Numb 20.08.2007 15:28:45 | |
---|
Decoupage lienee oikea tekniikka tuohon paperinlaittoon. Ohjeita löytyy tuolla decoupage -sanalla googlaamalla hyvin. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
varakeef 20.08.2007 17:14:56 | |
---|
Decoupage lienee oikea tekniikka tuohon paperinlaittoon. Ohjeita löytyy tuolla decoupage -sanalla googlaamalla hyvin. Kertovat siellä, että vedellä ohennettu tavallinen "white glue" toimii oivallisesti. Mitä se on, erikeepperiäkö? Tekniikka näyttää tarkoittavan, että kuvan taakse levitetään liimaa, kiinnitetään kuva alustaan ja peitetään se pariin kertaan ohuella liimakerroksella. Tämä on sinänsä ymmärrettävää eikä kuulosta kovinkaan vaikealta. Kysymykseni kuuluukin, voiko tuota aiemmin mainitsemaani autolakkaa ruiskia tuon mahdollisesti erikeepperillä silatun kuvan päälle, vai tarvitaanko väliin shellakkaa (tai jotain muuta)? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
pehko 20.08.2007 17:19:32 | |
---|
paisley lahjapaperia mitä tämä on? mielenkiintoni heräsi? Joo, ja mitä tuosta Mastonin spray lakasta sen verran voi sanoa, niin mulla ainakin on kitara telineen vaahtomuovien jäljet bodyn perässä. HEAVY...FUCKING...METAL! |
varakeef 20.08.2007 17:23:44 | |
---|
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
darkus 20.08.2007 22:08:17 | |
---|
Ite oon käyttäny Tikkurilan Kiva mallista kaluste lakkaa. on näämmä jotain vesiohenteista akryylilakkaa. Jee jee kuuskytsenttii! |
pehko 21.08.2007 11:52:02 | |
---|
en ole oikeen ikinä ollu näistä maalaushommista perillä. jos vaikka vetelen jollain Dicco lakalla, niin onko sitä pakko ohentaa vai voiko vedellä sellasenaan? HEAVY...FUCKING...METAL! |
Puavali 21.08.2007 12:38:02 | |
---|
en ole oikeen ikinä ollu näistä maalaushommista perillä. jos vaikka vetelen jollain Dicco lakalla, niin onko sitä pakko ohentaa vai voiko vedellä sellasenaan? Kyllä tinnerillä ohennettuna diccoa oli mukavanpi sivellä. Tarttee vaan käyttää kunnon hengityssuojainta, jotain kaasuille tarkoitettua patruunaa sellaisessa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
Juniper 21.08.2007 12:41:02 | |
---|
en ole oikeen ikinä ollu näistä maalaushommista perillä. jos vaikka vetelen jollain Dicco lakalla, niin onko sitä pakko ohentaa vai voiko vedellä sellasenaan? Jos pensselillä vetelet niin diccoa ei ole pakko ohentaa. Lopputulos ei välttämättä ole kauhean hyvä, mutta onnistuu jollain lailla( kostautuu välihionnoissa ja loppukiillotuksen määrässä). Ruiskulla taas on pakko ohentaa. Lakka tulee ohentamattomana ruiskusta todella huonosti lisäksi se saattaa kuivua jo suuttimeen jolloin ei tule mitään ulos ruiskusta. Ohennuksella säädetään lakan viskositeetti siten, että lakka kulkee mukavasti ja tasoittuu hyvin lakattavalle pinnalle. |
Juniper 21.08.2007 12:45:30 | |
---|
Kyllä tinnerillä ohennettuna diccoa oli mukavanpi sivellä. Tarttee vaan käyttää kunnon hengityssuojainta, jotain kaasuille tarkoitettua patruunaa sellaisessa. Hengityssuoja ORGAANISILLE HIILIVEDYILLE. Jos et tiedä mitä patruunaa tarvitset ota ABEK-patruuna. Ruiskulle vielä sitten päälle hiukkassuodatin, joka poistaa aerosolit. |
Puavali 21.08.2007 13:30:42 | |
---|
Hengityssuoja ORGAANISILLE HIILIVEDYILLE.... Just tota meinasin... Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
varakeef 21.08.2007 16:15:46 | |
---|
Ite oon käyttäny Tikkurilan Kiva mallista kaluste lakkaa. on näämmä jotain vesiohenteista akryylilakkaa. Mutta tuohan kuulostaa kivalta. Voiko sitä käyttää automaalin, paperin ja decoupage-liiman (white gluen/erikeepperin?) päälle? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Catfish blues 22.08.2007 21:00:53 | |
---|
Kertovat siellä, että vedellä ohennettu tavallinen "white glue" toimii oivallisesti. Mitä se on, erikeepperiäkö? Kertomastasi minulle tulee mieleen liisteri eli samalla tavalla vedettiin aikoinaan julisteet seinään liisteriä alle ja päälle. Minulla odottaa kaksi kitaraa uutta maalausta. Toisesta on pakko poistaa maali ja hioa(on susiruma), mutta toiseen ajattelin vetää vain päälle uuden kerroksen aavistuksen valkoisempaa lakkaa- onko tällaisessa mitään järkeä vai pitääkö aina poistaa vanha? Lay down your soul to gods rock´n´roll |
