varautuu), ja yleismittarilla tökkäsee konkan jalkoihin, niin pitäisi antaa hetkeksi jonkinlaisen lukeman. Jos ei anna mitään lukemaa mittariin, niin konkka on sökö (ei varaudu). En tosin tiedä miten se mittaus oikeasti tapahtuu. Noin minä olen bongannut viallisia joskus. | |
![]() 29.09.2005 15:22:01 | |
Syötin 9V paristosta jonkin aikaa (20sek?) ja otin pariston irti. Mittasin ja mittari kävi jossain 17-19 paikkeilla asteikon ollessa 20u (täs näppiksessä ei ole myytä, vai mikä se nyt on..). Sama toistui kummassakin konkassa, sekä 100uF, että 22uF. Kummassakin suurin piirtein samat lukemat. Taitaa sitten toimia? Antoi noi ennenkin noita samoja lukemia, mutta kun ei ollut tietoo miten niitä näytöltä luetaan. Nyt tiedetään -> nopeasti, koska luku tipahtaa alta sekunissa suoraan näyttämään vain 1:stä. Vaihdettaviksi jää siis ainakin nuo R31 ja R32, ei siitä varmaan haittaakaan ole ja taidan vaihtaa myös nää konkat kun ne nyt irti jo on. Katellaan sitten taas sanooko se vahvari mitään. k y ö s t i | |
![]() 29.09.2005 15:25:56 | |
Antoi noi ennenkin noita samoja lukemia, mutta kun ei ollut tietoo miten niitä näytöltä luetaan. Nyt tiedetään -> nopeasti, koska luku tipahtaa alta sekunissa suoraan näyttämään vain 1:stä. Nopeasti juu, kun se konkka purkaa varauksen kun mittarin tökkää kiinni. :) | |
![]() 29.09.2005 17:13:23 (muokattu 29.09.2005 17:44:39) | |
Miten toi oikeesti tapahtuu toi konkan mittaus..? Konkka irti piiriltä ja sitten mittarilla, muuten voi olla vaikea tai jopa mahdoton saada oikeita lukemia. Varaamisen sijasta minä mielelläni puran vielä jännitteen, mikäli tarvetta. Vastustenkin mittaaminen paikoillaan voi olla toisinaan harhaanjohtavaa, kun niitä johtavia reittejä voi olla useita. Toinen pää irti piiriltä jos ei muuten onnistu, ja sitten saa jo tarkempia arvoja. konkan purku -> voiko näin pienistä yhdistää vaan päät? Riippunee paljonko niihin on syötetty jännitettä, vs. paljonko haluaa kipunointia aikaiseksi. 100K vastus hauenleualla konkan jalkaan ja toinen pää maihin on kuulema turvallinen tapa jos jännitettä löytyy enemmän, vaan suositelkaapa ammattilaiset jotain...itse teen toisin. - mittaus yleismittarilla -> alue ja tuloksen luenta? Alue valitaan niin että konkan ilmoitettu arvo on pienempi kuin mittarin valikossa seisova (maksimi)raja...tätäkös tässä haettiin? Liian pientä aluetta ei kannata valita, silloin ei saa tulosta ollenkaan. Liian suurella alueella mitattaessa taas tulos voi olla epätarkka tai vaikeaselkoisempi (niin kuin tämä selityskin). Tulos näkyy suoraan valitun alueen mukaisesti, eli jos rajaksi on valittu esim. "20µF" ja mittarissa seisoo 10.05, se on 10.05µF. | |
![]() 29.09.2005 23:23:44 | |
Niin, että footswitchin ongelma ja etusen tehottomuus kuluisivat yhteen? Enpä osaa sanoo. Toi tehonlasku kun vois johtua niin monesta syystä, ehkä se on erillinen vika. Ehkä jossain anodi- tai katodivastuksissa vikaa, ehkä joku kytkentäkonkka päästää DC:tä läpi, ehkä putkessa vikaa, en tiedä. | |
![]() 29.09.2005 23:27:15 | |
Vastustenkin mittaaminen paikoillaan voi olla toisinaan harhaanjohtavaa, kun niitä johtavia reittejä voi olla useita. Toinen pää irti piiriltä jos ei muuten onnistu, ja sitten saa jo tarkempia arvoja Juu, noi väärät arvot osoittautui vastuksen ollessa irrallaan aivan oikeiksi -> kumpikin vastus oli kunnossa. Kumminkin laitoin uudet vastukset piiriin ja mitattaessa piirissä oli vastusten arvot jälleen pielessä.. tulipahan uusittua. Laitan masiinan takaisin kasaan, kun en kyllä enempää osaa enään tehdä. Footswitchin kohdalta en osaa sanoa mitään, kaikki näyttää olevan kunnossa -> seurailin vastuksia yms ja kaikki näytti olevan ok.. Kannatetaan alan huoltojen taloutta ja maksetaan vaan kylmästi rahaa, että joku ton korjaisi! Kiitokset osallistumisesta ja hyvää näkemiin kuulemiin! k y ö s t i | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)