reverend 23.08.2007 09:26:07 | |
---|
Aion lakata leppäbodyn Tikkurilan kiiltävällä Dicco-nitroselluloosalakalla. Voiko lakan levittää suoraan hiotulle pinnalle vai pitääkö pohjalle levittää ensin jotain pohjalakkaa tai vastaavaa? |
MPU 23.08.2007 09:29:43 | |
---|
Käytän Dicco pohjalakkaa kiiltävän alla koska se on paljon helpompaa hioa, jopa kuivana onnistuu. Pohjalakalla teen pinnan aivan tasaiseksi, sitten ruiskutan kiiltävät siihen päälle. Kiiltävän Diccolakan hiominen on ihan tuskaa, paperi koko ajan tukossa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
varakeef 23.08.2007 22:40:24 (muokattu 23.08.2007 22:51:29) | |
---|
Nuo edelläolevat lienevät niitä paljon puhuttuja pohjatöitä, jotka tulee tehdä kunnolla (hionta, syiden täyttö, pohjamaalaus). Lainaus haun satoa, mutta jotain täsmennyksiä kaipaisin. Jos nyt oletetaan, että hankin telen rakennussarajan (leppä-body), niin mitä noihin pohjatöihin tarkkaan ottaen kuuluisi? Olen kuullut, että leppä ei olisi erityisen huokoista, se ei siis imisi itseensä kohtuuttomasti maalia, lakkaa tahi muuta tököttiä. - Siis ensin hiotaan. Kuinka sileäksi, noin minkänumeroisella hiomapaperilla? - Sitten täytetään syyt jollakin? Onko tämä välttämätöntä? Mikä olisi hyvä aine, jos pohjamaalini olisi Motipin primer (akryylipohjamaali)? - Sitten pohjamaalataan. Hiotaanko sitäkin, purkin kyljessä puhutaan monen ohuen kerroksen levittämisestä? Ja minkä lukeman paperilla? Olivatko siinä pohjatyöt vai jäikö jotain keskeistä puuttumaan? Ja sitten itse maalaukseen: - ostin Motip autolack acryl -nimistä tuotetta, löysin mieleisen sävyn. (Edellä olevan primerin valitsin tämän purkin suosituksen perusteella.) - tätäkin varmaan useampia kerroksia ruiskutetaan ja välillä hiotaan - onko jotain muuta huomioitavaa? Mutta tästähän tulee Paisley-tele, joten seuraavaksi liimataan kitaran pintaan paisley-kuvioitu paperi. Käytän siis edellä mainittua decoupage-tekniikkaa ja edellä oleva maali jää siis paperin alle (ja kitaran taakse sekä sivuihin) Sitten otaksuisin lakkaamiseen ryhdyttävän. Valitsin kivan nimen perusteella Kiva-kalustelakkaa (akryylilakka), jota sivelisin koko komeuden päälle, hion, lakkaan jne. Tässä en usko olevan mitään erityistä, hiomapaperin rakeisuus on ummikolle tietysti arvaus, arvaan 320? Lopussa toista tuhatta? Ai niin. Tarvittaisiin vielä kirkas eli läpinäkyvä pleksi teleen. Ei näytä löytyvän mistään, paitsi e-baysta viidellä kympillä. Nyt tarvittaisiin ohuehkoa peruskirkasta pleksiainesta (tai halpa valmis pleksi). Onko vinkkejä? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
pehko 24.08.2007 20:44:11 | |
---|
nyt kysyisinkin tämmöistä, että mimmosta ruiskua porukka käyttää, jos ruiskulakkaavat? HEAVY...FUCKING...METAL! |
varakeef 24.08.2007 22:44:59 | |
---|
Kertovat siellä, että decoupagessa vedellä ohennettu tavallinen "white glue" toimii oivallisesti. Mitä se on, erikeepperiäkö?. Tein testin vedellä jatketulla erikeepperillä. Kyllä se näyttää toimivan ja ilmeisen valkoisena liimana on varmaakin samaa ainetta. Vielä pitää kokeilla, mitä kalustelakka tuon päällä tekee. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Juniper 25.08.2007 09:44:25 | |
---|
nyt kysyisinkin tämmöistä, että mimmosta ruiskua porukka käyttää, jos ruiskulakkaavat? Yläkuppiruisku pienellä 2 desin säiliöllä. (air gunsa az40 HTE) Toimii hyvin kitaroiden lakkaukseen ja maalaukseen. |
pehko 25.08.2007 14:07:42 | |
---|
Yläkuppiruisku pienellä 2 desin säiliöllä. (air gunsa az40 HTE) Toimii hyvin kitaroiden lakkaukseen ja maalaukseen. hmmm...kattelin k-rauhan sivuilta, ei sieltä ainakaan tämmöistä saanut. eli mistäs saa? ja paljonko kustansi? HEAVY...FUCKING...METAL! |
Juniper 25.08.2007 14:19:25 (muokattu 25.08.2007 14:21:41) | |
---|
hmmm...kattelin k-rauhan sivuilta, ei sieltä ainakaan tämmöistä saanut. eli mistäs saa? ja paljonko kustansi? Rautakaupasta ei pahemmin oikeita maaliruiskuja löydy. Ruiskut löytyvät esim. automaaleja myyvistä liikkeistä. Halvalla löytyy sitten akselilla Biltema/Motonet.... |